Mikael_L
Dessutom VILL jag ju att fossileran tar slut. Jag gillar inte att den mesta oljan i världen kommer från skitstater och stöder skurkregimer.
Jag gillar verkligen inte klimatförändringarna, de kommer kosta mänskligheten multum.

Det gör ju alltså att jag blir mer positiv till förändringar som tar bort avgasbilen och ersätter den med något annat utan den fossila energins stora nackdelar. Om jag sen även kan tjäna lite rent ekonomiskt på det, som jag gör just nu, så blir jag ju ännu mer tacksam.
Så det är ju klart att jag har en bias som påverkar vad jag tycker, så är det för oss alla.


Men återigen, du(/ni) kan ju fundera över varför alla biltillverkare har lagt ner utvecklingen av euro-klass7 motorer, varför alla satsar på elbilar (och förbannar att de var sega i starten).
Man kan fundera på om alla Rysslands krig, som betalas genom att sälja fossil energi, stärker världens tro på fossil energi eller vänder världen ifrån fossil energi.
Man kanske inte tror på klimatförändringar, men fundera på ifall du såg på TV för 30 år sedan flera ggr om året väderhändelser där bilar, hus, ja hela samhällen flyter bort, och andra extremväder.

Sen kan man försöka dra någon slutsats, kommer fossil energi vara billigare, mer lättillgänglig och användas mer om 20 år, eller kan det möjligen gå åt andra hållet? OAVSETT vad man vill.


C crappyusrname skrev:
Tänk om, en tråd, om elbilar, kunde handla om elbilar och inte fossilbränslepriser, det hade varit en intressant tråd. Tänk om det fanns en miljon andra ställen att diskutera fossilbränslepriser på, det hade varit häftigt att se... :coffee:
Jag ska skärpa mig!
Jag ska faktiskt försöka författa några inlägg som är betydligt mer ontopic, vilken dag som helst nu. Jag ska bara rätta till världen först, det är ju viktigast :crysmile: :crysmile: :crysmile: :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Jag kan ge dig en länk. [länk] Man går ca 5 km/h och cyklar ca 15-20 km/h dvs det tar 1 timma som bäst om du för fort och inga hinder. Och då ska du orka hålla den farten så länge. Nej där du kör är det kortare sträcka.
Det finns inte alls en massa gamla bilar, Det börjar redan nu bli en enorm brist på gammal bilar. Priset har också stiget enormt mycket på sista tiden. Jag har försökt spara så att jag kan köpa en annan bil. Men det går inte spara och priset på en 2007 Opel Corsa har stigit massor. Förr för 2 månader. Kostade de 25000 nu nu kostar de 35000 , men det finns inte längre några att köpa. Alla är sålda. Så det kommer inte att funka.
Nu var det ju de som inte bor i stan vi diskuterar. De hastigheter du refererar till stämmer men är promenadhastughet och motsvarande för cykel, om man tar i så man blir svettig går det i 25 eller snabbare. Med elcykel.25 utan att bli svettig. Motsvarande för fotgängare att springa i 10 km/h.

Nu tror jag att jag vet mina begränsningar i uthållighet bättre än du gissar. Jag har strax under två mil till jobbet och det tar oftast strax under 45 min, ibland 50 i motvind. Mäter med GPS i klockan så inga gissningar. Tillkommer 15 min dusch och ombyte. Då slipper jag ta bilen till SATS och köra spinningpass på kvällen som vissa gör. Du kommer också att orka cykla en timme om du väl börjar.

