R Rkarlsson skrev:
Absolut, sen vaknade folk och insåg att de skulle ha en bil för att ligga och pendla i rusning bland alla andra och att alla inte har 1.380000 kr liggandes eller runt 10 000 i månaden som den säkert kommer kosta i leasing.

Man får ju vara lite realistisk.
Fast en Koeniggsegg kostar å andra sidan typ 10 gånger så mycket för liknande prestanda.
Med det sagt så finns det en hel del billigare elbilar som har riktigt bra prestanda, t ex Model 3 och t o m Volvo XC-40 recharge twin.
 
J jocke31 skrev:
Fast en Koeniggsegg kostar å andra sidan typ 10 gånger så mycket för liknande prestanda.
Med det sagt så finns det en hel del billigare elbilar som har riktigt bra prestanda, t ex Model 3 och t o m Volvo XC-40 recharge twin.
Hur många koenigsegg brukar du se varje år?
Jag ser ett par st, men det är koenigsegg som provkör bilarna då.

Nu skrev denna fantasten som att alla elbilar var WOOW. Så är det såklart inte.

Här går de i majoritet zoe som elbilar, de är inget woow över de bilarna. =)

Samma med den jag ska ha. Det är inget WOOW på den bilen, men de behövs inte. Bara den rullar smärtfritt och fint =) Åker exakt lika bra i den som i en tesla eller i en volvo v70.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu var det en nybliven ägare till Polestar 2 som skrev att elbilar var snabbare.
Nu skrev ju inte @Rolle85 ens att elbilar är snabbare än avgasbilar, utan det var @Rkarlsson som fultolkade honom när denne skrev nedanstående lätt svårbegripliga mening.
R Rkarlsson skrev:
Du pratar som att alla elbilar är snabbare än motorer.
 
@
Skulle snart behöva åka och tanka några liter att ha till snöslunga (eller gräsklipparen). Med elbil så börjar det vara ett tag sedan jag var där senast. Hur va det nu man gjorde för att pumpa bensin :thinking:

Nä, får nog allt ta och köpa miljöbrånsle den finns ju färdig i dunkar! ;)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
M
Var ni dryga och odrägliga redan innan ni skaffade elbil eller är det något som följer med bilen?
 
  • Gilla
  • Haha
Gimp och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag får se ifall jag lyckas ta mig till att se dragracing i sommar. Jag brukar åka på ett sådant event med några års mellanrum. Nu var det flera år sedan sist.
Där känns det inte som att elbilar har något att göra.
Men när jag tänker efter så inser jag att det nog åtminstone inom de närmaste åren kommer dyka upp någon elbilsklass.

Men Top fuel känns inte som det kan på något sätt vara utbytbart, känner jag...


En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter
än dom
16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma

bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4
gånger högre
energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn
och bränsle/luft blandningen komprimeras till ...

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?95192-Lite-kul-fakta-om-Topfuel-dragsters
Läs resten i länken.

Jag brukar pusha på folk att de borde besöka dragracing en enda gång i sitt liv åtminstone.
I Sverige saknas det annars tävlingar av den allra häftigaste formerna av motorsport, men dragracing anordnas väl fortfarande på ett par, tre platser?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
@
P Pin skrev:
Håller med dig.

Nu var det en nybliven ägare till Polestar 2 som skrev att elbilar var snabbare. En sådan formulering läser jag som att det gäller generellt. Det stämmer naturligtvis inte. Generella påståenden gör iofs sällan det.

Ovanför läste vi att det inte gäller för Mokka jämfört med befintlig diesel.

