@
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Styrkänsla i elbilar. Börjat fundera lite kring detta, speciellt som igår när jag bytte till 18" sommardäcken igår som jag inte kört med på länge i min gamla häck (Lexus is250). Den har grym styrkänsla och förmedlar en trevlig känsla genom ratten, så även t.ex. BMW 3-serie etc. . Något som jag saknade lite hos Cupra born, den va trevlig men lite dålig feedback i ratten. (Inte lika dålig som min XC70 dock)

Vilka elbilar har ni testat som har skön feedback i ratten och ett rull som gör den kul på en kurvig väg utan att det måste gå fort?
Styrkänsla? De styr ju själva :cool:
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Styrkänsla? De styr ju själva :cool:
Bättre eller sämre:cool: men det gör ju vår ena bil också utan att den drivs av el;)
 
D
A AndersS skrev:
Nja, det är inte enbart själva styrningen utan hur bilen uppträder, så det är en subjektiv känsla där vissa kan tycka det som att bilen blir "nervös" när andra tycker att den blir "precis/exakt".
Misstänker du aldrig kört bil utan servo;)
Jag har kört bil utan servo såklart och även de mekaniska servona är ju olika i sin karaktär men själv tycker jag att de elektriska generellt är tråkigare och har sämre känsla.
 
Tänkte ta upp IKEA's utbyggnad av laddare.
I Uppsala har IKEA nu 8 st 7.4kW stolpar.
Den skall byggas ut till ytterligare 6 stolpar, men 8 uttag till anställda och 6 stolpar till kunder. Trevligt för anställda!
Men när jag tittar in ser man att dagens 8 st 7.4 kW uttag kommer ifrån en 32A 3-fas handske. Intressant hur det blir då per uttag när alla laddar.
Intressant också att se i gruppen anställda finns 1 st elbil och 7 st hybrider som häckar på personal-stolparna hela dagarna.

De här 700 nya laddstolparna IKEA skryter om till kunder är stolpar i personal inhängnader.
Nu finns det enstaka 50 kW och någon 150 kW station runt IKEA, men det är andra bolag som står för dessa laddstolpar.
Det är ReCharge som bygger snabbladdarna.

Det jag vänder mig emot är att hybrider med några mil kan häcka vid en laddstolpe en hel dag och att det är så få stolpar för kunder att de ständigt är upptagna.
 
Redigerat:
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Tänkte ta upp IKEA's utbyggnad av laddare.
I Uppsala har IKEA nu 8 st 7.4kW stolpar.
Den skall byggas ut till ytterligare 6 stolpar, men 8 uttag till anställda och 6 stolpar till kunder. Trevligt för anställda!
Men när jag tittar in ser man att dagens 8 st 7.4 kW uttag kommer ifrån en 32A 3-fas handske. Intressant hur det blir då per uttag när alla laddar.
Intressant också att se i gruppen anställda finns 1 st elbil och 7 st hybrider som häckar på personal-stolparna hela dagarna.

De här 700 nya laddstolparna IKEA skryter om till kunder är stolpar i personal inhängnader.
Nu finns det enstaka 50 kW och någon 150 kW station runt IKEA, men det är andra bolag som står för dessa laddstolpar.
Det är ReCharge som bygger snabbladdarna.

Det jag vänder mig emot är att hybrider med några mil kan häcka vid en laddstolpe en hel dag och att det är så få stolpar för kunder att de ständigt är upptagna.
Notera att de kallar 7.4 kW för supersnabbladdare ... hållbarhetschefen är fd mp.

Alla stolpar skall snart debiteras.

Elektrisk bil laddas vid en laddstolpe på parkering utanför affär med skyltar och släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Ett annat problem är antalet möjliga laddstationer överlag.
En intervju med lokalpolitiker här, trafikborgarrådet MP så bemötte han gnället med att IKEA skall bygga ut med 700 laddstationer som om alla hamnade i Uppsala.
Fakta är 8 st stolpar till personal, inhägnat.
6 st till kunder.
I princip minskar antalet "möjliga" laddstolpar till kunder med 2 st, från 8 st till 6 st.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Intressant också att se i gruppen anställda finns 1 st elbil och 7 st hybrider som häckar på personal-stolparna hela dagarna.
Har man elbil behöver man normalt inte ladda på jobbet. Har man hybrid är nyttan av det större. Oavsett ska arbetsgivaren ta betalt för det eller redovisa förmånen.

