1 466 103 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har kört elbilar i många år.
Jag kan kort konstatera att med ett batteri mellan 70-100kw så kommer du klara din dagliga körning utan räckviddsångest med bra laddningsmöjlighet.
Det viktigaste aspekterna är enligt mig.
Hur laddar jag min bil? Och hur mycket förbrukar jag varje dag vid körning?
Har man möjlighet att ladda med 3fas 10Amp varje dag så klarar man sig utan problem med en BEV, alltid.
Har man en 1fas motorvärmarstolpe: som dessutom kostar extra varje månad för att få konstantström. Då är det bara glömma. Du får aldrig fullt batteri och måste lägga månadskostnaden till strömmen på "tankningen", +att du blir beroende av laddstationer och deras taxa. ca 2,50:-/kwh = 5-7,50:-/ mil beroende på bil.
Normalt drar en elbil ca 2kw/mil. Större tar naturligtvis mer, men kör man ofta korta sträckor så kan snittet fort komma upp över 2.5kw/mil
Kör du då lite så kan du klara dig med att "långladda på helgen" men då ska det inte behöva kosta extra.
Min slutsats blir således:
Kan man ej ladda med minst 10a 3 fas, då ska man välja en Plugin eller diesel.
Det blir inte ekonomiskt lönsamt annars.
Jag kan kort konstatera att med ett batteri mellan 70-100kw så kommer du klara din dagliga körning utan räckviddsångest med bra laddningsmöjlighet.
Det viktigaste aspekterna är enligt mig.
Hur laddar jag min bil? Och hur mycket förbrukar jag varje dag vid körning?
Har man möjlighet att ladda med 3fas 10Amp varje dag så klarar man sig utan problem med en BEV, alltid.
Har man en 1fas motorvärmarstolpe: som dessutom kostar extra varje månad för att få konstantström. Då är det bara glömma. Du får aldrig fullt batteri och måste lägga månadskostnaden till strömmen på "tankningen", +att du blir beroende av laddstationer och deras taxa. ca 2,50:-/kwh = 5-7,50:-/ mil beroende på bil.
Normalt drar en elbil ca 2kw/mil. Större tar naturligtvis mer, men kör man ofta korta sträckor så kan snittet fort komma upp över 2.5kw/mil
Kör du då lite så kan du klara dig med att "långladda på helgen" men då ska det inte behöva kosta extra.
Min slutsats blir således:
Kan man ej ladda med minst 10a 3 fas, då ska man välja en Plugin eller diesel.
Det blir inte ekonomiskt lönsamt annars.
Redigerat:
100kwh batteri ger en räckvidd på nästan 50 mil.O Ovation skrev:
3fas 10a ger på 10h 69kwh. Eller 100kwh på 15 timmar.
Själv laddar jag en 30kwh leaf och en 24 kwh leaf som totalt har kört minst 8 mil under dagen på natten på en och samma fas, 16a.
I ditt exempel så laddar man upp nästan 3,5 mil i timmen. I mitt exempel laddar jag upp lite över 1,5mil per timme.
Mina bilar påbörjar sin laddning automatiskt kl 01.00 varje natt.
Skulle nån ha kört längre så påbörjar man laddningen manuellt
Den typen av erfarenheter är intressanta. Men är det inte en onödigt kategorisk slutsats? Om vi tänker oss en vardag där man kan koppla in bilen på laddning 12 timmar varje natt till enfas 10A så kan man ladda 28 kWh per dygn. Med din uppskattning av 2,5 kWh/mil vid kortare sträckor så räcker det till 11 mil per dygn. Annars 14 mil per dygn om man räknar 2 kWh per mil. Nog finns det många som klarar vardagen utan att köra mer än så?O Ovation skrev:
För de flesta som bor i hus är det ju ganska enkelt att få till 10A trefas till laddningen. Men jag tänker mig att det för många skulle gå att klara sig på mindre laddeffekt också. Många elbilar kan ju inte ens ladda med trefas.
Det är precis som med mobiltelefoner: Om man under natten kan ladda det man förbrukat under dagen så klarar man sig bra. Så har jag alltid gjort med mina mobiltelefoner. Vardagar har jag aldrig haft behov av att ladda mobilen under dagen eller släpa med mig en powerbank. Men tittar jag runtomkring mig så ser jag ju folk som uppenbarligen måste koppla in laddaren när de väntar på tåget, äter på restaurang eller går omkring i en galleria (nästan alla gallerior idag har ju laddstationer för mobiltelefon). Så uppenbarligen använder många mobiltelefonen på annat sätt än vad jag gör. Så jag springer ju inte runt och säger till folk att eftersom jag inte behöver ladda under dagen så behöver de inte heller göra det.
