L lbgu skrev:
Just VW skulle jag undvika (oberoende drivlina) för att de är hutlöst dyra när det gäller service och reparationer.
Klart det svider i plånboken om man åker till en märkesverkstad.
 
N Nerre skrev:
Det handlar ju om likviditeten för de som köper begagnade bilar. 18-åringar som just kommit ut på arbetsmarknaden och behöver en bil för att ta sig till jobbet lär inte kunna köpa bil för 100 000 även om batteriet är värt 80 000.

När det gäller bränslebilar så finns det idag begagnade bilar inom ett väldigt stort prisspann, och det är risken att det inte kommer att göra med elbilar.

Jag har ju försökt förklara det tidigare. Säg att en bils värde halveras vart tredje år.

Ny bränslebil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. 9 år gammal 50 000, 12 år gammal 25 000.

Ny elbil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. Men kommer det finnas 9 år gamla elbilar för 50 000 om batteriet är värt 80 000? Kommer det finnas 12 år gamla elbilar för 25 000 om batteriet är värt 80 000?
Jag tror att, när tillräckligt många beg elbilar finns ute på marknaden och när tesla och andras prissänkningar slår igenom... Och det kommer ut några billiga, små elbilar typ Dacia Spring (som väl aldrig kom till sverige men skulle kostat om jag minns rätt ca 150k efter bonusen). Då kommer det gå att köpa en billig begagnad elbil. En 6-7-8 år gammal Spring, Zoe, Fiat etc med minsta batteriet kanske kommer kosta 30-50.000 SEK. När bilar nått ned under 40.000 så skulle jag säga att har man inte råd att köpa bil för det, då borde man inte ha bil alls för en normal service/reparation/däckbyte kan då kosta som halva bilen... Sen har jag själv haft bilar jag mekat själv med, monterat begagnade däck osv och kunnat klara mig på nån tusenlapp om året - det kommer väl fortsätta att gå att göra det, bensin kommer vara tillgänglig ett bra tag till, min mer än 60 år gamla veteranbil kommer säkert överleva de flesta bruksbilar som rullar på gatorna idag och sommartid funkar den att ta en från A till B... När jag hade äldre bil jag körde mycket per år (+3000 mil) så gick ändå mitt bilägande på ett par tusen per månad, fast jag gjorde det mesta själv. Bränslet är största kostnaden, men service, skatt, försäkring blir säkert 2000 i månaden även för en äldre bil.

Fortfarande, om man kör väldigt sällan och väldigt lite, så kommer en beg fossilbil vara det bästa valet ett bra tag till. När det inte längre finns begagnade fossilbilar att få tag på så får vi väl se vad som händer. Bilarna blir som sagt dyrare även i fossilvariant då de ska ha airbags, radar, avgasrening osv som kostar mycket att sätta dit och ännu mer att reparera. Kanske kommer det vara mindre självklart att "alla" kan ha en bil. Sharing-tjänster, uber/bolt tjänster och bättre kollektivtrafik kanske gör att de med 10.000kr bilar hellre åker kommunalt och hyr bil en gång i månaden?
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
När det gäller bränslebilar så finns det idag begagnade bilar inom ett väldigt stort prisspann, och det är risken att det inte kommer att göra med elbilar.

Jag har ju försökt förklara det tidigare. Säg att en bils värde halveras vart tredje år.

Ny bränslebil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. 9 år gammal 50 000, 12 år gammal 25 000.

Ny elbil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. Men kommer det finnas 9 år gamla elbilar för 50 000 om batteriet är värt 80 000? Kommer det finnas 12 år gamla elbilar för 25 000 om batteriet är värt 80 000?
Bilar blir som traktorer, tåg, flygplan: Håller jättelänge och håller värdet över tid. En traktor är värdestabil, precis som ett mindre flygplan även om de är 50 år gamla.

Det finns 12 år gamla elbilar: Peugeot iOn och Citroen C-Zero som började levereras våren 2011 i Sverige. Nypris 360 000. Idag finns en 2011 på blocket för 119000, men jag har sett dessa gå för nästan hälften. Säg 70000 av 360000, alltså 20% av nypris efter 12 år. Kommer man att få 150 000 för en 2014 års Tesla model S 85 år 2026? Lätt.

