useless useless skrev:
Det gäller väl inte bara elbilar? Alla bilar som det inte är lönsamt att laga skrotas. Är det ett försäkringsbolag och en märkesverkstad inblandade så blir reparationskostnaden högre och därmed blir även värdet på bilarna som skrotas högre.
Fast är ett försäkringsbolag involverat och bilen blir inlöst så säljs den oftast av dem och blir antingen reparerad, reservdelar eller exporterad.
Får hoppas liknande sker med elbilar.
 
H heimlaga skrev:
Problemet som kommer att begränsa elbilismen är att när elbilarna är så gamla att de går att köpa för sådana pengar som en vanlig människa har råd att lägga på en vanlig pendlingsbil det vill säga mellan 1000 och 3000 euro eller 10000-30000 kronor då kommer batteriet att vara så dåligt att bilen inte är till någon praktisk nytta. I alla fall inte när man har haft den där 1000-3000 euros bilen i några år.
Jag tror inte att några elbilar kommer att hamna så mycket under 100 000 i begagnatpris eftersom det i princip är skrotvärdet på batteriet efter ett tag. Vem vill sälja bilen för 80 000 när man kan får 100 000 för batteriet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag tror inte att några elbilar kommer att hamna så mycket under 100 000 i begagnatpris eftersom det i princip är skrotvärdet på batteriet efter ett tag. Vem vill sälja bilen för 80 000 när man kan får 100 000 för batteriet?
Precis. Och vem har råd att betala mellan en halv och en nettoårsinkomst för en bil som bara håller några år. Tar man med alla kostnader börjar ju halva inkomsten gå i bilen då.
 
N Nerre skrev:
Jag tror inte att några elbilar kommer att hamna så mycket under 100 000 i begagnatpris eftersom det i princip är skrotvärdet på batteriet efter ett tag. Vem vill sälja bilen för 80 000 när man kan får 100 000 för batteriet?
Enkelt, batteriet kommer tappa mer i värde än vad folk vill tro. Att sälja en bil i delar brukar oftast ge mer pengar men det är ingen som gör. Det är lättare att sälja bilen för 80000:-
Än att montera ut batteriet och sälja det löst.
Värdet.på.en elbil kommer att tappa i pris. Själv skulle jag inte köpa en begagnad elbil idag. Pga batteriet. Hur bra mår ett batteri som precis blivit 10år?
 
J jocke31 skrev:
Det är en av fördelarna med Mach-e:n, den har bra balans mellan vanliga hederliga kontroller och stor skärm. Allt väsentligt sköter du med vanliga kontroller. Och om du vill byta låt eller spellista på Spotify, svara på SMS osv så kan du göra det med röstassistenten.
Finns även rattreglage för alla de vanligaste funktionerna, t ex handsfree.
Stor karta på den stora skärmen med köranvisningar på den lilla skärmen framför ratten. Vissa andra märken har löst detta med Heads Up Display istället.

i så fall är det betydligt mer trafikfarligt att fippla med en liten mobiltelefon. Dessutom så är den displayen för liten för att visa t ex karta/navigation.

Sedan så är förstås en stor skärm helt överlägsen för att visa 360-kamerorna runt bilen.

[bild]
Jag älskar backkameran på bilen. Men känner inget behov av en jätteskärm för det.
Den skulle varit liggandes då hade saker kunnat bli större.
 
D
H heimlaga skrev:
Precis. Och vem har råd att betala mellan en halv och en nettoårsinkomst för en bil som bara håller några år. Tar man med alla kostnader börjar ju halva inkomsten gå i bilen då.
Jag tycker ni resonerar konstigt, å ena sidan säger ni att batteriet kommer ha ett värde för sig, ni nämner 80.000kr och att därför kommer bilarna inte kosta under 100.000kr, dessa kommer bara hålla två år och då skulle de vara värda 0kr, dvs det skulle kosta 50.000kr per år de sista två åren.

Det jag undrar är var batteripengarna försvinner, detta ska ju vara värt 80.000, om nu detta kan gå vidare så bör ju bildelen kosta 20.000 och det är dessa pengar man riskerar?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Allt sånt bli ju bara en massa spekulationer, så låt dem som gillar att spekulera, göra det.

Det vi vet är det vi kan överblicka.
Själv, innan jag gick in i elbilsträsket, så var jag också fundersam på batteriernas hållbarhet (med en massa kassa skruvdragare med gamla batteritekniker i (NiMH, och NiCa-batterier) i minne).
Men lite lugnare blev jag ju när jag såg att de hade följt några Tesla som gått som Taxi, och efter 50.000 mil ! hade kvar över 80% av batteriets kapacitet.
Själv kör jag en numera 5 år gammal elbil som har full batterikapacitet kvar (åtminstone 95%).

