A aunnr1 skrev:
Och det har fortfarande inget med saken att göra,, jag som förälder gör som jag vill med mina tillgångar tills jag dör
Dessutom så förutsätter du en massa saker baserat på dina egna uppfattningar, o det enbart på en sidas påståenden.
Men till sist så är det föräldrarnas pengar att göra som dom vill med
Behandlar du dina barn olika?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Varför spekulerar du i det? Du har ingen som helst anledning att göra det. Lägg ner ditt idiotiska resonemang.
Träffade personen en öm punkt? Såklart det är en relevant fråga. Varför ska staten ens bestämma vad ens pengar ska gå till när man är död, och vad ger barnen rätten att de måste få en del av pengarna. Vill jag skänka bort alla mina pengar när jag dör ska jag fan kunna göra det.
 
  • Gilla
Benrul och 4 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden, men jag föreslår att du hädanefter bjuder in dina föräldrar och din syster på middag, ofta, och när du gör det meddelar du att du vill ha lite lyxigare känsla och har börjat lägga upp maten på tallrikarna i förväg. Om sedan någon ifrågasätter varför de bara får en potatis och kött som en femkrona har du ju diskussionsunderlag där...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Det skulle ju mycket väl kunna vara så att systern är medveten om de "fördelar" hon fått och reglerar detta med brodern när arvet så småningom skall fördelas, t.ex. genom att ge brodern en större del av dödsboets tillgångar.
Det är inte systerns sak att fördela arvet efter föräldrarna.

Därtill kandet vara en stor fördel att få ut sin andel relativt tidigt i livet. Något som är svår att kompensera.
 
  • Gilla
mushu och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är väldigt många som tycker att TS ska gå vidare och sluta klaga.

Självklart blir man som människa extremt ledsen över att bli särbehandlad av dom som står oss närmast, oavsett vilken ålder man är. Något annat vore väldigt märkligt i mina ögon. Känns väldigt oansvarigt gjort av föräldrarna. Mina föräldrar samt svärföräldrar är extremt noga med att t.ex. köpa presenter för ungefär samma värde till barnbarn samt att dom som inte blir bjudna på t.ex. utlandsresa får något annat i kompensation.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 18 till
  • Laddar…
F Fazt skrev:
Tycker det är väldigt många som tycker att TS ska gå vidare och sluta klaga.

Självklart blir man som människa extremt ledsen över att bli särbehandlad av dom som står oss närmast, oavsett vilken ålder man är. Något annat vore väldigt märkligt i mina ögon. Känns väldigt oansvarigt gjort av föräldrarna. Mina föräldrar samt svärföräldrar är extremt noga med att t.ex. köpa presenter för ungefär samma värde till barnbarn samt att dom som inte blir bjudna på t.ex. utlandsresa får något annat i kompensation.
Många kommer nog nu säga att detta är ett tråkigt sätt att tänka på men troligtvis det enda sättet att ta död på framtida diskussioner/ tvister.
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
RobbinL RobbinL skrev:
Behandlar du dina barn olika?
Vad har hur jag behandlar mina barn med saken att göra, jag tar inga påhåpp mot mej för att det jag anser inte överenstämmer med din uppfattning,
Sen kan man ju lika gärna fråga sig behandlar alla vuxna barn sina föäldrar lika. det tycker jag är en väldigt relevant fråga.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A Anton Svensson3 skrev:
Jag har ett dilema. Jag har fått redan på att för några år sedan, utan min vetskap, så blev det ett ägarbyte.

Mina föräldrar köpte ett hus för permanentboende att hyra ut till min syster för 15 år sedan. Byggnaderna är placerade på en arrendetomt med årlig avgift. Nu har jag fått reda på att min syster för några år sedan "tog över" huset och jag vill reda ut om allt gick rätt till.

Marknadsvärdet är ca 2.6 miljoner baserat på 4 andra försäljningar på samma gata och i liknande skick och utförande och som också såldes ungefär samtidigt som min syster tog över huset.

