pacman42 pacman42 skrev:
Besökare, turister mm. Bohuslän har väldigt få snabbladdare jämfört med mängden turister och de finns främst längs E6, inte vid besöksmålen.
Ja, men det är ju längs de stora vägarna man vill ha snabbladdarna! Ta Kungshamn/Smögen till exempel: noll snabbladdare, 30 destinationsladdare. 25 snabbladdare 3–4 mil bort vid E6 i Munkedal. Tycker det verkar rätt rimligt prioriterat, även om jag inte kan bedöma om mängden laddare är tillräcklig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En tesla model 3 eller Y med 4 års garanti kostar väl ungefär som en sån? Nog för att Skoda (VW) säkert har bättre byggkvalitet än Tesla, men ändå. Prispressen att en ny tesla går att få för 500 bör pressa priser på begagnat och andra märken rejält nedåt. Skodans garanti är ju som begagnad rejält förkortad mot vad en ny Tesla har.
Ja, en Tesla MY går loss på 560kkr utan några tillval alls.
Men det känns som att priserna är på väg ner, tycker jag ser många prissänkningar nu, även om en del bilar försvinner direkt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att det är väldigt ovanligt att en boende i lägenhet äger en bil för över 100 tkr? Antingen har du eller jag en skev världsbild för jag känner inte alls igen detta. Sen kan man såklart hitta den typen av områden men det betyder inte att de är representativa för boendet i lägenhet.
Nej det skrev jag aldrig.
Jag tog ju ett exempel här i vår by där de flesta bor i hyreslägenhet. Man kan räknar på fingrarna vilka bilar som är värda över 100 tusen.
Grannbyn likaså, där vågar man i för sig inte äga dyrare bil pga socialt nergången by (vann sveriges mest bidragstätaste ett år och mest kriminella ort ett år)

Dessa människor kommer inte bli elbilsägare.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
engs engs skrev:
Om det inte redan finns så kommer det säkert snart upp laddlösningar där man delar på vinsten mellan laddstolpsbolag och markägare. Dvs bolaget som sätter upp laddstolpar och sen säljer energi får göra det på markägarens parkeringsplatser utan kostnad. Istället får markägaren X procent av omsättningen. Eller liknande.
Mycket tveksam, till just de hyreshusen jag tänker på så äger kommunen (via ett bolag) husen medans parkeringen äger ett annat bolag inom kommunen.

Så 50-100 laddstolpar i ett område där de chansar och troligtvis 5-10 stolpar kommer användas?

Tar de samma pris som nere i byn så kommer ingen alls att använda de :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju nackdelen med att köpa saker som både bör bli bättre och med lägre priser på framöver, att man om ett år kan köpa en bättre bil ny för mindre pengar än den gamla är värd. Lite som datorer har varit, man köper en ny för 15000, några år senare vill man sälja den gamla och köpa en ny och slås av att en ny 3ggr snabbare och bättre dator kostar mindre än vad man trodde man kunde sälja den gamla billigt för.
En bil och en dator skiljer på många punkter.
Elbilen blir inte värdelös för att en bättre elbil kommer ut. Den elbil jag har idag fungerar för mig hur bra som helst. Även om det kommer en bättre och billigare ny bil så har ju min bil ett bruksvärde som består. Liksom att en fossilbil har ett bruksvärde. Klart att begagnatpriserna påverkas. Men inte så att en 3 år gammal tesla plötsligt är värd 10.000 spänn. Då skulle ju alla andra 3 år gamla bilar också vara värda det. Jag tror att värdeminskningen på bilar kommer fortsätta se ut som den gjort förut. Utvecklingen är inte SÅ snabb. Själva bilen, däck, fälgar, plåt, säten, infotainment går att få billigare, men det kostar hur man än gör att skruva ihop bilen. Även en liten fossil skitbil utan några finesser alls kostar ju kanske 150.000. Varför skulle en elbil bli betydligt billigare? Och en elbil som har alla de funktioner som skitbilen saknar, hur skulle den plötsligt bli så billig. Drivlinan i en fossilbil är inte superdyr. Inte i en elbil heller. Det dyra är själva bilen. Och i elbilsfallet - batteriet. Även om batteriet blir i princip gratis så kommer ju resten av bilen fortfarande utvecklas i teknik och kostnad som det historiskt gjort.

Så, ja, pressar tesla priserna kommer både nya konkurrenter och beg elbilar sjunka. Men inte som en sten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Googlade lite snabbt och 2021 var den genomsnittliga hyran i Stockholms stad 1425 kronor per kvadratmeter.
Oj jäklars.
Vilken tur att man inte bor i Stockholm.
Det skulle ju bli 142.500 kr/månad för en 100 kvadratare.

De måste ha överjävliga löner i Stockholm.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En bil och en dator skiljer på många punkter. Elbilen blir inte värdelös för att en bättre elbil kommer ut. Den elbil jag har idag fungerar för mig hur bra som helst.
Så fungerar även mina datorer. Det brukar duga i runt 10 år och byts absolut inte bara för att något bättre kommer ut. Då hade jag inte ens hunnit börja använda datorn...
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De måste ha överjävliga löner i Stockholm.
Eller så gäller fortfarande månad != år? :p
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så fungerar även mina datorer. Det brukar duga i runt 10 år och byts absolut inte bara för att något bättre kommer. Då hade jag inte ens hunnit börja använda datorn...
Jo, så är det faktiskt också.
Näe, saker blir oftast inte värdelösa över en natt.
 
J JohanLun skrev:
En bil och en dator skiljer på många punkter.
Elbilen blir inte värdelös för att en bättre elbil kommer ut. Den elbil jag har idag fungerar för mig hur bra som helst. Även om det kommer en bättre och billigare ny bil så har ju min bil ett bruksvärde som består. Liksom att en fossilbil har ett bruksvärde. Klart att begagnatpriserna påverkas. Men inte så att en 3 år gammal tesla plötsligt är värd 10.000 spänn. Då skulle ju alla andra 3 år gamla bilar också vara värda det. Jag tror att värdeminskningen på bilar kommer fortsätta se ut som den gjort förut. Utvecklingen är inte SÅ snabb. Själva bilen, däck, fälgar, plåt, säten, infotainment går att få billigare, men det kostar hur man än gör att skruva ihop bilen. Även en liten fossil skitbil utan några finesser alls kostar ju kanske 150.000. Varför skulle en elbil bli betydligt billigare? Och en elbil som har alla de funktioner som skitbilen saknar, hur skulle den plötsligt bli så billig. Drivlinan i en fossilbil är inte superdyr. Inte i en elbil heller. Det dyra är själva bilen. Och i elbilsfallet - batteriet. Även om batteriet blir i princip gratis så kommer ju resten av bilen fortfarande utvecklas i teknik och kostnad som det historiskt gjort.

Så, ja, pressar tesla priserna kommer både nya konkurrenter och beg elbilar sjunka. Men inte som en sten.
Tycker nog att jämförelsen är ganska relevant ändå. En 5 år gammal dator är allt annat än värdelös, den 10 år gamla jag har där hemma och som har arbetat många timmar. För mig har den ett bruksvärde som är väldigt högt men jag hade inte fått många kronor om jag försökt sälja den... Detsamma gäller om du köpt en Tesla strax innan de sänkte med 150 000, den blir svår att sälja med rimlig värdeminskning.

Detsamma lär ske med övriga märken de närmsta åren. Allt man producerar blir billigare och billigare ju större volymer man tillverkar och ju mer kunskap och erfarenhet man samlat på sig. Att folk i några år nu gått och köpt fullt alldagliga bilar för närmre miljonen beror på att det är dyrt att tillverka något i början. När det nu börjar mogna så kommer priserna på nytillverkning sjunka, begagnatpriserna måste följa med.

MEN, för den som behåller bilen (eller datorn) så kommer den ju behålla sitt värde tills den är skrotfärdig.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det är din åsikt.

Jag håller inte alls med. Det vore helt orealistiskt för oss att ta en taxi kanske en gång i veckan till runt tre-tio olika "butiker" för att frakta hem tiotals kilon. Dina övriga alternativ går naturligtvis också bort.

Inte heller är det realistiskt att i princip varje helg under sommarhalvåret åka kollektivt till sommarstugan med bland annat två katter och diverse andra prylar som normalt brukar fylla en fullstor kombi. Det är i ärlighetens namn inte ens realistiskt att åka kollektivt till sommarstugan som ensam resenär utan packning.

Du får gärna ha din åsikt, men det är inte sant för alla bara för att du tycker det är så för dig.
Ta en poolbil, det du beskriver är killer use caset för den formen!
 
  • Gilla
Johnåkegustav och 1 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, en Tesla MY går loss på 560kkr utan några tillval alls.
Men det känns som att priserna är på väg ner, tycker jag ser många prissänkningar nu, även om en del bilar försvinner direkt.
Ryktena är att Tesla kommer höja priserna igen, har för mig att det redan hänt i USA
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Man får förvisso hosta upp 150kkr extra för en ny, men då får man också större batteriet som du säger.
Lilla batteriet duger gott åt mig, sällan jag kör längre än 30mil, och kör jag så långt pausar jag ändå :thinking:
Ny iV 60 ligger ”bara” 50kkr över denna. Då hade jag hellre köpt ny. Med jag håller med dig, som privat bil räcker räckvidden långt. Inte ens i tjänsten är det många dagar som blir över 30 mil / dag utan lunchrast för mig.
 
D djac skrev:
Ryktena är att Tesla kommer höja priserna igen, har för mig att det redan hänt i USA
Elon pratade ju ganska mycket om prissättningen igår, de gör regelbunda prisjusteringar för att balansera pris och efterfrågan.

Med ökad produktion kommer de över tid sänka priserna för att hålla upp efterfrågan, inte höja. Med deras prognos på 20 miljoner sålda bilar per år måste de ner i pris för att nå penningsvagare köpare. Där kommer de nya modellerna in i bilden om några år.

Samtidigt gäller även Wrights lag, att produktionen blir billigare med ökad volym.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vet ej specifikt på denna men har varit hos Ucars förr när de fått in en väldigt fin bil med ovanligt bra specifikation. Väl på plats såg det ut som att något haft en tiger som husdjur... Den exklusiva inredningen var skadad här och var samt lagad med vad som såg ut som plastic padding med någorlunda rätt kulör. Ska ju tilläggas att bilderna såg väldigt bra ut så undrar om de inte filtrerar och photoshoppar friskt!
Du är verkligen inte ensam om att tycka det. Jag provkörde en cadillac bls där. Bilderna superbra, allt var fint och fräscht. Såg bra ut i annonsen.
När man kommer dit så kommer en rätt otrevlig säljare, bilen ser ut som skit och den var ju inte alls fullservad och upp på det så var den så förbannat dyr.

Och det jävliga var att då (många år sen) så var inte ens ferrari vidgjorda och i toppskick vilket jag tänker mig att man bör förvänta sig på sådana bilar.

Rescensionerna säger ganska mycket med. Så jag förstår varför en bil står kvar väldigt länge där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.