Cyklade 20 km enkel riktning på ca 50 minuter ett tag, men brukade bara cykla ena riktningen och ta buss andra. Inklusive väntan på hållplatser osv tog båda alternativen ca lika länge, men med cykel fick man ett träningspass på köpet.
Sen var det vissa latmaskar som gled förbi en på elcykel i uppförsbackarna, och klarar man därmed att hålla 20+km/h uppför blir snittet nog riktigt högt, 30km/h på platt mark utan el är inga problem
Tror faktiskt en ellastcykel skulle funka som bilalternativ för förvånansvärt många
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
För något år sen var där en snubbe (nykomling) som cyklade ca 2-2,5 mil enkel om dagen, fick veta var han jobbade och där fanns ju inga bussar alls.
Men han verkade jävligt flitig och plikttrogen för jag mötte honom verkligen varje dag i minst ett år, sommar som vinter.
Idag möter jag inte honom längre så jag misstänker att han fått råd med en bil eller flyttat =) Det kräver såklart att man inte ska hämta på dagis om man har ett 7-16 jobb.

Men har man max en mil så är det cyklingsbart för alla friska människor.
Nej en mil är inte "cyklingsbart" för alla friska människor. Det beror på massor av saker.
Exempevis: Medåkande, väder, förekomst av cykelbanor, väghållning, behov av medhavda saker, övriga ärenden.
Alla "friska människor" har inte ett färdigdukat bord med cykelväg mellan bostad och jobb. Dessutom finns det "friska människor" som inte nödvändigtvis åker till ett jobb men måste handla regelbundet - ej möjligt med cykel.
 
Hur långt folk orkar och vill cykla är högst personligt. Men att tro att 3mil skulle vara normalt att cykla.... Jag tror att gränsen går 1mil för många.
Sen duscha på jobbet? Det är inte många jobb jag haft där man duscha....
 
Mikael_L
Man kan väl konstatera att alla människor har helt enkelt inte råd med en bil.
Sen finns det de som inte vet var de ska ha den stående när de inte kör.
Och så finns det ytterligare lite folk som avstår bil ändå av andra skäl.

Varför det är så och hur de löser sin vardag kan vi väl ta i någon annan tråd.

Denna tråd handlar om elbil och ifall det är läge att skaffa en eller vänta lite till.
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna tråd handlar om elbil och ifall det är läge att skaffa en eller vänta lite till.
Och jag tror absolut att för väldigt många är svaret att det är nu som gäller, nu kan man dessutom fortfarande bli av med sin nuvarande bil, misstänker att det kommer inte vara fallet så länge till, detta plus miljöbonusen gör att svaret nog blir att man ska byta nu.

Sen kan nog hemmaladdning för de som bor i lgh vara problem i vissa fall, även om uppsättningen av laddare pågår för fullt så kan det bli en period där man får extra börda av att pussla in laddning.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det är inte bara att fatta belslut att ha laddare i brf eller lägenheter.
Det finns oftast inte El nog framdraget till fastigheterna och gräva och lägga el kostar mycket. Många brf har tackat nej pga kostnader som man inte vill lägga på månadsavgifter.
 
D
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det är inte bara att fatta belslut att ha laddare i brf eller lägenheter.
Det finns oftast inte El nog framdraget till fastigheterna och gräva och lägga el kostar mycket. Många brf har tackat nej pga kostnader som man inte vill lägga på månadsavgifter.
Fast när de monterar/har monterat så måste man väl kommit förbi dessa hinder, utvecklingen är tydlig för mig, det blir fler laddningsmöjligheter, inte färre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sedan är många flerfamiljshus, lgh, brf lite rädda för att få in ellbilsladdning när en del bilmärken har fattat eld under laddning.
Ett tiotal ärenden i Norge och några i Sverige.
Tänker inte nämna något speciellt bilmärke som sticker ut.

Elbil i brand vid laddstation med rök och flammor, illustrerar risk med ellbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D djac skrev:
Fast när de monterar/har monterat så måste man väl kommit förbi dessa hinder, utvecklingen är tydlig för mig, det blir fler laddningsmöjligheter, inte färre.
Absolut, det ökar. Men det är inte bara att fixa elbil och få ladda med box i brf. Vet flera som fått nej av styrelser.
 
