Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det känns lite fel på något sätt att vara i ett land i krig.
Ja, det förstår jag, samtidigt som ju livet lunkar på i stora delar av landet. Och det är ett land man gärna stödjer.

Minns att jag -95 hade liknande kval inför att åka in i Kroatien trots att kriget där (i alla fall kring Zagreb) var slut sen länge. Kom inte längre än till Slovenien då och låter som sagt bli att åka nu, så är väl lite krigsavert. 🫣
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det kan gå extremt snabbt till det slår fel. Lviv brukar få sig ett par omgångar då och då. Känner lite folk där nere.

Har man otur i tullen kan man ju få sitta där upp till en vecka. Och de är extremt dåliga på engelska (obefintlig bland de flesta)
Ja, jag åkte vid en lite öde gränskontroll från Ukraina in i Moldavien. Där pratade alla vid gränskontrollen MYCKET bra engelska. Fick gå in på förhör om rysskännedom och sådär, men i övrigt lugnt. Inne i landet va det svårt med engelskan dock.

Såg inte en enda elbilsladdare där dock. Fast letade inte heller.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Polestar 2 LR SM har riktigt bra räckvidd nu.
Gissa vem som ritat på transmissionen. 😎
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, jag åkte vid en lite öde gränskontroll från Ukraina in i Moldavien. Där pratade alla vid gränskontrollen MYCKET bra engelska. Fick gå in på förhör om rysskännedom och sådär, men i övrigt lugnt. Inne i landet va det svårt med engelskan dock.

Såg inte en enda elbilsladdare där dock. Fast letade inte heller.
Jag hade nog inte chansat på att åka med en elbil dit. Även om det finns chans att kunna ladda så kan man råka ut för att elnätet får sig en omgång. De ja känner har elverk i beredskap och har fått använda emellanåt.

Moldavien har nog blivit bra mycket bättre än förr. Brorsan var där för typ 30 år sen och det var ett helvete tyckte de :)

Men det är billigt i Ukraina, var åtminstone det innan de drog igång.
 
K karlmb skrev:
Gissa vem som ritat på transmissionen. 😎
Hoppas den är bra då!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag hade nog inte chansat på att åka med en elbil dit. Även om det finns chans att kunna ladda så kan man råka ut för att elnätet får sig en omgång. De ja känner har elverk i beredskap och har fått använda emellanåt.

Moldavien har nog blivit bra mycket bättre än förr. Brorsan var där för typ 30 år sen och det var ett helvete tyckte de :)

Men det är billigt i Ukraina, var åtminstone det innan de drog igång.
Moldavien är lite som Rumäniens mobbade, lite lätt efterblivna syskon.
Sååå skönt när man kom tillbaka in i Rumänien. Folk är trevligare, öppna, avslappnade. Allt bara funkar, och EU dataroaming ❤️

Träffade en av gränspoliserna dagen efter uppe i bergen. Trevligt samtal, han körde Volvo och va glad att se en svenne 😉
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hoppas den är bra då!
Har inte hört om några problem med den.
Det är mkt bättre grejor än första generationen med planetväxel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Semester med Tesla. (Inte jag, utan random Norrbagge vid SC i Lycksele.)

En grå Tesla kopplad till en vit husvagn parkerad vid en Tesla-laddstation med ett tegelbyggnad i bakgrunden i Lycksele.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Semester med Tesla. (Inte jag, utan random Norrbagge vid SC i Lycksele.)

[bild]
Är nog norrmän på varje camping i Sverige med elbil + ekipage just nu 😂

Enligt myten i Sverige så ska det inte gå att semestra med husvagn med elbil. Det kan ju bli snöstorm och -30 grader….

Pratat med en campande norrman och de tycker de går hur fint som helst. Men det märks att de har väldigt bra koll på elbilar allt kring, någon slags folkintresse i överlag. De tycker vi svenskar är konservativa och gnälliga när det kommer till elbilar.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Ja, Norge gick väl precis över 50% av alla registrerade bilar är elbilar nu.
 
Har haft lite ärende på väla, senast idag. Och förra veckan var vi där med.

Teslas laddare är ju katastrof, den ligger på helt fel plats så att teslabilarna är ivägen för huvudstråket vid ikea, och det är köer.

Hur de såg ut på easyparks vet jag inte då vi inte körde där. Men när jag hade id:n så var där alltid plats och aldrig kaos.

Är teslafolk så struliga?
 
R Rkarlsson skrev:
Har haft lite ärende på väla, senast idag. Och förra veckan var vi där med.

Teslas laddare är ju katastrof, den ligger på helt fel plats så att teslabilarna är ivägen för huvudstråket vid ikea, och det är köer.

Hur de såg ut på easyparks vet jag inte då vi inte körde där. Men när jag hade id:n så var där alltid plats och aldrig kaos.

Är teslafolk så struliga?
Placeringen på parkeringen kan man väl knappast klandra Tesla eller bilägarna för ? Det är ju en fastighetsfråga. Andra snabbladdare är ju generellt ganska få till antalet med begränsat nyttjande så brukar väl inte vara nämnvärt trafikstök vid dom. Har själv överlag aldrig upplevt stök vid en supercharger utan folk köar normalt ganska artigt och tänker till vid låg beläggning så man inte tar samma laddare med onödigt långsam laddning som följd.
 
L Liljeros skrev:
Placeringen på parkeringen kan man väl knappast klandra Tesla eller bilägarna för ? Det är ju en fastighetsfråga. Andra snabbladdare är ju generellt ganska få till antalet med begränsat nyttjande så brukar väl inte vara nämnvärt trafikstök vid dom. Har själv överlag aldrig upplevt stök vid en supercharger utan folk köar normalt ganska artigt och tänker till vid låg beläggning så man inte tar samma laddare med onödigt långsam laddning som följd.
Delvis är det ju teslas laddare som är fel ja. Men det finns säkert 300 parkeringar ifrån huvudstråket. Men de väljer att vara ivägen helt enkelt. Det är alltså inga småköer vi snackar om nu utan idag var där nog 30 bilar minst som stod utspridda och några som vägrade förflytta sig så de nästan blev påkörda =)

Jag har ju läst i teslagruppen att de aldrig står i köer alls ;)
 
Låter som lokalt dålig layoutparkering? som typ hela Väla området
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter som lokalt dålig layoutparkering? som typ hela Väla området
Väla är bra upplagt. Däremot laddarna blev ju katastrof. Ganska korkat att få till det precis i en infart till området. Förvisso vid ikea men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.