Min Eon-laddapp är Ica-brandad när jag för ett par år sen stötte på att de börjat ta betalt i Barkarby. Var på den tiden jag körde hybrid; med elbil gitter jag inte ladda när jag handlar längre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min Eon-laddapp är Ica-brandad när jag för ett par år sen stötte på att de börjat ta betalt i Barkarby. Var på den tiden jag körde hybrid; med elbil gitter jag inte ladda när jag handlar längre.
Så är det, kanske tror jag det är gratis, men det kostar. :D
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
engs
sunnis sunnis skrev:
Har alltid med detta i mina elbilar:

Kortare Typ2 laddkabel som är rullad som spiral, bra när bilen står nära stolpen och slipper bli blöt/skitig på backen.
Aha, detta var smart, antar man ska leta efter en så kort så möjligt. Typ 3m. Både för att det är platsbesparande i bilen och minska risken den hänger ner.

På nuvarande hybriden hänger jag slacket på laddluckan, men den laddas fram och det är inget känsligt där. På elbilen sitter den sida bak ska så där vill man inte hänga en skitig kabel direkt mot lacken.

Det följer med en vanlig typ 2-kabel på 7m har jag för mig.
 
D
engs engs skrev:
Aha, detta var smart, antar man ska leta efter en så kort så möjligt. Typ 3m. Både för att det är platsbesparande i bilen och minska risken den hänger ner.

På nuvarande hybriden hänger jag slacket på laddluckan, men den laddas fram och det är inget känsligt där. På elbilen sitter den sida bak ska så där vill man inte hänga en skitig kabel direkt mot lacken.

Det följer med en vanlig typ 2-kabel på 7m har jag för mig.
Men är det verkligen lönt att köra runt med egen kabel, om man inte är på långresa, när man är ute vill man ju ladda snabbt och då finns det kabel, destinationsladdning (långsam) gör man ju när man kommer fram och om man inte är på långresa så är detta ju hemma?

Jag själv har aldrig kabel med, av ovanstående anledningar, har inte heller saknat kabel någon gång.
 
engs
D djac skrev:
Men är det verkligen lönt att köra runt med egen kabel, om man inte är på långresa, när man är ute vill man ju ladda snabbt och då finns det kabel, destinationsladdning (långsam) gör man ju när man kommer fram och om man inte är på långresa så är detta ju hemma?

Jag själv har aldrig kabel med, av ovanstående anledningar, har inte heller saknat kabel någon gång.
Reser endel i jobbet, en hel del hotellnätter alltså. Samt att alla kunderna inte befinner sig utefter E4/E6, så man vill kunna ladda under alla eventualiteter.

Edit: körde runt 400km igår. Hotell i natt, blir nog en 450-500km idag. Bara som ett exempel. Då vill man gärna starta med fullladdat batteri istället för att avsluta/börja med att ladda.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Hemma har jag fast kabel. Vilket gör att de andra två kablarna alltid ligger i bilen. I E-up! finns det dedikerat utrymme för kabel. Så de är inte ivägen eller tar någon speciell plats. Smidigt att alltid ha med sig. Men då är jag uppväxt med att man hade en 5L dunk reservbränsle i bilen då man körde bränslebil. Så det är väl något som sitter i. Samtidigt så har nu kablarna sin egen plats där de skall användas och behöver inte ha en plats i huset.
 
D
engs engs skrev:
Reser endel i jobbet, en hel del hotellnätter alltså. Samt att alla kunderna inte befinner sig utefter E4/E6, så man vill kunna ladda under alla eventualiteter.

Edit: körde runt 400km igår. Hotell i natt, blir nog en 450-500km idag. Bara som ett exempel. Då vill man gärna starta med fullladdat batteri istället för att avsluta/börja med att ladda.
Ja men precis, vid bortanätter så håller jag med, då tar jag också med kabel, men att stå på en långsamladdare vid resa undviker man ju.
 
Reser man så långt att man behöver ladda är man ju ofta borta över natt. Jag har också alltid en typtvåkabel i bilen av det skälet.