Jag har bl a InCharge (vattenfall) fast frikopplat. Använder deras snabbladdare till 80% när det kniper.
De finns ofta på MAX hamburger ställen fast med en stor tape över "Ur funktion".
Dålig support på reparation ibland.
 
ullberg
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Sedan är många flerfamiljshus, lgh, brf lite rädda för att få in ellbilsladdning när en del bilmärken har fattat eld under laddning.
Ett tiotal ärenden i Norge och några i Sverige.
Tänker inte nämna något speciellt bilmärke som sticker ut.

[bild]
jag tror det är på sin plats att läsa exv denna: https://www.nyteknik.se/fordon/bensinbilar-brinner-fem-ganger-oftare-an-elbilar-6992782

väldigt få saker vi människor gör/skapar är utan risk men enligt mig viktigt att ha rimliga perspektiv när man diskuterar och/eller drar slutsatser

/U
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja tyvärr är detta inte normen längre, men var det innan ”alla” hade bil. Min färdväg plogas väl så det är kylan som får mig avstå på vintern.

I mitt fall tar det ju ungefär samma tid som kollektivtrafiken. Bilen kommer nästan alltid vara snabbast, men även dyrast då den är dimensionerad för 5x hastigheten och 5x antalet personer jämfört med en cykel. Diskussionen uppstod när jag svarade på hur fattiga skulle ha råd att åka till jobbet. Kanske de kan cykla en eller två dagar i veckan så spar de ändå mer än senaste tidens prisökningar. Då borde familj och annat hinnas med. Men jag kommer bara med förslag på alternativ, var och en får omfamna eller dissa dem(y). Ett par km cyklar ju barn på låg eller mellanstadiet utan problem, men de tycker oftast att det är roligt att cykla. Nej min cykel är inte så snabb, en 15 år gammal MTB med grova däck. En racer eller vanlig cykel med 10+ växlar vore snabbare. Vältränad är jag, som ett resultat av bla att cykla. Men jag nämnde även elcykel eller moped för de som inte vill bli svettiga.

Normen är att det fungerar men normen är även att de flesta inte vill. Jag förstår och accepterar det.

Ja ombyte, dusch och gärna låst cykelparkering är bra om man cyklar. Ställ krav på arbetsgivaren! I mitt fall fungerar detta bra, men det är demotiverande att köra bil med 70 kr trängselskatt och 55 kr per timme i p avgift på jobbet eller 15 på gatorna utanför.

För att avsluta detta, jag hävdade att några som klagade på kostnaden kanske kunde cykla. Alltså att inte alla behöver köra bil. Eller att ta cykeln ibland, när man har tid och solen skiner.

Sedan gav jag flera andra förslag också. Hur tycker du man ska få råd att ta sig till jobbet?
Cyklar är inte speciellt billiga längre. Jag kollar på alla alternativ som nu kommer, som små elbilar och annat. Även mopeder är bra. De kostar inte gigantiskt mot en bra cykel.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det är inte bara att fatta belslut att ha laddare i brf eller lägenheter.
Det finns oftast inte El nog framdraget till fastigheterna och gräva och lägga el kostar mycket. Många brf har tackat nej pga kostnader som man inte vill lägga på månadsavgifter.
Det kommer bli ett stort tryck för det när många behöver ladda. Så det kommer. Men kan kanske bli stopp för laddning i garaget?
 
K Karl Olssvan skrev:
Cyklar är inte speciellt billiga längre. Jag kollar på alla alternativ som nu kommer, som små elbilar och annat. Även mopeder är bra. De kostar inte gigantiskt mot en bra cykel.
Det beror på vad vi menar med billigt. En bra cykel till pendling (racerhybrid) som har många växlar och lite smalare hjul men ändå skärmar, lyse och lås och rakt styre kostar typiskt 9000 till 15000 (då är det en väldigt fin cykel). Sedan kan den kosta 1000 kr om året i drift innan lämnar in den för all service. Kostar som drygt ett års kollektivtrafik att köpa.
En moped kostar ju mer att både köpa och köra och speciellt försäkringen är dyr beroende på din ålder och adress.
Elcykel kostar väl snäppet över racerhybriden om den ska vara något att ha.

Kanske är 10000 dyrt för en cykel, det finns för 5000 också och begagnade. När det gäller bilar betalar vi ju många gånger mer för att köpa den och sedan rinner tusenlappar iväg i försäkring, skatt, service, reparationer…
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.