sunnis
.
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Då räknar man som Kalle Anka. Normal bilkörning, bensin 1500 mil.
En elbil kostar minst dubbelt mot en bensinare. Du kan inte köra in det beloppet på 3 år. Tveksamt om det är bättre för miljön också om man räknar hela produktionsledet och inte bara co2.
Har själv elbil, 534.000. En vanlig bil i samma storlek kostar under 200.000.
334.000 i bensin räknat med dagens dyra bensin. Du vinner 30.000 om året.
Dock förutsätter du att man äger denna bilen till 0% restvärde i typ 17-20år. De flesta har bilen i några år, typiskt nybilsköpare ca 3år, de som har förmånsbilar är mer eller mindre alltid 3år (Och där har egentligen bara förmånsvärdet betydelse och elbilar anpassas då efter närmsta jämförbara fossil)

Det går att få tag på Dacia för strax över 100tkr också. En vanlig bil typ en Volvo V90 eller liknade kostar från 450 tkr idag med minsta motorn och inga tillval. En Skoda Superb startar på 400tkr osv. En E-klass 220d startar på 500tkr. En Audi A4 Avant, 400tkr++.

Vet inte hur normalt det är att valet av bil står och faller mellan en Dacia, Suzuki eller andra lågprisbilar eller typ en sosse-container Volvo V90?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
.
Dock förutsätter du att man äger denna bilen till 0% restvärde i typ 17-20år. De flesta har bilen i några år,
?
Jag räknar restvärde till 0 kr från 10 år, kanske en dum kalkyl, men rätt skönt när man får för sig att något nytt ska införskaffas. Och precis som du noterar startar det runt 400-500kkr och upp till det dubbla beroende av modell och utrustning. Skulle göra likadant med en elbil utifrån att det finns lite mera osäkerhetsfaktorer idag, tio åt är en lång tid om vi siar i vad batteriutveckling och funktionalitet kan bli.
 
A AndersS skrev:
Jag räknar restvärde till 0 kr från 10 år, kanske en dum kalkyl, men rätt skönt när man får för sig att något nytt ska införskaffas. Och precis som du noterar startar det runt 400-500kkr och upp till det dubbla beroende av modell och utrustning. Skulle göra likadant med en elbil utifrån att det finns lite mera osäkerhetsfaktorer idag, tio åt är en lång tid om vi siar i vad batteriutveckling och funktionalitet kan bli.
Det är en rätt dum kalkyl. Tycker det är bättre att ha en rimlig uppskattning om faktiskt slutvärde och ta höjd för felberäkning
Fast en fördel är att du får aldrig lägre värde än du räknat ;)
 
Fairlane
A Alexn72 skrev:
Jag är förbi garantitiden ....
Min är tillverkad 2012...
Men då måste du ha stor erfarenhet av batteribyten à 250000 om man ska tro vissa skribenter. Har du bytt batterierna 2 eller 3 ggr? Var det krångligt eller bara väldigt dyrt? ;)
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men då måste du ha stor erfarenhet av batteribyten à 250000 om man ska tro vissa skribenter. Har du bytt batterierna 2 eller 3 ggr? Var det krångligt eller bara väldigt dyrt? ;)
Jo då det har blivit en dyr historia. Batterierna i fjärrkontrollen har jag bytt 5gånger totalt så där är jag uppe i 100kr och 12v blybatteriet är bytt en gång för 1200kr.
Så nu är jag uppe i 1300kr.
Hade jag vetat detta när jag köpte bilen så hade man ju tänkte om...


*kan innehålla ironi i hög dos*
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är en rätt dum kalkyl. Tycker det är bättre att ha en rimlig uppskattning om faktiskt slutvärde och ta höjd för felberäkning
Fast en fördel är att du får aldrig lägre värde än du räknat ;)
Och alla som räknar på privatleasing måste gilla den:cool:
 
A ajn82 skrev:
1000 kr för alla billägare, inkl el då för man väl utgå ifrån, och fortsatt bidrag för höga elpriser. Nice att ha elbil nu.
[länk]
Så alla leasing/pp/förmånsbilar där du endast är brukare och inte ägare får alltså inget. Skönt att bidraget begränsas till endast 1 per person av samma anledning.

edit, rättat syftningsfel.
 
Redigerat:
Vid privatleasing står man som ägare.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Det här förslaget går inte igenom riksdagsutskottet. Sossarna är i minoritet och tycks fortfarande inte fatta det.
Slutgiltigt förslag i utskottet.
Sedan klubbas utskottets förslag i riksdagen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu skrev ju inte @Rolle85 ens att elbilar är snabbare än avgasbilar, utan det var @Rkarlsson som fultolkade honom när denne skrev nedanstående lätt svårbegripliga mening.
Sluta ljuga.

Skärmdump av ett foruminlägg av användaren 'Rolle85' som diskuterar elbilar, kompressorer och turbo.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vid privatleasing står man som ägare.
Är det verkligen så? Står man inte som brukare?
Bilen ägs ju av ett leasingbolag och inte av en privatperson
 
A Alexn72 skrev:
Jo då det har blivit en dyr historia. Batterierna i fjärrkontrollen har jag bytt 5gånger totalt så där är jag uppe i 100kr och 12v blybatteriet är bytt en gång för 1200kr.
Så nu är jag uppe i 1300kr.
Hade jag vetat detta när jag köpte bilen så hade man ju tänkte om...


*kan innehålla ironi i hög dos*
Men det borde vara dolt fel. man ska inte behöva byta batterier.... *kan innehålla spår av fortsatt ironi*
 
P para skrev:
Är det verkligen så? Står man inte som brukare?
Bilen ägs ju av ett leasingbolag och inte av en privatperson
Man står inte som ägare i registreringsbevis. Min bil kommer stå hos den bank som står för leasing med mig som brukare.
Funkar kanske på annat vis för andra banker. Men i mitt avtal står att bilen ska registrerar på bankens filial och deras org nummer.
 
Kolla enkelt på dina fordonsuppgifter på transportstyrelsen. Dina fordon.

Logga in med bank-id.

Vanligt att privatleasing står som ägare.

Den som står som ägare där gäller. ENKELT!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.