H
Ett alternativ när man ska ha fasta adresser är ange i dhcp vilken adress en utrustning ska ha. Den får alltid samma adress, men fördelen är att all utrustning kör dhcp och vill du byta adress på någon utrustning så gör du detta enkelt i dhcp servern.
 
Mikael_L
Jag har en plan nu.
Adress 0 och 255 är ju reserverad (multicast och broadcast-adresser va?)

Så 1-15 för fast nätverksutrustning, där utrustningen själv bestämmer IP.
Här kommer jag antagligen bara ha routern, på 1, kanske i all framtid, men då finns det i alla fall plats för 14 prylar till.

sen 16-63 för fasta IP som routern tilldelar.
Och så låter jag resten vara DHCP-range.
Ev kan jag köra med 64-191 eller något sådant, så finns det lite reserv för framtida bruk.

Så tror jag att jag gör.
Det känns lite smått löjligt egentligen att välja områden efter IP-mask, kommer knappast ha någon användning för det. Men det verkar ju lite proffesionellt .. :D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så tror jag att jag gör.
Det känns lite smått löjligt egentligen att välja områden efter IP-mask, kommer knappast ha någon användning för det. Men det verkar ju lite proffesionellt .. :D
Ni är så ambitiösa! :) Jag låter DHCP sköta rubbet, även om en av burkarna har en fast (och lättihågkomlig) adressreservation i DHCP-servern för säkerhets skull. I övrigt duger mDNS/DNS fint för att hitta datorerna.
 
H hus520 skrev:
Ett alternativ när man ska ha fasta adresser är ange i dhcp vilken adress en utrustning ska ha. Den får alltid samma adress, men fördelen är att all utrustning kör dhcp och vill du byta adress på någon utrustning så gör du detta enkelt i dhcp servern.
Jo, det är ju det vi pratar om här. MEN, om DHCP-servern är nere så kommer då nätverket inte att fungera. Och då vill jag att mina "headlessburkar" har en fast IP-adress.

Burkar som har skärm och tangentbord kommer jag åt att felsöka fysiskt, men NAS, router etc som inte har skärm vill jag kunna köra ssh till oavsett om DHCP-servern fungerar eller inte.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns lite smått löjligt egentligen att välja områden efter IP-mask, kommer knappast ha någon användning för det. Men det verkar ju lite proffesionellt .. :D
Precis likadant resonerade jag:)

Jag tror att jag faktiskt hade nånting på .200 ett tag, men det kändes "fel":)
 
N Nerre skrev:
MEN, om DHCP-servern är nere så kommer då nätverket inte att fungera.
Fast hur stor är risken för att det ska ske?
 
Mikael_L
T TowaTei skrev:
Fast hur stor är risken för att det ska ske?
Inte så jättestor risk. Det är väl i mitt fall närmast om routern på inkommande WAN pajat, då den sköter DHCP.

Då kommer jag i vilket fall inte kunna surfa utåt, men dock inte heller komma åt något inne i huset heller.

Men det finns ett scenario till. Säg att man har "hård" IP-adress till någon enhet, då går det bra att komma åt den även ifall man helt kopplat loss just den enheten från nätverket. Jag behöver inte sätta igång någon annan manick som sköter DHCP för att accessa.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte så jättestor risk. Det är väl i mitt fall närmast om routern på inkommande WAN pajat, då den sköter DHCP.

Då kommer jag i vilket fall inte kunna surfa utåt, men dock inte heller komma åt något inne i huset heller.
Jag provade nyss att koppla ur nätverkskabeln mellan routern (som sköter DHCP) och switchen. Sedan väntade jag fem minuter, därefter provade jag att koppla upp mig mot NASen (MAC/IP mappning via DHCPn) via telefon (IP via DHCP), jag kom åt NASen.
Provade att starta upp Apple-TVn (från standby, MAC/IP mappning via DHCPn) för att komma åt NASen, funkar galant, däremot om jag startar om ATVn så får den inget IP-nummer när routern (DHCPn) är frånkopplad.

Eftersom IP-nummer utdelade via MAC/IP-mappning normalt sett inte upphör att gälla så behåller enheterna IP-numret fram till enheten behöver begära nytt IP-nummer.
 
Såhär har jag det konfigurerat i min router/DHCP-server:

Skärmdump av DHCP-serverinställningar i en router med IP-adresser, MAC-adresser och hyrestider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enheter som får IP-nummer på lån


Skärmdump av DHCP-server inställningar i en nätverksrouter med MAC/IP-mappningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enheter som får IP-nummer via MAC/IP-mappning
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom IP-nummer utdelade via MAC/IP-mappning normalt sett inte upphör att gälla så behåller enheterna IP-numret fram till enheten behöver begära nytt IP-nummer.
Absolut, du har alltid minst halva leasetiden på dig att lösa problemet förutsatt att du inte bryter klienternas länkar eller startar om dem, så om du har tex 12 h leasetid så är det först efter 6 h som enheter börjar trilla ur.

Angående att de adresser som delats ut via MAC/IP-mappning inte upphör att gälla så är det olika för olika routrar/dhcp-servrar – vissa sätter leasetiden till ffffffff men min erfarenhet är att de flesta använder samma leasetid som för övriga klienter, men att adressen alltid är reserverad för just den klienten och isåfall har du samma problem för som de andra klienterna (dvs att de trillar ur när leasetiden löper ut). Jag vet inte hur Edgerouter fungerar, men antar att den faktiskt sätter "evig" leasetid eftersom du beskriver det så som du gör.
 
Redigerat:
T TowaTei skrev:
Fast hur stor är risken för att det ska ske?
Det är klart att det inte händer ofta.

Men NÄR det händer (t.ex. hade förra versionen av mjukvaran i min router "finessen" att när WAN var nere så slutade även lokal DNS-hantering att fungera) så är det väldigt trevligt att kunna felsöka utan att behöva fabriksåterställa grejerna (normalt enda sättet att vara säker på vilken IP-adress de har).

För mig har det hänt tillräckligt ofta genom åren (nu snackar vi om de senaste 20 åren) för att jag ska vilja ha riktig statisk IP-adress på de grejer som ingår i infrastrukturen här hemma (router, NAS, accesspunkter).
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Skummade delar av tråden lite snabbt. Man blir ju sugen på att fixa till nätet hemma. Väntar bara på leverans av 300m kabel.

Vet inte om det nämnts men att ha helt öppet nät som det skrivs om i första inlägget är inte så smart eftersom du som ägare av nätet är ansvarig för vad som görs från det. Nu vet jag ingen som åkt dit för att någon gjort något olagligt från deras nät men jag har hört om ett par polisutredningar.
 
A Anaii skrev:
Vet inte om det nämnts men att ha helt öppet nät som det skrivs om i första inlägget är inte så smart eftersom du som ägare av nätet är ansvarig för vad som görs från det.
Vad bygger du det på? Har du några källor eller domar? Det är i stort sett bara hundägare som har strikt ansvar...

Ja, det är klart att om någon använder ditt nätverk för olagligheter så blir det utredning. Precis på samma sätt som det blir om någon använder din olåsta bil till olagligheter. Men därmed inte sagt att du skulle vara ansvarig.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är klart att om någon använder ditt nätverk för olagligheter så blir det utredning. Precis på samma sätt som det blir om någon använder din olåsta bil till olagligheter. Men därmed inte sagt att du skulle vara ansvarig.
Fast här är det nog lite av en gråzon. Trafikförordning (1998:1276), 1 kap, 5 § säger "Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet inte brukas i strid mot bestämmelserna i denna förordning eller mot bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av denna förordning.". Vad jag förstår brukar detta tolkas som att det exempelvis är brottsligt att lämna bilnyckeln i bilen. Hur det skulle bedömas om någon exempelvis lossar handbromsen i en olåst bil (utan kvarlämnad nyckel) och därmed orsakar skada på annans egendom vet jag inte. Jag är dock inte övertygad om att bilägaren i alla situationer skulle anses ha uppfyllt sin skyldighet att "se till att fordonet inte brukas i strid...".

När det gäller att ha ett oskyddat nät håller jag med dig om att det knappast är brottsligt. Kan dock mycket väl tänka mig att man kan bryta mot något finstilt i avtalet med internetleverantören som skulle kunna leda till tråkigheter.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vad bygger du det på? Har du några källor eller domar? Det är i stort sett bara hundägare som har strikt ansvar...

Ja, det är klart att om någon använder ditt nätverk för olagligheter så blir det utredning. Precis på samma sätt som det blir om någon använder din olåsta bil till olagligheter. Men därmed inte sagt att du skulle vara ansvarig.
Ok, ta det med en nypa salt som med allt man läser på nätet. Det är 10+ år sedan så jag kanske kommer ihåg fel, men troligtvis var det en kurs i IT-juridik jag tog när jag pluggade. Har inte kvar kurslitteraturen så kan inte kolla om det är det som är källan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.