M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det, alla ID-bilarna är så nya att vagnskadegarantin fortfarande gäller. Men det är ju sant även för ditt exempel där du skrev att den kostar 10 tkr.
Jag behåller mina bilar i 7-8 år så för att jämförelsen ska bli korrekt så är det helförsäkring som tas med i beräkningen.
Skräckexemplet just nu är en Volvo XC40 P6. Kostar 4,500kr/år i halvförsäkring och 12,800kr/år(!) med helförsäkring.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Nästan exakt samma som en XC40 diesel alltså? 1031:-/mån fick jag av Folksam.
 
  • Gilla
fredde199
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag behåller mina bilar i 7-8 år så för att jämförelsen ska bli korrekt så är det helförsäkring som tas med i beräkningen.
Ja, helförsäkringen blir sannolikt dyrare då bilen är dyrare i inköp. Sen kanske det kommer ner över tid om man märker att en kvaddad elbil har fler återvinningsbara delar, som batterierna. Om det är så.

Men visst, en korrekt jämförelse ska förstås innehålla såväl för- som nackdelar. Där har elbilen även högre däcksslitage på minussidan, men lägre service- och reparationskostnader på plussidan.

Sen är det som vanligt restvärdet som är en stor puck, och om det kan man bara gissa. Själv köpte jag min bil istället för att leasa då jag tror på bra restvärden på elbilar (och kör mycket och kan låna relativt billigt, så leasing har jag svårt att räkna hem).
 
Fanns id3 tidigare än 2020? Jag var tvungen att kolla vad den äldsta på blocket kostar för mig. 2020 1st heter den. 4600 kr om året för helföräkring och 2000 mil.

10 000 måste vara en bluff,
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Det kanske är samma mack som sålde laddning för 10:-/kWh som även har försäkringar?
 
  • Gilla
  • Haha
Götesjö och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Försäkringskostnader måste man ju verkligen jämföra och det bolaget som är billigast för mig är det inte nödvändigtvis för en annan person.

När jag kollade upp helförsäkring på bilen för några år sen så fick jag 5500:-/år från ett bolag, 600-700 kr mer från nästa, 10000 kr/år från ett, 14000 från ett annat och värst av alla 28000 kronor om året. Den sista hade jag i telefon och frågade om han verkligen sa 28000 kr/år och jo det gjorde han och erkände väl att deras bolag nog inte var så intressant för mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
En fråga till er som har koll här. Jag hjälper en vän som ska köpa ny bil (ny eller lätt begagnat). Helst en elbil, eventuellt en hybrid, men som sagt helst en elbil.

Det finns inga krav på att köra 100+mil i sträck med tungt släp i 20 minusgrader, märkligt nog.

Önskemålet är att kunna ta sig Stockholm -Göteborg (50 mil) på max ett laddstopp, så kommer man 30-40 mil så räcker det.
Bilen körs av en person som inte kör med blyfot.
Längre körning, uppåt 50 mil kommer saker kanske 2-3 ggr per år. Utöver det några resor på knappt 20 mil. Resten blir mer resor i närområdet.

Laddplats finns vid bostaden. På långresor behövs inte extrem snabbladdning, men det är såklart inte kul med alltför långsam laddning heller.

Storlek ungefär som en Golf, då tidigare bilen var en Golf kombi.

Jag tänker själv kanske en ID3 (ID4 onödigt stor och dyr). Vilka vettiga alternativ finns?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Där har elbilen även högre däcksslitage på minussidan.
Varför då?:thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då?:thinking:
Vet inte, men ska jag killgissa så är det vikten som ställer till det. Eller att hjulvalen görs mer efter att optimera räckvidd än däckslitage.

Att det är så tror jag dock att det är konsensus om.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då?:thinking:
Elbilarna brukar vara tyngre. Därför mer däckslitage.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga till er som har koll här. Jag hjälper en vän som ska köpa ny bil (ny eller lätt begagnat). Helst en elbil, eventuellt en hybrid, men som sagt helst en elbil.

Det finns inga krav på att köra 100+mil i sträck med tungt släp i 20 minusgrader, märkligt nog.

Önskemålet är att kunna ta sig Stockholm -Göteborg (50 mil) på max ett laddstopp, så kommer man 30-40 mil så räcker det.
Bilen körs av en person som inte kör med blyfot.
Längre körning, uppåt 50 mil kommer saker kanske 2-3 ggr per år. Utöver det några resor på knappt 20 mil. Resten blir mer resor i närområdet.

Laddplats finns vid bostaden. På långresor behövs inte extrem snabbladdning, men det är såklart inte kul med alltför långsam laddning heller.

Storlek ungefär som en Golf, då tidigare bilen var en Golf kombi.

Jag tänker själv kanske en ID3 (ID4 onödigt stor och dyr). Vilka vettiga alternativ finns?
Hur rymlig måste den vara? ID3 har ju bagage ungefär som vanliga golf, vill du ha samma rymlighet som en Golf kombi är det dom stora ID4, Enyaq, Model Y etc. Som gäller.

Om inte så hitta billigaste bil med ca500km räckvidd.
Polestar 2 LR single motor
VW ID3 Pro S 77kWh
Cupra Born 77kWh
ID4 77kWh
Enyaq 77kWh
Q4 e tron 40/50
Tesla model 3/Y LR
Ioniq 5
Kia EV6
Etc.

Hyundai Kona som joker, effektiv på motorväg med runt 300km räckvidd

Lista att kika på som guide
https://ev-database.uk/cheatsheet/range-electric-car
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Stockholm -Göteborg (50 mil) på max ett laddstopp,/…/ Storlek ungefär som en Golf
Trevliga och realistiska krav. Jag tror också på ID3 (eller egentligen mer Cupra Born som jag tycker är snyggare), men det finns lite att välja på. Om vi håller oss till prisklasserna VW eller billigare så skulle jag i första hand titta på Kia (e-niro och e-soul) och Nissan (Ariya) också.

MG4 är på pappret en rimlig kandidat, men den har ju inte fått jättebra recensioner. Men kommer det vettiga leasingerbjudanden igen kan ju det vara något. Opel Mokka ser ju lite kul ut om man gillar sånt, men jag har aldrig kört en Opel jag gillat.

Jag tycker man ska testa en högre bil om man inte kört det förut. Det är mycket crossovers på elmarknaden för att det är ett lätt sätt att klämma in batterierna lågt på. Gillar man det ska man dra nytta av det, särskilt om man inte behöver kunna packa mycket.

Sen tycker jag att man kan säga att det nog är bra att acceptera två stopp till gbg, men ha inställningen att man ”alltid” ska kunna åka 20 mil utan att ladda. Givet körmönstret verkar det vettigare. För en ID3 innebär det exempelvis att jag skulle rekommendera det lilla batteriet och att göteborgsresan då blir typ såhär på vintern:
100 % —>10 %
Ladda till 80 %
80—>10
Ladda till 30?%
30–>5
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men ska man "ladda på stan" är det väl snabbladdning som är det realistiska alternativet? Eller missförstår jag er nu?
Snabbladdning ska man undvika så mycket som möjligt eftersom livslängden på batteripacken förkortas. Likadant med körstil: Gasen i botten förkortar både livslängd och körsträcka. Vidare ska man undvika alla extremtillstånd, såväl fulladdat som helt urladdat batteripaket, särskilt om bilen ska stå oanvänd ett tag.
Skippa det om du vill ha ditt dyrköpta batteripaket i gott skick!
 
  • Wow
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trevliga och realistiska krav. Jag tror också på ID3 (eller egentligen mer Cupra Born som jag tycker är snyggare), men det finns lite att välja på. Om vi håller oss till prisklasserna VW eller billigare så skulle jag i första hand titta på Kia (e-niro och e-soul) och Nissan (Ariya) också.

MG4 är på pappret en rimlig kandidat, men den har ju inte fått jättebra recensioner. Men kommer det vettiga leasingerbjudanden igen kan ju det vara något. Opel Mokka ser ju lite kul ut om man gillar sånt, men jag har aldrig kört en Opel jag gillat.

Jag tycker man ska testa en högre bil om man inte kört det förut. Det är mycket crossovers på elmarknaden för att det är ett lätt sätt att klämma in batterierna lågt på. Gillar man det ska man dra nytta av det, särskilt om man inte behöver kunna packa mycket.

Sen tycker jag att man kan säga att det nog är bra att acceptera två stopp till gbg, men ha inställningen att man ”alltid” ska kunna åka 20 mil utan att ladda. Givet körmönstret verkar det vettigare. För en ID3 innebär det exempelvis att jag skulle rekommendera det lilla batteriet och att göteborgsresan då blir typ såhär på vintern:
100 % —>10 %
Ladda till 80 %
80—>10
Ladda till 30?%
30–>5
Opel mokkan var trevlig bil. Men där måste jag nog nästan avråda folk från att köpa. Batteriet är för litet till priset (senast jag kollade)
Ska man välja i den typ av storlek så är mokkan riktigt riktigt liten kontra id3. Plus att id3 är billigare med tanke på batterierna och utrustning.
Mokkan har absolut nästan ingenting tyvärr.

Jag skulle ju haft den först, men den bil jag beställde i mars hade jag inte fått detta året.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lista att kika på som guide
Håller med om att ev-database är bra. Vill man ha något på svenska om än utan ”faktisk” konsumtion så har Allt om elbil en ok sida.

https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.