Det är en intressant parallell. En gång i tiden ökade telefonernas stand by-tid. det var ett säljargument att batteriet räckte länge. Jag brukare ha som krav på telefonen att jag inte skulle behöva ladda den mer än en gång i veckan. Nu är det några telefoner sedan jag hade en som uppfyllde det kravet. Folk ändrar sina vanor och accepterar en försämring i hur länge batteriet räcker därför att man får något annat som totalt sett gör telefonen bättre. En elbil kommer aldrig att kunna ladda lika snabbt som en bensinbil kan tanka. Men den har många andra fördelar som gör att man kan acceptera den försämringen.N Nerre skrev:
Jag är sen på det.Fairlane skrev:Kanske vill man hellre dieselbil än nuvarande bensinbil för att man vill åka långt utan att behöva stanna, men man kanske inte står ut med dieselknattret och stanken.
Man kanske vill ha en elbil, men är osäker om det fungerar i vardagen, utan att det enda intressanta är om det är lönsamt att köra kortare än 2000 mil eller inte.
Men vilka dieslar efter 2010 knattrar? Har en 1.7l diesel och den knattrar då ingenting, är det fel på den? Den luktar inget alls heller. :O
Hade en megane 1.5 dci, det var samma med den, inget knatter trots den ganska dåliga ljudisoleringen. Luktade noll.
Men man väljer vad man vill ha =)
Ja, men frågan är om du skulle acceptera en telefon som måste laddas varannan timme?A Avemo skrev:
Det finns alltid en gräns. Att ladda varje natt fungerar om man kan ladda varje natt.
Jag var scoutledare i många år, där tillbringade man oftast hela helgen ute i skogen. Där var det plötsligt inte längre så bra med en mobil som måste laddas varje natt. Jag höll rätt länge kvar vi en gammal knapp-mobil (som jag dessutom hade två extra batterier till) just för att ha med ut i skogen.
Alla hantverkare jag har sett som använder sladdlösa verktyg har extra batterier, trots att det "bara" tar en halvtimme att ladda batteriet. Med elbilsargumentet kunde de väl passa på att ladda på fikarasten för att slippa ha extra batterier?
För skojs skull.... en vw golf med 50l tank och förbrukning på 0,5l per mil behöver få in motsvarade energi i en elbil till ca 0,2l per milA Avemo skrev:
Om den dessutom ska kunna köra 100mil så motsvarar det 200kwh
För att stanna 5mil och ladda upp detta så behöver laddaren vara på ca 2,4gw
Om man istället räknar på ett fulladdad vw golf batteri som rymmer 30kwh så blir det 360kw laddare.
Ionity säger sig ha 350kw laddare så du har delvis rätt delvis fel
Så länge jag har ett rimligt alternativ skulle jag inte acceptera en mobil som jag måste ladda varje natt. Men jag har redan accepterat att jag måste ladda den mer än en gång i veckan. Därför att man då får en mobil som är användbar till så mycket mer än att ringa med.N Nerre skrev:
För att noggrannare specificera vad jag menar. Ingen elbil idag eller inom de närmaste åren kommer att kunna ladda 100 mils räckvidd på i närheten av lika kort tid som det tar att fylla en dieseltank. Men det finns många andra fördelar med dem. Och de kan laddas snabbt nog för de flesta.A Alexn72 skrev:
Visst finns det fördelar med elbil. Men det finns också nackdelar.
Precis som det finns både för- och nackdelar med en bensin- eller dieselbil.
En av de främsta nackdelarna med elbil är det i princip obefintliga utbudet av billiga begagnade bilar.
En begagnad Lupo diesel kan man köpa för 20 000, den drar då 0,36 liter milen. Det blir väl ungefär 6 spänn milen med nuvarande dieselpris.
Precis som det finns både för- och nackdelar med en bensin- eller dieselbil.
En av de främsta nackdelarna med elbil är det i princip obefintliga utbudet av billiga begagnade bilar.
En begagnad Lupo diesel kan man köpa för 20 000, den drar då 0,36 liter milen. Det blir väl ungefär 6 spänn milen med nuvarande dieselpris.
Där är vi helt överens.N Nerre skrev:
Det är väl lite hårt att kalla det för en nackdel med elbilar. Däremot är det en vanlig orsak till att många inte kan köpa en elbil. Och det lär förändras med tiden.N Nerre skrev: