Det är så tråkigt att åka runt med släpkärra hela tiden för att man eventuellt vill impulshandla något roligt.
 
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Magiska gränsen är väl 400km räckvidd. Då har man råd att missa några laddplatser på vägen ;)
Själv vill jag köra Spanien ToR utan att behöva ladda dyr kontinent-el!
:geek:
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hoppas även på att det kommer elbilar som passar mina krav, utan en massa funktioner/lull som jag inte värderar, med hög dragvikt då de idag vill hamna runt miljonstrecket och för mig som vill ha ett transportfordon inte kan motivera mig till byte,
Köpte en begagnad Kangoo ZE för en månad sen: 88 kkr
Har betalt noll kronor fossilbränsle sen dess..
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G
Köpte idag en nästan ny dieselbil, återvinning;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Köpte en begagnad Kangoo ZE för en månad sen: 88 kkr
Har betalt noll kronor fossilbränsle sen dess..
Nåt sånt skulle jag kunna tänka mig också.
Vad är det för räckvidd?
 
R roke skrev:
Nåt sånt skulle jag kunna tänka mig också.
Vad är det för räckvidd?
Bilen är tio år gammal. Dom lovar 22 kwh vilket blir 15 mil om han håller 30 km vilket man inte gör. Batteriet förefaller slitet efter 9000 mil så man har nog bara 15 kwh kvar ungefär. På det kommer man 5-7 mil beroende på körstil...
  • Utöver begränsad räckvidd som kanske ändå funkar så har den lite rostskador i underredet som kräver åtgärd. Det är ju en fransk bil, kända för sitt bristfälliga rostskydd...
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Köpte en begagnad Kangoo ZE för en månad sen: 88 kkr
Har betalt noll kronor fossilbränsle sen dess..
Nja, transport ska göras lite mera bekvämt även med släp påkopplat, så komfort är viktigt. Men inressant att se lite begagnade i olika prisklasser, även om denna är mera av ett arbetsfordon.
 
M
useless useless skrev:
Det är så tråkigt att åka runt med släpkärra hela tiden för att man eventuellt vill impulshandla något roligt.
Händer ganska sällan att jag impulsköper gipsskivor, cementsäckar och rostiga armeringsstål.
Men för all del, vi är alla olika:surprised:
 
  • Haha
Denniis och 7 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, transport ska göras lite mera bekvämt även med släp påkopplat, så komfort är viktigt. Men inressant att se lite begagnade i olika prisklasser, även om denna är mera av ett arbetsfordon.
Jo, det är bara två platser förare och passagerare men det var det mest prisvärda på elbilsfronten jag sett på senare tid då även tio år gamla laddhybrider typ prius numera har ett andrahandsvärde på över 100 kkr trots att batteripacken bara klarar 25 km...
Dessutom har jag förstås nytta av lastkapaciteten...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Händer ganska sällan att jag impulsköper gipsskivor, cementsäckar och rostiga armeringsstål.
Men för all del, vi är alla olika:surprised:
Som boende på landet så används nog min bil att frakta allt möjligt som gör att man helst inte har en fabriksny bil. Byggmaterial, djurfoder, ved och döda djur är väl bara en liten del av allt den stackars bilen får stå ut med. Skogsvägarna är också rätt kassa så man får ju inte vara rädd för grenar och annat som skrapar mot bilen eller att något slår emot underredet.
 
M
L lbgu skrev:
Som boende på landet så används nog min bil att frakta allt möjligt som gör att man helst inte har en fabriksny bil. Byggmaterial, djurfoder, ved och döda djur är väl bara en liten del av allt den stackars bilen får stå ut med. Skogsvägarna är också rätt kassa så man får ju inte vara rädd för grenar och annat som skrapar mot bilen eller att något slår emot underredet.
Jag har en släpkärra med 80cm lövgrindar, den rymmer 2,5m3. Det alternativet tycker jag är bättre för mina ändamål som att köra ved, skräp till tippen, byggmaterial osv. Hade förvisso kunnat köra detta i bilen för slitaget blir nog detsamma när man hämtar en unge från fritids med sandiga/leriga kläder och skor:D
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har en släpkärra med 80cm lövgrindar, den rymmer 2,5m3. Det alternativet tycker jag är bättre för mina ändamål som att köra ved, skräp till tippen, byggmaterial osv.
Visst har släpkärror sina fördelar, men så länge jag kan få in lasten i bilen så går släp bort. Finns ju en del nackdelar med släp så att köra omkring med dem när de inte verkligen behövs känns fel. Har en kombi och fäller man baksätet så får man in en hel del.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Visst har släpkärror sina fördelar, men så länge jag kan få in lasten i bilen så går släp bort. Finns ju en del nackdelar med släp så att köra omkring med dem när de inte verkligen behövs känns fel. Har en kombi och fäller man baksätet så får man in en hel del.
Självklart har man båda och väljer det som passar bäst, det är därför det idag inte finns en elbil som motiverar mig till ett byte utifrån prisbilden.
 
Behov skapar TCO, att ha 2 bilar eller släp är också alternativ att överväga. Lika som att hyra vid sällankommande extremfall.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Behov skapar TCO, att ha 2 bilar eller släp är också alternativ att överväga. Lika som att hyra vid sällankommande extremfall.
;) Vi har två bilar, eget släp och lånar ibland också släp:cool:
Det som påverkar behovet mycket är två djurarter som båda börjar på H.;)
Men det finns många olika behov, så inget utesluter det andra, det är vad var och en får bedöma.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.