1 460 306 läst · 24 242 svar
1460k läst
24,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om endast dessa två skatter är bra, gör jag ett tankeexperiment. Inga andra skatter utan hela skattebeloppet tas in på förmögenhet och fastigheter.
Att tjäna pengar - ingen skatt
Att göra av med pengar- ingen skatt
Att äga (fastighet eller kapital) - mycket skatt
Sättet att slippa betala mycket skatt blir att göra av med pengarna i samma ögonblick som de intjänas, eller till och med innan via lån. Jag är inte säker på att det beteendet är önskat. Att sätta en tröskel på när skatten betalas löser det till del, men då kommer inte heller skatten in eller så blir skatten ännu högre över tröskelvärdet.
Men sammanhanget kanske var annat, bara dessa skatter är bra förutsatt att även de dåliga existerar?
Att tjäna pengar - ingen skatt
Att göra av med pengar- ingen skatt
Att äga (fastighet eller kapital) - mycket skatt
Sättet att slippa betala mycket skatt blir att göra av med pengarna i samma ögonblick som de intjänas, eller till och med innan via lån. Jag är inte säker på att det beteendet är önskat. Att sätta en tröskel på när skatten betalas löser det till del, men då kommer inte heller skatten in eller så blir skatten ännu högre över tröskelvärdet.
Men sammanhanget kanske var annat, bara dessa skatter är bra förutsatt att även de dåliga existerar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 347 inlägg
Tror få nationalekonomer skulle hålls med dig om att förmögenhetsskatt är en bra skatt. Förmögenheter är flyktiga.A ajn82 skrev:
Sen är väl fordonsbränslen nästan lika lättbeskattade som fastigheter. Relativt få tjänar på att åka omvägen utomlands för att tanka/ladda bilen.
För egen del gillar jag moraliskt försvarbara skatter. Där tycker jag att inkomster och omsättning är relativt vettiga saker att beskatta. Vilken nivå skatten ska ha och om den är moraliskt försvarbar väljer jag att inte ha en åsikt om här.
Ur ett samhällsperspektiv är det positivt att pengar omsätts, och negativt när individer lägger pengar på hög.
Beskattning av inkomst minskar incitamenten att jobba, vilket minskar totala produktivitet i samhället t.ex.
Jag säger inte att jag tror det hade fungerat att bara ha förmögenhetsskatt och fastighetsskatt, förmögenhetsskatt har ju massa problem i sig, men fastighetsskatt är ju nationalekonomernas favorit eftersom den är så svår att smitta ifrån.
Jag bara tycker bara inte att ett påstående om inkomstskatt skulle vara bättre än energiskatt är uppenbart, utan skulle kräva en ganska djup analys för att visa om så verkligen är fallet eller inte.
Beskattning av inkomst minskar incitamenten att jobba, vilket minskar totala produktivitet i samhället t.ex.
Jag säger inte att jag tror det hade fungerat att bara ha förmögenhetsskatt och fastighetsskatt, förmögenhetsskatt har ju massa problem i sig, men fastighetsskatt är ju nationalekonomernas favorit eftersom den är så svår att smitta ifrån.
Jag bara tycker bara inte att ett påstående om inkomstskatt skulle vara bättre än energiskatt är uppenbart, utan skulle kräva en ganska djup analys för att visa om så verkligen är fallet eller inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 347 inlägg
Man kan väl absolut tycka de är bäst på den sidan. Under drift är det service var 1500 mil, extra mycket kontroller på bilen osv osv.S sinuslinus skrev:
Ur ekonomisk synpunkt vilket är den största snackisen på elbilar så är en gasbil inte så värst ekonomisk. Och de går som sagt dåligt vid minusgrader, tar enormt lång tid att få upp kupevärme. Motorn knackar rejält osv osv.
Jag har kört en passat från 5 km på mätaren till 23000 mil. Kostnaden på oljan kan vi inte säga något om då vår verkstad tog hand om det. Men motor och låda, ny el till gasen, nya tankar på denna tid.
Jättedyrt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 347 inlägg
Energiskatt är en punktskatt (straffbeskattning är ett annat populärt ord) som gör effektivisering av mänskligt arbete dyrare. Det är ”by design” och en stor del av de energiskatter som idag tas ut på el infördes under regeringen Persson under tryck från Mp för att de är emot maskinellt arbete och för manuellt. Detta eftersom att det inte skadar någon annan än människorma som utför det.A ajn82 skrev:
Det är alltså en medvetet utvecklingsfientlig skatt som i praktiken inte ens skapar arbete för fler, bara sämre, mer manuella arbeten.
