Går utmärkt att ha drag på elbilar om tillverkarna anpassar bilen efter det. Bättre kylning så inte batteriet överhettas. Bättre bromsar osv...
Sen påverkas ju räckvidden om man slänger på en stor husvagn bakom.
Men det kostar pengar så det är väl där haken sitter.
Tesla finns med krok.
 
Det är bara att dom inte specat in det. e-Niro ska väl komma med drag liksom Model 3
 
P para skrev:
Går utmärkt att ha drag på elbilar om tillverkarna anpassar bilen efter det. Bättre kylning så inte batteriet överhettas. Bättre bromsar osv...
Du säger alltså att idag tillverkas elbilar på ett sådant sätt att de ej kan ha drag, eller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du säger alltså att idag tillverkas elbilar på ett sådant sätt att de ej kan ha drag, eller?
Ja. De första eNiro som kommer nu blir utan drag. Kommer inte ens gå att eftermontera eftersom dom inte är certifierade/typgodkännda med drag så därför saknas nog lite hårdvara också.
Vet inte hur stor efterfrågan det är i övriga världen eller om det mest vi nordbor som kräver drag på allt?
 
Borde vara lagkrav med drag! Har inte det på min Lexus och det suger verkligen!
 
E-niron kommer att gå att sätta dragkrok på, i allafall enligt Kia, men ingen jättedragvikt.

Tesla har dragkrok.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
E-niron kommer att gå att sätta dragkrok på, i allafall enligt Kia, men ingen jättedragvikt.

Tesla har dragkrok.
Det är bara X som går att få med drag nu och 3 kommer att gå få med. X har ganska ok dragvikt med rätt dimension på hjul, men den är lååångt efter andra SUV i samma storlek när det kommer till dragvikt.

Sedan kan det vara på sin plats att nämna att räckvidden för X med full last bakom är löjligt kort.
 
För mig är dragkroken i nuläget rätt avgörande för att välja bort elbilen. Vad jag hört så kommer ”eventuellt” Kia E-Niro tidigast i slutet av nästa år med drag krok. Dragvikt då om 500-600. Jag tror tyvärr inte Kian är typad i början för dragkrok. Så eftermontering är heller inte möjlig.

Tesla Model X är prismässigt inte motiverat. Den enda med dragkrok dessutom vilket säger en del om hur prioriterad dragkroken är hos producenterna.
 
optimum
Husvagn kan man nog glömma. Har hört att max är 500kg vilket tar bort de flesta släp med totalvikt runt 750-1500 kg
Då blir det enkla dragvagnar typ sådant man köper på Jula

Min Volvo är godkänd för 2000kg med E-körkort


Tillägg
Audi e-tron kommer kunna ha dragkrok med upp till 1800kg
Baksidan på myntet att bilen kostar nästan 900.000 kr
 
optimum
R Robert-san01 skrev:
Lite om Tesla X som dragbil.

[länk]
Har du råd med en sådan?
Det har inte jag då jag vill ha lite mer för månadslönen, mat t.ex.
 
Ni får titta på hybrider istället...
 
optimum optimum skrev:
Har du råd med en sådan?
Det har inte jag då jag vill ha lite mer för månadslönen, mat t.ex.
Har råd om jag vill. Har dock ett 3000kg släp och kör tunga stenar lite nu och då så en X är inget alternativ för mig just nu.
 
Hittar man en dragkrok som passar till E-Niro så sätter man dit den, bilen behöver ej typas med dragkrok, samt att det är bruttovikten som är aktuell, EJ totaltvikt, vi har husvagn, men som används typ 1 natt/år...Midsommar.

Dessa ggr vi ska dra tyngre lånar jag bil i sånna fall, annars är det typ ÅVC och mindre inköp, vilket funkar med låg dragvikt.

Tesla är inte speciellt energieffektiv, visserligen stor bil, men även klart störst batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.