Men om du ska sälja en gammal.bil för att köpa en annan går det väl på ett ut?
Nu var det cykel jag föreslog och få kostar det 10000 för en ny bra pendlingscykel. De finns igen att köpa efter tidigare leversbsbrist under pandemin.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
ullberg
C crappyusrname skrev:
Tänk om, en tråd, om elbilar, kunde handla om elbilar och inte fossilbränslepriser, det hade varit en intressant tråd. Tänk om det fanns en miljon andra ställen att diskutera fossilbränslepriser på, det hade varit häftigt att se... :coffee:
Då kan jag försöka återknyta till topic och säga att jag nu beställt min andra elbil, erfarenheten från den första gör gällande att jag, för mina behov/användningsprofil, tycker följande map trådens ämne
* för tidigt att köpa elbil? - Nej, inte för mig
* Räckvidd - ingen fråga här men om det handlar om räckviddsångest har jag inga större problem med det, visst har jag tittat på guessometern mer än jag gör i en fossilbil men ingen stress utan har accepterat den planering som kommer med elbilsägande

och för att förekomma frågor: ja, vi har andra bilar, onödigt många om jag ska vara ärlig, men vi har använt den befintliga elbilen mycket mer än jag ursprungligen trodde. problemet har mer varit att använda fossilerna tillräckligt för att de inte ska ta skada av att stå och inte lär det bli bättre framöver då nästa har än längre räckvidd…
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
* Räckvidd - ingen fråga här men om det handlar om räckviddsångest har jag inga större problem med det, visst har jag tittat på guessometern mer än jag gör i en fossilbil
Det handlar antagligen en del om vilken människotyp man står närmast enligt nedan. :crysmile:

Två bilbränslemätare, en visar nästan tomt med texten "Shit, jag måste tanka!" och den andra nästan full med "Jag känner min bil".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
ullberg
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar antagligen en del om vilken människotyp man står närmast enligt nedan. :crysmile:

[bild]
Jag ”står” definitivt till höger

…och lägg nu ingen politisk värdering i det, det var just för att undvika ev sådana tolkningar som jag citerade inlägget trots att jag svarar ganska omgående ;)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar antagligen en del om vilken människotyp man står närmast enligt nedan. :crysmile:

[bild]
Det finns två typer av människor. De som generaliserar och de som inte gör det. ;):rofl:
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
JA
ullberg ullberg skrev:
Jag ”står” definitivt till höger

…och lägg nu ingen politisk värdering i det, det var just för att undvika ev sådana tolkningar som jag citerade inlägget trots att jag svarar ganska omgående ;)
Jag tycker det ser ut som du står direkt framför mig.
:)
 
Jag klarade att jobba ca 2 månader utan att åka till jobbet förra året. Längre hade funkat det med. Nu kör jag ungefär 50/50

Så med det sagt, hur länge törs man ställa en lagom laddad elbil?
Åker iväg på lång resa och parkerar elbilen, köra iväg direkt utan att extraladda?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag orkar och kan inte gå in på detaljer, för de vet jag inte.
Dessutom var mitt resonemang ganska generellt hållet. Även om jag nog faktiskt tror att fossileran kommer förändras, dvs ta slut, inom en överskådlig framtid.

Men den exakta vägen till en fossilfri värld vet jag naturligtvis inte. Så därför har jag inte så mycket input till hur skatter och samhällen och allt kommer förändras, och vad som kommer ske först och vad som kommer sist.