Jag vet att mina föräldrar hade ett lån på cirka 600.000kr på huset och min syster löste detta lånet i samband med övertagandet.

När jag frågar hur de tänkte angående om det var rättvist mot deras andra barn så resonerade de som så att de tyckte huset var mindre värt (ca 1.8m) än vad jag fick fram marknadsvärdet till (2.6m) men de tog inte någon mäklare eller liknande till hjälp så hur kan de veta då? De tyckte också att det var rätt att räkna av hela hyran som min syster betalt till dem under de 10-12 år som hon hyrde huset av dem. Samt att min syster och hennes man faktiskt renoverat och förbättrat en del på fastigheten genom åren (dock så vet jag att mina föräldrar alltid betalade för allt material, alla nya verktyg som behövdes och även lön vilket gavs som avdrag på hyran).

Som jag förstått det har hon alltså tagit över ett hus värt ca 2.6m genom att enbart betala för återlösen av ett lån på ca 600.000kr.

Det jag nu vill reda ut är om det de gjort är korrekt juridiskt eller jag har rätt som känner mig lurad på mitt framtida arv.

Vi är de enda två barnen och båda är bröstarvingar.

Jag tycker att de borde pratat med mig också och att vi tillsammans skulle ha värderat huset till rätt marknasvärde och sedan skulle min syster köpt huset till det priset. Sedan hade de kunnat behålla pengarna själva eller om de velat så då delat 50/50 på dem mellan oss två barn.

Beklämmande läsning! Låt folk få göra vad de vill med sina pengar.
 
  • Gilla
  • Wow
Benrul och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så länge dina föräldrar är i liv har du inget att säga till om vad de gör med sina pengar. OM de vill skänka bort allt så får de göra det. Är bara om det går kort tid mellan gåva och dödsfall det kan bli tal om att gåvan ska tas med i boupptäckningen.
Fel!
Det blir ett förskott på arv, om inte det skrivits bort, som ska räknas av.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
SonjaSt
föräldrar vill alltid sina barns bästa...
det var roligt, haha
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Beklämmande läsning! Låt folk få göra vad de vill med sina pengar.
Visst är det tråkigt.. att folk inte ens vågar stå för sina beslut.

Folk får göra vad dom vill med sina pengar men man måste förstå vad det ger för effekter, långt efter…. och hur mkt mer det förstör än om man bara var tydlig från början.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Raderat pga. missförstånd. Se nedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
aunnr1
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Normalfallet är alltid att det är förskott på arv till barn och barnbarn.
Fel!

Normalfallet är att endast egna barn är bröstarvinge och kan få förskott på arv.

Bara om eget barn är avlidet och barnbarn träder i dess ställe kan en senare gåva bli förskott.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dumheter. Det finns förstås många sätt att hantera frågan på. Ett är att bryta med föräldrarna och systern för att man tycker att de beter sig illa och man inte vill ha sådana människor i sitt liv.

Det tar också död på framtida diskussioner/tvister.

Eller så beter man sig som en vuxna människor och försöker reda ut vad man tycker är en besvärlig situation tillsammans.
Om du läser alla inlägg i tråden så verkar många tycka att TS skall gilla läget och gå vidare och inte ta konflikten.

Vi är nog på samma sida här men det kanske inte framgick. Mina föräldrar gör så med mig och mina syskon och barnbarn osv. Och jag tycker det är bra.
 
  • Gilla
frazor och 1 till
  • Laddar…
Riktigt tragisk läsning, Ser sina föräldrar som en framtida bankomat o vill se till o inte bli lottlös när dom trillar av pinn.

Hade du stått dom nära hade du vetat om detta när det skedde. Men antagligen är din syster den som finns där i deras liv och skänker dom glädje medans du räknar på vad du ska få när dagen X är kommen.

Hoppas dom fifflar undan allt till din syster så du blir helt utan.
 
  • Gilla
  • Wow
gaia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.