Detta är ju bara anektdotisk bevisföring, var medveten om detta!
Dock har ju stora larmrapporter än så länge lyst med sin frånvaro. En klickgenerator som nyhetsblaskorna inte skulle kunnat hålla sig ifrån.

Många elbilar såg ju dagens ljus under en period av ca 2005-2012, under perioden kom ju Renault, Tesla, Nissan, för att välja tre st från olika kontinenter.
Så det har ju rullat runt rätt många bilar som nu är över 10 år gamla. Så lite borde man hört ifall det finns stora problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Allt sånt bli ju bara en massa spekulationer, så låt dem som gillar att spekulera, göra det.

Det vi vet är det vi kan överblicka.
Själv, innan jag gick in i elbilsträsket, så var jag också fundersam på batteriernas hållbarhet (med en massa kassa skruvdragare med gamla batteritekniker i (NiMH, och NiCa-batterier) i minne).
Men lite lugnare blev jag ju när jag såg att de hade följt några Tesla som gått som Taxi, och efter 50.000 mil ! hade kvar över 80% av batteriets kapacitet.
Själv kör jag en numera 5 år gammal elbil som har full batterikapacitet kvar (åtminstone 95%).

Detta är ju bara anektdotisk bevisföring, var medveten om detta!
Dock har ju stora larmrapporter än så länge lyst med sin frånvaro. En klickgenerator som nyhetsblaskorna inte skulle kunnat hålla sig ifrån.

Många elbilar såg ju dagens ljus under en period av ca 2005-2012, under perioden kom ju Renault, Tesla, Nissan, för att välja tre st från olika kontinenter.
Så det har ju rullat runt rätt många bilar som nu är över 10 år gamla. Så lite borde man hört ifall det finns stora problem.
Ja, så är det ju, finns massor av elbilar som rullat lång och länge, det finns också battericeller som gett upp och då har det blivit rubriker. Idag tas batterierna om hand mycket bättre än för 10-15år sedan, mjukvaran förbättras tex ständigt, så jag tror iaf inte att det går åt det sämre hållet.

Precis som du säger så är varje negativ nyhet runt elbilar värd guld, en kärvande ventil i en automatlåda blir liksom ingen klickraket, likaså Audimotorer som drar lika delar motorolja och bensin.

Vi är tillbaks till herr Schneier, ett citat som jag bara finner allt mer relevant: “I tell people if it’s in the news don’t worry about it. Because by definition news is something that almost never happens.”
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
En elbil är alltid fulltankad på morgonen så vad ska man med bisarra räckvidder på 150 mil till.
Dessutom kan man ibland ladda vid arbetsplatsen så den är även fulltankad när man ska hem.

För nästan alla räcker ett par mil om dagen men det är ju praktiskt om de klarar 20-40 mil på en laddning för de enstaka längre resorna vilket det finns gott om modeller idag som gör.
Då folk oftast kör som du säger ett par tre mil till jobbet skulle de flesta laddhybrider räcka väl. Många klarar mellan 5 och 10 mil idag. För längre resor har man den vanliga motorn som tar över när elen tryter.
Om man nu drar in miljöaspekten så skulle den bli betydande då de flesta kanske kan köra 75% på el och resten på förbränningsmotor.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag var inne på att köpa hybrid ett tag, dock konstaterade jag att det egentligen inte finns någon som riktigt tänkt till och gjort det till ett riktigt bra alternativ. Problemen är ju att det är väldigt få som går upp i de 10mil du skriver, är bara några enstaka få som gör det. Sen är det ju problemet vi har i sverige att du kan i princip bara använda den på sommaren. Ingen har någon värmepump eller liknande så enda sättet att få varmt är ju med förbränningsmotorn och då blir det ju lite meningslöst. Sen även om räckvidden skulle räcka i någon variant för 95% av alla resor när den är ny så är det ju då problemet att du då använder batteriet för mycket vilket det inte tål i längden utan efter ett antal år så räcker det inte till nått i princip. De skulle behöva designas för att enkelt kunna byta ut batteriet eller faktiskt ha ett batteri som klarar mer än upp till kanske 1000 laddcykler som de flesta kanske klarar som bäst utan att förlora allt för mycket kraft.
 
J Jensa86 skrev:
Sen är det ju problemet vi har i sverige att du kan i princip bara använda den på sommaren. Ingen har någon värmepump eller liknande så enda sättet att få varmt är ju med förbränningsmotorn och då blir det ju lite meningslöst.
Mig veterligen är det bara Kia som gjort hybridbilar utan elvärme. Och även om det är halvfärdigt så är det inte meningslöst. Man kan fortfarande köra på el när man klarar sig utan värme.
 