Så 20% efter 12 år är nog rimligt. Frågan är hur det ser ut efter 15 - 20 år. Jag gissar på 10-15% av nypris efter 15 år och 5-10% av nypris även efter 20 år.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Kommer man att få 150 000 för en 2014 års Tesla model S 85 år 2026? Lätt.
Även om en 2026 års Tesla kostar 200 000 ny?
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Även om en 2026 års Tesla kostar 200 000 ny?
Ja, för då är det en ny, mycket mindre bilmodell. Kanske deras fyrhjuling som de visat upp?
 
Det är inte rimligt att tex en tesla där garantier tar slut kostar bara marginellt mindre än en som har flera års garantier kvar. Eftersom vissa reparationer blir så dyra är det rimligt att priserna går ner för att motsvara den kostnadsökning man får av att ha en gammal bil mer risker och reparationer.

Just nu lever vi i ett undantag. Elbilar kommer få samma värdeminskning som vilken annan bil som helst. Bara tillgång och efterfrågan på nya bilar är i balans och tillräckligt många elbilar finns ute på marknaden.

Att sen en tesla som kostade 900tkr ny, har garanti kvar och fortfarande känns modern har hållit värdet bättre och är mycket dyrare än en jämngammal fossil-passat som är dyr att köra och har rostiga skärmkanter och en garanti som gått ut för många år sen... det är väl inte så konstigt?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Just VW skulle jag undvika (oberoende drivlina) för att de är hutlöst dyra när det gäller service och reparationer.
Jag har en Golf Alltrack med både 4wd och automat och jag har ännu inte höjt på ögonbrynen då jag lämnat in den hos auktoriserad VW verkstad.

Reparationskostnad tror jag inte man behöver fundera så mycket på dom första åren. Jag har haft Golfen i 5 år utan några större kostnader. Nytt startbatteri (då dieselvärmaren tar styggt på batteriet), ett glödstift, typ det.. Större grejor går på maskinskadan på försäkringen upp till 10 år/15000 mil, men den har jag inte behövt utnyttja.

En E-Golf upplever jag inte heller som direkt iögonfallande dyr att serva.

Text om Volkswagen e-Golf servicekostnader och garantier, med priser och krav specificerade.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är inte rimligt att tex en tesla där garantier tar slut kostar bara marginellt mindre än en som har flera års garantier kvar. Eftersom vissa reparationer blir så dyra är det rimligt att priserna går ner för att motsvara den kostnadsökning man får av att ha en gammal bil mer risker och reparationer.

Just nu lever vi i ett undantag. Elbilar kommer få samma värdeminskning som vilken annan bil som helst. Bara tillgång och efterfrågan på nya bilar är i balans och tillräckligt många elbilar finns ute på marknaden.
Jag håller med om första stycket, men inte andra. Elbilar kommer inte falla igenom besiktningen på avgasreningen. Så länge de inte rostar igenom eller batteriet ger upp kommer de att rulla vidare. Det mesta utom motor och växellåda går att laga på en vanlig bil med rimlig arbetsinsats. På en elbil är det batteriet som på motsvarande sätt är för dyrt för att laga och kommet skicka bilen till skroten. Eftersom elbilar är dyra att köpa men billiga att köpa skulle är det ekonomiskt rationellt att de lever längre än bilar med förbränningsmotor. 20-25 år istället för 15-20 år. Det kommer att återspegla sig i långsammare värdefall.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Jag har en Golf Alltrack med både 4wd och automat och jag har ännu inte höjt på ögonbrynen då jag lämnat in den hos auktoriserad VW verkstad.

Reparationskostnad tror jag inte man behöver fundera så mycket på dom första åren. Jag har haft Golfen i 5 år utan några större kostnader. Nytt startbatteri (då dieselvärmaren tar styggt på batteriet), ett glödstift, typ det.. Större grejor går på maskinskadan på försäkringen upp till 10 år/15000 mil, men den har jag inte behövt utnyttja.

