Har behövt köa 1 gång på 1 år, det var vid Teslas supercharger i Borlänge på Jullovet, så för mig hör det alla fall definitivt inte till vanligheterna.
 
R Rkarlsson skrev:
Delvis är det ju teslas laddare som är fel ja.
Jag har mycket svårt att tro att Tesla har fått styra placeringen av sin Supercharger på området, dom har antingen själva visat intresse eller så har fastighetsägaren erbjudit dom plats men själva placeringen är nog till 95% en fastighetsägarefråga. Om 30 bilar står på kö är det uppenbarligen brist på laddkapacitet i området.

Jag har fortfarande inte sett en snabbladdplats med ett uppritat system för köande
 
L Liljeros skrev:
Har behövt köa 1 gång på 1 år, det var vid Teslas supercharger i Borlänge på Jullovet, så för mig hör det alla fall definitivt inte till vanligheterna.
Kör man inte till fjällen på jul och sportlov är det nog så. Har själv bara köat en gång och det var i Torsby på stugbytardag.
Hela stationen lade av också vilket orsakade lite kaos. 😁
 
Jag har fått köa ett antal gånger även när det inte varit lov.

Dock är ex Södertälje, Väsby, Mantorp och Hyllie ökända för att alltid ha köer.
 
L Liljeros skrev:
Jag har mycket svårt att tro att Tesla har fått styra placeringen av sin Supercharger på området, dom har antingen själva visat intresse eller så har fastighetsägaren erbjudit dom plats men själva placeringen är nog till 95% en fastighetsägarefråga. Om 30 bilar står på kö är det uppenbarligen brist på laddkapacitet i området.

Jag har fortfarande inte sett en snabbladdplats med ett uppritat system för köande
Det är verkligen malplacerat på riktigt. Om det är 95% fastighetsägaren borde den tänkt om och lagt den hel diagonalt på andra sidan av väla köpcentrum då där knappt är parkerade bilar en normal dag som denna.

Nu finns det ju gott om plats såklart, men de borde ritas upp som tex i en tvättkö så att de inte blir risk för att komma ut på huvudleden. Blir nog rätt stökigt till julen när alla ska dit och det går bussar dessutom.
 
U Ursidae skrev:
Kör man inte till fjällen på jul och sportlov är det nog så. Har själv bara köat en gång och det var i Torsby på stugbytardag.
Hela stationen lade av också vilket orsakade lite kaos. 😁
Körde upp till Härjedalen på sportlovet utan problem (Stockholmsveckan med obligatorisk korvstoppning från Gävle norrut)
 
L Liljeros skrev:
Placeringen på parkeringen kan man väl knappast klandra Tesla eller bilägarna för ? Det är ju en fastighetsfråga. Andra snabbladdare är ju generellt ganska få till antalet med begränsat nyttjande så brukar väl inte vara nämnvärt trafikstök vid dom. Har själv överlag aldrig upplevt stök vid en supercharger utan folk köar normalt ganska artigt och tänker till vid låg beläggning så man inte tar samma laddare med onödigt långsam laddning som följd.
Jag såg stora problem vid Ica Lindvallen i vintras. Teslas laddarområde med säkert 15 laddare iaf var högt belastad och det köades fett in dit, samtidigt som all övrig trafik till Ica hade svårt att passera.
Men sedan jag kört lite elbil själv sedan i juni här i södra Sverige så har jag inte sett något liknande.
 
S
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det är synd att dom gjorde Ioniq5 (Och Kia EV6) med så dålig aerodynamik. Ioniq 6 är jättetrång i baksätet så där hade det nog klagats en del.
Ioniq 5. Jämna tal . 🙃
Digital skärm i en Ioniq 5 visar 114 km/h, körstatus med 100,4 km körsträcka, 1:00 timme, 20 kWh/100 km förbrukning, 75 % batterinivå och 365 km räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K karlmb skrev:
Jag såg stora problem vid Ica Lindvallen i vintras. Teslas laddarområde med säkert 15 laddare iaf var högt belastad och det köades fett in dit, samtidigt som all övrig trafik till Ica hade svårt att passera.
Men sedan jag kört lite elbil själv sedan i juni här i södra Sverige så har jag inte sett något liknande.
Kan tänka mig att det blir knölig där, inte mycket utrymme och snövallar gör ju sitt också.
I Torsby var det snyggt anordnat med en snitslad kö till laddarna. Antar att det var Coop-butiken som styrde upp på sin parkering.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Kan tänka mig att det blir knölig där, inte mycket utrymme och snövallar gör ju sitt också.
I Torsby var det snyggt anordnat med en snitslad kö till laddarna. Antar att det var Coop-butiken som styrde upp på sin parkering.
Ja, problemet i Lindvallen (och på alla ställen med liknande strul) är att det är gemensam infart till Ica och de andra affärerna där. Och det finns för lite plats för de som ska köa till laddare att stå på så de hamnar ute i flödet.
 
Bra elpris i SE3 imorgon eftermiddag för oss med timdebitering och elbil. Har varit rätt knapert med riktigt låga priser i sommar annars. Har det blåst dåligt, eller är det andra skäl?

Juli – månaden då man bränner tiotusenlappar och gläds åt sparade ören. 😉
Diagram som visar spotpris med Greenely i öre/kWh för idag och imorgon, där priset sjunker till -51,50 öre mellan 14-15 imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Har läst att Sverige har grövre och bullrigare asfalt än resten av Europa, känns rimligt att det även leder till högre förbrukning
Det beror på alla dubbdäck som fräser bort asfalten. Kvar blir två spår av exponerat grus.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra elpris i SE3 imorgon eftermiddag för oss med timdebitering och elbil. Har varit rätt knapert med riktigt låga priser i sommar annars. Har det blåst dåligt, eller är det andra skäl?

Juli – månaden då man bränner tiotusenlappar och gläds åt sparade ören. 😉
[bild]
Jag ser 57 öre minus ... 🤔

Men i vilket fall, lägre än energiskatten, dvs minuspris på riktigt nu.

Och nu funderar jag ... då blir ju momsen också negativ, kommer jag få tillbaka momspengar efter att ha laddat imorgon?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Va på McDonalds i Landvetter idag, fanns en laddstationen där och en kvinna parkerade sin Polstar och gick in och käkade, tror ni hon satte i någon laddare i bilen? Nä…
Sådant gör mig fan vansinnig och då har jag inte ens en Elbil!
 
  • Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
Ja, jag har också 57,2 öre egentligen.
Diagram som visar spotpriset på el med Greenely, som är negativt och når -57,20 öre/kWh mellan kl. 14-15 imorgon, exkl. moms och avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brukar dock ha nettopriset inställt, med moms och balansavgifter och grejer.
Inställningar för elpriser som inkluderar moms, med lågt pris på 40 öre/kWh och högt pris på 140 öre/kWh, samt detaljerade omkostnader per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det blir typ plus 16 öre på spotpriset, minus momsen som mycket riktigt blir negativ.

Men det ska väl mycket till för att momsen inte ska bli positiv på månadsbasis om du redovisar den (vilket jag gissar att du gör).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.