Fairlane Fairlane skrev:
Frågorna kanske är mer relevanta om de ser ut så här:
1. Har du för avsikt att köpa en bil?
2. Är du beredd att acceptera ett högre inköpspris för att få den bil du vill ha?
3. Kan du leva med bilens fördelar och nackdelar (vilket ju gäller oavsett drivmedel)?
Ja, dessa frågor gäller generellt om man ska köpa bil ja, och är inte alle relevanta för att jämföra elbil med bränslebil.
 
Håller på att kollar på ny bil och lutar åt en skoda superb labbhybrid om jag kan förlika mig med att inte ha drivning på alla hjul längre.

Är ändå rätt sugen på helelbil, nu när de gått ner ordentligt i pris. Blev dock lite paff när Skoda hävdade att superben och eniaqen hade samma servicekostnad. Vad servar man på en elbil? Kollar att rotorn fortfarande är rund och att spolarvätskan är fylld?

Hur som så snubblade jag över audis räckvidds beräknare när jag surfade bilar. Det blir inte jättemånga långresor på vintern men att behöva stanna tre ggr 45min stockholm-vemdalen är helt enkelt för mycket.

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-e-tron/laddning.html
Lägsta temperatur som går att ställa in är -5grader och det går inte att lägga på takbox... Men om försäljaren räknar med att räckvidden minskar från maxräckvidden 43,6mil till 27,4mil på vintern så tror jag att det är ännu värre i verkligheten.

Skärmklipp från Audis räckviddsberäknare för e-tron 55, visar körinställningar och beräknad räckvidd på 274 km vid -5°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Superben lär väl ha samma serviceintervall som passaten.
Dvs 1500mil/1år på olja eller 3000mil/1år på inspektion.
Så oljebytena lär ju försvinna enyaq.

Men! Det är inte omöjligt att de hellre säljer en bil med bättre avans och servicemöjlighet.
 
Har bara haft min PHEV under corona, men tankning för mig i normalfallet innebär att antingen på morgonen, i rusningstid, tanka "på vägen" vilket (iom jag åker essingeleden) kan innebära att fastna i köer på av/påfarter plus att om jag tankar "innan" tullen vid fel tillfälle så blir det dyrare. Då kan jag tanka nära jobbet, där finns en mack som faktiskt är minimal omväg. På väg hem är det lite samma sak, ska jag inte hämta barnen och åker efter köerna så funkar det jättebra att tanka vid jobbet - då kan tankningen till och med knuffa mig till en billigare eller helt utan tull, men om jag måste tanka på barnhämtardag innan jag åker ut på motorvägen så riskerar jag fastna i köer, 5-10 minuter senare avfärd genom essingeleden i rusningstrafik innebär inte sällan minst det dubbla i försenad ankomsttid, ibland mer. Det innebär att jag då har kvar att tanka på macken som ligger närmast där jag bor. Eftersom jag har ~10 mil ToR så måste viss planering finnas i tankningen. Inte för att det egentligen är svårt, men med det andra pusslet i livet så är det klart enklare att plugga in och ut en kabel på den destination dit jag ska. Sen räcker tyvärr inte Passat GTE hela denna pendling vintertid, men antalet tankningar minimeras avsevärt. För mig tar det nog 20-30 sekunder att plugga ur/i hänga upp kabeln, men absolut inte mer. Jag har till och med lärt min fru (som jag försökt "lära" att tanka i 20 år) att alltid plugga i kabeln (nästan alltid, ska man iväg 30 minuter senare igen så händer det att jag inte pluggar i). Hon har garanterat pluggat i kabeln fler gånger än vad hon tankat i hela sitt tidigare liv ;)

Sen är en PHEV långt i från optimal, jag skulle gärna ha en ren elbil "nästa gång" men tyvärr ser en som klarar behovet dra släp ut att bli för dyr, iallafall med nuvarande plan på förmånsbeskattning. Däremot hoppas jag på en beg privat elbil kombinerat med en skruttbil för all släpvagnskörning då jag inte är så sugen på att sponsra Bolund med mer pengar än nödvändigt...
 
T toolman77 skrev:
Är ändå rätt sugen på helelbil, nu när de gått ner ordentligt i pris. Blev dock lite paff när Skoda hävdade att superben och eniaqen hade samma servicekostnad. Vad servar man på en elbil? Kollar att rotorn fortfarande är rund och att spolarvätskan är fylld?[bild]
Det låter som att de helt enkelt inte vill förlora inkomsten från servicen. Jämför med Tesla som inte har ett återförsäljarnätverk, de har inget regelbundet serviceprogram utan rekommenderar att man servar bromsarna en gång per år och byter kupéfilter.

Etron är ju inte alls energieffektiv, skulle inte rekommendera den om du räknar med resor till fjällen. Men varför beräknar du räckvidden på Etron när det är en Enyaq du är intresserad av? Du kan använda A better routeplanner för nästan alla elbilar om det var så att du inte hittade rätt verktyg.

Med en Enyaq 80 kWh (-5 grader snöigt väglag) så säger den att du måste stanna och ladda 8 min i Uppsala och 30 min i Hudiksvall på resan Sthlm - Vemdalen.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, dessa frågor gäller generellt om man ska köpa bil ja, och är inte alle relevanta för att jämföra elbil med bränslebil.
Inte?
Är du beredd att acceptera ett högre pris för den bil du vill ha är inte alls relevant om man vill ha en elbil? Märkligt.

Är du beredd att acceptera bilens egenskaper (exempelvis att man har kortare räckvidd och måste stanna oftare) är inte heller relevant när man jämför elbil med bränslebil?

Märkligt, jag tycker båda de sakerna är viktigare än hur långt man kör per år och hur mycket av ens körning som är långkörning.
 
Handyman 1 skrev:
Man kan väl misstänka att när skatten höjs på elbilar(ev) blir den ytterligare ännu dyrare på fossilbilar,om inte fossilbilarna är passe vid det laget:)
Ändrade litet skriv fel
 
A
A Alexn72 skrev:
Ändrade litet skriv fel
Det är också fullt möjligt:) jag menade mest att man vet inte vad dom styrande premierar i framtiden,ett tag var etanolen räddningen,några år senare var det diesel som var bättre,just nu är elbilen premierad,vem vet vad som gäller om 10år:thinking:
 
Handyman 1 skrev:
Det är också fullt möjligt:) jag menade mest att man vet inte vad dom styrande premierar i framtiden,ett tag var etanolen räddningen,några år senare var det diesel som var bättre,just nu är elbilen premierad,vem vet vad som gäller om 10år:thinking:
Men de tidigare besluten har inte haft någon verklighetsanknytning i form av möjligheten att uppnå en samhällsförändring.

Etanol faller på att råvarorna inte räcker till alla världens bilar, diesel faller på att det är fossilt. Bilar som laddas från elnätet faller inte på någon grundläggande princip. Lika sant som detta är nu lika sant var det för 10 år sen, och kommer inte att förändras 10 år in i framtiden.
 
T toolman77 skrev:
.....Vad servar man på en elbil? Kollar att rotorn fortfarande är rund och att spolarvätskan är fylld?
]
Byte kupefilter.
Smörja bromsarna
Koppla in en dator.
Det är det 3 stora posterna...
Datorn är dessutom mer för syns skull om bilen inte varnat om något...
 
Smörja bromsar har jag aldrig sett i något serviceprotokoll på någon bil jag haft, alla fossildrivna. Är det något som kommer med elbil?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Inte?
Är du beredd att acceptera ett högre pris för den bil du vill ha är inte alls relevant om man vill ha en elbil? Märkligt.
Det skrev jag inte, jag skrev "för att jämföra elbil med bränslebil".
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Det skrev jag inte, jag skrev "för att jämföra elbil med bränslebil".
Och om det är en elbil man vill ha då?
Det är ju inte direkt konstigare än att man kanske vill ha den motorstarkaste modellen av en bil och måste då fundera om man är beredd att betala det högre priset. Många svarar nej på frågan, men många svarar också ja.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
AXS
M Myckling skrev:
Smörja bromsar har jag aldrig sett i något serviceprotokoll på någon bil jag haft, alla fossildrivna. Är det något som kommer med elbil?
Ja, de används så lite. Därför id3 kör trumbromsar, tål att inte användas.

Annars är det här en hopplös tråd, tror inte det är värt att hoppa in igen.

Men kör en Tesla S, den har tappat 60 000:- i värde på drygt 2 år. Räckvidden ca 10% upp sedan jag köpte den pga ny mjukvara. Skön, stor och rolig bil annars. Märker inte av de problem som en del tror finns.
 
  • Gilla
Mojje70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.