Och bor du i en av de kommuner som har effekttariffer så måste du fundera på hur du laddar också. Jag gjorde en exempelberäkning där jag lade effekttariff på toppen av den högsta förbrukningen under månaden och därifrån räknade hur mycket en genomsnittlig bilägare skulle betala i effekttariff för själva billaddningen (en fas 16A) och detta ökade på priset för elbilsladdningen med ytterligare 30öre/kWh i mitt exempel.
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Fakta från kalkylen
[bild]
Jag klickade på länken till "bilsvar.se" varifrån de verkar ha fått sina siffror. Jag knappade in våra siffror för vår IONIQ och fick då en påhittad månadskostnad på 5500 kr. Motsvarande för en Volvo med samma körsträcka och precis som för IONIQen standard på det mesta jag inte vet något om (har ingen aning om vad ett däck kostar) så blir det för Volvon 5000 kr per månad.

Skärmdump av kostnadskalkyl för bilägande med poster som månadskostnad, bränslekostnad och försäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av kostnadskalkyl för bilägande från bilsvar.se, inklusive månadskostnad, värdeökning, service och andra omkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I exempelvis Partille (som jag räknade på) så ligger Elöverföringsavgiften på drygt 63öre/kWh, men sedan tillkommer ytterligare 26kr/kWh under den hårdast belastade timmen under månaden. Det vill till att man har smart styrning av de stora effektbrukarna i huset då. Särskilt värme och elbilsladdning.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
49öre + 12.5öre i moms= 61.75öre, det enda som står på vattenfall när man logga in, sen tillkommer väl energiskatt? Samt att vi bor i Norrland så lite billigare, skulle säga under 1kr.
Priset för en marginal-kWh under november var för mig 158 öre. Mina kostnader som följer:

Nätdelen
Elnät abonnemang: 284,71
Elöverföring: 482,81
Skatt: 501,13
Moms: 317,16

"Elhandel"
Abonnemang: 35,51
Själva elpriset: 841,41 (ja nästan: även detta innehåller ett "spotpåslag" från Vattenfall på 4 öre/kWh)
Elcertifikat: 84,69
Moms: 240,40

Kostnad 2787,82 kronor och 1514 kWh = 184 öre per kWh. För varje ytterligare kWh förbrukad så betalar jag (eftersom fasta avgifterna är betalda) alltså 158 öre per kWh. Billigast hittills i år var maj med 110 öre.
 
Abb kostnaden är jag ointresserad av, skall ej räknas in,
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Abb kostnaden är jag ointresserad av, skall ej räknas in,
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. På översta raden redovisar jag priset för en marginal-kWh, alltså kostnaden för en förbrukad kWh utan de fasta avgifterna. Jag visar sedan alla mina siffror för att man ska kunna verifiera min uträkning om man önskar.
 
Tycker det är konstigt att man ej kan se fakturorna på Vattenfalls ”mina sidor”...

Har ärligt sagt jäkligt dåligt koll på skatt/moms och alla intressanta avgifter på elpriset
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tycker det är konstigt att man ej kan se fakturorna på Vattenfalls ”mina sidor”...

Har ärligt sagt jäkligt dåligt koll på skatt/moms och alla intressanta avgifter på elpriset
Jag kan se mina fakturor där :thinking: Om du får en e-faktura så borde du kunna hitta den någonstans hos banken också.
 
24 öre/kwh hamnar jag på för elnätet.
Plus ca 70 öre/kwh för elhandel ger ju totalt ca 1:-/kwh?
 
Har du inte glömt energiskatten?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
I och med mer effektiva batterier och motorer kommer äldre elbilar inte vara så intressanta på begagnatmarknaden. Dessutom med kommande batteribyte rätt så kalla för köpare.
Möjligt att du får rätt i framtiden.

Idag är dock situationen sådan, att det råder mycket stor efterfrågan på elbilar och batteribristen är akut vilket fördröjer leveranstider/volymer. Det syns inget ljus på denna himmel, bristen på tillverkningskapacitet för elbilsbatterier är här för att stanna inom överskådlig tid. Det gör att varje elbil som existerar på riktigt och fungerar är värdefull, dvs. befintliga bilar kommer ha ett högt andrahandsvärde.

Något som kan ändra på detta är ifall flaskhalsen kring batteritillverkningen kan lösas.
Antingen genom kraftig produktionsökning av Li-Ion-batterier eller om man kläcker fram en helt ny typ av batteri som är bättre/billigare/tillgängligare. Men inget av dessa syns åtminstone på en treårs-radar.

Batterierna behöver man inte byta i moderna elbilar, de håller en normal livstid ut. Naturligtvis med sämre kapacitet ju äldre bilen är, men inte så dålig så att bilen är oanvändbar eller osäljbar.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tompaah7503 skrev:
Möjligt att du får rätt i framtiden.

Idag är dock situationen sådan, att det råder mycket stor efterfrågan på elbilar och batteribristen är akut vilket fördröjer leveranstider/volymer. Det syns inget ljus på denna himmel, bristen på tillverkningskapacitet för elbilsbatterier är här för att stanna inom överskådlig tid. Det gör att varje elbil som existerar på riktigt och fungerar är värdefull, dvs. befintliga bilar kommer ha ett högt andrahandsvärde.

Något som kan ändra på detta är ifall flaskhalsen kring batteritillverkningen kan lösas.
Antingen genom kraftig produktionsökning av Li-Ion-batterier eller om man kläcker fram en helt ny typ av batteri som är bättre/billigare/tillgängligare. Men inget av dessa syns åtminstone på en treårs-radar.

Batterierna behöver man inte byta i moderna elbilar, de håller en normal livstid ut. Naturligtvis med sämre kapacitet ju äldre bilen är, men inte så dålig så att bilen är oanvändbar eller osäljbar.
Skulle du köpa en 5-8 år gammal elbil?
Inte jag.
 
optimum optimum skrev:
Skulle du köpa en 5-8 år gammal elbil?
Inte jag.
Inte idag. 5-8 år gamla elbilar idag är av så pass gammal teknik att de gick för det mesta inte så långt ens som nya. Men hade jag köpt en begagnad Leaf 40 kW eller Kia Niro EV om 5-8 år? Absolut. Tillräckligt stora batterier för att vara användbara i vardagen. Finns det serviceprotokoll och priset är rätt så ingen tvekan om saken.
 
Du har problembilar även med fossila bränslen, men risken är att man står med Svarte Petter och åker på att betala för ett batterihaveri. Förhoppningsvis så finns det då en andrahandsmarknaden så att man kan få byta ut delar av ett batteripaket med delar från krockade bilar till rimliga priser, men det får framtiden utvisa. Jag är inte helt övertygad. Att gamla bilar skall vara lönsamma att uppgradera med nya batteripaket tror jag dock inte på.
 
Det nämns i förbigående här i tråden att elbilar och släp inte passar ihop. Är detta ett axiom som jag missat? Har någon lust att utveckla eller länka till mer information?

En bil utan drag är ju knappt en bil...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.