Hur räknar man på vilken effekt man behöver på en flispanna?

Jag värmer 5 villor och en lägenhet på totalt 850 m2 boyta samt några lokaler på tot 500 m2 byggyta med en panna på ca90 kW. Är det riktigt kallt kan det vara på gränsen att den räcker. Då värms även varmvatten i bostäderna.

Räknade på 75W/m² då vi bestämde. har en panna på 35KW och värmer 300m² hus. men tanken är att även bygga ett garage ca.150m² minst i framtiden. I dagsläget går pannan mest på ca.11KW så den räcker till gått och väl.

B
Jag har ett hus på 440m2 och en verkstad på 400m2 då borde jag behöva 63kW. En försäljare jag pratat med påstår att 50kW ska räcka utan problem.

Har hört att man ska ta till lite på effekten när det gäller flispannor, hur mycket behöver man ta till?
kanske jag behöver 70-80kW då?

50kW tror jag också räcker gott och väl, men jag vet inte dina förutsättningar så därför "tror" jag. Själv märker jag att om jag bara skulle värma huset så skulle det räcka med 15kW. då skulle det bli 50W/m². Men då skulle jag ha ganska tajt marginal. Med 50W/m² för dig så hamnar du på 42kW, Så en 50kW panna kanske är lite tajt, men samtidigt så ska du väl inte ha så varmt i garaget vilket bör ha mindre W/m². Samtidigt är det säkert sämre isolerat. :).
Ja du märker kanske vart detta bär, 50kW kanske ger lite för snäva marginaler låter som 70kW skulle vara perfekt!

Detta är bara mina tankar så ta dem viss skepsis.

B
Jag har inte varmt så ofta i verkstaden så det är kanske lite svårt att veta exakt, värmer hela ytan med två 9kW elbjörn i dagsläget och det brukar ge tillräcklig temperatur.

Huset är bra isolerat men man vill ju inte snåla på några tusenlappar och göra fel vid en sån här pass stor investering.

Ringde upp försäljaren idag och dom har tydligen pannan i 60kW också för nästan samma pris, så han ska få skicka en ny offert.

Vilken märke funderar funderar du på bullerbang?
Är själv i beslutsfasen på att köpa en ny flispanna och det lutar mot en Österrikisk flispanna för egen del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.