pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det någon som går på droger:
[länk]

Om min arbetsgivare betalar för detta så är det en del av min lön, det är inte en orättvisa. Jag kommer personligen (om jag får en företagsledare bil nästa år, vilket jag tror) att få ett löneavdrag, så jag får inte denna fördelen, men jag tycker inte att detta är fel. Varför skulle det vara det?
Den där journalisten har jag länge tyckt är galen. Det här var helt obegripligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ja, varför skriver man inga artiklar om orättvisan som uppstår för att de som har förmånsbil istället för högre lön får lägre pension?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, varför skriver man inga artiklar om orättvisan som uppstår för att de som har förmånsbil istället för högre lön får lägre pension?
Men har jämför dessutom ett fall där arbetsgivaren "ger bort" bilen till dig. Dvs inget löneavdrag. Är det verkligen vanligt? I så fall misstänker jag att det är en del av helheten du får av arbetsgivaren.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Håller i stort med, men det finns en miljöbilssubvention av förmånsbilar i och med att förmånsvärdet sätts ned med 350 tkr upp till halva värdet.

Så för bilar för upp till 700 tkr beskattas man bara för halva förmånen. Om vi utgår från en Tesla modell 3 long range (precis under gränsvärdet) så är subventionen just nu 26.000 kr/år (slarvigt räknat med 50 % skatt på ränte- och prisdelen av förmånen). Inte kattskit det heller.

Skärmklipp; förmånsvärde, bilrelaterade kostnader; prisbasbelopp, räntedel, prisdel, fordonsskatt; summa 68 164 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www7.skatteverket.se/portal/bilformansberakning/
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller i stort med, men det finns en miljöbilssubvention av förmånsbilar i och med att förmånsvärdet sätts ned med 350 tkr upp till halva värdet.

Så för bilar för upp till 700 tkr beskattas man bara för halva förmånen. Om vi utgår från en Tesla modell 3 long range (precis under gränsvärdet) så är subventionen just nu 26.000 kr/år (slarvigt räknat med 50 % skatt på ränte- och prisdelen av förmånen). Inte kattskit det heller.

[bild]
[länk]
En sådan funderar jag på om det blir förmånsbil nästa år. Även Polestar 2 ligger rätt.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Var ut på en tur igår och behövde ladda några % för att komma hem. Typ 5%.stoppade i kabeln och gick in på macken och köpte en dricka och slog en drill. Vips så hade man 45%
10min tog det
 
  • En person interagerar med en elbils infotainmentsystem som visar laddningsstatus och navigation. Reflektioner syns på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilens display visar laddningsinformation och fordonets kontroller, med en reflexion av en person som håller en smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 7 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det någon som går på droger:
[länk]

Om min arbetsgivare betalar för detta så är det en del av min lön, det är inte en orättvisa. Jag kommer personligen (om jag får en företagsleasingbil nästa år, vilket jag tror) att få ett löneavdrag, så jag får inte denna fördelen, men jag tycker inte att detta är fel. Varför skulle det vara det?
Ur ett jantesynsätt så är ju all form av mervärde för en individ som frångår normen orättvist. Om jag har högre lön än medel/median-lönen är det ju orättvist enligt vissa individers synsätt.

Huruvida det är intelligent av våra politiker att ta bort moroten men behålla piskan med bonus/malus kan man ju ha synpunkter på. Logiken i detta har iaf. jag svårt att förstå. Men det har inget med orättvisa att göra, vi har ju alla ett val att göra utifrån politikers beslut. Men hur man ändrade detta styrmedel till det sämre är märkligt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Var ut på en tur igår och behövde ladda några % för att komma hem. Typ 5%.stoppade i kabeln och gick in på macken och köpte en dricka och slog en drill. Vips så hade man 45%
10min tog det
Har aldrig riktigt fattat grejen med alla dessa bilder på elektriska fordon som laddas, vad är fascinationen? Det är samma på diverse sociala medier med elektriska motorcyklar som jag kikar på då jag åker elhoj själv. 90% är mobilbilder på displayer på hojar som laddas. Vad är det jag missar?
 
