Fairlane
Axfood börjar med ellastbil i Göteborg, 64 ton...

Länk
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förvånar mig inte det minsta, de ser väl inte att de bränner pengar när de sätter sina höga mål och ”visar vägen”. Personligen skulle jag föredra en offentlig sektor som inte var aktivistisk bortom lagstiftningen, men det kan jag ju fortsätta drömma om.

Men tids nog lär buller- och utsläppsregler som sagt driva utvecklingen ditåt hur som helst, om inte pris- och teknikutvecklingen hinner före.
Detta kommer ju sig av att vi väljer politiker som sen styr samhället.
Då är det naturligt att ideologin som de som styr har påverkar hur samhället styrs.
Annars vore det väl onödigt att ha demokrati och hålla på med val och sånt, vi kunde lika gärna köra på som Kina, och då kan du bara hoppas att de som styr tycker någorlunda samma som dig, ty du kan själv inte göra ett dyft åt samhällets utveckling.
 
  • Gilla
halj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
När jag körde serviceresor (färdtjänst, sjukresor) så var det 99% av alla arbetsdagar över 55 mil utan stopp. Jag hade således aldrig en sammanhängande middag någon dag förutom kanske nån lugn helg.

Sista bilen jag körde var den allra billigaste gas-passaten du kunde köpa 2012. det var kravet i Skåne då.

Så hur det ska löna sig med en tesla kontra en passat för 220 tusen när man kör in i snitt endast 2400 kr om dagen kan jag inte få ihop.

Elbilar kan löna sig för ren taxi, de kör ofta inte lika långt.
Det är ju tvärtom, ju fler mil man kör desto lättare lönar sig elbilen rent ekonomiskt.

R Rkarlsson skrev:
Så hur det ska löna sig med en tesla kontra en passat för 220 tusen när man kör in i snitt endast 2400 kr om dagen kan jag inte få ihop.
Vad är det för taxirörelse som bara tar 43 kronor per mil? (55 mil för 2400 kr)
(Skulle den finnas här skulle jag börja åka taxi som bara den!)
 
Mikael_L
E errakareby skrev:
skillnaden är att jag kör 7- 8000 mil om året bara :)
Skulle alltså tjäna in en elbil på ca 3-4 år, inte illa ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Annars vore det väl onödigt att ha demokrati och hålla på med val och sånt, vi kunde lika gärna köra på som Kina,
Jag vet inte riktigt hur du får önskemål om mindre politisk eller tjänstemannainblandning till att vara samma sak som att vilja bo i en totalitär diktatur, men det finns säkert någon logik för det i ditt huvud.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju tvärtom, ju fler mil man kör desto lättare lönar sig elbilen rent ekonomiskt.


Vad är det för taxirörelse som bara tar 43 kronor per mil? (55 mil för 2400 kr)
(Skulle den finnas här skulle jag börja åka taxi som bara den!)
Men du ska kunna ladda bilen under dessa 12-13 timmarna man kör.

Serviceresor fick bara betalt MED kund i bilen. Ibland fick man tomkörning från Hässleholm till Malmö, enkel resa 9 mil för att kanske bara köra den till eslöv 4 mil sen tom hem igen ca 5,5 mil.

Så det är taxirörelse under avtal mot serviceresor, nekade man körningar fick man vite och blev bestraffad. Nåja jag som förare fick ju inte "böter" men jag blev bestraffad med att jag inte fick så bra körningar den dagen eller dagarna efter.

En bra dag var 3000 kr. En dålig dag var 800 kr. Den dåliga dagen hade man ändå minst 40 mil på mätaren.
Sämst betalda lön jag hade var 250 kr inkört och sen provisionen på den. Star kl 21, slut kl 04. =)

vanlig taxi tog jag ca 250-270 kr milen nattetid på den bilen jag hade. Hade man kört vanlig taxi hade man kunnat ladda och kunnat köra ett nattpass. Omöjligt med serviceresor där man kör tanter, gubbar och handikappade och har fullbokat.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle alltså tjäna in en elbil på ca 3-4 år, inte illa ...
om den bara kunde dra med, 5000 mil av dom är med släp på 3000kg
 
R Rkarlsson skrev:
Men du ska kunna ladda bilen under dessa 12-13 timmarna man kör.

Serviceresor fick bara betalt MED kund i bilen. Ibland fick man tomkörning från Hässleholm till Malmö, enkel resa 9 mil för att kanske bara köra den till eslöv 4 mil sen tom hem igen ca 5,5 mil.

