1 411 228 läst · 23 448 svar
1411k läst
23,4k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det har sålts 4700st Fisker, merparten av alla Saabmodeller har sålts i storleksordningen 100.000+ och delar väldigt mycket delar med GMs övriga plattformar. Undantaget är väl Saab 9-5 i sista modellen som bara hann säljas i 11000 exemplar.K karlmb skrev:
När bilarna dessutom har så mycket barnsjukdomar och problem kan jag inte riktigt se vem som ska ta på sig att lösa dom.
S Styrman_jansson skrev:
Jag gjorde 12000 mil i min 3a LR 2021. Hade inte ett fel. Servicen bestod av byte av 1st kupéfilter och smörjning av bromsok en gång.D Dortmunder DAB skrev:Börjar mer och mer luta åt att byta in Xc70n mot en beggad model 3 runt 2020/2021? Vill gärna ha blinkersspak (och drag + fyrhjulsdrift och några andra tillval).
Detta mest beroende på att dieseln bara kommer bli dyrare, och lågmilade model 3 finns för klart under 400’.
Enligt Grufman bil så ska ju model 3 vara betydligt bättre planerad/ihopskruvad än model s någonsin har varit. Vilka erfarenheter av model 3 har ni som äger/leasar en?
Fick provköra en Plaid och den är sinnessjukt snabb, blev nästan rädd och insåg varför försäkringspremierna är så höga för elbilar.
Frågan är om man kanske skulle ha lite mer is i magen och vänta lite till?
Jättebra bil 👍
Baksätet kan vara lite drygt att sitta länge i om man är lång då man sitter lågt med ändan.
Det är ju ett utmärkt tillfälle att framställa etanol, vid de tillfällen som elpriset är negativt. Etanol går ju att framställa av en mängd olika råvaror.N Nerre skrev:Problemet är väl kostnaden för framställningen? Är det dyrare att framställa etanolen än vad man får betalt för den så är det knappast några företag som gör det.
Om en bonde har överbliven säd "tjänar" de väl kanske mer pengar på att elda den i pannan än att sälja den för etanolframställning och sen behöva köpa pellets.
Etanol, HVO och vätgas är bra komplement till el för att driva fordon.
Fisker har gått i konkurs en gång innan. Det var uselt, och det blev Saab med.K karlmb skrev:
Fisker borde aldrig ha funnits då de inte lyckas alls, Sälja en bil för en halv mille (grundbilen) och ha så mycket fel att bilen är farlig dessutom.
Hoppas iallafall att ägarna till bilarna får rätt till sina garantier.
Dock kunde du ju köpa massor av reservdelar till saab, det kanske du inte kan till fisker.
Nej, inte 400v utan den har två 240V enfasladdare som parallellkopplas. På så sätt kan man mata in 2×16AK karlmb skrev:
De flesta elbilar har tre 240V enfasladdare och kan ladda 3×16A.
I många länder (USA t ex) har man inte 3-fas system i vanliga bostäder. Ofta har man enfas och 50A huvudsäkring. För att kunna ladda hyfsat snabbt så kör man 1x32A. Vissa bilar som t ev Kia Niro och Hyundai Kona går att ladda med två laddare från samma fas, dvs 16+16A. Samma som Volvo. Det finns säkert en mängd bilar som klarar det. Skulle tro att de flesta har en sådan variant för marknader där 3-fas installationer är ovanliga.
Volvos EV kan man få med 22kW laddare dvs 3×32A.
Det verkar märkligt om de satt in 2 st 16A I laddhybriden och inte en 32A. Man kan få litet info på hemsidan, men den som skrivit där har rätt dålig koll för det finns en del rena felaktigheter.
Det finns fler laddhybrider som drar ström från två faser. Det är inte bara Volvo utan även Audi vad jag vet. Sverige må ha en ovanlig lösning i att ha trefasnät även i små lägenheter. Men det är väl inte direkt udda med trefasuttag i Europa? De har väl helt enkelt valt två 16A-laddare i stället för en 32A-laddare därför att det är vanligare med trefas 16A uttag än enfas 32A uttag.lilytwig skrev:
Jag ger dig rätt här. Tänkte litet fel.A Avemo skrev:Det finns fler laddhybrider som drar ström från två faser. Det är inte bara Volvo utan även Audi vad jag vet. Sverige må ha en ovanlig lösning i att ha trefasnät även i små lägenheter. Men det är väl inte direkt udda med trefasuttag i Europa? De har väl helt enkelt valt två 16A-laddare i stället för en 32A-laddare därför att det är vanligare med trefas 16A uttag än enfas 32A uttag.
