M Markarbetaren skrev:
Nu börjar man inse att det kostar el att värma upp kupe och batteri i elbilarna. [länk]
Media ja, men inte elbilsägarna. Detta är ju välkänt. Min bil ökar elektrontörsten med ca 5kWh/100km vintertid. Att det inte är mer beror på att jag har mest längre körningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
GoC GoC skrev:
Media ja, men inte elbilsägarna. Detta är ju välkänt. Min bil ökar elektrontörsten med ca 5kWh/100km vintertid. Att det inte är mer beror på att jag har mest längre körningar.
Njae, jag tror många av dom som åker elbil inte reflekterar så mycket över förklimatisering och batteriuppvärmning.
 
  • Gilla
nomis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Njae, jag tror många av dom som åker elbil inte reflekterar så mycket över förklimatisering och batteriuppvärmning.
Folk är sig ganska lika oavsett vad för bil de kör. Jag tror att många som åker bensinbil inte reflekterar så mycket över förbrukning relaterad till förklimatisering och motorvärmare heller.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Njae, jag tror många av dom som åker elbil inte reflekterar så mycket över förklimatisering och batteriuppvärmning.
Självklart gör man det då det syns så tydligt på elkonsumtionen första tio minuterna.
Åker du själv elbil ?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M
GoC GoC skrev:
Åker du själv elbil ?
Nej bara elmc.
 
M
A Avemo skrev:
Folk är sig ganska lika oavsett vad för bil de kör. Jag tror att många som åker bensinbil inte reflekterar så mycket över förbrukning relaterad till förklimatisering och motorvärmare heller.
Nej så är det naturligtvis. Fast förklimatisering verkar vara standard i elbilar, nog relativt få fossilbilar med bränslevärmare.
 
M Markarbetaren skrev:
Nej bara elmc.
Det förklarar saken. Hade du kört elbil så hade du nog blivit mer än väl varse av hur mycket ström klimatiseringen av batteri och kupé förbrukar. vid -20 så förbrukade min bil 5kW på att värma batteriet i tio minuter och lika mycket på kupén. Efter ca tio minuter så slutade den värma batteriet och även förbrukningen för kupé uppvärmingen avtog.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vid –20 brukade jag behöva startkablar till min senaste bil som bara gick på bensin. Det var iofs. en Alfa, men ändå.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det höga och direkta vridmomentet som elbilar har borde också bidra negativt till däckslitaget. Har ni som kört elbilar några år märkt någon större skillnad eller är det mer av marginell natur? Jag hade en Saab 9-5 Aero en gång och den fullkomligen slukade framdäck.
Om man inte jämför äpplen med helande kristaller så är det typ lika, hade 2,2 ton Audi med V10 innan Teslan och jag skulle säga att båda äter en uppsättning på ca två säsong med min körstil. Vinterdäcken håller nog mycket längre sett till mönsterdjup men har ont om dubbar kvar efter två år, och nej, det är inga "sun long ling" utan Nokian hackapelitta.
 
I natt kostar elen 0.6 öre i SE3, det känns som ganska bra läge för att köra elbil nu.
Stapeldiagram visar timpriser på elbörsen, lägst pris klockan 04-05, instruktiv text på svenska, navigationselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
Ja, för en vecka sen låg det på 6 öre så det va betydligt dyrare.
Stapeldiagram, elpriser timvis, "Elområde 3", Nord Pool, idag/imorgon, exklusive moms och skatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Hur var det dom 3 första veckorna i december då? ;)
[länk]
Vetifan vad som är värst pissväder och billig el eller lagom kalt + snö och dyr el...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vid –20 brukade jag behöva startkablar till min senaste bil som bara gick på bensin. Det var iofs. en Alfa, men ändå.
Också en typ av elektrifiering, att koppla in bilens batteri med kablar innan start :D
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.