Grannen är nöjd med sin, men den är äldre än så. Är en tjänstebil de nog haft sedan 2018-2019 och förnyat istället för att beställa ny.

Skulle tippa på att det är ökande räntekostnader som gör att de lämnar tillbaka den.
Håller själv ögat på en Enyaq och det trillar in en del överlåtelser med argument som "behöver inte två bilar, skaffat tjänstebil och liknande" verkar som att en del är rätt dåliga på att planera innan de tecknar en treårig leasing.
 
M Markarbetaren skrev:
I min värld så betyder det att ett nybils"köp" (privatleasing i dessa fallen) där bilen återgår till ÅF efter mindre än 1 år att det är fråga om en missnöjd kund med en bil som kanske inte fungerar som den ska.
Jag tror inte man ska dra så stora växlar på det. Mer sannolikt folk som inte kunnat betala eller bara velat ur affären. Oväntat många fattar inte vad de ger sig in på när de skriver leasingavtal.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Grannen är nöjd med sin, men den är äldre än så. Är en tjänstebil de nog haft sedan 2018-2019 och förnyat istället för att beställa ny.

Skulle tippa på att det är ökande räntekostnader som gör att de lämnar tillbaka den.
Håller själv ögat på en Enyaq och det trillar in en del överlåtelser med argument som "behöver inte två bilar, skaffat tjänstebil och liknande" verkar som att en del är rätt dåliga på att planera innan de tecknar en treårig leasing.
Men fortlöper inte månadskostnaden ändå vid privatleasing, även om man lämnar tillbaka den innan kontraktet går ut? 8-10 mån finns ju ingen som helst logik i. Fanns det ens 12mån privatleasing för en Kia för 1 år sedan?

Dom problemen jag läst om handlar om 12v batteriet. Men sista årsmodellen av en bilmodell brukar ju vara hyffsat fri från barnsjukdomar iaf.
 
M Markarbetaren skrev:
Men fortlöper inte månadskostnaden ändå vid privatleasing, även om man lämnar tillbaka den innan kontraktet går ut? 8-10 mån finns ju ingen som helst logik i. Fanns det ens 12mån privatleasing för en Kia för 1 år sedan?

Dom problemen jag läst om handlar om 12v batteriet. Men sista årsmodellen av en bilmodell brukar ju vara hyffsat fri från barnsjukdomar iaf.
Jag har dålig koll på leasing, fick ett skambud på en passat GTE på närmare 10k i månaden 2019 och har inte satt mig in djupare i det efter det.

Inga problem att introducera nya fel när man gör en cost down på produkten någon årsmodell in :rolleyes:
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Inga problem att introducera nya fel när man gör en cost down på produkten någon årsmodell in :rolleyes:
Okej, jag är inte så mycket för att ha det senaste på uppfarten utan har oftast köpt sista eller näst sista årsmodellen innan modellen pensionerats och jag har haft väldigt lite problem med mina bilar genom åren. Men det har i princip enbart varit japanskt, tyskt eller svenskt. Koreansk bil har jag aldrig ägt någon, dem kanske är annorlunda i det avseendet?

Cost down har jag aldrig hört innan. Jag trodde snarare att biltillverkarna bytte leverantör av vissa delar om det visade sig att det blir för höga kostnader i garantianspråk, goodwill och varumärkesdegradering.
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, jag är inte så mycket för att ha det senaste på uppfarten utan har oftast köpt sista eller näst sista årsmodellen innan modellen pensionerats och jag har haft väldigt lite problem med mina bilar genom åren. Men det har i princip enbart varit japanskt, tyskt eller svenskt. Koreansk bil har jag aldrig ägt någon, dem kanske är annorlunda i det avseendet?