Så det är taxirörelse under avtal mot serviceresor, nekade man körningar fick man vite och blev bestraffad. Nåja jag som förare fick ju inte "böter" men jag blev bestraffad med att jag inte fick så bra körningar den dagen eller dagarna efter.

En bra dag var 3000 kr. En dålig dag var 800 kr. Den dåliga dagen hade man ändå minst 40 mil på mätaren.
Sämst betalda lön jag hade var 250 kr inkört och sen provisionen på den. Star kl 21, slut kl 04. =)

vanlig taxi tog jag ca 250-270 kr milen nattetid på den bilen jag hade. Hade man kört vanlig taxi hade man kunnat ladda och kunnat köra ett nattpass. Omöjligt med serviceresor där man kör tanter, gubbar och handikappade och har fullbokat.
Borde ju vara bättre betalt så föraren kan hjälpa den som åker med. Hemtjänst och som det verkar då även sjukresor är en skam, vi borde kunna bättre att ta hand om våra gamla och då för att få det att fungera bra även de som tar hand om dem har bra villkor.
Vårt samhälle behöver gå i riktningen saker får ta tid. Finns massor av folk som pillar sig i naveln hela dagarna, vi kan inte ha slavkontrakt för vissa medan andra inte gör ett skit. Men det är kanske en annan tråd.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Borde ju vara bättre betalt så föraren kan hjälpa den som åker med. Hemtjänst och som det verkar då även sjukresor är en skam, vi borde kunna bättre att ta hand om våra gamla och då för att få det att fungera bra även de som tar hand om dem har bra villkor.
Vårt samhälle behöver gå i riktningen saker får ta tid. Finns massor av folk som pillar sig i naveln hela dagarna, vi kan inte ha slavkontrakt för vissa medan andra inte gör ett skit. Men det är kanske en annan tråd.
Haha ja tjänstemännen som bestämmer planeringen kunde ju åkt hem direkt.
En sträcka som i verkligheten tar 20 minuter ska man kunna köra, hjälpa den handikappade, gamlingen eller vem man hämtar. Bälta, hjälpa in på vc eller sjukhus eller butiken.
Betalningen gjorde att vi som skötte allt till 100% sökte nytt, sen tog de in folk som inte bryr sig alls.

Men det är såklart ett annat ämne.
Det hade utan tvekan varit en fröjd att tex ha en tesla X som färdtjänsförare. Sjukt bra att slippa ha dörrar ivägen för orörliga gamlingar när de ska hoppa in ju.
Håller tummarna =)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kör man sällan med extrabilen så ställer du av den ju. De kommer jag att göra med min när jag inte behöver den =)
Kommer då behöva den påställd på semestern och en helg i augusti. Sen blir det oktober för en eller 2 helger vid höststädningen.
Sen kan bilen gotta sig inne i garaget avställd.
Min används några gånger i månaden så det är ingen vitts att ställa av den om inte reglerna ändrats på sista åren tog nyss en 1km tripp till tippen med fullt släp :).


Förvisso är det ingen ny extra kostnad utan resultatet av ökat hemmaarbete så jag spar ju lite (ganska mycket) diesel i alla fall.
 
G Greger_08 skrev:
Min används några gånger i månaden så det är ingen vitts att ställa av den om inte reglerna ändrats på sista åren tog nyss en 1km tripp till tippen med fullt släp :).


Förvisso är det ingen ny extra kostnad utan resultatet av ökat hemmaarbete så jag spar ju lite (ganska mycket) diesel i alla fall.
Jag har inte satt mig in i den delen alls. Kommer väl göra det. Nu har jag bara skatt på 1500 på min. Men det är försäkringen på 200 i månaden som man kan spara ett par månader. Jag kommer dock nog se om jag hittar en billigare bil men samma kriterier för att plocka ut lite pengar på min nuvarande =) 5 sitsig pickup för 30-40 tusen hade varit perfekt även om den drar liiite mer. Men om de tar en avgift för att ställa på så kanske det inte lönar sig.

En kompis ställde på sin motorcykel varje gång han skulle ut och köra, den kostade runt 80-90 tusen att försäkra om året. Så där lönade det sig såklart =)
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte riktigt hur du får önskemål om mindre politisk eller tjänstemannainblandning till att vara samma sak som att vilja bo i en totalitär diktatur, men det finns säkert någon logik för det i ditt huvud.
Nja, nu extrapolerade du det jag skrev långt bortom sitt giltighetsområde!

