Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla upp vad det förbrukar i el (kWh) att framställa t.ex. en liter bensin och du blir överraskad...
Jag var tvungen att kolla, av ren nyfikenhet, verkar inte vara så mycket ändå :thinking:

https://teslaclubsweden.se/bensinmyten/
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Illa. Tanken med elbil måste ju vara att ha så låg vikt som möjligt. Men den som vill åka elbil och tro att man gör en miljöinsats får göra det. Dessutom bidrar man frejdigt med ökad elanvändning och hjälper på så vis till att öka efterfrågan på el och därmed höjer priset på denna.
Viktproblemet är ju iofs lätt att lösa, bygg den i balsaträ.
Det finns olika slags problem:
1) Sådana som är Imaginella, dvs bara existerar i fantasin.
2) Reella men dom saknar all relevans
3) Reella med praktisk betydelse

Tyvärr ser jag bara typ 1 och 2 din kommentar Gussen!
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 4 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag hörde en snubbe på radion som var involverad i solpaneler. Han menade att ett elbilsbatteri är final när kapaciteten gått ner till 80%. Då menade han att batterierna var perfekta att ha som lagringsbatterier för solel. Vem skulle acceptera att byta motor var 5-7:e år i en vanlig bil? Elbilen är ett resursslöseri med nuvarande batteriteknik där bristmetaller används.

Nu när vi har elpriser som slår i taket, även på sommaren och ingen ljusning är i sikte i närtid så borde elbilen förbjudas. Varför ska vi öka elförbrukningen när elen inte räcker till? På detta ska det betalas ut elstöd vilket blir en subvention för den som åker elbil eftersom laddningen drar upp elförbrukningen och ger ett högre stöd än utan elbil.
Det kan ju t.o.m vara så att man blivit utan elstöd om man inte behövt ladda sin elbil.
Elbilen är definitivt inte bra för klimatet som många verkar tro.
Det var en långrandig hög med myter.
Men jag har ju redan svarat på dina fördomar Guzzen!
Det är elbilar som gäller!
Inte för att dom är bra för klimatet utan för att dom är alldeles nödvändiga för klimatet.
Och elen behöver du inte bekymra dig om. Det gäller bara Ukraina.
I natt får man betalt om man förbrukar el, påstås på annan plats här på bygga hus,
Du kanske ska ta dig en funderare på vad det beror på?
Nog om det.

⭐️⭐️⭐️
Gott Nytt år till Guzzen
och resten av gänget
på ByggaHus
⭐️⭐️⭐️
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv är jag glad att det finns sådana som guzzen1. Och massor av dem.

Ju fler som är motsträviga till förändringen, och ju långsammare skiftet mot framtidens bil går, ju längre kan jag befinna mig i zonen av skattefrälse.
Den dagen alla har elbil, misstänker jag att det inte kommer vara lika fördelaktigt.

Men det här borde jag väl dock inte prata så högt om, förstås ... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag var tvungen att kolla, av ren nyfikenhet, verkar inte vara så mycket ändå :thinking:

[länk]
Och om det står på den sidan, som nästan är som klimatförnekarnas sidor i att framföra ensidig information (fast här för elbilens lov!) så är jag böjd att tro på detta, helt utan att kontrollera mer. :)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Rapport från en Loniq 5 som som fyller 1 år.
2923 mil.
Snittförbrukning 18,9 kWh/100 km
Medelhastighet 63.9 km/h
Årsservice 1515:-
0 problem.
Bilen kan idag säljas för 70.000:- mer än den köptes för.
Bra årssnitt!
Och ditt inlägg besvarar väl egentligen trådens ursprungsfråga rätt tydligt.
”För tidigt?”
Svar nej. Hade du gjort samma köp idag hade du fått minst 2-3-dubblad leveranstid och hade fått betala 70 000 kr mer för samma bil.
Jag är personligen väldigt nöjd med att vi skaffade våra elbilar sommaren -21. Den ena bilen hade 8 veckors leveranstid, den andra 2. Idag är motsvarande leveranstid 12-14 månader resp. 5-6 månader för dessa bilar.