Tittar vi närmare på Polestar så är detta specen:
0-100 7,4 s (som en bättre familjediesel från 2020 talet)
Toppfart 160 km/h (som en familjebil från 1970 talet)

sedan finns den med två elmotorer:
0-100 4,7 sekunder (som en liten sportig och dyr bil från 2020)
Toppfart 205 km/h (som en familjebil från 2000)

Vill man ha motsvarande prestanda i ICE får man betala (minst?) lika mycket så det är inte attraktivt idag. Själva formuleringen i inlägget var dock felaktig, eller dålig.
Fast har du på senare tid sett någon bensin/dieselbil som accelererat så pass? I alla fall utan att höra föraren skrika "faaaaaaaaaaaaaaaaaaannnn vaaaad dyyyrrrtt" :p

Med en elbil kan du faktiskt använda accelerationen utan att räkna 20 kr, 40 kr, 60 kr, 80 kr..... :crysmile:
 
Mikael_L
M mnils skrev:
Var ni dryga och odrägliga redan innan ni skaffade elbil eller är det något som följer med bilen?
Det ingår en webutbildning i köpet av bilen.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Fast har du på senare tid sett någon bensin/dieselbil som accelererat så pass? I alla fall utan att höra föraren skrika "faaaaaaaaaaaaaaaaaaannnn vaaaad dyyyrrrtt" :p

Med en elbil kan du faktiskt använda accelerationen utan att räkna 20 kr, 40 kr, 60 kr, 80 kr..... :crysmile:
Nja det nämndes inte. Men då får vi räkna kapitalkostnaderna när vi rejsar med elbilen. Om vi nu menar de snabbaste elbilarna blir det många kronor per sekund då vi accelererar till 100 på fyra sekunder. Och att de äter däck har klagats på.

Men om jag kör vidare på gratistemat så kostar det ingenting för mig att accelerera. Det kostade först när jag senare tankade och bara fick 53 liter för 1500 Kr :crysmile:
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Oavsett pris på soppa just nu med normal bilkörning så blir elbilen inte lönsam.
Du kan köpa en vanlig liten bensinsnål bil under halva elbilspriset trots bonus.
Synd att jag inte visste det 2014.
Jag köpte ju ny elbil då och den är intjänad sen nått år tillbaka.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu skrev ju inte @Rolle85 ens att elbilar är snabbare än avgasbilar, utan det var @Rkarlsson som fultolkade honom när denne skrev nedanstående lätt svårbegripliga mening.
”Nja finns ingen som drar en elbil, kompressor och turbo i all ära men responsen i elbil är något helt annat”

Det är detta inlägg av @Rolle85 vi diskuterar.

Frågan blir vad ”drar” betyder, och om elbil är Rolles elbil, de allra snabbaste elbilarna, elbilar generellt eller om det ska gälla alla elbilar och då även den sämsta elbilen.

Rolle har svarat på direkt fråga från mig tidigare att han innan körde XC60, vilken Polestar han kör har han inte svarat på. Är det en single engine är ju påståendet helt felaktigt, den är ju som en XC60 i accet fast med låg topphastighet. Betyder ”drar” leka vid trafikljuset på 50 väg, omkörning 80 till 120 eller 0 till 400 meter?

Pratar vi dual engine har den mkt bra prestanda, men det finns ICE som hänger av den.

Pratar vi de mest extrema elbilarna finns det nog ingen fyrsitsig ICE som hänger med.
 
Ja, och det inlägget är väl ungefär lika sant som att män är starkare än kvinnor. Det är oprecist, men stämmer oftast.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det inlägget är väl ungefär lika sant som att män är starkare än kvinnor. Det är oprecist, men stämmer oftast.
Ja så är det, och på liknande vis beror det helt på vad vi menar med ”starkare” om det är så eller kanske tvärtom.
 
Blir lite förvånad över dialogen flyttat till snabbaste bil 0-100, finns det behovet eller är det bara ett ganska ointressant argument för att bevisa något? ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
@
P Pin skrev:
Nja det nämndes inte. Men då får vi räkna kapitalkostnaderna när vi rejsar med elbilen. Om vi nu menar de snabbaste elbilarna blir det många kronor per sekund då vi accelererar till 100 på fyra sekunder. Och att de äter däck har klagats på.

Men om jag kör vidare på gratistemat så kostar det ingenting för mig att accelerera. Det kostade först när jag senare tankade och bara fick 53 liter för 1500 Kr :crysmile:
Du kan alltid göra som en kompis till mig. Efter han tankat 51L för 28.22 kr/liter så fick jag ett mms. Snäll som jag är så swishade jag honom för en liter. Ett tips bara ;)
 
  • Bränslepumpdisplay som visar 51 liter tankat för 1450,79 kr, pris per liter 28,22 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.