N Nerre skrev:
För att det i princip inte går att få ihop det ekonomiskt med så kort årlig körsträcka, på grund av elbilens högre inköpspris.
Hur menar du "går att få ihop ekonomiskt"? Jämfört med vad?
 
A
Hur ligger elbilar till försäkringsmässigt,är det liknande premier som motsvarande "fossilbilar"?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Skulle gissa att det inte alltid är ekonomi som är helt styrande när det kommer till val av elbil för många.
Nej, men då blir å andra sidan hela diskussionen om det är för tidigt att köpa elbil rätt ointressant.
 
V vectrex skrev:
Hur menar du "går att få ihop ekonomiskt"? Jämfört med vad?
Jämfört med en bil med förbränningsmotor tolkar jag det som.
 
S Strontus skrev:
Nej, men då blir å andra sidan hela diskussionen om det är för tidigt att köpa elbil rätt ointressant.
Det klart att det är en faktor, men ointressant nej. Ekonomi nämns inte förrän inlägg #23 i tråden och inte i TS.

Det kommer bli ett stort ras i andrahandsvärde på nya bränslebilar de närmaste åren.
 
W witten skrev:
Det kommer bli ett stort ras i andrahandsvärde på nya bränslebilar de närmaste åren.
Vilket gör att ekonomin i att köpa en sådan bil då ser bättre ut :)
 
S Strontus skrev:
Vilket gör att ekonomin i att köpa en sådan bil då ser bättre ut :)
Ja det är två sidor av myntet, bra andrahandsmarknad men det kommer att fyllas på med färre nya.
 
A
Man kan väl misstänka att när skatten höjs på elbilar(ev) blir den ytterligare ännu dyrare på fossilbilar,om inte elbilar är passe vid det laget:)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
För att det i princip inte går att få ihop det ekonomiskt med så kort årlig körsträcka, på grund av elbilens högre inköpspris.
Ah, den rent ekonomiska aspekten alltså. Med andra ord är det också för tidigtmed BMW, Mercedes och Audi, för att inte tala om rena sportbilar. För man kan ju köra en billigare bil.
Dessutom är det rimligtvis den minsta motorn och minsta utrustning som gäller så det är för tidigt att köpa en motorstarkare bil med ner utrustning.

Är det en allmän sanning eller är det något som gäller för dig?

Frågorna kanske är mer relevanta om de ser ut så här:
1. Har du för avsikt att köpa en bil?
2. Är du beredd att acceptera ett högre inköpspris för att få den bil du vill ha?
3. Kan du leva med bilens fördelar och nackdelar (vilket ju gäller oavsett drivmedel)?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Angående ekonomi, har en VW ID3 som andrabil. Privatleasar ID3:an för 3800 kr/mån inklusive vinterdäck, försäkring och serviceavtal. Hade kunnat komma undan billigare genom att köpa vinterdäck själv och leta billigare försäkring men var bekväm av mig. Får köra bilen 1000 mil/år vilket räcker för mig. Laddar bilen gratis på jobbet.

Några småkostnader runt omkring tillkommer ju givetvis men 46 kr/milen för en ny bil är ju en ok kalkyl.
 
sunnis
Handyman 1 skrev:
Man kan väl misstänka att när skatten höjs på elbilar(ev) blir den ytterligare ännu dyrare på fossilbilar,om inte elbilar är passe vid det laget:)
Antagligen, bonus-malus är här för att stanna i en överskådlig tid i olika omfattningar.

Även kilometerbeskattning är ju på gång och kanske är bara 2 mandatperioder bort. Till fossil-bilsägarnas nackdel så kommer ju även de kilometerbeskattas (hårdare) än elbilar och bränslecellsbilar.

Högre krav på dyr biobränsleinbladning, högre råoljepriser som i kombination med vår progressiva skatt kommer göra det jäkligt dyrt att tanka mackbensin i framtiden, skulle någons ens vara förvånad om det stod 31kr/l på pumpen år 2030?

Att köra och tanka ice-bil i framtiden kommer antagligen bli dyrt, i synnerhet i stadskärnorna med en rejäl kilometerskatt.

En stor fördel med kilometerskatten är ju dock som utkasten ser ut att det kommer gynna landsbygden då de ska baseras på trängsel, vägtyp, område.
 
S Strontus skrev:
Nej, men då blir å andra sidan hela diskussionen om det är för tidigt att köpa elbil rätt ointressant.
Varför då? Bara för att man inte ser till det rent ekonomiska blir väl inte diskussionen meningslös?
Som @Fairlane skrev ovan, är det bara ren ekonomi, vilken är den absolut billigaste bilen som går att äga? Varför kör inte alla en sådan?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Skulle man bara se till det rent ekonomiska så är väl en NY bil i princip alltid en dålig affär.

I dagsläget så är t.ex. en ny ID.3 bättre rent ekonomiskt att äga en en ny Audi A3 eller en ny Volkswagen Golf med förbränningsmotor (som är rätt nära storleksmässigt). Särskilt om du ska upp i samma antal hästkrafter som ID.3:an har.

Detta helt oavsett antal mil du kör men ju fler mil per år, desto billigare blir ID.3:an i jämförelse.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Varför då? Bara för att man inte ser till det rent ekonomiska blir väl inte diskussionen meningslös?
Som @Fairlane skrev ovan, är det bara ren ekonomi, vilken är den absolut billigaste bilen som går att äga? Varför kör inte alla en sådan?
Ja, det var lite väl kategoriskt att säga att det är ointressant. Det är såklart fler faktorer än bara ekonomi som spelar in när man väljer bil, men diskussionen verkar mest handla om kostnaden för elbil (och räckvidden).

Man kan såklart blanda in andra faktorer vid valet av bil, som sportighet, utrymme, kvalitetskänsla på inredningen mm, men då blir det också en annan diskussion än om det är för tidigt att köpa elbil.
 
V vectrex skrev:
Hur menar du "går att få ihop ekonomiskt"? Jämfört med vad?
Jämfört med att köpa en bränslebil i motsvarande storlek.

Det högre inköpspriset för elbilen kommer inte att tjänas in på den minskade "bränslekostnaden".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.