Har också en mobil trefasladdbox i bilen normalt sett. Jag har en schukoadapter till den, men har bara laddat med schucko ett par–tre gånger sen jag bytte till elbil. Trefasboxen används dock rätt mycket. Dels på landet, dels på ett par andra mer avlägsna platser jag är på ibland.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
sunnis
engs engs skrev:
Aha, detta var smart, antar man ska leta efter en så kort så möjligt. Typ 3m. Både för att det är platsbesparande i bilen och minska risken den hänger ner.

På nuvarande hybriden hänger jag slacket på laddluckan, men den laddas fram och det är inget känsligt där. På elbilen sitter den sida bak ska så där vill man inte hänga en skitig kabel direkt mot lacken.

Det följer med en vanlig typ 2-kabel på 7m har jag för mig.

Spiralkabel är riktigt bra. Så slipper man grus, löv, slask på kabeln och trasslet. 3m är nog lagomt utsträckt skulle jag tro.

Missen jag gjorde var att jag beställde en kabel för 22kW laddning, den blev onödigt tung och grov. 11kW är i regel mycket smidigare och 22kW laddningen existerar i princip inte så det är inget man har någon direkt nytta av...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ni som har elbil och ofta reser så man måste ladda ute / ej hemma.

Vad för "kitt" har ni med er i bilen?

Dvs laddkablar, adaptrar etc. Har ni alltid en Schuko-laddare med utifall-att och så?

Börjar förbereda lite inför bytet och tittar på alternativ.
Har en Schuko och en hyfsat kort och smidig typ 2-kabel som följde med bilen. Förvaras förstås i frunken. Schucokabeln har jag aldrig behövt använda, typ 2-kabeln används kanske max 1 gång/månad. Men bra att ha typ2 när man är på resa och bor över natten. Dock mest snabbladdning på resor på 150 kW-laddare eller snabbare.

Har en 10 meterskabel hemma vilket är praktiskt då vi kan ladda båda bilarna utan att behöva parkera om. Dessutom så räcker kabeln oavsett om man kör eller backar in.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
D
sunnis sunnis skrev:
Spiralkabel är riktigt bra. Så slipper man grus, löv, slask på kabeln och trasslet. 3m är nog lagomt utsträckt skulle jag tro.

Missen jag gjorde var att jag beställde en kabel för 22kW laddning, den blev onödigt tung och grov. 11kW är i regel mycket smidigare och 22kW laddningen existerar i princip inte så det är inget man har någon direkt nytta av...
Har du hittat någon prisvärd spiralkabel, tycker de är så dyra att det inte motiverar att skaffa en, får ta med den hemifrån om man ska på resa..? :(
 
engs
Angående laddkablar, 11kW borde vara 16A, 22kW då är det 32A.

Men ser att vissa specar sina som 20A / 11kW?


Edit: Eller är det kanske för om man har en 32A ombordladdare i bilen och vill maxa sina 20A hemma, men då borde den specas till 13,8kW.
 
engs engs skrev:
Angående laddkablar, 11kW borde vara 16A, 22kW då är det 32A.

Men ser att vissa specar sina som 20A / 11kW?


Edit: Eller är det kanske för om man har en 32A ombordladdare i bilen och vill maxa sina 20A hemma, men då borde den specas till 13,8kW.
Men de flesta jag känner använder inte sitt hus främst som en laddstation för elbilar.
Man behöver ström till annat också,
Vågar hävda att 2,3kW laddning räcker för de allra flestas bilkörning.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men de flesta jag känner använder inte sitt hus främst som en laddstation för elbilar.
Man behöver ström till annat också,
Vågar hävda att 2,3kW laddning räcker för de allra flestas bilkörning.
Laddar 11 kW i min bil, fästmöns klarar dock bara 3,6. Det är nog rätt få som har säkringar som klarar av 22 kW, dessutom är det få bilar som klarar detta.
 
M
Någon med erfarenhet av Kia e-niro? Gjort bakgrundskoll på flera 2022'or som rullat ca. 1000 mil där bilen leasats av privatperson i 8-10 månader för att sedan gå tillbaka till bilfirman som leasat ut den. Varför gör man så? Eventuell bonus drogs väl av månadsvis på leasingkostnaden? I min värld så betyder det att ett nybils"köp" (privatleasing i dessa fallen) där bilen återgår till ÅF efter mindre än 1 år att det är fråga om en missnöjd kund med en bil som kanske inte fungerar som den ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.