Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag körde 11 000 mil innan jag gjorde broms service på Teslan. Inga provlem.
Folkvagn har haft mycket krångel med bromsarna. Speciellt bak där de har trumbromsar som verkar vara designade av en full längdskidåkare.
Allt med vw är väl gjort av en full skidåkare.

Ja bromsarna smällde högt som fan när det var kallt och den varit stående länge. På sommaren om man valde att gå utan regenering så var det som en 90 tals bil =)

Jag kan säga att jag är mest besviken på ägandet av en vw. Det hjälpte inte att idioten på ÅF hade gjort ägarbyte 14 dagar innan återlämning så att jag körde tydligen med en avställd bil :(

Och att de vägrade byta hämmaren och lyssna på vad jag sa om bilen då det var fel på den.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Allt med vw är väl gjort av en full skidåkare.

Ja bromsarna smällde högt som fan när det var kallt och den varit stående länge. På sommaren om man valde att gå utan regenering så var det som en 90 tals bil =)

Jag kan säga att jag är mest besviken på ägandet av en vw. Det hjälpte inte att idioten på ÅF hade gjort ägarbyte 14 dagar innan återlämning så att jag körde tydligen med en avställd bil :(

Och att de vägrade byta hämmaren och lyssna på vad jag sa om bilen då det var fel på den.
Det är bara att konstatera att VW var för snabba med att släppa MEB plattformen, man lät kunderna agera testpersonal. I många hänseenden är det ju ej färsigutvecklade bilar man släppt. Troligtvis ville man inte hamna på efterkälken likt Volvo nu gjort.

Tycker det mest anmärkningsvärda är motorpressen, klart man är beroende av att vara på god fot med tillverkarna men det blir ju på bekostnad av konsumenterna, ID3 vill jag minnas var i diskussionerna som årets bil, även ID4. Det kan ju så här i efterhand framstå som ganska korrupt när bilar som faktiskt inte blev så bra höjs upp av pressen. Historien verkar ju upprepa sig nu med EX30 som föll på målsnöret att bli årets bil, vad baserade man det på igentligen? Den har ju i princip sågats av samtliga som provkört riktiga exemplar och kunderna känns mest uppgivna…
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Det enda problem jag haft under mina 3 år med ID4 är att ladd uckan fryser fast på vintern.


Bilen innan var en BMW 520d
Rost på bakluckan efter 1.5 år.
Missljud bromsar dom fick smörja upp skiten (var inne på serivce veckan innan).
EGR ventil <--
EGR ventil igen
och det vart backjobb på omlackningen av bakluckan också..

+ att jag åkte på en 12k stor service innan jag bytte samt att jag blev av med ratten också 😎.

Snart är det dags att byta igen dock känns det dumt att ta en ny ID4...
 
G Greger_08 skrev:
Det enda problem jag haft under mina 3 år med ID4 är att ladd uckan fryser fast på vintern.


Bilen innan var en BMW 520d
Rost på bakluckan efter 1.5 år.
Missljud bromsar dom fick smörja upp skiten (var inne på serivce veckan innan).
EGR ventil <--
EGR ventil igen
och det vart backjobb på omlackningen av bakluckan också..

+ att jag åkte på en 12k stor service innan jag bytte samt att jag blev av med ratten också 😎.

Snart är det dags att byta igen dock känns det dumt att ta en ny ID4...
Allt är ju inte rena problem i form av saker som gått sönder, problemen har väl i princip till stor del varit den bristfälliga drivlinan. Dels i form av ganska medioker laddningshastighet som vintertid vid snabbladdning kan vara helt bedrövlig pga avsaknad av förvärmning.

Kollar man på förbrukningssiffrorna så är dom även dom helt bedrövliga igentligen, Model Y och EV6 ligger runt 2,2kWh/mil i 120km/h medans ID4 ligger runt 3,2kWh/mil, det är ungefär som 7sitsiga och 2,7ton tunga EV9…

Men laddar man hemma och bara åker inom batteriets räckvidd betvivlar jag inte att dom fungerar helt ok, uppenbarligen var det ju inte själva bilen det var fel på då ID7 presterar riktigt bra och ID4 verkar ligga i samma trakter med den uppdaterade drivlinan som rullas ut nu.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
3.2kWh milen i motorvägsfart?!
Under vilka omständigheter då? 🤔
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
3.2kWh milen i motorvägsfart?!
Under vilka omständigheter då? 🤔
Med husvagn kanske?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Med husvagn kanske?
I 120? 🤔
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I 120? 🤔
När alla faktorer samverkar negativt. Även med 275 lågprofildäck och snöslask och motvind och uppförsbacke.
 
