Mikael_L
Japp, och i det fall Liljeros beskrev så var det väl troligen mest beroende på att det var ett svalt batteri som började laddas vid 80%.
Hade det redan snabbladdats från en lägre nivå så hade det varit rejält varmt när det nått 80% med en annan laddhastighet som resultat.

Men självklart spelar batterikemin in, likaså hur tillverkaren har programmerat alla parametrar i BMC.
Jag tror t.ex. inte att de äldre Nissan leaf (eller kanske alla årsmodeller) med sitt luftkylda batteri bryr sig lika mycket om temperaturen, utan de drar nog ner laddhastigheten rejält oavsett.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det där är väl BYD-batterier i de nya Mo del Y? De verkar ha imponerande laddhastighet även vid hög laddning. Vill mena det är är viktigare än att ha hög topp. Min M3 laddar med imponerande 250kW i början men tappar snabbt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, och i det fall Liljeros beskrev så var det väl troligen mest beroende på att det var ett svalt batteri som började laddas vid 80%.
Hade det redan snabbladdats från en lägre nivå så hade det varit rejält varmt när det nått 80% med en annan laddhastighet som resultat.

Men självklart spelar batterikemin in, likaså hur tillverkaren har programmerat alla parametrar i BMC.
Jag tror t.ex. inte att de äldre Nissan leaf (eller kanske alla årsmodeller) med sitt luftkylda batteri bryr sig lika mycket om temperaturen, utan de drar nog ner laddhastigheten rejält oavsett.
Den verkar ju vilja att batteriet skall vara värmt för den körde förvärmning, var dryga 20 grader men jag hade legat och kört Autobahn i 5-6 mil så det kan inte ha varit iskallt.

Det är för övrigt intressant aspekt nummer 2, att bilen faktiskt går märkbart snålare på sydeuropeisk asfalt. Men är ändå nöjd med snittet, ligger runt 1,7 på 200 mil körning (95% motorväg varav ca 100mil autobahn med fart därefter…)
 
U Ursidae skrev:
Det där är väl BYD-batterier i de nya Mo del Y? De verkar ha imponerande laddhastighet även vid hög laddning. Vill mena det är är viktigare än att ha hög topp. Min M3 laddar med imponerande 250kW i början men tappar snabbt.
Där är en intressant utveckling om ett 57kWh batteri laddar 10-100% på samma tid som ett 78kWh batteri laddar 10-80%

57,5kWh 10-100% -> 51,75kWh (34min) 50kWh: 5-96% 30,5min
78kWh 10-80% -> 54,6kWh (27min) 50kWh 5-69% 22min
 
U Ursidae skrev:
Det där är väl BYD-batterier i de nya Mo del Y? De verkar ha imponerande laddhastighet även vid hög laddning. Vill mena det är är viktigare än att ha hög topp. Min M3 laddar med imponerande 250kW i början men tappar snabbt.
Jo har inte haft en laddning som tagit mer än 30min hittils, var fullt i Markaryd så där pallade inte laddstationen
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Där är en intressant utveckling om ett 57kWh batteri laddar 10-100% på samma tid som ett 78kWh batteri laddar 10-80%

57,5kWh 10-100% -> 51,75kWh (34min) 50kWh: 5-96% 30,5min
78kWh 10-80% -> 54,6kWh (27min) 50kWh 5-69% 22min
Den stora vinsten ligger i tid till första laddning, ett lite större batteri har väl ca en radie på destinationer som kan nås utan laddning alternativt med ett stopp, när man väl är igång och nöter mil så gör det marginell skillnad dvs 2 stopp eller fler.
 
Mikael_L
L Liljeros skrev:
Det är för övrigt intressant aspekt nummer 2, att bilen faktiskt går märkbart snålare på sydeuropeisk asfalt.
Jag har märkt att min bil går mycket märkbart snålare på asfalten mellan stockholm och Uppsala, än den asfalten jag normalt kör på varje dag.
Och på den sträcka jag kör nästan varje dag finns det två avsnitt där bilen går lite snålare än resten av vägen.
 
Har läst att Sverige har grövre och bullrigare asfalt än resten av Europa, känns rimligt att det även leder till högre förbrukning
 
A ajn82 skrev:
Har läst att Sverige har grövre och bullrigare asfalt än resten av Europa, känns rimligt att det även leder till högre förbrukning
När bilar ska certifieras så används vad jag förstår ibland sträckor med extra fin asfalt. :D
 
A ajn82 skrev:
Har läst att Sverige har grövre och bullrigare asfalt än resten av Europa, känns rimligt att det även leder till högre förbrukning
Det är jättestor skillnad på asfalten, Såpas att ingen pratar om ljudnivå inne i bilen som en viktig aspekt förutom oss Svenskar
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är jättestor skillnad på asfalten, Såpas att ingen pratar om ljudnivå inne i bilen som en viktig aspekt förutom oss Svenskar
Gäller detta mest när den är nylagd och inte "slätsliten"?
 
K karlmb skrev:
Gäller detta mest när den är nylagd och inte "slätsliten"?
Generellt, dom använder mindre grovlek på stenarna så all asfalt är tystare så länge det inte är massa sprickor
 
Betong då? Kadonk kadonk som en gammal järnväg... Gissar att det slits mindre och tål värme bättre... Men visst måste det låta mer?
 
J JohanLun skrev:
Betong då? Kadonk kadonk som en gammal järnväg... Gissar att det slits mindre och tål värme bättre... Men visst måste det låta mer?
Varför då? Den är ju superslät.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Generellt, dom använder mindre grovlek på stenarna så all asfalt är tystare så länge det inte är massa sprickor
Jo, men när stenarna slitits ner så blir det ju större slätare partier jfrt med småstens- asfalt?
 
K karlmb skrev:
Varför då? Den är ju superslät.
Inte skarvarna… Jag vet inte om Tyskland har några större mängder betong-motorvägar kvar, men de var som @JohanLun antyder som gamla järnvägar med ojämna skarvar.

Byggdes väl säkert med prefab-block på motsvarande sätt som räls läggs med fasta, ganska kort, längder.

Det är alltså inte betongen i slig som ger dunket, utan skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.