70 000 kr i bonus per bil. Båda våra bilar är leasade, vilket innebär en totalt lägre kostnad på ca 5 000 kr/mån jämfört med dagens situation.

Så när den här tråden skapades - var det för tidigt att skaffa elbil? Svar nej. Det var i själva verket riktigt bra timing. Full bonus, rimliga leveranstider.

Det är betydligt dyrare idag än 2021 att skaffa elbil. Betyder det då att det är smart och framtidssäkert ekonomiskt att skaffa fossilbil 2023? Nej, knappast. Det kommer bara att komma fler och fler restriktioner för fossilbilar för varje år, andrahandsvärdet kommer sjunka i allt snabbare takt iom omställningen till fossilfri vägtrafik. Malus kommer bli tuffare och tuffare och bränslepriserna kommer att stiga kontinuerligt.

Elpriset är skakigt just nu, men de som har timprisavtal laddar sin bil när det är som billigast. Och utslaget över året blir snittpriset lågt.
 
  • Gilla
karny889 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Rapport från en Loniq 5 som som fyller 1 år.
2923 mil.
Snittförbrukning 18,9 kWh/100 km
Medelhastighet 63.9 km/h
Årsservice 1515:-
0 problem.
Bilen kan idag säljas för 70.000:- mer än den köptes för.
I dag kostar samma bil med samma utrustning som jag beställde 27 april 2021 (den vars siffror det redogörs för här ;)) och fick betala 583.000kr (innan bonus på 70.000kr) 700.700kr så på ett och ett halvt år har kostnaden ökat med 187.000kr och inga bilar finns att beställa Plus att leveranstiderna för de som beställt är ca 1,5 år.
Och det är inte olikt för andra fabrikat med den enorma prisökningen som varit. Så det är nästa för sent att köpa elbil då priset dragit iväg nått enormt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
I dag kostar samma bil med samma utrustning som jag beställde 27 april 2021 (den vars siffror det redogörs för här ;)) och fick betala 583.000kr (innan bonus på 70.000kr) 700.700kr så på ett och ett halvt år har kostnaden ökat med 187.000kr och inga bilar finns att beställa Plus att leveranstiderna för de som beställt är ca 1,5 år.
Och det är inte olikt för andra fabrikat med den enorma prisökningen som varit. Så det är nästa för sent att köpa elbil då priset dragit iväg nått enormt.
Man behöver inte betala en halv mille för en användbar elbil.
Jag betalade 82 kkr för min Renault Kangoo 2012, 8000 mil, med ett friköpt 22 kWh batteri i september.
Batteriet är slitet så man kan bara ladda runt 16 kWh.
Funkar ändå alldeles utmärkt för att åka och handla och till och från jobbet(om man nu har något sådant)
Dvs det man normalt använder sin bil till...
Batteriet laddas hemma, så det finns nästan alltid 70 km körsträcka tillgänglig.
Kört runt 5000 km, laddat 1000kWh, kostat mig 3000:- i el...
Den prislappen lär falla när jag går över till timpris i natt...
Inget behöver servas förutom ärvda rostskador i underredet(fransk bil...)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Låter inte som någon jättebra affär.

Bilen är tio år gammal och för att du ska spara in pengarna mot en bensinbil måste du väl köra sådär 5000 mil med den innan den går sönder helt. Din bil har tydligen tappat ungefär 25% av ursprunglig kapacitet. När batteriet når ner under 70% av kapaciteten ökar risken för att cellerna går sönder. Första generation moderna elbilar hade för små batterier.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Låter inte som någon jättebra affär.

