1 460 166 läst · 24 241 svar
1460k läst
24,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 065 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 065 inlägg
Fast elbil är inte bäst. Biogas kan ha positiv klimatpåverkan och är dessutom lokalproducerad.D djac skrev:Vi har redan tröskat oss igenom det, ju mindre man gör desto bättre är det såklart, ingen transport är självklart allra bäst men om man nu ska köra bil så är elbilen idag bästa alternativet.
Elbilen är alltid bäst, även om den tillverkas under sämsta förhållanden och även laddas med sämsta elen så är den bättre, nu händer ju inte det här men även om det skulle hända så är det så.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 065 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 065 inlägg
Vi hade något skatteundantag som visades sig vara otillåtet i EU men i Tyskland är biogasen subventionerad av staten och kostar mindre än hälften än här. Så jag vet inte hur går ihop.G OMathson skrev:
Nuvarande regeringen har inte visat så mycket intresse för biodrivmedel.
Jag brukar hålla 130 på 120 väg, det är 123 i verkligheten med firmabilen.H HenrikHuslöse skrev:
I Teslas begynnelse kom det en o annan farande som raketer, idag är det en bil för Svensson som vill komma fram och håller igen på elektronerna, det är extremt sällan en elbil far förbi eller ens håller samma fart.
Jag räknade på högre för båda bilar men de gillades inte.G OMathson skrev:1,5kWh/mil i snitt över året med en hel del landsväg eller motorväg, lite väl lågt räknat?
Hela elbilar är ännu inte så lätt att återvinna, kolla upp Neodym. Batteriernas återvinningen är ännu inte så lätt och delvis skattesubventionerat.
Jag tycker inte de som kör mycket med sina elbilar ska sätta sig själva på klimatpedistaler, visst, hade de ändå kört mycket så är det mindre dåligt att de kör elbil men att se ner på de som många gånger inte har råd/möjligt med elbil, eller som kör väldigt lite med sin äldre ICE tycker jag är fel.
Det är ju ofta så att man "tjänar mest" på att köra just elbil om man kör väldigt mycket och ska man då vara klimatförespråkare kanske man i första hand minska sitt bilåkande, flytta, byta arbete, sälja stugan eller vad det nu kan vara.
Men ingen reagerar på att de mer eller mindre drar lika mycket energi att köra 800mil med fossil kontra 3000mil i elbil..
.
Ähh elbilen får väl göra som avgaserna från sin fossila släkting. Pulverisera det som är svårt att återvinna och låta det spridas med vinden...
Om inte fossilförarna ska behöva ändra på sig så varför ska elbilsförarna som kör mycket ändra på sig
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Sen är det man ser från industriskorstenar oftast vattenånga. Minns att det va stora protester när det kom "rök" ibland från några skorstenar men det va endast kondensvatten från ett värmepumpsystem som ibland släppte ut överskott. Det är det man inte ser som dåligt, gäller förstås inte klassisk kolrök vid dålig förbränning.A Alexn72 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Att det går åt ungefär samma mängd energi att förflytta en snarlik produkt i samma relativa hastighet lika långt är ren fysik. Att en elmotor skapar rörelseenergi med väldigt hög verkningsgrad är också ett känt faktum. Sen börjar det bli skillnader, ur en modern varm ICE motors avgasrör kommer det nästan bara kväve (gick rätt igenom) CO2 (lika som du andas ut) men fossilt som påverkar klimatet negativt, samt vattenånga, vid kall motor är det sämre, lite oförbrända kolväten och vissa sämre motorer kan tyvärr släppa ut NOx, faktiskt även bensinmotorer med hög verkningsgrad. Elbil =0. Återvinna plast, lika bra/dålig för båda. Järnhaltigt metaller, aluminium legeringar samma osv osv. Neodym elbil sämre. Vätskor ICE oftast sämre. Batteri elbil sämre. Produktion elbil sämre. Vikt elbil sämre.A Alexn72 skrev:Jag räknade på högre fär båda bilar men de gillades inte.
Men ingen reagerar på att de mer eller mindre drar lika mycket energi att köra 800mil med fossil kontra 3000mil i elbil..
.
Ähh elbilen får väl göra som avgaserna från sin fossila släkting. Pulverisera det som är svårt att återvinna och låta det spridas med vinden...
Om inte fossilförarna ska behöva ändra på sig så varför ska elbilsförarna som kör mycket ändra på sig
Ingen bil bäst. Bil som inte används bättre än om används. Man kan fortsätta...
Och bensinen pumpas upp ur marken rakt in i tanken på bilen utan förluster.A Avemo skrev:
Ska man ta med förlusterna så ser det såklart sämre ut men de fossila åkarna brukar bli så sårade då så vi låter de vara