Men både du och jag tycker ju att vi bor i ett rätt hyggligt bra land, men båda tycker vi att det dessutom går att få det lite bättre.
Därför går vi till valurnan och väljer de politiker som vi anser kommer göra landet bättre.
För att det sen ska bli någon förändring, enligt sina väljares önskemål, så kommer lagar stiftas, avskaffas eller ändras, men även att myndigheter, nämnder osv får styrmål osv.
Så den politikerinblandning du klagar så mycket på är ju helt nödvändig också för att du ska få det närmare som du vill.
Ifall politiker inte fick styra myndigheter och nämnder med mål så blev det ju ganska poänglöst att alls rösta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Men du ska kunna ladda bilen under dessa 12-13 timmarna man kör.

Serviceresor fick bara betalt MED kund i bilen. Ibland fick man tomkörning från Hässleholm till Malmö, enkel resa 9 mil för att kanske bara köra den till eslöv 4 mil sen tom hem igen ca 5,5 mil.

Så det är taxirörelse under avtal mot serviceresor, nekade man körningar fick man vite och blev bestraffad. Nåja jag som förare fick ju inte "böter" men jag blev bestraffad med att jag inte fick så bra körningar den dagen eller dagarna efter.

En bra dag var 3000 kr. En dålig dag var 800 kr. Den dåliga dagen hade man ändå minst 40 mil på mätaren.
Sämst betalda lön jag hade var 250 kr inkört och sen provisionen på den. Star kl 21, slut kl 04. =)

vanlig taxi tog jag ca 250-270 kr milen nattetid på den bilen jag hade. Hade man kört vanlig taxi hade man kunnat ladda och kunnat köra ett nattpass. Omöjligt med serviceresor där man kör tanter, gubbar och handikappade och har fullbokat.
Nej så är det, vägrar man att ändra på något så blir vissa saker omöjliga ,men att ni inte ens kan ändra på det faktum att det begås grova brott mot körtidsreglerna är ju lite häpnadsväckande, när det samtidigt kan öka lönsamheten med hundratusen kronor om året.
Men visst, jag fattar. Har man bestämt sig att vara motvalls av ren princip, så går inget att ändra.
Det är bara att köra vidare på samma sätt då.

Och nu blev den där taxiverksamheten ännu mer intressant att vara kund hos, 40 mil körning och dragit in 800 spänn. 20kr/mil
Ja fram för fler sådana taxi, så ska jag sälja bilen och lämna tillbaka körkortet direkt och aldrig mer göra annat än att åka taxi när jag ska någonstans.
Helt otroligt, det kan ju inte ens täcka bilens kostnader, har den som kör ingen lön alls?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L
E errakareby skrev:
om den bara kunde dra med, 5000 mil av dom är med släp på 3000kg
Ja då är det tråkigt för dig. Det är väl bara att bita ihop och fortsätta betala för dieseln. Det kan vara rätt många år framåt innan ditt behov täcks, ledsen ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej så är det, vägrar man att ändra på något så blir vissa saker omöjliga ,men att ni inte ens kan ändra på det faktum att det begås grova brott mot körtidsreglerna är ju lite häpnadsväckande, när det samtidigt kan öka lönsamheten med hundratusen kronor om året.
Men visst, jag fattar. Har man bestämt sig att vara motvalls av ren princip, så går inget att ändra.
Det är bara att köra vidare på samma sätt då.

Och nu blev den där taxiverksamheten ännu mer intressant att vara kund hos, 40 mil körning och dragit in 800 spänn. 20kr/mil
Ja fram för fler sådana taxi, så ska jag sälja bilen och lämna tillbaka körkortet direkt och aldrig mer göra annat än att åka taxi när jag ska någonstans.
Helt otroligt, det kan ju inte ens täcka bilens kostnader, har den som kör ingen lön alls?
Har man inte koll på reglerna kanske man inte ska yppa sig. Man bryter inte mot en enda körtidsregel. Det gäller lätta fordon. Du får jobba 13 timmar per dygn. Vilotider och arbetstider för förare av lätta fordon - Transportstyrelsen

Du har nog inte fattat att de pengarna handlar om SERVICERESOR. Om du är frisk så får du inte nyttja den. Den är till för pensionärer, handikappade och sjuka.

Helt otroligt att du totalt missade allt det :p

Eller du kanske inte trodde att de var taxibolag som kör det?

Nej en ordinarielön 2015 före skatt var 18720kr. betänk att det var samma timlön dygnet runt året runt. ;) och att du aldrig jobbade ordinarie arbetstid utan snittade alltid 230 timmar i månaden minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.