Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.

Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.

Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-

De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, garage, fritidshobbys mm mm.
 
Redigerat av moderator:
Jag har valt att fortsätta själv stå för hela kostnaden för det befintliga boendet, bygger/köper man däremot nått nytt gemensamt är det väl naturligt att man delar både investering och drift.
 
  • Gilla
PiaHelena och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har valt att fortsätta själv stå för hela kostnaden för det befintliga boendet, bygger/köper man däremot nått nytt gemensamt är det väl naturligt att man delar både investering och drift.
Intressant tanke från din sida, så om vi väljer att göra så och bor ihop i säg 3 år innan man ev skaffar något gemensamt så ska hon ej ha några boendekostnader?
 
  • Gilla
hemmabygg och 5 till
  • Laddar…
Du äger huset, så du betalar ränta+amortering.
Övriga kostnader tycker jag ni borde dela.
Då behöver de inte bli infekterat vid separation samt hon borde bli glad, hennes "hyra" blir bra mycket mindre om hon betalar 10k idag.

För guds skull, börja inte dela på någonting som hör till huslånet osv utan att få allting skriftligt av jurist eller liknande. Kan bli katastrof vid separation. Ta det från någon som testat...
 
  • Gilla
te95mne och 52 till
  • Laddar…
Man måste inte dela 50/50 på allt.
 
  • Gilla
MagHam och 10 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Intressant tanke från din sida, så om vi väljer att göra så och bor ihop i säg 3 år innan man ev skaffar något gemensamt så ska hon ej ha några boendekostnader?
Tycker det låter konstigt, varför ska hon bo helt gratis? Ni är vuxna människor. Inget konstigt att dela på de dagliga förbrukningskostnaderna. Ska inte heller vara en konstig diskussion att ta med henne. Om hon tycker det är konstigt skulle jag säga "röd flagg".
 
  • Gilla
metthe och 21 till
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Du äger huset, så du betalar ränta+amortering.
Övriga kostnader tycker jag ni borde dela.
Då behöver de inte bli infekterat vid separation samt hon borde bli glad, hennes "hyra" blir bra mycket mindre om hon betalar 10k idag.

För guds skull, börja inte dela på någonting som hör till huslånet osv utan att få allting skriftligt av jurist eller liknande. Kan bli katastrof vid separation. Ta det från någon som testat...
Amorterar ej som jag skrev.
Tro mig, jag har gått igenom en infekterad separation så där har jag koll.
 
  • Gilla
Malainor och 2 till
  • Laddar…
El, vatten, sopor etc. är ju rätt uppenbara kostnader att dela 50/50
Du har ju redan tagit bort amorteringarna, de ska ju du stå för som äger huset/lånet.

När det gäller räntan så känns det i mina ögon rätt rimligt att ni står för 50/50 *efter* att ni har dragit bort ränteavdraget. Det är ju en ren kostnad för boendet och inte i sig något som förändrar värdet på huset.

Gemensamma inköp som inte har med huset att göra kan man ju hantera via delade konton, även möbler och liknande som går att "dela" vid en eventuell separation.

Investeringar och utbyggnad av huset bör du stå för själv så länge du är ensam ägare till huset.
Dels av rättviseskäl, då hon inte kommer att få ta del av värdet av det om du behåller huset.
Dels för din egen säkerhets skull, om det går att visa att hon har ökat värdet på huset kan det i förlängningen ge dig en skuld till henne vid en eventuell separation som innebär att du måste sälja huset för att lösa ut henne.
 
  • Gilla
Lived och 47 till
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Tycker det låter konstigt, varför ska hon bo helt gratis? Ni är vuxna människor. Inget konstigt att dela på de dagliga förbrukningskostnaderna. Ska inte heller vara en konstig diskussion att ta med henne. Om hon tycker det är konstigt skulle jag säga "röd flagg".
Jag är absolut inne på ditt spår och för henne är det självklart att betala, däremot så kan jag tycka att det känns fel att dela 50/50 eftersom huset är mitt och således faller det på mig om något blir fel.
 
  • Gilla
Polgara71 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Intressant tanke från din sida, så om vi väljer att göra så och bor ihop i säg 3 år innan man ev skaffar något gemensamt så ska hon ej ha några boendekostnader?
Det är helt upp till er, jag tänker att partnern kan behöva spara ihop till en kontantinsats för framtida gemensamt husbygge och då är väl 3 år a' 120 tusen en rätt lämplig start?

Om du får flytta in hos henne istället kan du ju stå för halva hyran (och sälja din villa) och på det viset dra ihop mer eget kapital till det framtida gemensamma boendet.
 
  • Gilla
Admir Becic och 4 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Jag är absolut inne på ditt spår och för henne är det självklart att betala, däremot så kan jag tycka att det känns fel att dela 50/50 eftersom huset är mitt och således faller det på mig om något blir fel.
Du betalar såklart om det behövs renoveringar eller om fel uppstår. Men kostnad för vatten, sophämtning, värme, internet osv påverkas ju inte av det.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är helt upp till er, jag tänker att partnern kan behöva spara ihop till en kontantinsats för framtida gemensamt husbygge och då är väl 3 år a' 120 tusen en rätt lämplig start?

Om du får flytta in hos henne istället kan du ju stå för halva hyran (och sälja din villa) och på det viset dra ihop mer eget kapital till det framtida gemensamma boendet.
Ej aktuellt att gå från ett stort hus (med flera barn) till en lägenhet där vi ej får plats.
 
D Daniel4s skrev:
Tro mig, jag har gått igenom en infekterad separation så där har jag koll.
Det är det många som gjort, därför väljer jag att stå för samtliga kostnader (och eventuella vinster eller förluster) för de fastigheter jag är ensam ägare till.
 
  • Gilla
Bjerrod och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är helt upp till er, jag tänker att partnern kan behöva spara ihop till en kontantinsats för framtida gemensamt husbygge och då är väl 3 år a' 120 tusen en rätt lämplig start?

Om du får flytta in hos henne istället kan du ju stå för halva hyran (och sälja din villa) och på det viset dra ihop mer eget kapital till det framtida gemensamma boendet.
Fast om han ska betala halva hyran om han flyttar in till henne och hon inte ska betala något om han flyttar in till honom blir det väl inte riktigt rättvist?
Vad var och en har på bankkontot innan har vi ju ingen koll på, hon kan ju mycket väl vara mångmiljonär utan att det förändrar frågeställningen.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast om han ska betala halva hyran om han flyttar in till henne och hon inte ska betala något om han flyttar in till honom blir det väl inte riktigt rättvist?
Allt behöver inte vara riktigt rättvist.
 
  • Gilla
MrPrima
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.