tommib
petersv skrev:
Vissa routers har en SOC med en enda 1Gbit port till switchen, så att wan och lan går på samma port (men olika vlan och olika ip-nät) mellan SOC och switch.
...och där var de speciella applikationerna :)
Detta var faktiskt nytt för mig... men intressant.
 
Vad är de speciella applikationerna?
Gästnät, DMZ osv är väl inte så speciellt idag? Mina svärföräldrars router frågade om den skulle skapa ett särskillt gästnät första gången den startades.

Att ett konfigurerbart switchchip med vlan-trunk mellan SOC och switchchippet används som port-expander är ju huvudsakligen bara en implementationsfråga. För användaren är det olika portar. Med viss mjukvara kan man använda hela potentialen hos switchen (vlan-trunkar utåt t ex) men det är ju inte den vnaliga användningen. Den vanliga användingen är rena standardfunktioner. Och de är mestadels på lager 3.
 
tommib
SOC med endast en port och VLAN mot switch-chip. Det var iofs inte just den applikationen jag hade i åtanke men det var roligt att du tog upp den.

För övrigt så håller jag helt med dig.
 
Frankesson skrev:
Ok. En konsumentrouter har en wan port. Den jobbar i layer 3. En riktig router har till uppgift att hålla reda på olika nät och fördela trafiken på dessa. För det behövs fler portar i L3 än 1.
Nu är jag kanske ute och cyklar men det finns konsumentrouterar som har dubbla WAN-portar, där det går att ställa in att den andra WAN-porten är backup om den första går ner, eller så går det att "lastbalansera" WAN-portarna.
Asus har flera modeller, tex RT-AC66U.
 
Det går att ha fast och dynamisk allokering i samma nät, ja. Jag backar där. Det jag syftade på är att det för de flesta är utom räckhåll att avdela utrymme i ip serien för fast allokering, mycket enklare då att skapa mac låsning i routern.

När det sedan gäller fråga om L2 eller L3 så är det som sagt av mindre betydelse, men jag menar ändå att switch sidan är just en switch och inte har routing kapacitet. Däremot är det möjligt att separera layer 2 nät med vlan.

Man skall aldrig vara tvärsäker, men en konsumentrouter med två wan portar har jag aldrig sett, och RT-AC66U har det iaf inte. Visa mig gärna en som har.
 
Tyvärr står det inget om det i manualen, från början var det inte dubbla WAN men med nyare firmware (från Asus) så har den funktionen tillkommit.
Tyvärr framgår det inte klart och tydligt i firmwarehistoriken på hemsidan men i Version 3.0.0.4.378.9383 så åtgärdades "Fixed dual wan ping time watch dog issue which might cause .false fail over to secondary wan." http://www.asus.com/se/Networking/RTAC66U/HelpDesk_Download/

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Switcher är ju en port extender, varje port kan adresseras oberoende från cpun (med hjälp av vlan på den stumpen). Mellan de olika portarna kan man routa på lager 3. Vad mer begär du?

Vad gäller statisk allokering så har alla routrar för konsumenter kommit med dhcpallokeringen börjande på .50 eller .100 just för att lämna plats för de statiska allokeringarna.
 
Frankesson skrev:
Det går att ha fast och dynamisk allokering i samma nät, ja. Jag backar där. Det jag syftade på är att det för de flesta är utom räckhåll att avdela utrymme i ip serien för fast allokering, mycket enklare då att skapa mac låsning i routern.
Alla routrar jag har haft har haft möjlighet att ställa in ett adressområde för de dynamiskt utdelade adresserna. Då kan man t.ex. ställa in det på .32 - .254 så har man adresserna .1 - .31 att använda som statiska.

Jag har som sagt var kört så ända sen jag körde ISDN i slutet av 90-talet (då var ISDN-modemet "router" och hade DHCP-server).
 
