På jobbet hade vi problem med att läckströmmar från tillräckligt många datorer, bildskärmar och lysrörsarmaturet tog oss till gränsen till att jordfelsbrytarna löste ur efter förtätning an landskapen. När vi ändå behövde sektionera så fick vi över till PSA för alla grupper.

Hemma har jag svårt att se att det ska behövas, om man inte har väldigt mycket utrustning.

Själv har jag en PSA för värmepumpen (med övervakning av värmepumpen), en JFB för all uteel, en JFB för avfuktaren i krypgrunden och uttag i köket och lite annat och en för allt annat. De två sista är separerade mest för att det är olika centraler. Kökselen var ändå ny och kaffekokaren gör att man märker om elen i krypgrunden har gått. :)

Värmepumpen har en egen psa eftersom eltillskottet läcker ett antal mA och summaströmmen låg väl högt när den delade JFB med resten av huset.
 
P
Finns det PSA för trefas?
 
tommib
sallad skrev:
Kollade på internetz :|
Funktionen borde bli samma som för en vanlig elcentral väl?
[länk]
Funktionen blir samma som för en fyrpolig JFB med efterföljande (eller föreliggande) 3-polig säkring. Det ersätter inte en elcentral (mer än möjligen en liten UC).
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Jo, det var ungefär så jag menade. Som att den elektriska saken / förbrukaren får en "egen elcentral" som tar hand om den för att använda ett vardagligt språk :rolleyes:
 
hsd skrev:
När något händer med ett lysrör eller vvberedare eller brödrosten eller torktumlaren är det inte så jätteenkelt att finna vad som felar säskilt som många jordfel kan vara intermitenta, eller jfb löser för en felaktig lockborste och datorn tvärdör....
har man elanläggningen uppdelad så förenklar det felsökning när något händer,
Men knappast så mycket att det egentligen spelar roll. Visst. "ute/inne" är en vettig uppdelning, inte tu tal om det. Men om locktången släcker halva huset eller hela lär ju spela mindre roll i sammanhanget. Att felsöka ett sådant intermittent fel är trist i vilket fall.

hsd skrev:
och alla vet väl vad en Dator i drift kan göra vid plötsligt strömavbrott
Posta argsinta inlägg på Byggahus-forum, eller vad? ;) Nej, jag vet inte mer än att den stängs av. (Det är typiskt vid tillslag som datorer går sönder, extremt sällan vid ett rent frånslag, som man får från en JFB).
 
P
tommib skrev:
Funktionen blir samma som för en fyrpolig JFB med efterföljande (eller föreliggande) 3-polig säkring. Det ersätter inte en elcentral (mer än möjligen en liten UC).
Det är bara att det börjar bli trångt i centralen och vattenpumpen skulle jag vilja lägga på eget då den drar JFB för huset och då blir det kallt när VP stannar...
 
tommib
TheStills skrev:
Det är bara att det börjar bli trångt i centralen och vattenpumpen skulle jag vilja lägga på eget då den drar JFB för huset och då blir det kallt när VP stannar...
Vad är problemet då? Är det en fråga?
Naturligtvis kan du sätta en fyrpolig PSA till din vattenpump om du har behov av det (eller bara vill).
 
P
tommib skrev:
Vad är problemet då? Är det en fråga?
Naturligtvis kan du sätta en fyrpolig PSA till din vattenpump om du har behov av det (eller bara vill).
Nej ingen fråga bara en förklaring och förtydligande då du i ditt tidigare svar inte verkade förstå hur man kunde ha behovet...
 
tommib
TheStills skrev:
Nej ingen fråga bara en förklaring och förtydligande då du i ditt tidigare svar inte verkade förstå hur man kunde ha behovet...
Jodå, jag förstår behovet. Jag funderade själv på att ha en till bergvärmen för att inte ta upp lika många moduler i centralen. Vad jag kommenterade var att den inte ersätter en elcentral då denna innehåller annat också förutom JFB och säkringar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.