D
D djac skrev:
Denna bilden belyser livscykeln ur ett worst case scenario för elbilen, tillverkas och används på sämsta ställena.

[bild]
Jag tänkte att ett svenskt perspektiv på jämförelsen kanske kunde vara intressant och mer relevant för oss.
skarmavbild-2020-04-22-kl-110047-300x212.png
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Kanske i storstäderna men i övriga landet kommer det nog fortsätta att stå en eller fler bilar på gårdarna.
Självklart. Om man inte skulle äga bil så skulle bilarna ändå behöva köras fram och tillbaka och det skulle leda till fler mil och mer trängsel på vägarna. I praktiken får man välja mellan mer parkeringsyta eller bredare vägar.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Och när det gäller elbilar är det för mycket som talar emot. Dem är bara miljövänligare när dem används och det finns ingen som vill skrota dem när det är dags. Visst verkar dem trevliga att köra och äga men batteriets livslängd är ju inte särskilt lång med tanke på priset.

Nissan angav 22 år kolla med certifierade firma, battericellerna, så ska ett Second life i annan bil/lösning Northvolt planerar återvinning
 
D djac skrev:
Låter nog lite kaxigare än jag önskar men, även det kommer att ändras, fler kommer tvingas att bo i samhällen nära arbetsplats, skolor, affärer etc, att fara runt som livsstil, som många gör idag, kommer inte att hålla.
Har skrivit det tidigare, ska elbilsfrågan kunna diskuteras i detalj går det inte att generalisera. Bilden i artikeln är en värld av boende inte centralt men många på en geografisk plats, vissa stadskärnor och när de sedan ska besöka resten av landet har det ingen betydelse vem som äger bilen, då gäller att det finns infrastruktur.
Vi här i länet som inte har de problemen får väl fokusera på infrastruktur för elbilsladdning som uppstår när man vill besöka sina kvarlämnade släktingar i hyrda elbilar, vill semestra eller har fritidshus här. De flesta av oss som bor här kommer ju att kunna ladda vid bostaden.;) Jag var ju lite ironisk men vill belysa det komplexa om man lite djupare anslyserar. Ser utmaningar utifrån platsen där man vill bo.
Här i länet är frågan istället att lägga ned två järnvägslinjer och att länstrafiken med buss vill minska. Så bor/lever man i större stad vet man kanske inte om våra förutsättningar. Våra problem är inte tågvärdar utan vad de ska åka i.:cool:
 
Redigerat:
D
A AndersS skrev:
Har skrivit det tidigare, ska elbilsfrågan kunna diskuteras i detalj går det inte att generalisera. Bilden i artikeln är en värld av boende inte centralt men många på en geografisk plats, vissa stadskärnor och när de sedan ska besöka resten av landet har det ingen betydelse vem som äger bilen, då gäller att det finns infrastruktur.
Vi här i länet som inte har de problemen får väl fokusera på infrastruktur för elbilsladdning som uppstår när man vill besöka sina kvarlämnade släktingar i hyrda elbilar, vill semestra eller har fritidshus här. De flesta av oss som bor här kommer ju att kunna ladda vid bostaden.;) Jag var ju lite ironisk men vill belysa det komplexa om man lite djupare anslyserar. Ser utmaningar utifrån platsen där man vill bo.
Här i länet är frågan istället att lägga ned två järnvägslinjer och att länstrafiken med buss vill minska. Så bor/lever man i större stad vet man kanske inte om våra förutsättningar. Våra problem är inte tågvärdar utan vad de ska åka i.:cool:
Jag tycker tvärtom att man måste generalisera, i Sverige finns det många som kunde åkt helikopter i närområdet och privatjet för lite längre resor utan problem men de kan vi generalisera bort tycker jag.

Min kommentar grundar sig mer på generella globala iakttagelser och prognoser, vi måste få kontroll på energianvändningen och då funkar det inte, på en generell nivå, att alla bor i egna hus och har långt till allt. Ekvationen genomsnittliga inkomster och ett energibehov långt över genomsnittet kommer bli allt svårare att upprätthålla, ju snabbare individer börjar förstå detta, ju bättre är det för alla.