En E-Golf upplever jag inte heller som direkt iögonfallande dyr att serva.

[bild]
Undrar vad de gör på servicen av en e-Golf, -för 4000kr...?
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Undrar vad de gör på servicen av en e-Golf, -för 4000kr...?
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/service/elbilar.html

Som på en bensinbil minus oljan?
Det är mycket inspektion.
Främst bromsar som är viktigt, men de slits väl inte så snabbt med motorbroms på elmotorn.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag håller med om första stycket, men inte andra. Elbilar kommer inte falla igenom besiktningen på avgasreningen. Så länge de inte rostar igenom eller batteriet ger upp kommer de att rulla vidare. Det mesta utom motor och växellåda går att laga på en vanlig bil med rimlig arbetsinsats. På en elbil är det batteriet som på motsvarande sätt är för dyrt för att laga och kommet skicka bilen till skroten. Eftersom elbilar är dyra att köpa men billiga att köpa skulle är det ekonomiskt rationellt att de lever längre än bilar med förbränningsmotor. 20-25 år istället för 15-20 år. Det kommer att återspegla sig i långsammare värdefall.
Hursomhelst, varje år är ett år närmare att garanti, batteri/drivlinegaranti, maskinskada tar slut och till sist skroten. Det gör att det är rimligt med en värdeminskning.

Genomsnittsålder för en personbil är 10 år, genomsnittlig livslängd 17 år. När bilen passerat maskinskada (8-10 år / 12.000 mil) får man ta alla reparationer själv, det tycker jag bör värderas kanske 50.000 (större reparation så skrotar man bilen?).

Om vi räknar en bil i golf-storlek då. Sådan elbil BORDE efter Teslas sänkning inte kosta mer än 450.

En bil som är 12 år har fem år kvar. Det gör att man borde kunna dela priset med 4 (kanske håller bilen 3 år eller mer än 5 år, men sannolikt kommer antingen en stor reparation eller man väljer skrota bilen).

En "ny" privatleasad bil går att få för kanske 4-5.000, dvs 60.000 per år. Då har man ofta service mm inkluderat och har inga reparationskostnader.

Med min logik så bör då en 10+ år gammal bil kosta max 25.000 om året i värdeminskning. En ny bil inte mycket mer än 55.000 i värdeminskning.

Starta med 450.000, räkna 50.000 per år första 3 åren. 300 kvar till 10 år. 200 på 7 år. Blir 30.000 per år. 100 kvar när bilen är 10 år gammal - då har man hållit värdet bra. Klarar man 5 år till så blir det 20 per år i värdeminskning. Allt efter det är en bonus.

Konstigt nog har ju senaste tiden värdeminskningen första 2 åren varit minimal, men det tror jag är pga bristen på fordon. Det är inte rimligt att man ska kunna få garantier och nöjet att köra en ny bil nästan gratis.

Jag hoppas därmed att tex en 3 år gammal Tesla3 med 6000 mil på mätaren ska kosta 330 om 3 år. En bil som är lite lägre specad än en T3 borde då kosta lite mindre, säg 280. Småbilar som F500, Mini, Zoe mm borde kosta en bit under 200 efter tre år.

Kanske, om batterier och drivlina visar sig vara mycket högre driftsäkerhet och lägre maintanance än fossilbilar efter 10 år så kommer elbilar att ha en lägre värdeminskning i sitt sista skede. Där en presentabel bil kostar kring 60.000. För en bil där alla garantier gått ut, är skicket mer avgörande än exakta mil och ålder. Och där kan jag mycket väl tänka mig att elbilen "stannar" eller har ett tajtare prisspann. Men fram till den punkten finns väl inget som säger att väreminskningen ska vara så mycket lägre?

Med det sagt - jag har nu 2st bilar på gården som är 17 resp 24 år som fungerar utmärkt. Varje år en sådan bil till klarar är ju en ren bonus!
 