Cost down har jag aldrig hört innan. Jag trodde snarare att biltillverkarna bytte leverantör av vissa delar om det visade sig att det blir för höga kostnader i garantianspråk, goodwill och varumärkesdegradering.
Jag kan inte svara för alla branscher, men jag vet till exempel att SAAB gjorde så med NG9-3an. När faceliften kom så gjorde man ändringar av kostnadsskäl samtidigt, sen vet jag inte exakt var man sparade. (Jag hade en NG9-3 som rullade av bandet någon månad efter produktionsstart, den höll rätt bra).
Där jag jobbar inom elektronikindustrin så är det inte heller så ovanligt att leta kostnadsreduktioner, beroende på volym kan det ske olika ofta per produkt.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Spiralkabel är riktigt bra. Så slipper man grus, löv, slask på kabeln och trasslet. 3m är nog lagomt utsträckt skulle jag tro.

Missen jag gjorde var att jag beställde en kabel för 22kW laddning, den blev onödigt tung och grov. 11kW är i regel mycket smidigare och 22kW laddningen existerar i princip inte så det är inget man har någon direkt nytta av...
Jag gjorde lika, beställde 22kw på kabeln som alltid sitter i laddaren hemma, med huvudsäkring 20A och nödställd till jag minns inte men kanske 10. Jag har ändå hela natten på mig...
 
M Markarbetaren skrev:
Någon med erfarenhet av Kia e-niro? Gjort bakgrundskoll på flera 2022'or som rullat ca. 1000 mil där bilen leasats av privatperson i 8-10 månader för att sedan gå tillbaka till bilfirman som leasat ut den. Varför gör man så?
De har till slut insett att leasa bil inte är så smart. När månadskostnaden plötsligt sticker rätt upp tack vare ränteuppgången visar det sig vad man skrivit på för papper.
 
M
L lbgu skrev:
De har till slut insett att leasa bil inte är så smart. När månadskostnaden plötsligt sticker rätt upp tack vare ränteuppgången visar det sig vad man skrivit på för papper.
Jo det är lätt att vara efterklok. Men avtalet är väl ändå bindande under avtalets hela längd? Man får ju fortfarande betala även om man lämnar tillbaka en bil i förtid, om man inte går i personlig konkurs isf. Även om min bakgrundskoll gör gällande att flera som leasat bor i bostadsrätt eller villa så det verkar långsökt.

Vi kanske ska släppa "varför" då det verkar vara skrivet i stjärnorna och jag har ingen lust att kontakta föregående ägare och ställa frågor om dennes förehavanden för en bil jag kanske har intresse av. Tänkte bara om det fanns en rimlig förklaring men det verkar det inte finnas.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jo det är lätt att vara efterklok. Men avtalet är väl ändå bindande under avtalets hela längd? Man får ju fortfarande betala även om man lämnar tillbaka en bil i förtid, om man inte går i personlig konkurs isf. Även om min bakgrundskoll gör gällande att flera som leasat bor i bostadsrätt eller villa så det verkar långsökt.

Vi kanske ska släppa "varför" då det verkar vara skrivet i stjärnorna och jag har ingen lust att kontakta föregående ägare och ställa frågor om dennes förehavanden för en bil jag kanske har intresse av. Tänkte bara om det fanns en rimlig förklaring men det verkar det inte finnas.
Det finns säkert ett 10-tal olika förklaringar varför…
 
M Markarbetaren skrev:
Men avtalet är väl ändå bindande under avtalets hela längd? Man får ju fortfarande betala även om man lämnar tillbaka en bil i förtid, om man inte går i personlig konkurs isf.

Samtidigt är man väl inte helt maktlös ifall man verkligen vill komma ur leasingavtalet. Om man sköter bilen på ett sätt som dramatiskt kommer att försämra dess andrahandsvärde så kanske ett leasingbolag går med på att släppa kontraktet 'billigt'. Finns nog rätt många helt lagliga saker man kan göra med sin bil som inte leasingföretaget gillar.
 
M Markarbetaren skrev:
Jo det är lätt att vara efterklok. Men avtalet är väl ändå bindande under avtalets hela längd? Man får ju fortfarande betala även om man lämnar tillbaka en bil i förtid, om man inte går i personlig konkurs isf. Även om min bakgrundskoll gör gällande att flera som leasat bor i bostadsrätt eller villa så det verkar långsökt.

