M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Behov skapar TCO, att ha 2 bilar eller släp är också alternativ att överväga. Lika som att hyra vid sällankommande extremfall.
Samma månad som jag köpte hus så köpte jag ett släp. Jag tror inte att släpets värde har tappat så mycket på drygt 20 år och jag har nog använt det 250-300ggr under dryga 20 år. Att hyra ett släp varje gång för det behovet hade nog varit en ekvation som inte gått ihop.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Istället för att ha garaget fullt med skit lägger jag grovsopor direkt i släpet och åker till tippen när det är fullt.

Dock så blir det ju lite jobbigt om man behöver släpet men det löste jag genom att köpa ett släp till :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
fiskbuggaren och 11 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Samma månad som jag köpte hus så köpte jag ett släp. Jag tror inte att släpets värde har tappat så mycket på drygt 20 år och jag har nog använt det 250-300ggr under dryga 20 år. Att hyra ett släp varje gång för det behovet hade nog varit en ekvation som inte gått ihop.
Jo, men om du kör släp så ofta är det inte sällankommande extremfall. Klart värt med släp då.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Ni som lånat till era elbilar, var hittade ni bäst ränta på lånen?

Sett att de flesta stora banker har rabatt på elbilslån men är det någon uppstickare man bör kolla med?

Går ju såklart låna på huset också...
 
R RogerHql skrev:
Bilen är tio år gammal. Dom lovar 22 kwh vilket blir 15 mil om han håller 30 km vilket man inte gör. Batteriet förefaller slitet efter 9000 mil så man har nog bara 15 kwh kvar ungefär. På det kommer man 5-7 mil beroende på körstil...
  • Utöver begränsad räckvidd som kanske ändå funkar så har den lite rostskador i underredet som kräver åtgärd. Det är ju en fransk bil, kända för sitt bristfälliga rostskydd...
Aha. Okej. Tack för svar.
 
Kopierar in en kompis inlägg på ett annat forum:

Idag hämtade jag en bil som jag har på 12 månaders privatleasing, en Peugeot e-2008 Gt.

Äntligen en Gran Turismo så jag kan korsa kontinenter i ett svep.
Jahaja, 34 mil räckvidd...

Äntligen en SUV så jag kan ta mig över stock och sten.
Jaså, tvåhjulsdriven...

Äntligen en elbil så jag kan åka billigt.
Vasa? 10 kr/kWh?

Igår hade han laddat 100% och förvärmt bilen (Stockholm och -12 som kallast, nån minusgrad mitt på dagen)
Han åkte 50 km till jobbet där den fick stå i 9 timmar, förvärmde 20 min och åkte hem. Vid hemkomst vad det 54 km räckvidd kvar.
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
M
Isakare Isakare skrev:
Kopierar in en kompis inlägg på ett annat forum:

Idag hämtade jag en bil som jag har på 12 månaders privatleasing, en Peugeot e-2008 Gt.

Äntligen en Gran Turismo så jag kan korsa kontinenter i ett svep.
Jahaja, 34 mil räckvidd...

Äntligen en SUV så jag kan ta mig över stock och sten.
Jaså, tvåhjulsdriven...

Äntligen en elbil så jag kan åka billigt.
Vasa? 10 kr/kWh?

Igår hade han laddat 100% och förvärmt bilen (Stockholm och -12 som kallast, nån minusgrad mitt på dagen)
Han åkte 50 km till jobbet där den fick stå i 9 timmar, förvärmde 20 min och åkte hem. Vid hemkomst vad det 54 km räckvidd kvar.
Jag förutsätter att bilen var fulladdad och förvärmd när han drog ur kabeln på morgonen. Batteriet har nominellt 45kWh och 10,4 mils räckvidd ger 4,32kWh/mil i förbrukning, eller 43kr/mil i "bränslekostnad". Känns inte som att vi vanliga dödliga är där ännu, att se ljuset i tunneln med elbil.

Hustrun kan ladda gratis på jobbet men jag har räknat och får ändå inte kalkylen att gå ihop om vi ska byta hennes bil pga. gratis "bränsle".
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hur lyckas han hitta en laddstation där det kostar 10:-/kWh? 3.40:-/khw betalar man på elmacken här om man inte orkar åka till en gratisladdare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fagelbla och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hur lyckas han hitta en laddstation där det kostar 10:-/kWh? 3.40:-/kH betalar man på elmacken här om man inte orkar åka till en gratisladdare.
Utan avtal kostar många 8-8,50/kWh.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Nej, att korsa kontinenter i minusgrader med elbil är än så länge lite knepigt. Å andra sidan så kör väl normalbilisten i Sverige i snitt 1100 mil/år. Själv kör jag ca 2200 mil/år med elbil och fästmön ca 1200 mil/år med elbil. Det funkar alldeles utmärkt och är även tämligen billigt. Vi laddar det mesta hemma. Min bil som har 70 kWh batteri tankar jag full för 90 kr inkl allt (el, elnät, skatt och moms) . Fästmöns bil med 44 kWh batteri kostar 58 kr att tanka full.
Jag kommer ca 40 mil sommartid och knappt 30 mil nu när det är minusgrader. Den andra bilen ger ca 22-23 mils räckvidd på sommaren och runt 15 mil nu på vintern.

När vi åker på någon enstaka längre resa så brukar vi ta min bil. Då tankar vi på Ionity för 3,50 kr/kWh. Den drar väl drygt 2-2,3 kWh/mil med blandad körning på motorväg och landsväg.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Nej, att korsa kontinenter i minusgrader med elbil är än så länge lite knepigt. Å andra sidan så kör väl normalbilisten i Sverige i snitt 1100 mil/år. Själv kör jag ca 2200 mil/år med elbil och fästmön ca 1200 mil/år med elbil. Det funkar alldeles utmärkt och är även tämligen billigt. Vi laddar det mesta hemma. Min bil som har 70 kWh batteri tankar jag full för 90 kr inkl allt (el, elnät, skatt och moms) . Fästmöns bil med 44 kWh batteri kostar 58 kr att tanka full.
Jag kommer ca 40 mil sommartid och knappt 30 mil nu när det är minusgrader. Den andra bilen ger ca 22-23 mils räckvidd på sommaren och runt 15 mil nu på vintern.

När vi åker på någon enstaka längre resa så brukar vi ta min bil. Då tankar vi på Ionity för 3,50 kr/kWh. Den drar väl drygt 2-2,3 kWh/mil med blandad körning på motorväg och landsväg.
70kWh och 30 mils räckvidd ger 2,33kWh/mil. Snittpriset för dom 11 första dagarna i December ligger elpriset på 577öre/kWh i SE3 inkl. allt. Det ger 13,44kr/mil för hemmaladdning med rörligt elpris. Min dieselbil drar 0,45L/mil nu när det är kallt. Med ett dieselpris på 23kr ger det 10,35kr/mil. Lägg på 1 krona per mil till klimatiseringen 2ggr/dag så landar jag på 11,35kr/mil.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag förutsätter att bilen var fulladdad och förvärmd när han drog ur kabeln på morgonen. Batteriet har nominellt 45kWh och 10,4 mils räckvidd ger 4,32kWh/mil i förbrukning, eller 43kr/mil i "bränslekostnad". Känns inte som att vi vanliga dödliga är där ännu, att se ljuset i tunneln med elbil.

Hustrun kan ladda gratis på jobbet men jag har räknat och får ändå inte kalkylen att gå ihop om vi ska byta hennes bil pga. gratis "bränsle".
Förstår mig inte på era märkliga kalkyler.
För mig är det snarare för sent att skaffa elbil.
Bonusen har försvunnit och begagnatmarknaden har gått i taket.
Snart kommer det vägskatt också mfrn då är bensinen uppe i 50/litern eftersom alla med lite framförhållning gått över till el för länge sen.

är på väg till Karlstad nu. Laddar på ARN Terminal
4 Finns inga som tar 10/kWh, då är man ute direkt.
Det vimlar av laddställen och konkurrensen om kunderna är knivskarp ;-)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M
R RogerHql skrev:
Förstår mig inte på era märkliga kalkyler.
För mig är det snarare för sent att skaffa elbil.
Bonusen har försvunnit och begagnatmarknaden har gått i taket.
Snart kommer det vägskatt också mfrn då är bensinen uppe i 50/litern eftersom alla med lite framförhållning gått över till el för länge sen.

är på väg till Karlstad nu. Laddar på ARN Terminal
4 Finns inga som tar 10/kWh, då är man ute direkt.
Det vimlar av laddställen och konkurrensen om kunderna är knivskarp ;-)
Jag utgår från min situation! Ska jag "ladda på stan" så kostar det 7kr/kWh. Jag är absolut inte anti, jag har andra fordon som går på el. Men just bilkalkylen får jag inte ihop. Som jag skrev innan, även om hustrun kan ladda gratis på sitt jobb så får jag inte ihop kalkylen.
Gbg energi, 7kr/kWh:
Webbsida med priser för elbilsladdning: 5,00 kr/kWh, 5,50 kr/kWh, 7,00 kr/kWh. Gäller från oktober 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Kopierar in en kompis inlägg på ett annat forum:

Idag hämtade jag en bil som jag har på 12 månaders privatleasing, en Peugeot e-2008 Gt.

Äntligen en Gran Turismo så jag kan korsa kontinenter i ett svep.
Jahaja, 34 mil räckvidd...

Äntligen en SUV så jag kan ta mig över stock och sten.
Jaså, tvåhjulsdriven...

Äntligen en elbil så jag kan åka billigt.
Vasa? 10 kr/kWh?

Igår hade han laddat 100% och förvärmt bilen (Stockholm och -12 som kallast, nån minusgrad mitt på dagen)
Han åkte 50 km till jobbet där den fick stå i 9 timmar, förvärmde 20 min och åkte hem. Vid hemkomst vad det 54 km räckvidd kvar.
Låter som om man inte ska köpa en Peugot då. Bra konsumentupplysning. (y)

Hur man laddar till rimligt pris får nog din kompis läsa på om.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ska jag "ladda på stan" så kostar det 7kr/kWh.
Nej, fem kr kostar det. Det står ju klart och tydligt i bilden. Snabbladdning är inget någon ägnar sig åt i vardagslag.

Att elen är dyr nu säger dock ingen emot.
 
  • Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.