Så uppenbart anser jag förhållandet mellan skatt på arbete respektive energi vara.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 065 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 065 inlägg
Jaså, jag trodde problemet att för få har satsat på biogasproduktion är kortsiktiga och osäkra politiska beslut.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror det finns mycket råvara att tillgå i form av rent spill från jordbruket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från: https://hallbart.stockholm/lar-dig-mer/drivmedel-klimat/biogas/
Här finns andra siffror på råvarorna.
https://www.svenskbiogas.se/biogas-miljo/biogasens-miljopaverkan/
Jag tror 10 % glycerin är spill från Agroetanols etanolframställning.
Jag skulle vara mycket positiv till förändrad struktur här, där både dina punkter 1 och 2 följer verkligheten, där människor som har bilar, oberoende av sort, inte betalar mer än för det de kör/åstadkommer.Nötegårdsgubben skrev:Jag tycker man borde se bränsle- och fordonsskatterna som tre delar (plus moms).
Punkten ett blir nog svårare än man kan tro att balansera i framtiden, i synnerhet om mer allmän energiskatt på el skulle tas bort. Då behövs ytterligare någon ny skatt, typ den km-skatt det pratats om i åratal.
- Vägnätsfinansiering: Där finns inget skäl till olika beskattning i sig. Och det är inte orimligt att trafikanterna finansierar vägnätet.
- Miljöförstöring och andra negativa externaliteter: Där borde varje slag få betala sin del, eller straffbeskattas om man verkligen vill bli av med något.
- Statlig kassako: Det här är jag egentligen emot, det borde tas in skatter på bättre sätt (typ moms och inkomstskatt) snarare än att staten tar pengar där den kan, men det lär ju inte reformeras i grunden någonsin, folk gillar att tro att skatter nog mest drabbar andra.
Vägkostnader borde ju vara okontroversiellt, där kan man väl komma fram till något med vikt/sträcka eller liknande. Tvåan är nog värre, här finns trots allt ett internationellt perspektiv men jag skulle, surprise, vara positiv till en verklig omställning här.
Jag har aldrig pratat om att köpa ny bil öht, 90% av bilar som köps är begagnade. Det jag pratar om är att fortsätta köra sin befintliga bensinare några år till istället för att försöka hitta en begagnad elbil som funkar praktiskt och går ihop ekonomiskt med ens årliga körsträcka.A Alexn72 skrev:
Det finns väldigt dåligt stöd för det påståendet. I diskussioner kring Lafferkurvan har man tittat på det och inte kunnat hitta nåt tydligt mönster att lägre skatt på inkomst skulle göra folk mer benägna att jobba.A ajn82 skrev:
Folk behöver ju en inkomst, det är nettot man får ut som är relevant för de flesta, för det är de pengarna man kan använda.
Ibland får man intrycket att du inte låtsas om att 100% av alla bilar någon gång har sålts som nya.N Nerre skrev:
Det är givetvis ett bra val för många och det enda alternativet för somliga. Men även du måste väl förstå att det även finns många för vilka det är ett bra alternativ att köpa en ny bil. Eller en elbil. Eller rent av en ny elbil.N Nerre skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 193 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 193 inlägg
Jag vet inte om du förstått att för att du och jag ska kunna köpa begagnade bilar så krävs det att någon annan köper nya bilar först.N Nerre skrev:
Om du vill köpa en begagnad kombi krävs att någon köper en ny kombi innan. Samma om du vill ha en bil som drivs med el/bensin/diesel.
För sammansättningen av fordonsparken totalt är det rätt ointressant om en 20 år gammal bil byter ägare 10 ggr under de kommande 5 åren, mer än att det "bättrar på" statistiken över sålda begagnade vs nya bilar.
För att du någon gång i framtiden ska kunna köpa en elbil i form av kombibil måste efterfrågan och tillgång finnas på nya bilar först. Att du idag inte är rätt målgrupp för elbil har jag för mig vi klurat ut någon gång (kanske 100 ggr?)
Anekdotisk väljer alla jag känner som tjänar över brytpunkten för statlig skatt att ta övertidskompensation som tid och inte lönN Nerre skrev:Det finns väldigt dåligt stöd för det påståendet. I diskussioner kring Lafferkurvan har man tittat på det och inte kunnat hitta nåt tydligt mönster att lägre skatt på inkomst skulle göra folk mer benägna att jobba.
Folk behöver ju en inkomst, det är nettot man får ut som är relevant för de flesta, för det är de pengarna man kan använda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 347 inlägg
De flesta jag känner som betalar statlig inkomstskatt har förhandlat bort sin övertidsersättning till en kombination av tid (en sjätte semestervecka) och lön.A ajn82 skrev: