D djac skrev:
Fast det är väl det som är just spekulation? För att knyta an lite till ämnet så har jag oftast bilar ganska länge och jag har som sagt svårt att se att inget kommer hända.

Har ju offentligt gissat att valet bakom oss var det sista som inte har miljö som central fråga, vi får se om den gissningen slår in eller ej.. :sweat:
Och i närtid är det större sannolikhet att bränslepriset kommer att sänkas, vad som nu kommuniceras utifrån ifrågasättande av löfte. Så vi får se vad som händer framöver.
"Enligt Moderaternas vallöfte skulle en anpassning till EU:s miniminivå av reduktionsplikten, alltså inblandningen av biobränslen, betyda att dieseln blev fyra till fem kronor billigare per liter. Men nu håller EU på att justera upp miniminivån.
– Det som är absolut glasklart är att Sverige ska ha EU:s lägsta miniminivå. Exakt hur den kommer att se ut om några månader återstår att se. Men det kommer att handla om flera kronor, säger Svantesson till tidningen."
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Problemet är, som sagt var, att EU's minimigräns för inblandning av biodrivmedel höjs regelbundet enligt en på förhand fastställd trappa.
I år ligger de förhöjda svenska nivåerna på 10,1% för bensin och 35% för diesel. EU's krav är 7,8 respektive 30,5%.
Men 2024 höjs EU's minimigräns till 12,5 respektive 40%, så om regeringen efter gängse remissrundor och liknande lyckas sänka nivåerna i år så kommer dom bara några månader senare i alla fall vara högre än nuvarande nivåer.
 
M
GoC GoC skrev:
Ja men du drog till med den dyraste av dom alla
Jag kollade för skojs skull vad det skulle kosta mig att helförsäkra en elbil obegränsad körsträcka.
Så vet inte vad du kollat på, troligen bara det som passar ditt syfte att hävda att det är svindyrt
[bild]
Ahsolut inte! 700kr/mån är det billigaste alternativet för ioniqen för mig. Min Volvo kostar som jämförelse 330kr i mån på samma sökning på compricer. Så ioniqen kostar 100% mer att försäkra. Kanske prisvärt i din värld.
 
D
A AndersS skrev:
Och i närtid är det större sannolikhet att bränslepriset kommer att sänkas, vad som nu kommuniceras utifrån ifrågasättande av löfte. Så vi får se vad som händer framöver.
"Enligt Moderaternas vallöfte skulle en anpassning till EU:s miniminivå av reduktionsplikten, alltså inblandningen av biobränslen, betyda att dieseln blev fyra till fem kronor billigare per liter. Men nu håller EU på att justera upp miniminivån.
– Det som är absolut glasklart är att Sverige ska ha EU:s lägsta miniminivå. Exakt hur den kommer att se ut om några månader återstår att se. Men det kommer att handla om flera kronor, säger Svantesson till tidningen."
Ja, så kan det vara men jag ger inte mycket för deras löften och tro, de har missförstått nästan allt annat så chansen att detta kommer hända som de inbillat sig är nog ganska liten, däremot håller jag med om att på kort sikt kommer nog inte mycket hända med bränslepriserna, det kan man nog förvänta sig.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Attitudeswe
Kör en Kona 64kWh i väntan på Enyaq. Körde gbg-norrtälje igår med full bil och 123på farthållaren när skyltarna sa 110-120.

53mil med energibehov om 114kWh (64kWh hemmaladdat(exkl laddförlust; laddat 78kWh hemma enligt laddbox (från 1%))) och 37.7+12.3kWh snabbladdat (inkl laddförlust vid snabbladdning)

22% laddförlust hemma och 11% vid snabbladdning.

Lite besviken på laddhastighet i Kona. 6-8grader ute och 2.5h med 123 km/h sista 40min och ändå maxades inte 50kW laddaren i Mjölby föränn efter ca15min. Fick laddat 31-84% på 51min (skall fixa 0-80 på 46min). Nästa laddning på 350kW i Södertälje vid -1 13-32%; då låg laddning på 50-53kW hela tiden.. framme med -- räckvidd (borde varit 8km kvar då Kona växlade till -- på motorvägen i 110km/h vid 5% eller 20km kvar...)

Hade en Enyaq 80 laddat snabbare? Den skall ju kunna ta emot över 135kW peak, så hoppas det skall räcka med laddning under lunchstoppet i framtiden...

Snabbladdningen kostade i Mjölby 4:50kr/kwh+1kr/min. I södertälje var det 7:60/kWh. Hemma hade jag laddat för 1:15 inkl allt. På destination kostade 11kW laddningen 3:00.

Hoppas konkurrensen hårdnar om laddning. Idag är prisspridningen väldigt stor... Spotpris plus 2:49kr borde det väl kunna komma ner till om några år? Om snabbladdaten nyttjas av 5 (0-80%) bilar/dygn så får dom då kostnadsbidrag på 290.000kr/år - borde väl räcka?
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Problemet är, som sagt var, att EU's minimigräns för inblandning av biodrivmedel höjs regelbundet enligt en på förhand fastställd trappa.
I år ligger de förhöjda svenska nivåerna på 10,1% för bensin och 35% för diesel. EU's krav är 7,8 respektive 30,5%.
Men 2024 höjs EU's minimigräns till 12,5 respektive 40%, så om regeringen efter gängse remissrundor och liknande lyckas sänka nivåerna i år så kommer dom bara några månader senare i alla fall vara högre än nuvarande nivåer.
Stämmer det?
"Från årsskiftet 2022 har Sverige en reduktionsplikt avseende diesel på 30,5 procent och för bensin på 7,8 procent. EU kräver inte förrän 2030 att andelen förnybar energi av den slutliga energianvändningen inom transportsektorn är minst 14 procent."
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Stämmer det?
"Från årsskiftet 2022 har Sverige en reduktionsplikt avseende diesel på 30,5 procent och för bensin på 7,8 procent. EU kräver inte förrän 2030 att andelen förnybar energi av den slutliga energianvändningen inom transportsektorn är minst 14 procent."
Fast det som ska bli mest intressant är vad som ska ersätta reduktionen, om man nu sänker denna, den är idag den största klossen i vår plan för minskade CO2-utsläpp och måste ersättas, inget har föreslagits och ingen kan se något realistiskt alternativ?
 
