Noterade just att hemtjänsten blivit med Zoe
 
Teslan återlämnad. Den var betydligt bättre än vad hyrbilar brukar vara.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Teslan återlämnad. Den var betydligt bättre än vad hyrbilar brukar vara.
Har du lust att ge en recenssion?
 
Jag såg just att Lexus ger Batterigaranti i en miljon kilometer. Jag har iofs inte läst det finstilta...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har du lust att ge en recenssion?
Jag skrev lite häromdagen, kolla det inlägget. Sammanfattningsvis en bra bil i sin storleksklass. Jag tror en BMW, Audi eller MB kostar ungefär lika mycket.
Rolig att köra och enkel att ladda. Att plugga in kabeln och laddaren identifierar bilen utan krångel med appar, brickor, abonnemang och kreditkort är ett måste. Fattar inte att vissa nya modeller saknar detta.

Detta var standardversionen så det finns ju M3 med mer räckvidd också vilket jag skulle vilja ha om jag köpte en. Men hade nog gått på det förnuftigare valet som familjebil Y, även om jag gillar storleken på S och X.
Jag gillar enpedalskörningen, men det finns väl i alla elbilar?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag gillar enpedalskörningen, men det finns väl i alla elbilar?
Tyvärr inte. Volkswagen fortsätter att imitera en gammaldags automatlåda så att den kryper framåt även om man släpper gasen.
 
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tyvärr inte. Volkswagen fortsätter att imitera en gammaldags automatlåda så att den kryper framåt även om man släpper gasen.
Det verkade finnas tre lägen att välja på i teslan.
Att bilen kryper framåt sakta kanske går att leva med, men skönt att inte behöva bromsa när farten ska minskas lite, bara att utnyttja den kraftiga motorbromsen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag skrev lite häromdagen, kolla det inlägget. Sammanfattningsvis en bra bil i sin storleksklass. Jag tror en BMW, Audi eller MB kostar ungefär lika mycket.
Rolig att köra och enkel att ladda. Att plugga in kabeln och laddaren identifierar bilen utan krångel med appar, brickor, abonnemang och kreditkort är ett måste. Fattar inte att vissa nya modeller saknar detta.

Detta var standardversionen så det finns ju M3 med mer räckvidd också vilket jag skulle vilja ha om jag köpte en. Men hade nog gått på det förnuftigare valet som familjebil Y, även om jag gillar storleken på S och X.
Jag gillar enpedalskörningen, men det finns väl i alla elbilar?
Jo dessutom upplever man den inte som en bil som är konverterad från bensin till el. Alltså att man sitter ovanpå 100 blybatterier eller att bagageutrymmet är märkligt litet få det ligger batterier under lastgolvet.
Det beror ju naturligtvis på stt bilen är designad för el från början.
Glömde förresten att öppna frunken.

En veckas körning kostade 60 kr med superchsrger, läggs på hyran. Billigt och enkelt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det verkade finnas tre lägen att välja på i teslan.
Att bilen kryper framåt sakta kanske går att leva med, men skönt att inte behöva bromsa när farten ska minskas lite, bara att utnyttja den kraftiga motorbromsen.
Det går absolut att leva med. Jag har undrat sedan jag började köra med DSG-låda varför den skulle imitera den gamla sorten med momentomvandlare. Och när jag körde en Tesla modell 3 gillade jag genast att den saktade in till stillastående när man släppte gasen. ID4 har två lägen. Ett där bilen bestämmer hur mycket man vill motorbromsa. Då går det inte att påverka hur mycket det blir. Nuddar man gasen slutar den helt att motorbromsa. Det andra läget har en konsekvent och ganska kraftig motorbroms som är fullt reglerbar med gasen. Men tyvärr saktar den inte in till stillastående. Jag använder bara läget med motorbroms man får reglera själv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Shell verkar förstå hur man bygger laddstationer för bilar med släp.
Mack med flera pumpar, matbutik, klart väder, ingen trängsel, belägen vid skog och berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
robhol och 5 till
  • Laddar…
Jag såg min första handikapplats med laddning härom dagen. Kungsholmsgatan, vid polishuset.

Hjärnan började snurra lite:
  • Är vanliga laddplatser (framför allt snabbladdare) normalt ett problem för rörelsehindrade?
  • Kommer en sån hör plats oftare än andra handikapplatser ockuperas av folk som inte har där att göra?
  • Måste man ladda om man står på en handikappladdplats, och blir den totala tillgängligheten (ur olika perspektiv) bättre eller sämre av det här?

Nya tankar, för mig i alla fall. Känner iofs. några som sitter i rullstol, men ingen av dem har elbil.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag såg min första handikapplats med laddning härom dagen. Kungsholmsgatan, vid polishuset.

Hjärnan började snurra lite:
  • Är vanliga laddplatser (framför allt snabbladdare) normalt ett problem för rörelsehindrade?
  • Kommer en sån hör plats oftare än andra handikapplatser ockuperas av folk som inte har där att göra?
  • Måste man ladda om man står på en handikappladdplats, och blir den totala tillgängligheten (ur olika perspektiv) bättre eller sämre av det här?

Nya tankar, för mig i alla fall. Känner iofs. några som sitter i rullstol, men ingen av dem har elbil.
Ja varför skulle inte rörelsehindrade ha laddplats om folk vill ha omställning? Handikapp betyder större plats. Och handikapp betyder inte rullstoll. Min mor har handikapptillstånd och är gående.

Är platsen en snabbladdare då ?
 
Jag vet att det inte bara är rullstolsbundna som kan få handikapptillstånd. Min poäng var bara att min begränsade kunskap om nyttjande av handikapplatser inte hjälpte mycket när det kom till elbilstankar.

Nej, det är inte en snabbladdare i just det här fallet, utan en vanlig destinationsladdare. Men ibland får man en aha-upplevelse och jag slogs av att många snabbladdare nog också är att betrakta som svårtillgängliga.

Min andra tanke när jag gick förbi den var att en plats som finns för att säkerställa handikappades möjlighet att parkera nära destinationen här kom i konflikt med viljan att se till att det även finns tillgänglighetsanpassade laddplatser. Utan att ha tänkt jättemycket på frågan känns det som om de två nyttorna i viss mån är konkurrerande.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag såg min första handikapplats med laddning härom dagen. Kungsholmsgatan, vid polishuset.

Hjärnan började snurra lite:
  • Är vanliga laddplatser (framför allt snabbladdare) normalt ett problem för rörelsehindrade?
  • Kommer en sån hör plats oftare än andra handikapplatser ockuperas av folk som inte har där att göra?
  • Måste man ladda om man står på en handikappladdplats, och blir den totala tillgängligheten (ur olika perspektiv) bättre eller sämre av det här?

Nya tankar, för mig i alla fall. Känner iofs. några som sitter i rullstol, men ingen av dem har elbil.
När jag förra veckan körde Tesla i USA var en av åtta platser vid deras superchargers handikappruta. Nu är ju alla parkeringsrutor i USA stora så det är gott om plats för en elbil ändå. Rutorna är dimensionerade efter stora pickup trucks.
Det mesta i USA är handikappanpassat, inga trappor eller trösklar och är det så finns det ramper. Principen är att alla ska kunna köra bil oavsett ålder eller handikapp.
Egentligen skulle en robotarm kunna koppla sladden i Teslan på deras egna laddare. Det är ju ett enda gränssnitt och luckan öppnas och stängs automatiskt på bilen redan. Bra för handikappade och bekvämt för alla.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nu är det någon som går på droger:
https://carup.se/orattvisan-elbil-som-tjanstebil-101-000-kr-billigare-per-ar/

Om min arbetsgivare betalar för detta så är det en del av min lön, det är inte en orättvisa. Jag kommer personligen (om jag får en företagsleasingbil nästa år, vilket jag tror) att få ett löneavdrag, så jag får inte denna fördelen, men jag tycker inte att detta är fel. Varför skulle det vara det?
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.