Bilen är tio år gammal och för att du ska spara in pengarna mot en bensinbil måste du väl köra sådär 5000 mil med den innan den går sönder helt. Din bil har tydligen tappat ungefär 25% av ursprunglig kapacitet. När batteriet når ner under 70% av kapaciteten ökar risken för att cellerna går sönder. Första generation moderna elbilar hade för små batterier.
Jag vet inte hur mycket den tappat har inte kommit över någon fungerande Obd2Adapter än, men att cellerna skulle haverera helt vid 70% har jag aldrig hört talas om.
Dessutom lär det variera mellan olika celltyper så det får du förklara lite närmare Henrik!
Annars blir du nog placerad i högen med konspirationsteoretiker, elbilsAllergiker och resten av ryktesspridarna!
Jag vill påpeka att jag är systemingenjör så jag vet en del om NiCd, NiMh, liIon, liFePo4 och LiTianat redan...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det var en långrandig hög med myter.
Men jag har ju redan svarat på dina fördomar Guzzen!
Det är elbilar som gäller!
Inte för att dom är bra för klimatet utan för att dom är alldeles nödvändiga för klimatet.
Och elen behöver du inte bekymra dig om. Det gäller bara Ukraina.
I natt får man betalt om man förbrukar el, påstås på annan plats här på bygga hus,
Du kanske ska ta dig en funderare på vad det beror på?
Nog om det.

⭐️⭐️⭐️
Gott Nytt år till Guzzen
och resten av gänget
på ByggaHus
⭐️⭐️⭐️
Fördomar?? Nu tar du allt i så böxera sprack. Elbilen är ett hinder för klimatet. Men drt tjafsar vi om nästa år, mao imorgon.
Gott Nytt År på dig också och var försiktig med glöggen om du värmer den på Trangia. Spriten kan ta eld.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Jag vet inte hur mycket den tappat har inte kommit över någon fungerande Obd2Adapter än, men att cellerna skulle haverera helt vid 70% har jag aldrig hört talas om.
Dessutom lär det variera mellan olika celltyper så det får du förklara lite närmare Henrik!
Annars blir du nog placerad i högen med konspirationsteoretiker, elbilsAllergiker och resten av ryktesspridarna!
Jag vill påpeka att jag är systemingenjör så jag vet en del om NiCd, NiMh, liIon, liFePo4 och LiTianat redan...
Nu är det så att det finns en religon som heter elbil. Den religonen får ut på att försvara elbilen med näbbar och klor. Säger du något hemskt om elbilen så blir hängd och kallat de mest konstiga saker. Sen har det kommit en ny falang som istället är tvärtom. Problemet är att elbils religonen är mycket stark.
Men men
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är det så att det finns en religon som heter elbil. Den religonen får ut på att försvara elbilen med näbbar och klor. Säger du något hemskt om elbilen så blir hängd och kallat de mest konstiga saker. Sen har det kommit en ny falang som istället är tvärtom. Problemet är att elbils religonen är mycket stark.
Men men
Håller inte med alls. Elbilskörarna är mycket mer sympatiska än övriga åkdonsälskare! Det är ofta stor skillnad i nivån på disskutionerna mellan dessa grupper, där den ena sidan har kollat upp sina fakta och den andra är mer eldiga och ibland hatiska utan att bry sig om fakta.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Nu handlar ju tråden om elbilar, är det för tidigt eller….. om ni andra vill diskutera Hämi-motorer, fossilgasens förträfflighet eller hästens framtid så kan ni starta egna trådar, men å andra sidan är det ju ni som skapar dynamik i många trådar. Från en som ännu inte har el-bil, men ändå ser fossilbilen som död och som ett framtida fossil..
 
  • Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är det så att det finns en religon som heter elbil. Den religonen får ut på att försvara elbilen med näbbar och klor. Säger du något hemskt om elbilen så blir hängd och kallat de mest konstiga saker. Sen har det kommit en ny falang som istället är tvärtom. Problemet är att elbils religonen är mycket stark.
Men men
Mjaaa.
IRL ser jag ett större problem med de som aldrig kört en elbil och har förutfattade meningar. Jag rekommenderar ingen som har för liten årssträcka att köpa eller leasa en elbil, 1000 mil enligt min åsikt är för lite. 2000 minimum. Men de som är värst är de som har förutfattade meningar om just elbilen.
Nu kör jag både el och diesel så jag är varken bu eller bä.

Men jag är med i en fb grupp med just elbilar, den är livsfarlig att nämna att man kör båda delar, dock är de här elbilsfanatikerna som ratar allt annat en försvinnande liten del, men de är lika underhållande som fossiltorskarna =)
Jag anser nog dock irl att oljereligionen är mycket starkare än elbilssidan.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.