trähandtag trähandtag skrev:
Nu handlar ju tråden om elbilar, är det för tidigt eller….. om ni andra vill diskutera Hämi-motorer, fossilgasens förträfflighet eller hästens framtid så kan ni starta egna trådar, men å andra sidan är det ju ni som skapar dynamik i många trådar. Från en som ännu inte har el-bil, men ändå ser fossilbilen som död och som ett framtida fossil..
Ska man vara realistiskt så är fossilbilen inte död förrän om minst 50-60-70 år iallafall. Vi vet när sista bensin och dieselbilen rullar ut från bandet.

Lastbilssidan lär på gott och ont inte bli helt elektrifierad. Det finns ungefär noll infrastruktur för detta just nu även om den byggs ut i sakta mak.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är det så att det finns en religon som heter elbil. Den religonen får ut på att försvara elbilen med näbbar och klor. Säger du något hemskt om elbilen så blir hängd och kallat de mest konstiga saker. Sen har det kommit en ny falang som istället är tvärtom. Problemet är att elbils religonen är mycket stark.
Men men
Det är ingen myt att elbil har blivit en religion. Det är ett skämt.
En elbilsägare är en rationell person som inte tror på några övernaturliga krafter utan hen litar i stället på sin skolade och analytiskt designade hjärna som säger: Köp en elbil innan det är för sent.
Fast det var för 3 år sen.
 
S
R Rkarlsson skrev:
Ska man vara realistiskt så är fossilbilen inte död förrän om minst 50-60-70 år iallafall. Vi vet när sista bensin och dieselbilen rullar ut från bandet.

Lastbilssidan lär på gott och ont inte bli helt elektrifierad. Det finns ungefär noll infrastruktur för detta just nu även om den byggs ut i sakta mak.
På tunga sidan ökar biogasen. (y)
 
S sinuslinus skrev:
På tunga sidan ökar biogasen. (y)
EU-beslut: All försäljning av foosil-bilar och lätta lastbilar förbuds år 2035.
Jag tror att den tunga trafiken kommer att få det tungt långt innan dess...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
På tunga sidan ökar biogasen. (y)
Har de byggt ut den infrastrukturen? Biogasen funkade inte med personbil (taxisidan) körde en passat biogas mellan -12-15 och jösses vad det var dåligt jämfört med diesel, planera för att tanka och 2 ggr per dag för att chefen fick böter om man körde för många mil på bensin :p

Av de som kommer till mitt jobb så är alla nya lastbilar diesel med adblue, ingen biogas ännu =)
 
R RogerHql skrev:
EU-beslut: All försäljning av foosil-bilar och lätta lastbilar förbuds år 2035.
Jag tror att den tunga trafiken kommer att få det tungt långt innan dess...
Det jag är mest nyfiken på när de tänker förbjuda är logistiken, vi brukar få bilar från polen, tyskland och lite länder längreifrån. Är deras tanke att låglöneländerna som kör gods åt oss ska dumpa det till rikare länder ?
 
R Rkarlsson skrev:
Har de byggt ut den infrastrukturen? Biogasen funkade inte med personbil (taxisidan) körde en passat biogas mellan -12-15 och jösses vad det var dåligt jämfört med diesel, planera för att tanka och 2 ggr per dag för att chefen fick böter om man körde för många mil på bensin :p
Av de som kommer till mitt jobb så är alla nya lastbilar diesel med adblue, ingen biogas ännu =)
Hmm. Jag körde en V70 bilgas under flera år. No problem bortsett från ryckta slangar pga en idiotisk design av pumpsystemet...
 
R RogerHql skrev:
Hmm. Jag körde en V70 bilgas under flera år. No problem bortsett från ryckta slangar pga en idiotisk tankningsdesign....
Kanske funkar om man kör få mil. Jag körde 12-14 tusen mil om året, att göra det med sjukresor under tidspress var rätt värdelöst.
Eftersom jag var stationerad i Perstorp och bor i grannbyn så var närmsta biogasen 3,5 mil från sista avlämning. Inte ens chans man körde till biogasen när man kört i 12 timmar för att tanka :)
 
R Rkarlsson skrev:
Det jag är mest nyfiken på när de tänker förbjuda är logistiken, vi brukar få bilar från polen, tyskland och lite länder längreifrån. Är deras tanke att låglöneländerna som kör gods åt oss ska dumpa det till rikare länder ?
Dumpa vad?
Ingen kommer att kunna köra fossilbilar inom nämnda kategorier inom EU. Det blir nog ingen dispens där?
På tunga sidan kan man väl beskatta bort den trafiken, det görs ju egentligen redan på personbilssidan.
Men tekniken utvecklas ju hela tiden. Det kan bli vätgasdrift på LB som slår ut fossilsidsn.
 
R Rkarlsson skrev:
Kanske funkar om man kör få mil. Jag körde 12-14 tusen mil om året, att göra det med sjukresor under tidspress var rätt värdelöst.
Eftersom jag var stationerad i Perstorp och bor i grannbyn så var närmsta biogasen 3,5 mil från sista avlämning. Inte ens chans man körde till biogasen när man kört i 12 timmar för att tanka :)
Ok. Jag körde i Sthlm med ett utbyggt gasnät...
 
R RogerHql skrev:
Dumpa vad?
Ingen kommer att kunna köra fossilbilar inom nämnda kategorier inom EU. Det blir nog ingen dispens där?
På tunga sidan kan man väl beskatta bort den trafiken, det görs ju egentligen redan på personbilssidan.
Men tekniken utvecklas ju hela tiden. Det kan bli vätgasdrift på LB som slår ut fossilsidsn.
Har du sett lastbilar från öst och tjeckien? Har sett massor av dessa fordon och det är ju sådana fordon som vi inte får köra yrkesmässigt längre här men öst får av nån anledning.
Det är dessa låglöneåkerierna som man undrar hur de ska lösa rent logistiskt.

Jag hade gärna sett det mesta på järnvägen, men Sverige vill inte frakta på järnvägen, den tiden är förbi sen långt tillbaka.
 
R RogerHql skrev:
Ok. Jag körde i Sthlm med ett utbyggt gasnät...
Det förklarar det :) Mitt arbetsområde var hela skåne och upp till Göteborg i väst och längst var jag i Nyköping i öst.
Det var inte så bra utbyggt här.
 
Nu är jag övertygad om att man kommer fortsätta sälja bensin... Det många bilar som drivs av bensin
 
J jocke31 skrev:
Så när den här tråden skapades - var det för tidigt att skaffa elbil? Svar nej. Det var i själva verket riktigt bra timing.
Fast vi hade då och har än idag vissa problem som inte riktigt är lösta.

  • Man måste köra ganska mycket för att driftkostnaderna ska kompensera det höga inköpspriset, och då är elbilar ändå skattemässigt gynnade då de bara beskattas med ca en fjärdedel per km mot vad en avgasbil gör.
  • Vissa biltyper saknas nästan helt som elbilar, typ kombi.
  • Det är (och var så än mer när tråden skapades) ont om elbilar med vettig dragvikt, och de som finns kräver ofta BE-kort för att man ska kunna nyttja vikten fullt ut.

Så för vissa är det för tidigt och vi som haft råd/möjlighet tillhör till stor del en relativt privilegierad grupp.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Själv tillhör jag fortfarande gruppen ”intresserad men inte övertygad”.
Det som förhindrar mig att vara övertygad är mina förutsättningar (och möjligen att jag inte är så benägen att anpassa mig… :p).
Med mina förutsättningar menar jag att jag är ensam vuxen i hushållet, så det finns bara en bil, samt att jag kör väldigt lite då jag åker kollektivt till och från jobbet, men att det blir en och annan långresa (typ fjällen, > 40 mil).

Min approach har varit att köpa en relativt ny begagnad bil (ca 3 år gammal med max 6000 mil på mätaren) och köra den så länge den känns bra. Min nuvarande (blott andra bil i livet) är fortfarande helt ok när jag haft den i drygt 14 år, men jag har ju börjat fundera på att ersätta den.

Elbil är ju såklart värt att fundera på, men hur står sig min approach och mina övriga förutsättningar när det gäller elbil? Förutsättningarna är ju vad de är, medan min ägarapproach såklart kan justeras.

Vet man hur batteristatus är på en 3, 6, 10, 15 år gammal elbil (om vi nu ska klumpa ihop dem som en…)?
Beter sig bilbatterier liknande telefon- och laptop-batterier jag blivit utsatt för genom åren blir jag ju lite skraj…

/C
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.