1 432 866 läst · 23 552 svar
1433k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
.
Det går att få tag på Dacia för strax över 100tkr också. En vanlig bil typ en Volvo V90 eller liknade kostar från 450 tkr idag med minsta motorn och inga tillval. En Skoda Superb startar på 400tkr osv. En E-klass 220d startar på 500tkr. En Audi A4 Avant, 400tkr++.
Vet inte hur normalt det är att valet av bil står och faller mellan en Dacia, Suzuki eller andra lågprisbilar eller typ en sosse-container Volvo V90?
Dock förutsätter du att man äger denna bilen till 0% restvärde i typ 17-20år. De flesta har bilen i några år, typiskt nybilsköpare ca 3år, de som har förmånsbilar är mer eller mindre alltid 3år (Och där har egentligen bara förmånsvärdet betydelse och elbilar anpassas då efter närmsta jämförbara fossil)MRLINDELL skrev:Då räknar man som Kalle Anka. Normal bilkörning, bensin 1500 mil.
En elbil kostar minst dubbelt mot en bensinare. Du kan inte köra in det beloppet på 3 år. Tveksamt om det är bättre för miljön också om man räknar hela produktionsledet och inte bara co2.
Har själv elbil, 534.000. En vanlig bil i samma storlek kostar under 200.000.
334.000 i bensin räknat med dagens dyra bensin. Du vinner 30.000 om året.
Det går att få tag på Dacia för strax över 100tkr också. En vanlig bil typ en Volvo V90 eller liknade kostar från 450 tkr idag med minsta motorn och inga tillval. En Skoda Superb startar på 400tkr osv. En E-klass 220d startar på 500tkr. En Audi A4 Avant, 400tkr++.
Vet inte hur normalt det är att valet av bil står och faller mellan en Dacia, Suzuki eller andra lågprisbilar eller typ en sosse-container Volvo V90?
Jag räknar restvärde till 0 kr från 10 år, kanske en dum kalkyl, men rätt skönt när man får för sig att något nytt ska införskaffas. Och precis som du noterar startar det runt 400-500kkr och upp till det dubbla beroende av modell och utrustning. Skulle göra likadant med en elbil utifrån att det finns lite mera osäkerhetsfaktorer idag, tio åt är en lång tid om vi siar i vad batteriutveckling och funktionalitet kan bli.sunnis skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Det är en rätt dum kalkyl. Tycker det är bättre att ha en rimlig uppskattning om faktiskt slutvärde och ta höjd för felberäkningA AndersS skrev:Jag räknar restvärde till 0 kr från 10 år, kanske en dum kalkyl, men rätt skönt när man får för sig att något nytt ska införskaffas. Och precis som du noterar startar det runt 400-500kkr och upp till det dubbla beroende av modell och utrustning. Skulle göra likadant med en elbil utifrån att det finns lite mera osäkerhetsfaktorer idag, tio åt är en lång tid om vi siar i vad batteriutveckling och funktionalitet kan bli.
Fast en fördel är att du får aldrig lägre värde än du räknat
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 106 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 106 inlägg
Jo då det har blivit en dyr historia. Batterierna i fjärrkontrollen har jag bytt 5gånger totalt så där är jag uppe i 100kr och 12v blybatteriet är bytt en gång för 1200kr.Fairlane skrev:
Så nu är jag uppe i 1300kr.
Hade jag vetat detta när jag köpte bilen så hade man ju tänkte om...
*kan innehålla ironi i hög dos*
Så alla leasing/pp/förmånsbilar där du endast är brukare och inte ägare får alltså inget. Skönt att bidraget begränsas till endast 1 per person av samma anledning.A ajn82 skrev:
edit, rättat syftningsfel.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Men det borde vara dolt fel. man ska inte behöva byta batterier.... *kan innehålla spår av fortsatt ironi*A Alexn72 skrev:Jo då det har blivit en dyr historia. Batterierna i fjärrkontrollen har jag bytt 5gånger totalt så där är jag uppe i 100kr och 12v blybatteriet är bytt en gång för 1200kr.
Så nu är jag uppe i 1300kr.
Hade jag vetat detta när jag köpte bilen så hade man ju tänkte om...
*kan innehålla ironi i hög dos*
Man står inte som ägare i registreringsbevis. Min bil kommer stå hos den bank som står för leasing med mig som brukare.P para skrev:
Funkar kanske på annat vis för andra banker. Men i mitt avtal står att bilen ska registrerar på bankens filial och deras org nummer.