Mikael_L
A AndersS skrev:
Tråden är mycket intressant för mig som inte är redo idag för byte idag.
Men jag kan redan nu efter senaste dialogerna justera min planering.
Utgångsläget är två daglig bilar, den större rullar ca 1500 mil/år och den mindre 500 mil/år.
Nya planen är nu att byta den mindre om 3-4 år och då en i storleksklass XC40, ska klara 35 mil före laddning och ha awd, samt självklart elbil. Vi går upp lite i storlek så den klarar alla resor i närområdet och fritidshuset.
Den större dieseln får då vara kvar i 5-10 år till beroende av utveckling av elbilar, etc.
Och vi vänder på miltalen, att elbilen får rulla 1500 mil/år och diesel får ca 500 mil.
Bränslekostnader påverkar marginellt, så en 1000-lapp i extra i månaden bränslekostnad (40-50 kr/l för diesel) får man ta, varje byte är ändå en förlustaffär betydligt större (även privatleasning).
Tillhör också de som får pengar indrällande från flera håll utan att tvingas till motkompensation:cool:
Så vi får se om planeringen justeras utifrån kommande utveckling.
Jag trodde också för ett år sedan att elbilen skulle komma till mig "om några år", men så hände det plötsligt i höstas ändå. Och jag ångrar mig inte ... än ...
Så var beredd, det kanske händer tidigare än du tror.
Men den fulla omställningen ligger ju förstås rätt många år framöver, och någon ska ju också vara den sista.

Egentligen är det ju så att de som aldrig kan, eller kan tänka sig, att köpa en ny bil eller nästan ny, det är ju dessa som kommer ramla in sist.
Jag själv är ju egentligen en sådan, men nu ändrade jag mina planer, och mina tankar om hur bilen skulle användas och plötsligt fungerade en begagnad som egentligen var lite för ny och dyr för mig.
Men idag gratulerar jag mig själv, då situationen för alla slags bilar har blivit brist och högre priser, samt högre priser på flytande bränsle.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den här bilden (och uppdagandet av den underliggande funktionen) gillade jag för övrigt. Tack!

Kunde de bara få tummen ur och få in appen i Apple carplay så skulle Chargefinder vara riktigt bra även när man kör långt ensam.
Tycker chargefinder är bra i telefonen. Men saknar att man inte kan söka på t ex enbart InCharge eller "gratis" stationer. De har sök kriterier för Tesla och Ionity.

Skärmdump av gränssnittet Chargefinder med filter för Tesla-laddare, IONITY-laddare och övriga laddare.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag trodde också för ett år sedan att elbilen skulle komma till mig "om några år", men så hände det plötsligt i höstas ändå. Och jag ångrar mig inte ... än ...
Så var beredd, det kanske händer tidigare än du tror.
Men den fulla omställningen ligger ju förstås rätt många år framöver, och någon ska ju också vara den sista.

Egentligen är det ju så att de som aldrig kan, eller kan tänka sig, att köpa en ny bil eller nästan ny, det är ju dessa som kommer ramla in sist.
Jag själv är ju egentligen en sådan, men nu ändrade jag mina planer, och mina tankar om hur bilen skulle användas och plötsligt fungerade en begagnad som egentligen var lite för ny och dyr för mig.
Men idag gratulerar jag mig själv, då situationen för alla slags bilar har blivit brist och högre priser, samt högre priser på flytande bränsle.
Är ju, som många andra härinne, lite nördig och läser mycket och ditt handlande är nog ganska typiskt för din personlighet, denna artikeln behandlar fenomenet generellt och roligt nog används ebilen som exempel, du kommer nog känna igen dig. https://www.bain.com/insights/tipping-points-when-to-bet-on-new-technologies/

En annan mekanism handlar om investeringar och där finns det liknande tipping points, när en ny teknologi slår sig in på en befintlig marknad så flyter investeringar "automatiskt" över till utmanaren så snart denna nått en viss marknadsandel, jag tycker Tesla är ett bra exempel med sin skyhöga värdering. Investerare är ju i första hand intresserade av tillväxt och en utmanare som tar marknadsandelar växer såklart snabbare än de etablerade, som ju förlorar marknadsandelar.
 