M
H HenrikHuslöse skrev:
Vad är det för skumma siffor? Sommaren 2008 kostade dieseln över 14 kr/liter på automatstation. Det tyckte man var dyrt då minns jag. Det motsvarar 18 kr/liter idag enligt SCBs prisomräknare.
År du seriös nu eller skojar du?
Jag kan förstå att mina 80-åriga föräldrar inte fixar att skriva "dieselpris historik" i sökrutan på Google..
 
  • Gilla
Jova85
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast det är ändå intressant att klimatforskarna på 70-talet såg en kommande istid som det största hotet.
Det säger en del om att deras forskning inte är så exakt. Så klimatforskarna har inte särskilt bra förtroende när det gäller 'spådomar' om det framtida klimatet.
Den enda som sitter inne med spådom verkar vara du.

Du kan inte förneka klimatförändringarna längre. Och som nämnts innan, detta har påtalats i decennier.

Dina ”istidsforskare” kanske du skulle ha varit ifrågasättande kring?
 
M
A AndersS skrev:
Stämmer det?
"Från årsskiftet 2022 har Sverige en reduktionsplikt avseende diesel på 30,5 procent och för bensin på 7,8 procent. EU kräver inte förrän 2030 att andelen förnybar energi av den slutliga energianvändningen inom transportsektorn är minst 14 procent."
Det fantastiska är att vi importerar en stor del av biobränslet som ska blandas i dieseln. 2021 var det 85% som importerades. Jag kan inte riktigt se miljövinsten i det. Jag vill iaf. tro att bränslereningen i min bil är effektivare än oljetankern som fraktar hit palmoljan och som går på tjockolja, även om den är mer bränsleeffektiv i vikt kontra transportsträcka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast det som ska bli mest intressant är vad som ska ersätta reduktionen, om man nu sänker denna, den är idag den största klossen i vår plan för minskade CO2-utsläpp och måste ersättas, inget har föreslagits och ingen kan se något realistiskt alternativ?
Jag utgår bara från det som kommuniceras och berör tråden "För tidigt....." som inkluderar om man avvaktar med byte, dvs det är för tidigt under vissa förutsättningar och varför. Gör inga partipolitiska värderingar utan citerar enbart det som kommuniceras.
Så vi får se hur det kommer att presenteras när man är klar över den delen.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
År du seriös nu eller skojar du?
Jag kan förstå att mina 80-åriga föräldrar inte fixar att skriva "dieselpris historik" i sökrutan på Google..
Och du tror på första bästa träff på Google? Nej du, om dieselpriset var över 14 spänn 2008 så lär det inte ha varit 13 spänn 2017. Bränslepriset går liksom inte ner över tid. Det blir bara dyrare för varje år.
 
Attitudeswe
H HenrikHuslöse skrev:
Och du tror på första bästa träff på Google? Nej du, om dieselpriset var över 14 spänn 2008 så lär det inte ha varit 13 spänn 2017. Bränslepriset går liksom inte ner över tid. Det blir bara dyrare för varje år.
Känt sedan gammalt att priser bara har en riktning (tills utvecklingen byter riktning)

Skärmavbild av smartphone med grafer över stigande bränslepriser och sökresultat om bränslekris för transportföretag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Känt sedan gammalt att priser bara har en riktning (tills utvecklingen byter riktning)
Tack för graferna. Priset hade tydligen en dipp 2016-2017 men "reverted to mean" efter det. Jag minns inte detta men man minns väl inte när det är billigt, bara när det är dyrt.
 
J jocke31 skrev:
Just mobiltelefonhållare ser jag dock inte någon vits med i en modern bil. Nyare bilar har ju stora skärmar som speglar telefonen via Android Auto eller Apple Carplay trådlöst.
När vi är ute och långkör på semestern har jag två mobiler med olika navigeringsappar igång, den ena körs alltså i normalt navigeringsläge och den andra körs mer utzoomad för att ge ett hum om var man befinner sig i relation till olika orter etc.

Förr har jag dessutom haft problem med att navigationsappar hängt sig (när jag körde CoPilot hade den en tendens att hänga sig när man hade typ 5 minuter kvar till destinationen, d.v.s. när man har mest behov av detaljerad navigation). Och eftersom min sambo totalvägrar att trycka på navigeringsmobilen är det alltså skönt att kunna köra med parallella appar istället för att behöva stanna mitt på motorvägen och starta om appen för att man inte vet vilken avfart man ska åka av på. Idag kanske det inte behövs lika ofta, men jag tycker ändå det är skönt med den extra redundansen.

Sen är det ju inte bara min mobil, sambon har också en mobil som ska laddas. Vi har totalt 10 USB-uttag i bilen idag just för att kunna ladda olika enheter när vi är ute och kör på semestern. Vår bil är alltså idag väldigt anpassad efter våra campingsemestrar.

Sen brukar ju stödet för Android Auto kräva att man har ett dyrare infotainment-system. Min bil stödjer inte Android Auto, även om det finns Octavia av samma årsmodell som gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.