Men jag är rätt övertygad att om en sådär 15-30 år framåt så kommer den fossila energin ha blivit ganska marginell, åtminstone kommer inte privatpersoner använda sig av den i någon större utsträckning.
Visst kan jag ha fel, men då har t.ex. även alla världens biltillverkare också fel, och satsar på fel häst nu. Det tror jag inte de gör.
Så det jag gör nu är att fundera och planera över den framtiden, som jag är säker på att den ändå kommer, jag lägger inte min energi på att försöka hålla kvar det gamla något år extra, ty det slaget kan jag omöjligt vinna. Det kan nog inte heller våra politiker.
Biltillverkarna har satsat på fel hästar förr. Elbilen är här för att stanna det är inget snack om det. Frågan är hur snabbt bensinbilen kommer fasas ur. Däremot tror jag att lastbilar kommer dröja innan dessa drivs på el. Även om man är igång, så är det en bit kvar. Det är säkerligen lättare att övertala de som bor i storstäder före de som bor i landsbygden. Längre körsträckor och färre antal laddstolpar är väl en orsak. Men kanske även lite negativa generellt till elbil?
Men det finns säkert folk här i tråden som bor i landsbygden och kan ha bättre gissningar. Jag själv skulle fortsatt med bensin. Men det gör jag nu ändå och bor i en storstad.
Bensinbilar kommer finnas ett bra tag till. De kommer bli färre.
För att få ut fler elbilar så måste infrastrukturen utvecklas riktigt snabbt. Tror det är viktigare än bonusen. Så bättre ta bort bonusen och satsa de pengarna på infrastrukturen. Bensinbilen har funnits så länge att bensinstationer hunnit byggas upp överallt vid det här laget.
Men staten måste gå in och själva bygga ut infrastrukturen, så får dessa olika "tankbolag" montera sina stolpar. Men för att kunna få fler att välja elbil så måste man kunna ladda bilen på fler ställen.
Jag tycker däremot inte att staten ska sponsra laddstolpar på privata parkeringar inte i några större mängder. Där allmänheten kan komma till där ska staten vara med mycket mer.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Biltillverkarna har satsat på fel hästar förr. Elbilen är här för att stanna det är inget snack om det. Frågan är hur snabbt bensinbilen kommer fasas ur. Däremot tror jag att lastbilar kommer dröja innan dessa drivs på el. Även om man är igång, så är det en bit kvar. Det är säkerligen lättare att övertala de som bor i storstäder före de som bor i landsbygden. Längre körsträckor och färre antal laddstolpar är väl en orsak. Men kanske även lite negativa generellt till elbil?
Men det finns säkert folk här i tråden som bor i landsbygden och kan ha bättre gissningar. Jag själv skulle fortsatt med bensin. Men det gör jag nu ändå och bor i en storstad.
Bensinbilar kommer finnas ett bra tag till. De kommer bli färre.
För att få ut fler elbilar så måste infrastrukturen utvecklas riktigt snabbt. Tror det är viktigare än bonusen. Så bättre ta bort bonusen och satsa de pengarna på infrastrukturen. Bensinbilen har funnits så länge att bensinstationer hunnit byggas upp överallt vid det här laget.
Men staten måste gå in och själva bygga ut infrastrukturen, så får dessa olika "tankbolag" montera sina stolpar. Men för att kunna få fler att välja elbil så måste man kunna ladda bilen på fler ställen.
Jag tycker däremot inte att staten ska sponsra laddstolpar på privata parkeringar inte i några större mängder. Där allmänheten kan komma till där ska staten vara med mycket mer.
Håller helt med om att staten borde satsa pengar på infrastruktur snarare än bonus. Sedan tycker jag att bidrag för höga bränslepriser ska gå specifikt riktat till glesbygd och inte brett och fel. Vi har två elbilar och behöver inte 2000 kr i bidrag. Skulle hellre sett att stålarna gick till bönder eller de som än så länge behöver sin fossilbil.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
KristinaRT
P Pin skrev:
Men berätta då du som vet hur fort man cyklar. För mig tar mina 19,8 km oftast strax under 45 på morgonen och strax över på kvällen. Men jag är kanske inte representativ med min relativt höga ålder och min gamla MTB med traktordäck. Elcykel gör Max 25 utan ansträng så du kan lätt räkna tiden för din sträcka.

Men det är ju de ändliga resurserna jag föreslog att spara på?

Billiga bilar finns det i överflöd, men de är inte alltid billiga att köra. Vad är priset enligt dig när bränslet är billigt, och hur ska du åstadkomma den prisnivån?
Hur fort man cyklar beror ju på vad det är för cykelväg! 60% sträckan har jag rak asfalterad cykelväg byggd på en gammal banvall. Den tar avsevärt mycket mindre tid per km än när jag svänger av inne i staden och måste stanna vid rödljus, passera bilvägar, byta spår pga gående personer etc.

Därför är det stört omöjligt att ge en generell uppskattning av hur fort man cyklar. Man kan möjligen ge maxhastighet på perfekt underlag…
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men är det inte skillnad när folk tvingas söka nya jobb för att ortens största arbetsgivare lägger ner, mot att tvingas byta arbete för att staten höjer bensinskatten?
Vi har sett samhällen dö ut för att ortens största arbetsgivare försvinner. Det händer hela tiden.
Men att behöva se samhällen försvinna för att bensinskatten är för hög.