När jag letade ny bil tidigt 2019 så märkte jag att 50% på 3år inte stämmer längre, det är snarare 50% på 5år, eller kanske 30% på 3år.

Men vi får väl se om det omtalade prisfallet på elbilar kommer någon gång, 1.5år kvar innan hybriden är 8år gammal...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hursomhelst, varje år är ett år närmare att garanti, batteri/drivlinegaranti, maskinskada tar slut och till sist skroten. Det gör att det är rimligt med en värdeminskning.

Genomsnittsålder för en personbil är 10 år, genomsnittlig livslängd 17 år. När bilen passerat maskinskada (8-10 år / 12.000 mil) får man ta alla reparationer själv, det tycker jag bör värderas kanske 50.000 (större reparation så skrotar man bilen?).

Om vi räknar en bil i golf-storlek då. Sådan elbil BORDE efter Teslas sänkning inte kosta mer än 450.

En bil som är 12 år har fem år kvar. Det gör att man borde kunna dela priset med 4 (kanske håller bilen 3 år eller mer än 5 år, men sannolikt kommer antingen en stor reparation eller man väljer skrota bilen).

En "ny" privatleasad bil går att få för kanske 4-5.000, dvs 60.000 per år. Då har man ofta service mm inkluderat och har inga reparationskostnader.

Med min logik så bör då en 10+ år gammal bil kosta max 25.000 om året i värdeminskning. En ny bil inte mycket mer än 55.000 i värdeminskning.

Starta med 450.000, räkna 50.000 per år första 3 åren. 300 kvar till 10 år. 200 på 7 år. Blir 30.000 per år. 100 kvar när bilen är 10 år gammal - då har man hållit värdet bra. Klarar man 5 år till så blir det 20 per år i värdeminskning. Allt efter det är en bonus.

Konstigt nog har ju senaste tiden värdeminskningen första 2 åren varit minimal, men det tror jag är pga bristen på fordon. Det är inte rimligt att man ska kunna få garantier och nöjet att köra en ny bil nästan gratis.

Jag hoppas därmed att tex en 3 år gammal Tesla3 med 6000 mil på mätaren ska kosta 330 om 3 år. En bil som är lite lägre specad än en T3 borde då kosta lite mindre, säg 280. Småbilar som F500, Mini, Zoe mm borde kosta en bit under 200 efter tre år.

Kanske, om batterier och drivlina visar sig vara mycket högre driftsäkerhet och lägre maintanance än fossilbilar efter 10 år så kommer elbilar att ha en lägre värdeminskning i sitt sista skede. Där en presentabel bil kostar kring 60.000. För en bil där alla garantier gått ut, är skicket mer avgörande än exakta mil och ålder. Och där kan jag mycket väl tänka mig att elbilen "stannar" eller har ett tajtare prisspann. Men fram till den punkten finns väl inget som säger att väreminskningen ska vara så mycket lägre?

Med det sagt - jag har nu 2st bilar på gården som är 17 resp 24 år som fungerar utmärkt. Varje år en sådan bil till klarar är ju en ren bonus!
Idag går det att hitta en 2019 Model 3 LR med 6000 mil för ca 400-420' nypris idag 610' för en M3LR.

Dessutom kommer "Project Highland" som förhoppningsvis kan sänka priset ytterligare så det är troligt att en 3 år gammal kryper ner lite så inte orimligt med 330' påen 3 år gammal framöver
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M
13th Marine 13th Marine skrev:
När jag letade ny bil tidigt 2019 så märkte jag att 50% på 3år inte stämmer längre, det är snarare 50% på 5år, eller kanske 30% på 3år.
Köpte min bil för 200k. Idag, 5000 mil och drygt 4 år senare ser jag en likadan på Wayke för 210k. Snacka om inflation:D
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
[länk]

Som på en bensinbil minus oljan?
Det är mycket inspektion.
Främst bromsar som är viktigt, men de slits väl inte så snabbt med motorbroms på elmotorn.
Ja, vilken scam, de inspekterar bland annat motor och växellåda.. ligger väl någon licenspeng som ska in och kompensera för deras för höga produktionskostnader :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.