  • Gilla
  • Älska
Fågelvägen och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har aldrig riktigt fattat grejen med alla dessa bilder på elektriska fordon som laddas, vad är fascinationen? Det är samma på diverse sociala medier med elektriska motorcyklar som jag kikar på då jag åker elhoj själv. 90% är mobilbilder på displayer på hojar som laddas. Vad är det jag missar?
Det är nyheten att handtaget innehåller el. Får "vatten på min kvarn" att det är en omogen marknad men blir bättre med tiden.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har aldrig riktigt fattat grejen med alla dessa bilder på elektriska fordon som laddas, vad är fascinationen? Det är samma på diverse sociala medier med elektriska motorcyklar som jag kikar på då jag åker elhoj själv. 90% är mobilbilder på displayer på hojar som laddas. Vad är det jag missar?
Jag tror man lägger ut bilder på hur snabbt det går att ladda för att reta socialdemokrater. Det är dom som brukar bli mest upprörda av sådana bilder.
När jag tänker efter så är det nog lastbilschaufförer som blir mest kränkta av att se att snabbladdning inte är ett problem.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har aldrig riktigt fattat grejen med alla dessa bilder på elektriska fordon som laddas, vad är fascinationen? Det är samma på diverse sociala medier med elektriska motorcyklar som jag kikar på då jag åker elhoj själv. 90% är mobilbilder på displayer på hojar som laddas. Vad är det jag missar?
Det är väl helt enkelt bevis på att det är onödiga stopp. De har inget annat att göra medans de väntar på laddningen än fota lite?

Kanske ska fota nästa gång jag tankar, och visa hur pumpen trycker i bensin i ett flöde som motsvarar 21 MW. Men frågan är om jag hinner få fram mobilen och fota mellan det att jag stoppa ner kortet i plånboken och tankningen är klar....

(Moderna pumpar ger 40 liter per minut, d.v.s. 2400 liter i timmen. En liter bensin innehåller cirka 9 kWh energi. Det ger att den pumpar 21600 kWh på en timme, vilket alltså motsvarar 21,6 MW.)
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är väl helt enkelt bevis på att det är onödiga stopp. De har inget annat att göra medans de väntar på laddningen än fota lite?

Kanske ska fota nästa gång jag tankar, och visa hur pumpen trycker i bensin i ett flöde som motsvarar 21 MW. Men frågan är om jag hinner få fram mobilen och fota mellan det att jag stoppa ner kortet i plånboken och tankningen är klar....

(Moderna pumpar ger 40 liter per minut, d.v.s. 2400 liter i timmen. En liter bensin innehåller cirka 9 kWh energi. Det ger att den pumpar 21600 kWh på en timme, vilket alltså motsvarar 21,6 MW.)
Jag har fotat elbilens laddning en gång för att visa att 1/3 tank kostade 60 Kr på offentlig snabbladdare. Den första februari 2022 fotograferade jag bensinpumpen när jag tankat. Föga anade vi då att 21:22 per liter skulle anses billigt några månader senare när priset var på väg upp emot 30 Kr. Innan det belopp som reserverades på kortet höjdes från 1000 kr fick jag tanka två ggr för full tank. Sedan räckte inte nya reservationsbeloppet 1500 för full tank heller. Här är det en bra bit till fullt.
Bränslepumpdisplay visar kostnad i kronor, sålda liter och pris per liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar trycka på knappen för lastbilstankning så går det inte så långsamt.
Någon plånbok behövde jag inte ta upp till elbilens laddning, bara att stoppa sladden i uttaget.
 
  • Gilla
  • Älska
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
För det mesta laddar väl elbilsägare hemma på natten för att undvika att åka och tanka som man gör om man har bensin eller diesel. Jag vill minnas att vi haft den diskussionen redan hur lång tid det tar att köra av vägen och tanka tills man är tillbaka igen.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Kanske ska fota nästa gång jag tankar, och visa hur pumpen trycker i bensin i ett flöde som motsvarar 21 MW. Men frågan är om jag hinner få fram mobilen och fota mellan det att jag stoppa ner kortet i plånboken och tankningen är klar....

(Moderna pumpar ger 40 liter per minut, d.v.s. 2400 liter i timmen. En liter bensin innehåller cirka 9 kWh energi. Det ger att den pumpar 21600 kWh på en timme, vilket alltså motsvarar 21,6 MW.)
Sen kan du dela detta med 4 för att få fram vilken energi du får ut till bilens framdrivning. ::rofl:

Men jag håller med, och jag skulle väldigt gärna kunna tanka energi lika snabbt i elbilen - helt klart.

"Bensinbil, ett vinnande koncept på pappret – men hur är de i verkliga livet?"
https://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/
 
  • Gilla
  • Haha
PAF och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kan du dela detta med 4 för att få fram vilken energi du får ut till bilens framdrivning. ::rofl:

Men jag håller med, och jag skulle väldigt gärna kunna tanka energi lika snabbt i elbilen - helt klart.

"Bensinbil, ett vinnande koncept på pappret – men hur är de i verkliga livet?"
[länk]
Eller dela med ca 2,5 för diesel om en del av värmeförlusten används för att värma kupen. Hur många "kW" är det ur en dieselpump med högre flöde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.