På individnivå kommer jag förmodligen ha möjlighet att bo kvar i mitt hus och köra runt i min bil men det är ju anekdotiskt och inte jätterelevant för helheten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker tvärtom att man måste generalisera, i Sverige finns det många som kunde åkt helikopter i närområdet och privatjet för lite längre resor utan problem men de kan vi generalisera bort tycker jag.

Min kommentar grundar sig mer på generella globala iakttagelser och prognoser, vi måste få kontroll på energianvändningen och då funkar det inte, på en generell nivå, att alla bor i egna hus och har långt till allt. Ekvationen genomsnittliga inkomster och ett energibehov långt över genomsnittet kommer bli allt svårare att upprätthålla, ju snabbare individer börjar förstå detta, ju bättre är det för alla.

På individnivå kommer jag förmodligen ha möjlighet att bo kvar i mitt hus och köra runt i min bil men det är ju anekdotiskt och inte jätterelevant för helheten.
Det löser sig med automatik då befolkningsökningen sker i större städer och att övriga landet behöver överleva.
Ja, det vi kan vara eniga om är att vi aldrig kommer vara överens i den frågan
Det är en ideologi hur hela landet ska kunna leva och befolkas nära naturen.:cool:
Frågan nu är mera hur vi ska klara ett skifte infrastrukturmässigt för elbil i stora fordonsvolymer och ekonomiskt under 10-15 år framöver, då är det planering om hur man gör det, så lägger vi framtida visioner lite åt sidan. Annars blir det bara diskussion och ingen "verkstad." Det oroar mig mera!
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Möjligen att det dyker upp snabbladdare på orten närmast där jag bor, men det finns ju bara två långsamladdare där och de ägs av en BRF.
Varför känner du ett behov av snabbladdare där du bor, där laddar du väl hemma?

Jag har svårt att se att det finns någonstans i Västergötland där man är ens tre mil från en snabbladdare. Det måste väl vi räcka för alla rimliga behov, om de inte är för få, men det är ju en annan sak.

Laddinfrastrukturen måste bära sig. Då är det längs de stora vägarna och i större städer vi kommer se snabbladdarna, med något enstaka undantag.
Karta visar laddstationer för elfordon i Sverige, med filterfunktion aktiverat för snabbladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Det löser sig med automatik då befolkningsökningen sker i större städer och att övriga landet behöver överleva.
Ja, det vi kan vara eniga om är att vi aldrig kommer vara överens i den frågan
Det är en ideologi hur hela landet ska kunna leva och befolkas nära naturen.:cool:
Frågan nu är mera hur vi ska klara ett skifte infrastrukturmässigt för elbil i stora fordonsvolymer och ekonomiskt under 10-15 år framöver, då är det planering om hur man gör det, så lägger vi framtida visioner lite åt sidan. Annars blir det bara diskussion och ingen "verkstad." Det oroar mig mera!
Ja det kanske vi inte är men jag menar att det spelar roll, varför bygga för en tid som passerat och aldrig kommer igen, man bygger ju för framtiden, det är därför en del större projekt kan verka lite knepiga precis när de byggs men 30 år senare är det helt naturligt och ingen reflekterar över saken längre. Att bygga för att upprätthålla ett konsumtionsmönster som snart kommer vara irrelevant är ju onödigt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
På något sätt känns det som om det mesta löser sig på naturlig väg gällande elbilar och laddinfrastruktur.
Om man bor i en stad så minskar behovet av att öht äga en bil ju mer centralt man bor. Då duger ofta kollektivtrafik, cykel och taxi ganska bra. Kanske kan bilpool vara ett alternativ de gånger man verkligen behöver en bil, eller hyrbil på långresor. bor man en bit utanför stan i lägenhet så ökar behovet något, men ofta räcker det med en bil och kanske laddplats i brf:en eller hos värden.

Störst behov av bil har förstås de som bor längre bort från staden, eller på landet, men då kan man ju sannolikt ladda hemma. Det är ju bara på långresor som snabbladdare behövs egentligen, och/eller destinationsladdare på de orter man färdas till på längre resor.
För de som reser långt i tjänsten är det förstås viktigt med snabbladdare samt destinationsladdare i viss utsträckning.

Så laddinfrastrukturen tror jag i ärlighetens namn är ett mindre problem för en överväldigande majoritet. Se t ex kartan i inlägget ovan.