Vi kanske ska släppa "varför" då det verkar vara skrivet i stjärnorna och jag har ingen lust att kontakta föregående ägare och ställa frågor om dennes förehavanden för en bil jag kanske har intresse av. Tänkte bara om det fanns en rimlig förklaring men det verkar det inte finnas.
Jag köpte en 2.5år gammal bil som tydligen gått som företagsleasing hos två olika företag, såhär i efterhand skulle jag nog kontaktat någon av dem, bilhandlaren verkar inte varit helt ärligt.
 
M
Tydligen verkar Kia E-niro vara behäftad med ett backljud, som avger ett tutande utanför bilen, låter som ett arbetsfordon. På 2022 års modell som skulle varit aktuell för egen del så har man även plockat bort avstängningsknappen för detta omak. På tidigare modeller kunde man iaf. stänga av oljudet vid start.

Tyvärr faller E-niro bort som tilltänkt objekt då jag vägrar ha en bil som låter som lastbilarna på jobbet när man lägger i backen. Jag hoppas att det fortfarande finns elbilar utan detta idag?
 
M Markarbetaren skrev:
Jo det är lätt att vara efterklok. Men avtalet är väl ändå bindande under avtalets hela längd? Man får ju fortfarande betala även om man lämnar tillbaka en bil i förtid, om man inte går i personlig konkurs isf. Även om min bakgrundskoll gör gällande att flera som leasat bor i bostadsrätt eller villa så det verkar långsökt.

Vi kanske ska släppa "varför" då det verkar vara skrivet i stjärnorna och jag har ingen lust att kontakta föregående ägare och ställa frågor om dennes förehavanden för en bil jag kanske har intresse av. Tänkte bara om det fanns en rimlig förklaring men det verkar det inte finnas.
Det börjar komma ut en del tidigare lesade elbilar på marknaden som är privatleasade av personal på bilfirmorna. Deras avtal är ofta kortare,t ex 12 eller 18 månader. Har fått bekräftat att det är många sådana bilar som dyker upp nu. Exempelvis MG ZS-21 som kom sommaren-21.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
L lbgu skrev:
De har till slut insett att leasa bil inte är så smart. När månadskostnaden plötsligt sticker rätt upp tack vare ränteuppgången visar det sig vad man skrivit på för papper.
Det kan ju vara smart om tajmingen är rätt. Fästmön leasade sin MG ZS-21 Luxury med 1500 mil/år sommaren-21, fick ett avtal (kampanj) inkl. service och försäkring för 2 600 kr/mån på 36 månader. Nu har det ökat lite grann, men kostar ändå bara 3 000 kr/mån.
Det är ett par tusen billigare än det skulle bli idag för motsvarande bil.

Privatleasingpriserna på den tiden var väldigt låga. Idag är situationen helt annorlunda, med indragen bonus och högre ränteläge.
det är inget problem att överlåta ett sådant avtal heller om man inte vill/kan ha kvar avtalet.
Så det handlar lite om tur och tajming skulle jag säga.

Alltså ungefär samma situation som med bundet elavtal eller bunden ränta. Vi har bundet elavtal på 79 öre/kWh och bunden ränta på bolånen på 0,99%. När vi tecknade dessa avtal så blev vi mer eller mindre idiotförklarade, inte minst på detta forum. Men idag så är det plötsligt väldigt tyst på kritiken. :cool:

Med det sagt så är läget annorlunda nu, när våra avtal går ut så kommer vi förstås teckna rörliga avtal respektive timavtal för elen. Men gällande leasingavtal på våra bilar så kommer vi få bra rabatt om vi väljer att förlänga avtalen när de går ut sommaren-24, eller så kan vi köpa loss bilarna om vi vill. Eller byta bilar med den finansiering som är lämplig beroende på omvärldsläget just då.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.