Att försöka sänka skatten är väl ett väldigt bra sätt att förändra sin situation. För visso är det inte lätt, det för med sig att man kommer att bli politiker bara där nånting negativt.
Sen gäller det att få folk att rösta på rätt parti.

Att flytta är inte så lätt. det kan mycket väl bli dyrare.
Att hitta nytt jobb är inte så lätt för alla.

cykla? Jag är skeptisk till att folk tycket 3mil okej. Tror det ofta räcker med en 1mil.
Egentligen ingen skillnad, yttre faktorer ändrar på förutsättningarna, bägge är opåverkbara för individen och bägge har sitt ursprung i större frågor som de nationella krafterna inte kan påverka mer än marginellt.

Det verkar finnas två grupper i denna, och andra liknande trådar, antingen är man kunskaps och faktabaserad och spinner sina framtida planer runt etablerade fakta och datapunkter, eller så bygger man sin planering på känslor och drömmar och sen försöker man bända verkligheten runt detta, oftast med alternativa fakta. Jag tycker det senare är ganksa talande för tiden vi är i, kommer ofta i samma paket som det nuförtiden utbredda kunskapsföraktet.

Det blir också väldigt upprört om man nämner helt okontroversiella fakta, det är som om man inte uttalar det så kan man låtsas att verkligheten inte finns. Jag finner detta märkligt.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Ungefär som att textilindustrin flyttade från Sverige, nu kommer företag som ligger risigt till och inte tillåter distansarbete sannolikt tappa konkurennskraft. Liksom att de som bor knepigt till kommer behöva söka jobb som passar boendet, antingen med distansarbete eller där man jobbar lokalt. Jag tror det är tvunget att anpassa oss från att det är billigt och enkelt att resa till att det blir dyrare och lite jobbigare för vissa typer av resor. Medan andra resor blir billigare och enklare. Autonoma elbilar och kollektivtrafik kommer ju inte försvinna. Men sträckkörningar från landets ändar utan stopp tror jag kanske är nåt som inte blir lika lätt. Segelfartyg ersattes av ånga som ersattes av... Det är en ständig utveckling... Men vissa ändringar gör att vi som människor får anpassa oss... Rospiggarna som seglade postskutor till åland har ju försvunnit...
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur fort man cyklar beror ju på vad det är för cykelväg! 60% sträckan har jag rak asfalterad cykelväg byggd på en gammal banvall. Den tar avsevärt mycket mindre tid per km än när jag svänger av inne i staden och måste stanna vid rödljus, passera bilvägar, byta spår pga gående personer etc.

Därför är det stört omöjligt att ge en generell uppskattning av hur fort man cyklar. Man kan möjligen ge maxhastighet på perfekt underlag…
Ja naturligtvis, men att påstå att det inte går att cykla över 25 km/h är fel, speciellt som det gällde längre sträckor på landsbygden. Den hastighet på 15-20 är ”promenadcykling” eller om du måste stanna i varje korsning.
På din banvall och min cykelbana om mot stan är det vi själva som begränsar hastigheten. För mig är det ca 27 km/h dörr till dörr med 15 km lite snabbare och 5 km lite långsammare. Det är nog ingen som har 20 eller 30 km i stadstrafik.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag klarade att jobba ca 2 månader utan att åka till jobbet förra året. Längre hade funkat det med. Nu kör jag ungefär 50/50

Så med det sagt, hur länge törs man ställa en lagom laddad elbil?
Åker iväg på lång resa och parkerar elbilen, köra iväg direkt utan att extraladda?
Har svårt att tro att det är några större strömtjuvar i en elbil. Så länge det inte är extrem kyla kan den nog stå många månader utan att det händer något.

Vet dock ingen som lagt en halv miljon eller mer på en bruksbil och bara låtit den stå.

Det har ju funnits problem med urladdning av 12 voltsbatteriet på exempelvis tidiga ID3or, men det är ju lite en annan grej än att det stora batteriet skulle dräneras av att bara stå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.