Det KAN ju absolut vara så. Men läser man texten så får man absolut känslan att syster och föräldrar gjort detta utan intentionen att göra det transparent och
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Z Zondra_05 skrev:
Det finns ingen tidsgräns på hur långt tillbaka man kan hävda att något är förskott på arv. Således är det irrelevant om gåvan har givits nära inpå givarens död eller långt dessförinnan.
Tyvärr är det många föräldrar som inte känner till juridiken när det gäller arv, varför det många gånger blir en onödig osämja mellan arvingar och brustna syskonrelationer för resten av livet. Du bör informera dina föräldrar om att de behöver kontakta en jurist för rådgivning och för framtagande av ett testamente där bl.a. tidigare gåvor etc dokumenteras, samt givetvis även låta en mäklare eller en annan kunnig värderingsman av fastigheter göra en värdering så snart som möjligt i efterhand.
Du menar om jag får en leksaksbil av mina föräldrar på -60 talet då kan den räknas som ett förskott på arv?
Typ denna:https://motorbranschen.mrf.se/den-har-camaron-ar-vard-en-miljon/
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
NÄ felet med hela resonemanget är att barn kan tänka på sina föräldrars egendom som mitt kommande arv.
Det är ar arv när föräldrarna är döda inte en sekund före det.
Jag gör som jag tycker med mina pengar o tillgångar tills jag dör sen får barnen det som blir över när jag inte behöver det mer.

Systern har ju tänkt på arvet.. varför skulle inte TS göra det då?


Det KAN ju absolut vara så. Men läser man texten så får man absolut känslan att syster och föräldrar gjort detta utan intentionen att göra det transparent och Dessutom blir det en tråkig balans när du ger bort flera hundratusen/ miljoner till ditt ena barn och dessutom inte ens vågar berätta om det för dina andra barn.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Vad är viktigast? Pengar eller familjen, hur kan du vara så pengarhungrig att du inte ser mer till familjen utan är villig att starta bråk för pengar. Har inte dina föräldrar hjälp dig någon gång? sluta larva dig och var glad att du ens har en familj istället för att lägga tid på att bråka kring pengar och arv.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Benrul och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har detta med tråden att göra? Håll dig till ämnet
Orättvis arvsfördelning har i högsta grad med ämnet att göra.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Alsante Alsante skrev:
Vad är viktigast? Pengar eller familjen, hur kan du vara så pengarhungrig att du inte ser mer till familjen utan är villig att starta bråk för pengar. Har inte dina föräldrar hjälp dig någon gång? sluta larva dig och var glad att du ens har en familj istället för att lägga tid på att bråka kring pengar och arv.
TS är inte penghungrig, men när något faller i ena knä som verkar fel så skall man inte agera på detta? TS verkar ju inte ha någon bra familj?
 
  • Gilla
Luc Reiner och 7 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
NÄ felet med hela resonemanget är att barn kan tänka på sina föräldrars egendom som mitt kommande arv.
Det är ar arv när föräldrarna är döda inte en sekund före det.
Jag gör som jag tycker med mina pengar o tillgångar tills jag dör sen får barnen det som blir över när jag inte behöver det mer.
Vår arvslagstiftning håller inte med dig där!
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Alsante Alsante skrev:
Vad är viktigast? Pengar eller familjen, hur kan du vara så pengarhungrig att du inte ser mer till familjen utan är villig att starta bråk för pengar. Har inte dina föräldrar hjälp dig någon gång? sluta larva dig och var glad att du ens har en familj istället för att lägga tid på att bråka kring pengar och arv.
Vad fan säger du? Det är ju föräldrarna som orsakat det hela genom att behandla barnen olika!
Hur svårt är det att förstå?
 
  • Gilla
Luc Reiner och 22 till
  • Laddar…
TS har väl aldrig pratat om vad man får?
Att förfödela ett barn gentemot andra är att plantera ett frö för framtida osämja och mångåriga ledsamma tvister.
Om det är syftet är det sorgligt, men det har givetvis all rät sttt göra det.
Men väldigt onödigt om man frågar mig. Bara otroligt dumt.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 12 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Orättvis arvsfördelning har i högsta grad med ämnet att göra.
Det handlar om att omyndigförklara medborgarna. Istället får man hitta på olika lösningar för att runda lagen, tex kapitalförsäkringar med förmånstagare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänker att föräldrarna här kanske inte såg det som att de blev företagare i branschen fastighetsinnehav och skulle göra vinst på hyror och prisutveckling på fastigheter.

De kanske bara såg till att hjälpa ett av sina barn som behövde lite ekonomisk hjälp en tid i livet.
Att de typ lånade ut 600', och ville bara få tillbaka 600' (och kanske lite till som ränta), för att denne syster inte annars kunde köpa det hus hon ville bo i.
(Om hon lånat, fått låna, av banken, så hade ju inte banken heller fått del av värdeökningen)

Detta hade nog varit samma, oavsett vilket av barnen det gällt.

edit: la till ett "nog" i sista meningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bwise och 7 till
  • Laddar…
Alla ni föräldrar som tycker att ni kan göra precis som ni vill mot era barn gällande arv. Mina pengar, mina beslut. Självklart är det så.

MEN

Barnen kommer INTE att få en bättre relation med varandra bara för att ni inte tänkte efter och eller var tydliga med varför ni gjorde som ni gjorde.

Våga stå för de saker ni gör och var annars medvetna om konsekvenserna det skapar bara för att ni är konflikträdda.

Arv lockar fram det värsta i människor. Allt sätts ur spel.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 24 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Systern har ju tänkt på arvet.. varför skulle inte TS göra det då?


Det KAN ju absolut vara så. Men läser man texten så får man absolut känslan att syster och föräldrar gjort detta utan intentionen att göra det transparent och Dessutom blir det en tråkig balans när du ger bort flera hundratusen/ miljoner till ditt ena barn och dessutom inte ens vågar berätta om det för dina andra barn.
Och det har fortfarande inget med saken att göra,, jag som förälder gör som jag vill med mina tillgångar tills jag dör
Dessutom så förutsätter du en massa saker baserat på dina egna uppfattningar, o det enbart på en sidas påståenden.
Men till sist så är det föräldrarnas pengar att göra som dom vill med
 
  • Gilla
  • Haha
Benrul och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det handlar om att omyndigförklara medborgarna. Istället får man hitta på olika lösningar för att runda lagen, tex kapitalförsäkringar med förmånstagare.
Normalt funtade föräldrar ser till att planera för generationsskifte så att alla blir behandlade rimligt lika även om ett barn ska ta över familjeföretaget, släktgården osv. Att behandla barnen orättvist är oansvarigt, omoraliskt och rent av elakt och lägger ingen god grund för en framtida god syskonrelationen - även om det självklart kan vara lagligt.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 23 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Och det har fortfarande inget med saken att göra,, jag som förälder gör som jag vill med mina tillgångar tills jag dör
Självklart gör du det men du splittrar din familj genom att inte tänka efter.
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.