M
@ @ndreas skrev:
Om samma version finns både som elbil och fossildriven så är det egentligen en fossilbil som man slängt in en elmotor i.... ;)

Sedan så är pris inte allt....beroende på vem du frågar..
Absolut är det så. Men det stående temat hos elbilsåkare verkar vara kostnaden för "drivmedlet". Det laddas gratis här o där osv. men då måste man ju ifrågasätta resten av kostnaderna. Bränslet för att driva fordonet framåt är ju bara en del av åkandet. Jag har tagit upp helförsäkringsfrågan när vagnskadan går ut efter 3 år flera gånger då jag som regel äger mina bilar i minst 5 till 8 år. Men då har jag kollat på fel sajt, fel bilmodell osv.:geek:
 
D djac skrev:
Det vet jag inte men man kan ju våga gissa :)
Jag gör antagandet utifrån regeringsbeslutet att under tre år från 1/1 2023 göra en skattesänkning på bensin och diesel pga av att priserna gått upp och att det inte går emot några EU-styrande regler.
Så en sannolikhetsanalys för ny beskattning bör ge svaret, ingen ny beskattning under den perioden.
 
M
D djac skrev:
I ekvationen läggs även teknikförbättring som lett till lägre förbrukning, dvs verklig kostnad för att köra bil.
Det är sant!
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har "comprajsat" mängder av elbilar och tyvärr verkar det vara en röd tråd. Efter 3 år när vagnskadan passerat och försäkringsbolagen ska ta över vagnskadan så blir dem hopplöst dyra att försäkra.
Ja men du drog till med den dyraste av dom alla
Jag kollade för skojs skull vad det skulle kosta mig att helförsäkra en elbil obegränsad körsträcka.
Så vet inte vad du kollat på, troligen bara det som passar ditt syfte att hävda att det är svindyrt
Skärmbild av fordonsförsäkringsoffer på mobilen med pris och täckningsdetaljer; webbadressen lansforsakringar.se syns nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Jag gör antagandet utifrån regeringsbeslutet att under tre år från 1/1 2023 göra en skattesänkning på bensin och diesel pga av att priserna gått upp och att det inte går emot några EU-styrande regler.
Så en sannolikhetsanalys för ny beskattning bör ge svaret, ingen ny beskattning under den perioden.
Om vi har samma regering resten av perioden, om de inte ändrar sig, om inga externa händelser gör att de måste ändra sig, om inte någon subvention på vägen ändrar sig, så ja, en komponent kanske inte ändrar sig men alla andra kan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
@
M Markarbetaren skrev:
Absolut är det så. Men det stående temat hos elbilsåkare verkar vara kostnaden för "drivmedlet". Det laddas gratis här o där osv. men då måste man ju ifrågasätta resten av kostnaderna. Bränslet för att driva fordonet framåt är ju bara en del av åkandet. Jag har tagit upp helförsäkringsfrågan när vagnskadan går ut efter 3 år flera gånger då jag som regel äger mina bilar i minst 5 till 8 år. Men då har jag kollat på fel sajt, fel bilmodell osv.:geek:
Kollade min Enyaq 80x då jag köpte den.... helförsäkringen hördes då inte vara särskilt dyr..
 
D djac skrev:
Om vi har samma regering resten av perioden, om de inte ändrar sig, om inga externa händelser gör att de måste ändra sig, om inte någon subvention på vägen ändrar sig, så ja, en komponent kanske inte ändrar sig men alla andra kan.
Visst kan okända faktorer påverka, men ser ingen anledning att spekulera i det okända.;)
 
D
A AndersS skrev:
Visst kan okända faktorer påverka, men ser ingen anledning att spekulera i det okända.;)
Fast det är väl det som är just spekulation? För att knyta an lite till ämnet så har jag oftast bilar ganska länge och jag har som sagt svårt att se att inget kommer hända.

Har ju offentligt gissat att valet bakom oss var det sista som inte har miljö som central fråga, vi får se om den gissningen slår in eller ej.. :sweat:
 
Idag lastade jag skotern på släpet då det börjar dra ihop sig för sportlov och vår vanliga fjällresa. Jag passade på att provdra lite med ID.4:an för att se om det är rimligt att dra med den. Den faktiska vikten på lastat släp borde landat runt 700kg. Släp och skoter väger vardera ca 300kg, plus lite smågrejer.

Jag körde fyra mil i runt nollgradigt och 80km/h, och på denna sträcka snittade bilen 3,3kWh/mil, vilket ger en räckvidd på ca 23mil. Det är på håret att det skulle gå med ett laddstopp, men i praktiken ska jag nog räkna med två.