Frankesson skrev:
Man skall aldrig vara tvärsäker, men en konsumentrouter med två wan portar har jag aldrig sett, och RT-AC66U har det iaf inte. Visa mig gärna en som har.
Efter lite sökning på nätet, bl.a. på SweClockers, så har bl.a. ovan nämnda router haft dubbla WAN sedan iaf hösten 2013, i början var WAN2 bara USB-porten med en 3G/4G-sticka, senare firmware tillät välja WAN2 till någon av LAN-portarna (som då blev WAN-port). I augusti-14 skrev jag om dubbla WAN och ovan nämnda router i detta forum.
 
Jag tror att Merlins mjukvara alltid haft stöd för att köra en av LAN-portarna som WAN (det är ju inget problem om det är VLAN som styr vad portarna används till).

Men Asus hade inte dual WAN-stödet påslaget från början i sin egen mjukvara, eftersom det inte riktigt hade bra funktionalitet. Ville man köra med två olika statiska routes funkade det (jag tror att folk i Kina ofta är intresserade av det, men osäker på varför), men stödet för fail-over var väldigt dåligt. Den bytte WAN när den som för närvarande användes gick ner. Men det innebar då att om man hade fail-over till 3G så gick den över dit om normala WAN gick ner, men låg kvar tills 3G gick ner (den gick alltså inte tillbaka när normala WAN gick upp).

Det är ju också så att det kan vara oerhört svårt att detektera när den ordinarie linan är nere, länken kan ju vara uppe men stopp på vägen (väldigt vanligt), så logiken för att detektera om en förbindelse är uppe eller nere är svår att få till.
 
Mikael_L
Hej igen.
Jag tar mig tyvärr aldrig tid att ordna till min datormiljö här hemma. Jag har alltid för stort kunskapsglapp så jag orkar lixom inte ta tag i skiten.

men men

Om man nu sätter lite saker med statiskt IP i routern och andra enheter för IP dynamiskt mha DHCP. Finns det något bra att tänka på när man väljer statiska adresser?
Jag kan tänka mig att man t.ex. gärna har statiska prylar grupperade på något vis ...
 
Jag har delat upp min DHCP-range i grupper.

Av traditionella orsaker så hade jag "servrar" på låga adresser så 1-15 är reserverade för "statiska IP-adresser". Idag används dock bara .1 och .15 tror jag (.1 är ju routern och .15 är en burk som förut var lokal DHCP-server, men idag främst kör Nagios).

Sen har jag för mig att jag kört typ 16-63 som rent dynamiska (d.v.s. för besökare och nya enheter).

Sen har jag några "grupper" med statiskt tilldelade DHCP-adresser, övervakningskamerorna ligger i en grupp, våra MythTV-datorer i en grupp etc. Jag minns inte på rak arm vad grupperna ligger på, men då de bara tilldelas statiskt så handlar det ju bara om att de inte får inkräkta på varandra. Jag tror nån grupp är från .100 och en bit upp, en annan från .150 eller .160.

Jag har dem ligger i IP-adressordning i konfigurationsfilen och där ligger också kommentarer om vad som är dynamisk range och vilka burkar som har statiska adresser.
 
Mikael_L
Jag tror jag kör på något typ så.
Säg 1-15 eller 1-31 som nätverks-specifika grejer, ev routrar och sånt.

Och sen ett område dynamiskt,
Och så kastar jag in annat statiskt, typ skrivare osv på ett range högre upp, säg över 192 kanske

Ska jag anse NAS'en som nätverkshårdvara tro (IP 1-16) eller annan utrustning ... :thinking:
 
Jag har satt sånt jag behöver komma ihåg ip-adresser till jämna siffror, typ 50,100, 200. Enklare att komma ihåg när man snabbt behöver SSH in och pilla med nåt.
Å andra sidan har jag inte speciellt många prylar anslutna, så mitt rent dynamiska område behöver inte vara stort. Sällan fler än 10 enheter igång samtidigt.
 
De som jag kört på 1-15 är alltså såna där det är konfigurerat en statisk IP-adress direkt i burken. Tanken är att de grejerna ska funka även om DHCP är nere. Även accesspunkterna har statiska adresser satta direkt i burken istället för med DHCP, just för att nätverket ska kunna fungera med IP-adresser (för felsökning) även om DHCP-servern är nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.