A AndersS skrev:
Och för oss som kanske vill vänta lite utifrån att det idag inte riktigt passar, men tycker det verkar intressant ut!
[länk]

Så det finns nog bara ett svar på ämnesrubriken "För tidigt att köpa elbil?"
Det beror på!;)
Det är tuft att köpa saker inte bara sitta och vänta på det nästa ;)
 
G Greger_08 skrev:
Det är tuft att köpa saker inte bara sitta och vänta på det nästa ;)
Nu är det mera att det inte passar oss riktigt och troligvis många flera. Det jag vill påvisa är att vi bara är i början av en fortfarande inte helt "mogen" marknad.
Så har man ingen brådska så kommer vi säkert att ha modeller om 3-4 år som har funktionalitet som uppfyller de krav på en bil som man har utan att man behöver anpassa sig så mycket för att gå till en elbil.:cool:

Det blir för mycket argumenterande i tråden annars där man fajtas till sista svettdroppen för att övertyga oss lite mera tveksamma.;)
 
A AndersS skrev:
Nu är det mera att det inte passar oss riktigt och troligvis många flera. Det jag vill påvisa är att vi bara är i början av en fortfarande inte helt "mogen" marknad.
Så har man ingen brådska så kommer vi säkert att ha modeller om 3-4 år som har funktionalitet som uppfyller de krav på en bil som man har utan att man behöver anpassa sig så mycket för att gå till en elbil.:cool:

Det blir för mycket argumenterande i tråden annars där man fajtas till sista svettdroppen för att övertyga oss lite mera tveksamma.;)
Köp en plug in hybrid så länge? Går att dra släp och klarar det mesta vardagskörningen på el
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Köp en plug in hybrid så länge? Går att dra släp och klarar det mesta vardagskörningen på el
Har för dålig awd för vårt behov, samt dubbelt av det mesta i drivning med både förbränning/elmotor.
Där "påstås" det att elbilarna med dubbelmotor fungerar mera som de traditionella bilarna med awd, men har inte provat det själv.
 
A AndersS skrev:
Har för dålig awd för vårt behov, samt dubbelt av det mesta i drivning med både förbränning/elmotor.
Där "påstås" det att elbilarna med dubbelmotor fungerar mera som de traditionella bilarna med awd, men har inte provat det själv.
Ett val att skippa "pluggisen" är ett mycket gott val. (y)
 
Plugin hybriderna fasas ut precis som de som enbart går på drivmedel.
Det är sista rundan hybrider som lanseras nu. Några mil El för att på bonus kommer att avvecklas inom hela EU.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Intressant läsning, kvalitet och pris funkar lixom inte längre.

Tesla Model S har många fel vid tysk besiktning.

När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan.

https://teknikensvarld.expressen.se...sla-model-s-inte-bra-enligt-tysk-bilprovning/
 
Redigerat:
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Intressant läsning, kvalitet och pris funkar lixom inte längre.

Tesla Model S har många fel vid tysk besiktning.

När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan.

[länk]
Ja, Tesla må ha överlägsen mjukvara och laddnätverk, men de är inte direkt kända för sin byggkvalitet.
 
@
A AndersS skrev:
Och för oss som kanske vill vänta lite utifrån att det idag inte riktigt passar, men tycker det verkar intressant ut!
[länk]

Så det finns nog bara ett svar på ämnesrubriken "För tidigt att köpa elbil?"
Det beror på!;)
Sant - men påståendet om att det "är för sent att köpa nya fossilbilar" det skriver jag alla gånger under på!
(y)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Intressant läsning, kvalitet och pris funkar lixom inte längre.

Tesla Model S har många fel vid tysk besiktning.

När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan.

[länk]
Men detta gäller bara fel som bilprovningen bryr sig om. På nyare bilar är det nog vanligare att diverse finesser och gadgets krånglar. Ju mer av dessa desto större risk för fel. Vet inte hur Tesla S står sig där men den har ju oceaner av mer teknik än Dacia.

Har själv bara fått nedslag en enda gång på bilprovningen, då pga av en egen fullagning av ett fel som jag inte trodde att de skulle upptäcka men det gjorde besiktningsmannen inom fem sekunder, och både bil och besiktningslokal var nära att förstöras :oops:. Men något sådant är inte normalt på nyare bilar, detta var en veteranbil.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.