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 783 inlägg
Stämmer det sistnämnda verkligen? Jag har t.ex. kört min Berlingo 1.2 på 0,62l/mil över snart 5k mil. WLTP blandad körning ligger på 0,64 så mitt körmönster verkar vara rätt likt WLTP.Johannes Carlsson skrev:
Sant, hela E85 satsningen är ju ett skämt. Bättre som nu att köra E10 överallt då bränslena är såpas bra att blanda, ett bränsle för allt så det i alla fall blir optimerat. Oavsett är det dyrt när man kan tanka Diesel som drar 30% mindre för samma kostnad som bensinen. Ja, eller hemmaladdad elbil då
Motsvarande bil med 1.5l diesel ligger på 0,63l WLTP blandad körning. Troligtvis hade dieseln gått något snålare med mitt körmönster men definitivt inga 30%.
Bensinare är rejält mycket snålare nuförtiden än för 10-15 år sedan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 174 inlägg
30% verkar vara fel siffra. Jag har blandat ihop det med E85.S Styrman_jansson skrev:Stämmer det sistnämnda verkligen? Jag har t.ex. kört min Berlingo 1.2 på 0,62l/mil över snart 5k mil. WLTP blandad körning ligger på 0,64 så mitt körmönster verkar vara rätt likt WLTP.
Motsvarande bil med 1.5l diesel ligger på 0,63l WLTP blandad körning. Troligtvis hade dieseln gått något snålare med mitt körmönster men definitivt inga 30%.
Bensinare är rejält mycket snålare nuförtiden än för 10-15 år sedan.
Ca 15% ska det skilja i energiinnehåll hittar lite varierande siffror, men bensinarna har blivit riktigt bra på senare tid, speciellt med Miller/Atkinson cykel
36.9-38,6 MJ/l Diesel
33.7-34,6 MJ/l Bensin
Redigerat:
Problemet med just den kontakten är att den inte är standard på alla bilar…halper skrev:
Inom EU så måste alla publika laddare som uppförs nuförtiden ha en viss kontakt, så på de flesta ställen kan man räkna med att de passar. Det stora problemet är att man ofta har bara en maskin (med tre olika sladdar, lite som bensin/diesel/etanol) på mindre ställen, och är det något som helst fel med den så kan man antingen få ladda på ett mycket långsammare sätt eller så blir det inget alls. Tyvärr har företagen/nätverken som sköter dessa laddare av någon anledning bestämt sig för att göra det så krångligt som möjligt att betala, och istället för att bara blippa kortet som man gör i vilken glasskiosk som helst så ska man betala genom app eller med deras RFID-moj eller liknande. Hur onödigt som helst, eftersom det inte är sällsynt att det är just kontakten med deras nätverk som strular – ström finns, men maskinen säger nej!
Förövrigt har jag nog lyckats blippa på flertalet publika laddstationer.
Ja, en del saker förändras på drygt fem år (mitt inlägg som du citerar är från okt 2018). Nuförtiden är det vanligare att man kan blippa sitt kort, men det förekom nästan inte alls år 2018.E ErOg skrev:
Vad gäller kontakten (CCS) så får man nog anse att andra kontakter är ovanliga på bilar som säljs i vår del av världen. Den har varit standard sedan länge och har bilen man ska köpa en annan kontakt får man nog tänka till.
Läste en kul tråd.
En elbilsägare redovisade sin förbrukning som var ganska hög (1,8 sommar, 2,2 vinter) och berättade att han kör mycket motorväg.
Flera undrade över förbrukningen, de hade ju själva en mycket lägre förbrukning i sina elbilar, och en undrade "Hur kör du på motorväg"
Svaret blev "Skyltat + moms"
En elbilsägare redovisade sin förbrukning som var ganska hög (1,8 sommar, 2,2 vinter) och berättade att han kör mycket motorväg.
Flera undrade över förbrukningen, de hade ju själva en mycket lägre förbrukning i sina elbilar, och en undrade "Hur kör du på motorväg"
Svaret blev "Skyltat + moms"