R Rkarlsson skrev:
Där kommer egentligen nästa problem.

Om de på riktigt kommer förbjuda fossil till 100% som vissa artiklar senaste dagarna handlat om.
Kommer staten själva att tillhandahålla lastbilar?
Eller vet någon vad en lastbil på batteri kostar kontra en lastbil med diesel?
Av alla egenåkare jag pratat med så kommer de lägga ner den dagen de inte får köra diesel mer. De är förvisso äldre de flesta men de blir kanske svårt om en lastbil på el kostar en miljon mer än vanligt.
Sen ska de på extrakostnader till åkarna då de ofta har sina bilar hemma på gården.

Det kan bli intressant den dagen de förbjuds helt i sthlm, om hur de ska lösa transporterna.
Om kraven är el och alla nya bilar har det, vad spelar det för roll? Konkurrensen blir ju samma om bara kraven är lika. Initialt blir det kanske dyrare, men på sikt blir det nog billigare. Funkar bara produkten spelar det väl ingen roll för den som kör, eller, mig spelar det roll att jag vill göra så litet miljöavtryck som möjligt...
 
J JohanLun skrev:
Om kraven är el och alla nya bilar har det, vad spelar det för roll? Konkurrensen blir ju samma om bara kraven är lika. Initialt blir det kanske dyrare, men på sikt blir det nog billigare. Funkar bara produkten spelar det väl ingen roll för den som kör, eller, mig spelar det roll att jag vill göra så litet miljöavtryck som möjligt...
Det är ju där problemet kom.
Googlade snabbt och ska du konvertera en lastbil så får du punga ut med 2 miljoner kronor.

Det kan bli intressant för större åkeri som ligger på gränsen för att gå runt idag.

Hittade ett åkeri med 33 bilar. Säg att de har 25 lastbilar då, det är 50 miljoner för ett skifte utöver lastbilen.

Jag tror på rejäla undantag. Om du bryr dig om miljöavtryck så förmodar jag att du köper secondhand kläder och begagnat. =)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är ju där problemet kom.
Googlade snabbt och ska du konvertera en lastbil så får du punga ut med 2 miljoner kronor.

Det kan bli intressant för större åkeri som ligger på gränsen för att gå runt idag.

Hittade ett åkeri med 33 bilar. Säg att de har 25 lastbilar då, det är 50 miljoner för ett skifte utöver lastbilen.

Jag tror på rejäla undantag. Om du bryr dig om miljöavtryck så förmodar jag att du köper secondhand kläder och begagnat. =)
Alla fattar väl att det är oss privatbilister som ska straffas i första hand! Vi räddar världen lite i taget kamrater!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla fattar väl att det är oss privatbilister som ska straffas i första hand! Vi räddar världen lite i taget kamrater!
Självklart är det så.
Jag bara ser fram emot hur miljövänligt det kommer bli när PUMPEN slutar leverera bensin och diesel. Jävlar va roligt det ska bli. Har jag något gammalt vrak så ska jag ställa den hemma hos Märta.

:)
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är ju där problemet kom.
Googlade snabbt och ska du konvertera en lastbil så får du punga ut med 2 miljoner kronor.

Det kan bli intressant för större åkeri som ligger på gränsen för att gå runt idag.

Hittade ett åkeri med 33 bilar. Säg att de har 25 lastbilar då, det är 50 miljoner för ett skifte utöver lastbilen.

Jag tror på rejäla undantag. Om du bryr dig om miljöavtryck så förmodar jag att du köper secondhand kläder och begagnat. =)
Jag försöker äta vegetariskt till kanske 70%, föredrar ändå äldre möbler framför nya. Kläder köper jag så sällan till mig själv så det har jag inte känt varit en issue. Försöker vara pragmatisk. Jag kan inte förändra planeten själv men där det är rimligt och möjligt kan jag dra mitt strå till stacken. Dock tror jag mig absolut inte vara ett föredöme och jag tror inte det jag gör räcker.