L Liljeros skrev:
Det är bara att konstatera att VW var för snabba med att släppa MEB plattformen, man lät kunderna agera testpersonal. I många hänseenden är det ju ej färsigutvecklade bilar man släppt. Troligtvis ville man inte hamna på efterkälken likt Volvo nu gjort.

Tycker det mest anmärkningsvärda är motorpressen, klart man är beroende av att vara på god fot med tillverkarna men det blir ju på bekostnad av konsumenterna, ID3 vill jag minnas var i diskussionerna som årets bil, även ID4. Det kan ju så här i efterhand framstå som ganska korrupt när bilar som faktiskt inte blev så bra höjs upp av pressen. Historien verkar ju upprepa sig nu med EX30 som föll på målsnöret att bli årets bil, vad baserade man det på igentligen? Den har ju i princip sågats av samtliga som provkört riktiga exemplar och kunderna känns mest uppgivna…
Jo id3 kallades för folkbilen.
Men jag blev faktiskt lite avskräckt av den till det priset den faktiskt kostar. Ofantligt dyr reperationskostnad på saker och ett extremt krångligt system vw kör med vid reperationer. Man kunde ju nästa tro att min ÅF vad ett sjukhus istället för bilverkstad.

Id3an laddar dessutom otroligt sakta när det är kallt, så det var ju inte vinterbil på det viset om man inte gillade att ladda lång tid på snabbladdare =)

Jag kommer om 2-3 år gå tillbaka till el. Hade det varit just idag så hade faktiskt Tesla vunnit med sin m3.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
3.2kWh milen i motorvägsfart?!
Under vilka omständigheter då? 🤔
P Pin skrev:
När alla faktorer samverkar negativt. Även med 275 lågprofildäck och snöslask och motvind och uppförsbacke.
Det var en ID4 PRO blött väglag och typ 3 grader i utetemperatur. Dvs inget extremt egentligen utan standard förutsättningar för Norra Europa under en stor del av året
 
L Liljeros skrev:
Det var en ID4 PRO blött väglag och typ 3 grader i utetemperatur.
Då får jag se i höst då.
Körde motorväg igår varierande 110-130 och låg runt 2.0kWh/mil (ID4 Pro)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då får jag se i höst då.
Körde motorväg igår varierande 110-130 och låg runt 2.0kWh/mil (ID4 Pro)
Det kommer ju alltid vara lite olika förutsättningar så man ska väl snarare se det som en indikation. Vi har en Leaf och kan säga att jag inte har en chans att matcha våran Model Y med den, har legat neråt 1,0-1,1 med Model Y vid blandad körning i när det är 5-10 grader ute, har aldrig varit i närheten av dom siffrorna med våran Leaf. Otroligt stor skillnad på dom lite modernare drivlinorna och föregångarna.
 
L Liljeros skrev:
Det var en ID4 PRO blött väglag och typ 3 grader i utetemperatur. Dvs inget extremt egentligen utan standard förutsättningar för Norra Europa under en stor del av året
Det kan jag tänka mig för ID4, i alla fall om man står på lite. Men bilarna du jämför med, kördes de under samma förhållande, eller vad är det för siffror du jämför med?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan jag tänka mig för ID4, i alla fall om man står på lite. Men bilarna du jämför med, kördes de under samma förhållande, eller vad är det för siffror du jämför med?
Jag gick bara lite snabbt från elbilsmagasinets räckviddstest, det enda jag kollade var temperatur men alla var runt ett par plusgrader. Det är ju som sagt inte vetenskapligt utfört men visar ju på ett ungefär.
 
engs
L Liljeros skrev:
Det var en ID4 PRO blött väglag och typ 3 grader i utetemperatur. Dvs inget extremt egentligen utan standard förutsättningar för Norra Europa under en stor del av året
Det måste vara nått udda fall och inget man kan ha som referens. Min ID4 låg i vintras på kanske 2,7 vid -10 i motorvägsfart. Då med fyrhjulsdriften inkopplad.

De är ändå absolut för törstiga på elektroner, men ditt fall är uppenbarligen från någon udda situation. Inte normen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.