Att det är låg matning av elen visar väl att arbetsgivaren förväntar sig att bilarna står där hela arbetspass.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Notera att de kallar 7.4 kW för supersnabbladdare ... hållbarhetschefen är fd mp.

Alla stolpar skall snart debiteras.

[bild]
Fast de skriver ju specifikt att supersnabbladdarna har en kapacitet mellan 150 och 300 kW.
Därav kan man ju antingen dra slutsatsen att de nuvarande 7.4 kommer att vara kvar i befintlig form och det kommer att utökas med 8-16 supersnabbladdare, eller att de nuvarande kommer att bytas ut mot supersnabbladdare.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Fast de skriver ju specifikt att supersnabbladdarna har en kapacitet mellan 150 och 300 kW.
Därav kan man ju antingen dra slutsatsen att de nuvarande 7.4 kommer att vara kvar i befintlig form och det kommer att utökas med 8-16 supersnabbladdare, eller att de nuvarande kommer att bytas ut mot supersnabbladdare.
Har precis fått veta att ReCharge bygger ut en stolpe med två uttag från 50 kW DC på IKEA uteparkering.
Resten blir i snitt 8 st 7.4 kW AC (från 32A) alltså lägre om alla laddar. Dessa till anställda.
Sedan 6 st 7.4 kW AC till kunder i P- garage.

Så blir det i uppsala och det blir lika på alla i vanlig ordning fram till 2024.
I Uppsala skall MER utöka med en stolpe 50 kW DC.

Enligt Uppsala kommun har de ingen aning om utvecklingen av laddmöjligheter mera än de 700 som IKEA annonserat.
Kommunen har inga planer på att bygga ut något.

Sigtuna kommun är ett föredömme. De byggde om hela strandpromenaden och drog samtidigt el till 4 st 11 kW AC stolpar (11 kW per stolpe!!!).
4 parkeringsplatser med 4 timmar med P-skiva, gratis laddning.
En strandpromenad med många parkeringsplatser med P-skiva och generös tid. De håller på att bygga om i hamn och andra ställen med laddmöjligheter.
De hatar lixom inte bilar som i Uppsala.
Får vårt trafikborgarråd bestämna själv så blir alla gator enkelriktade från båda hållen.

Någon j@#el måste ju hålla i utbyggnaden av laddmöjligheter så att de går i takt med antalet ökade elbilar. De har ju själv hittat på att vi skall köra elbilar och då måste det finnas laddmöjligheter.

Ringer man ansvariga på kommunen har de ingen aning om någonting och bara hänvisar och kopplar vidare till nästa kalhygge.
 
Redigerat:
Det finns företagare, inte bara taxi som kör med skåpbilar på El. Fler företag typ bygg går över till El.
Såg två dylika byggbilar på laddstation och flera taxi bilar på kö efter på Kungsgatan här med 2 laddstolpar i centrum.

En fackförening (byggfackets hus) här har laddmöjlighet till 16 parkeringsplatser. En hybrid med laddning på, övriga med parkering av drivmedelbil.
Privat parkering!

Utvecklingen har stannat av och det har blivit många fler elbilar bara sista halvåret.
 
Redigerat:
Som djävulens advokat vill jag då fundera lite, varför ska kommunen fixa laddplatser till bilar?
Inte så att kommunerna bygger bensinmackar.
 
  • Gilla
Johannessen och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har man hybrid är nyttan av det större. Oavsett ska arbetsgivaren ta betalt för det eller redovisa förmånen.

Att det är låg matning av elen visar väl att arbetsgivaren förväntar sig att bilarna står där hela arbetspass.
Men en hybrid har ju bensin/dieselmotor, finns inte laddare ledig kör på det bränslet och ladda när det går t.ex. hemma.
Det fungerar ju alldeles utmärkt.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Som djävulens advokat vill jag då fundera lite, varför ska kommunen fixa laddplatser till bilar?
Inte så att kommunerna bygger bensinmackar.
Lite skillnad på bensinstationer och laddstolpe till parkeringsplatser.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Utvecklingen har stannat av och det har blivit många fler elbilar bara sista halvåret.
Är inte moget ännu och skaffar man elbil måste man väl säkra upp att man kan ladda!!
Laddhybrider har ju fossilmotor som alternativlösning.
Sedan finns det många som elbil fungerar för, men inte alla.;)
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Lite skillnad på bensinstationer och laddstolpe till parkeringsplatser.
Stor skillnad, men inte en ny kommunal utgiftspost.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.