Omställningen för tung trafik kommer ta längre tid, men det går att köra på annat än vanlig diesel. För personbilar har vi väl i iländer nåt tipping point, eller gör det snart, vad gäller nybilsförsäljning. Det är mycket eldrivet som säljs nu. Det börjar gå att räkna hem.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Självklart är det så.
Jag bara ser fram emot hur miljövänligt det kommer bli när PUMPEN slutar leverera bensin och diesel. Jävlar va roligt det ska bli. Har jag något gammalt vrak så ska jag ställa den hemma hos Märta.

:)
Haha, bra ide! Alla parkerar hos Märta istället för att skrota, om det blir fullt ta Bolund, Hellden och resten av miljömaffian i tur och ordning...
 
Det jag tycker är märkligt är att så fort något ska vara "miljövänligt" handlar det om att köpa nytt. Mår inte miljön bra av att tillverka så lite som möjligt, dvs att behålla saker länge?
 
  • Gilla
Fredrikabc och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Imponerande behov.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Imponerande behov.[/[/QUOTE
Nu har jag ju min bil även i arbetet, men hade gärna haft el pickup, Ford f150 lightning kanske? Men i det privata klarar en elbil lite mer, men även där ska dottern hit och dit med hästarna för tävlingar,och träningar land och rike runt :)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Självklart är det så.
Jag bara ser fram emot hur miljövänligt det kommer bli när PUMPEN slutar leverera bensin och diesel. Jävlar va roligt det ska bli. Har jag något gammalt vrak så ska jag ställa den hemma hos Märta.

:)
Jag har flera gamla bilar jag tänker köra så länge det bara går. Kör man bara huvuddelen av sin körning miljövänligt kommer iallafall jag inte ha dåligt samvete för något hundratal mil i någon av mina "klassiker".
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, bra ide! Alla parkerar hos Märta istället för att skrota, om det blir fullt ta Bolund, Hellden och resten av miljömaffian i tur och ordning...
Söder om jönköping tar Limhamn, ni ovanför Bolund och kompani.

Det är vansinne att skrota alla nuvarande bilar.
Enl artikeln var inte syntetiskt bränsle ens godtagbart. =)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag tycker är märkligt är att så fort något ska vara "miljövänligt" handlar det om att köpa nytt. Mår inte miljön bra av att tillverka så lite som möjligt, dvs att behålla saker länge?
Nu är det ju så kommuner och stat upphandlar. Vill du köra sjukresor och färdtjänst så MAX 5 år gamla bilar, har du tur får du plussa på ett år till.

När taxibil syd var i drift innan han torskade så hade han runt 200-250 fordon som skulle bytas ut varje 5e år även om det inte var ett enda fel på bilen.

Elbil kommer aldrig funka och aldrig ge förtjänst för ett taxibolag upphandlat på färdtjänsten. Det är i snitt 55-60 mil i ett sträck man kör. Lycka till att få förtjänst på det =)
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har flera gamla bilar jag tänker köra så länge det bara går. Kör man bara huvuddelen av sin körning miljövänligt kommer iallafall jag inte ha dåligt samvete för något hundratal mil i någon av mina "klassiker".
Jag har inte ens dåligt samvete att köra 2500 mil årligen med min diesel. Jag har beställt en för att jag vill ha en max 10 år gammal bil till pendlingen. Hade inte diesel och bensin varit straffat så hade jag tagit en sådan istället. Men nu kan det ju funka ypperligt med el till jobbet =)
Bästa hade varit att pendla kollektivt. Men de får vi inte för politikerna.


Brukar köra v8 från 69 med 360-380 hk på helgerna :p

Jag hoppas de kommer till insikt att totalstopp för bränslen kommer bli problem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Imponerande behov.
Då är mina ännu mer imponerande för jag anser att en elbil inte skulle fungera alls för mig då jag inte kan ladda hemma. Noll procent av mitt behov med andra ord. :cry:
 
E errakareby skrev:
18606 kr har jag :)
:surprised: Vad är det för bil?
 
Jag tror ingen talar om Totalstopp för bränslet, bara för nya fossildrivna bilar.

Just nu misstänker jag en taxi med el (tex Tesla) lönar sig bättre en en dieselhäck? Personal och bränsle lär väl vara stora utgifter. En Lexus eller merca diesel kostar väl norr om halvmiljonen och har sannolikt sämre andrahandsvärde än en Tesla... Laddning borde kunna göras på lunchen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.