Gällande laddstationer på vägarna så jan man väl jämföra med bensinmackarna, det finns ju knappt kvar några mackar inne i städerna längre.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har 11st bensinmackar på vägen till jobbet, alltså precis vid vägen. Det är nog lugnt om 2/3 försvinner till slut
Vi hade 4 mackar som sålde bränsle. Nu har vi 2 där bara en av de säljer bensin.

Det är inte så lugnt om där försvinner fler mackar pga konkurrensen. Lika som att det är inte så bra om bara ett bolag etablerar sig på laddplatser.

Vi kommer aldrig bli av med dieselfordon, kommer aldrig att funka =) Eu kommer aldrig nånsin få med öststater och då sitter vi svenskar ganska mycket i skiten då de mesta vi handlar körs av en chaffis med 30 kr i timmen och gasolkök.
 
För majoriteten som bor i villa kommer laddning hemma vara det som gäller och har också egen parkering, så för oss är det en ickefråga om eget bilägande inom den tidsperiod vi diskuterar.
Kommer till största delen vara en fråga när det passar att byta ekonomiskt.
Så är det;)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För majoriteten som bor i villa kommer laddning hemma vara det som gäller och har också egen parkering, så för oss är det en ickefråga om eget bilägande inom den tidsperiod vi diskuterar.
Kommer till största delen vara en fråga när det passar att byta ekonomiskt.
Så är det;)
Problemet med skiftet är de som bor i hyreslägenheter. Ingen av fastighetsägarna är intresserade av att sätta laddboxar. Har läst ibland att folk skriver "då förlorar hyresvärden boende" fast där är kö även i vår skithåla på ett par år :)
Och här fungerar inte offentliga stolpar. Finns 2 st och ingen vettig plats att sätta upp heller =)

Löser de så att folk i lägenhet kan parkera, då kanske det funkar. Men tittar man på bilparken utanför lägenheterna så finns det nog väldigt få som är ens villiga att lägga över 100 000 kr på en bil.
 
J jocke31 skrev:
Om man bor i en stad så minskar behovet av att öht äga en bil ju mer centralt man bor. Då duger ofta kollektivtrafik, cykel och taxi ganska bra.
Det är din åsikt.

Jag håller inte alls med. Det vore helt orealistiskt för oss att ta en taxi kanske en gång i veckan till runt tre-tio olika "butiker" för att frakta hem tiotals kilon. Dina övriga alternativ går naturligtvis också bort.

Inte heller är det realistiskt att i princip varje helg under sommarhalvåret åka kollektivt till sommarstugan med bland annat två katter och diverse andra prylar som normalt brukar fylla en fullstor kombi. Det är i ärlighetens namn inte ens realistiskt att åka kollektivt till sommarstugan som ensam resenär utan packning.

Du får gärna ha din åsikt, men det är inte sant för alla bara för att du tycker det är så för dig.
 
R Rkarlsson skrev:
Men tittar man på bilparken utanför lägenheterna så finns det nog väldigt få som är ens villiga att lägga över 100 000 kr på en bil.
Menar du att det är väldigt ovanligt att en boende i lägenhet äger en bil för över 100 tkr? Antingen har du eller jag en skev världsbild för jag känner inte alls igen detta. Sen kan man såklart hitta den typen av områden men det betyder inte att de är representativa för boendet i lägenhet.
 
engs
R Rkarlsson skrev:
Problemet med skiftet är de som bor i hyreslägenheter. Ingen av fastighetsägarna är intresserade av att sätta laddboxar. Har läst ibland att folk skriver "då förlorar hyresvärden boende" fast där är kö även i vår skithåla på ett par år :)
Och här fungerar inte offentliga stolpar. Finns 2 st och ingen vettig plats att sätta upp heller =)

Löser de så att folk i lägenhet kan parkera, då kanske det funkar. Men tittar man på bilparken utanför lägenheterna så finns det nog väldigt få som är ens villiga att lägga över 100 000 kr på en bil.
Om det inte redan finns så kommer det säkert snart upp laddlösningar där man delar på vinsten mellan laddstolpsbolag och markägare. Dvs bolaget som sätter upp laddstolpar och sen säljer energi får göra det på markägarens parkeringsplatser utan kostnad. Istället får markägaren X procent av omsättningen. Eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.