Nu kommer vi ändå köra med två bilar upp av olika anledningar, så det får bli dieseln som får dra släpet, men det är iaf bra att veta att det inte är helt orimligt med ID.4:an.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ju samma sak bara olika redovisat, en bil kan kosta xxx/år eller yyy/km.
Blir ingen skillnad;)
Som sagt var: Kör jag mer minskar kostnaden per kilometer medans årskostnaden ökar.
 
M Markarbetaren skrev:
Nu har du svurit i kyrkan:D
Jag har vid flertalet ställt samma fråga, nu senast jämförde jag ekonomin vid privatleasing för Kia Niro bensin mot Kia Niro EV där kostnaden blev 57 resp 83kr/mil exkl. "bränslet". Dryga 40,000/år i skillnad vid 1500 mil, men intresset verkar svalt och man hänvisar enbart till elpris kontra bensin/dieselpris.
Menar du att det är samma månadskostnad på dem?

Sen är väl ingen av dem kombi? Så för min kalkyl blir de total ointressanta.

Jag vill heller inte privatleasa, jag vill äga min bil så jag kan fixa till den så den funkar för mig. Jag skruvar fast fästen för t.ex. mobiltelefonhållare och papperskorg, fixar till inredningen så den funkar bättre för mig. Jag tvivlar på att man får göra det på en leasad bil?
 
J jocke31 skrev:
Hej Nerre.
Först en nyfiken fråga, kostar Octavian verkligen bara 360 kr i skatt/år? Låter lite.
Ja, jag tog regnumret på bilen som jag hittade på blocket och kollade hos Transportstyrelsen.

Eftersom den är över 3 år gammal är "malus" slut.

Väl att märka, det finns ingen värdeminskning vid privatleasing, så detta är ett garanterat värde till skillnad från värdeminskningen på ett köpt fordon där det blir ett visst mått av gissning/spåkula - oavsett drivmedel.
Samtidigt så äger man inte bilen, man kan inte sälja den om man plötsligt inte längre har råd med bil. Man får väl heller inte göra förändringar på den som man vill?

Och den är väl heller inte kombi?

Ska man jämföra den med en Skoda bensinare så verkar Fabia ligga närmare till hands. En 2019 verkar kosta runt 110-120 tusen just nu, d.v.s. 60 000 billigare än Octavian. Det blir då 10 000 mindre om året i värdeminskning om vi räknar på samma sätt. Sen drar den antagligen lite mindre bensin också.
 
Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
Fast nu har vi ju sett en dubblering av dieselpriset, 13kr i aug 2017 till 27kr Okt 2022, och visst har efterfrågan på elbilar ökat men ser prisläget på främst begagnade dieselbilar annorlunda ut? Om teorin skulle stämma skulle bilhallarna vara "knökade" med begagnade dieselbilar, vilket ju inte är fallet idag.
Vad är det för skumma siffor? Sommaren 2008 kostade dieseln över 14 kr/liter på automatstation. Det tyckte man var dyrt då minns jag. Det motsvarar 18 kr/liter idag enligt SCBs prisomräknare.
 
GoC GoC skrev:
Ja men du drog till med den dyraste av dom alla
Jag kollade för skojs skull vad det skulle kosta mig att helförsäkra en elbil obegränsad körsträcka.
Så vet inte vad du kollat på, troligen bara det som passar ditt syfte att hävda att det är svindyrt
[bild]
Det var ju riktigt billigt. Vill minnas att min gamla A4 TDI från 2010 kostade 800 kr/mån 2018.
 
N Nerre skrev:
Ja, jag tog regnumret på bilen som jag hittade på blocket och kollade hos Transportstyrelsen.

Eftersom den är över 3 år gammal är "malus" slut.

Samtidigt så äger man inte bilen, man kan inte sälja den om man plötsligt inte längre har råd med bil. Man får väl heller inte göra förändringar på den som man vill?

Och den är väl heller inte kombi?

Ska man jämföra den med en Skoda bensinare så verkar Fabia ligga närmare till hands. En 2019 verkar kosta runt 110-120 tusen just nu, d.v.s. 60 000 billigare än Octavian. Det blir då 10 000 mindre om året i värdeminskning om vi räknar på samma sätt. Sen drar den antagligen lite mindre bensin också.
OK.

Nja, MG ZS är en SUV, dvs större än Fabian men mindre lastutrymme än Octavian. MG5 är däremot en kombi.

Nej, man kan förstås inte sälja en leasd bil. Däremot överlåta avtalet till någon annan, vilket jag vet att flera

Just mobiltelefonhållare ser jag dock inte någon vits med i en modern bil. Nyare bilar har ju stora skärmar som speglar telefonen via Android Auto eller Apple Carplay trådlöst. Ringa eller SMS:a gör man via röstassistent, samma sak med att välja låtar frän Spotify. Navigatorn gör sig bättre på en stor skärm. Och i min bil kan jag även köra Waze trådlöst från telefonen vid behov. Telefonen laddas trådlöst framför drickahållaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.