J Jensa86 skrev:
Jag var inne på att köpa hybrid ett tag, dock konstaterade jag att det egentligen inte finns någon som riktigt tänkt till och gjort det till ett riktigt bra alternativ. Problemen är ju att det är väldigt få som går upp i de 10mil du skriver, är bara några enstaka få som gör det. Sen är det ju problemet vi har i sverige att du kan i princip bara använda den på sommaren. Ingen har någon värmepump eller liknande så enda sättet att få varmt är ju med förbränningsmotorn och då blir det ju lite meningslöst. Sen även om räckvidden skulle räcka i någon variant för 95% av alla resor när den är ny så är det ju då problemet att du då använder batteriet för mycket vilket det inte tål i längden utan efter ett antal år så räcker det inte till nått i princip. De skulle behöva designas för att enkelt kunna byta ut batteriet eller faktiskt ha ett batteri som klarar mer än upp till kanske 1000 laddcykler som de flesta kanske klarar som bäst utan att förlora allt för mycket kraft.
Har haft en Outlander PHEV och den gick 4,5 mil på sommaren och 3,5 mil på vintern på el. Använde den till och från jobbet (ca 4 mil) och laddade hemma samt på jobbet varje dag. Endast på längre resor körde jag bilen på bensin.
Inga problem att förvärma bilen innan avfärd vintertid så värmepumpen saknade jag aldrig. Hade bilen mellan ungefär 4000 och 10000 mil innan jag sålde den och märkte faktiskt inte av någon försämring av batteriet under den tiden.

Den stora nackdelen med hybridbilar är ju att bilen har dubbla drivlinor, så varje år blir det 7-8000 kr i servicekostnad för en sådan bil, vilket man slipper med en ren elbil. Sedan så är Outlandern rejält törstig när elen tar slut (ca 1 l/mil på motorväg) och har löjligt liten tank, typ 40 liter. Så det blir lika många tankstopp med den bilen som laddstopp med min nuvarande elbil.

Men en hybrid kan kanske vara ett alternativ för den som bara pendlar några få mil/dag och sällan kör långresor.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Om man bara ska jobbpendla så är nog det smartaste ändå en elbil med mindre batteri/räckvidd. 40-50 kWh räcker gott och väl för mångas behov. Då kommer man 20-30 mil på en laddning. Och så ladda hemma och/eller på jobbet.
F ö så går det utmärkt att göra en eller annan långresa även med litet batteri. Vi tog MG:n t o r Sthlm-Skåne förrförra sommaren, vilket funkade utmärkt. Man får planera in laddstopp var 20:e mil bara.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Om man bara ska jobbpendla så är nog det smartaste ändå en elbil med mindre batteri/räckvidd. 40-50 kWh räcker gott och väl för mångas behov. Då kommer man 20-30 mil på en laddning. Och så ladda hemma och/eller på jobbet.
F ö så går det utmärkt att göra en eller annan långresa även med litet batteri. Vi tog MG:n t o r Sthlm-Skåne förrförra sommaren, vilket funkade utmärkt. Man får planera in laddstopp var 20:e mil bara.
Så är det. Situationen blir bättre i takt med att antalet laddställen ökar eftersom man kan nyttja det lilla batteriet bättre när det finns laddare på rätt avstånd.
 
D
J jocke31 skrev:
Har haft en Outlander PHEV och den gick 4,5 mil på sommaren och 3,5 mil på vintern på el. Använde den till och från jobbet (ca 4 mil) och laddade hemma samt på jobbet varje dag. Endast på längre resor körde jag bilen på bensin.
Inga problem att förvärma bilen innan avfärd vintertid så värmepumpen saknade jag aldrig. Hade bilen mellan ungefär 4000 och 10000 mil innan jag sålde den och märkte faktiskt inte av någon försämring av batteriet under den tiden.

Den stora nackdelen med hybridbilar är ju att bilen har dubbla drivlinor, så varje år blir det 7-8000 kr i servicekostnad för en sådan bil, vilket man slipper med en ren elbil. Sedan så är Outlandern rejält törstig när elen tar slut (ca 1 l/mil på motorväg) och har löjligt liten tank, typ 40 liter. Så det blir lika många tankstopp med den bilen som laddstopp med min nuvarande elbil.

Men en hybrid kan kanske vara ett alternativ för den som bara pendlar några få mil/dag och sällan kör långresor.
Samma iakttagelser som jag har gjort, totalt meningslös i mina ögon, skapades pga marknadsmanipulation med hjälp av förmånsvärdet, de som skaffade tidigt tröttnade snabbt och servicekostnaderna tillsammans med extrakostnaderna kombinerar det sämsta av bägge världarna. Anekdotisk bevisföring säger mig också att ingen gör om misstaget två gånger, nästan alla går till el, några få tillbaks till fossilt.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.