Denna tråd hade jag glömt bort :)
Lösningen blev två st PSA. En PSA för kyl+frys samt en för utomhusbelysningen. Resten ligger på jfb.
Och en liten parentes. Ju mer jag läste på desto mer intresserad blev jag på hur detta funkar. Det resulterade i att jag började plugga till elektriker. I oktober är jag klar. Det har tagit lite längre tid än väntat, men jobbar man 100% samtidigt är det lite svårt att plugga 100% också :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Vad heter den utbildningen om man får fråga, det är ju mycket snabbt om det bara tar ca 1 år?
 
Elmont: Teknikutbildarna har en utbildning där man läser samtliga ämnen som behövs. 1 års teori (vid 100%), där man även kan läsa i sin egen takt, snabbare eller långsammare om man så vill. Därefter kommer sedvanlig lärlingstid osv.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
sallad skrev:
Länkade lite fel förstås. . eller menar att det också fanns det ni kallar "PSA" = personskyddsautomater.
[länk]
Att det säljs billiga PSAer från biltema är knappast en anledning att använda sådana. Jag skulle hålla mig till mer kända märken och göra som andra sagt tidigare, dvs sektionera mindre.

Min personliga åsikt är att det kan vara praktiskt att ha två sektioner med separata JFB om något havererar mitt i natten och JFB inte går att återställa. Då kan man ändå få belysning och i värsta fall dra skarvsladd till kyl/frys tills man kan få en elektriker på plats.

Jag kommer själv installera en PSA snart för en enskild grupp men det är ett specialfall då jag har ett par servrar hemma som jag vill ska vara opåverkade när JFB löser. Dessutom kan jag då ha en grupp i centralen som heter IT-kraft :)
 
  • Gilla
tuktuk och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen så att det som säljs på exempelvis Biltema bara är rent skräp?
Jag vet att det varierar med olika saker men t ex många verktyg är ju inget fel på.
I ett sånt här fall skulle det ju vara rent farligt om man sålde felaktiga jordfelsbrytare.
 
tommib
Nja, de kan vara bättre, de kan vara sämre. Ett tag har jag för mig att Biltema sålde Merlin Gerin vilket är ett rätt stort och känt märke på kontinenten. Problemet med biltema är att de byter leverantörer som andra byter kalsonger. Det som är bra en vecka kan vara uselt nästa. På en skiftnyckel eller skruvmejsel kan du alltid titta på hur den är byggd men du kan inte öppna en dvärgbrytare/PSA/JFB. Generellt kan man väl säga att de billigare elgrejerna är mer svårarbetade, har sämre kvalitet i delarna (de går lätt sönder) och kan vara svåra att hitta igen (tänk fyra olika typer av eluttag i samma rum, been there, seen that). Samtidigt kan det vara exakt samma grejer som säljs på andra ställen, t.ex. FK från biltema är med all sannolikhet exakt samma Amokabel som säljs på Jula/ClasO fast utan märkning på kartongen (förutom biltemas märke då). Den känns i alla fall likadan att jobba med.

Eftersom jag i mitt eget tycke inte kan utvärdera elmateriel mer än på en grundläggande nivå köper jag bara stora märken (i mitt fall Hager och Garo för normkomponenter, Elko resp Eljo för uttag/brytare mm) då detta är vad de flesta elektriker använder. Visst, lite dyrare men värt varenda krona i sinnesfrid och icke uppslitna knogar när man monterar det. Elcentral byter man sannolikt bara en gång så varför snåla? Så dyrt är det dessutom inte, speciellt inte när man jämför med elektrikerns arbetstid. Dessutom kan du vara säker på att det blir svårt att hitta en elektriker som tar på sig att montera grejer från Biltema.
 
  • Gilla
Bengt N
  • Laddar…
tommib skrev:
Min personliga åsikt är att det kan vara praktiskt att ha två sektioner med separata JFB om något havererar mitt i natten och JFB inte går att återställa. Då kan man ändå få belysning och i värsta fall dra skarvsladd till kyl/frys tills man kan få en elektriker på plats.
Ja, jag skall tillägga att även om jag har allt på en JFB så har jag en tvåpolig brytare för i stort sett all utomhusel. Och när det gick fukt i en skarsladd i vintras (klantigt upphängd julbelysning) så var det käckt att kunna slå av den i källaren, återställa JFBn och äta klart frukosten i lugn och ro, och vänta på att det ljusnade innan jag tog tag i det.

Så det är finns en poäng i det, helt klart.

MEN, å andra sidan så har min JFB bara löst ut skarpt den enda gången, och det hade varit enkelt att undvika. Så risken är inte jättestor. (YMMV förstås).
 
GARO tillverkar flera av Biltemas normapparater sist jag kollade. Dock skulle jag heller inte sätta in deras normapparater. Känns som fel ände att snåla i.

För att återvända till Sallads ursprungliga fråga så har jag två JFB och en PSA i min central. Har fördelat husets samtliga grupper på JFB, lagt elpatronerna till pannan på ena, och brännaren på andra.
På min PSA har jag källarbelysningen så jag i 95 procent av fallen alltid kan jobba i ljus om något löser ut i centralen som jag har i källaren.
 
tommib
Jo, det är sant. Smart med 2p brytare till uteelen. Jag har (eller kommer ha) all uteel och garage/förråd i en egen central så effekten blir nästan samma.

Jag har aldrig löst en JFB "skarpt" på det sättet. Däremot har jag löst den tre gånger när jag hempulat :surprised:
Första två var med ca en timmes mellanrum när jag kortade en kabel som jag redan anslutit (bägge gångerna, jag var lite seg, ok), givetvis med säkringen avslagen men.....

Senaste gången var förra veckan när jag satte upp dammskyddsplast och råkade borra in i ett rör utan att märka det. När jag sedan slog igång belysningen på kvällen gick naturligtvis JFB.

Ang IT-kraft så var faktiskt problemet ett annat. När jag hade elen avstängd några timmar för lite mer avancerat pul i centralen (lägga in jord samt ansluta en tidigare urkopplad grupp) laddade sannolikt några kondensatorer i UPSen ur. När strömmen sedan kom tillbaka löste den sedan omväxlande JFB och säkring tre gånger tills det stabiliserade sig. Så därför får den nu en helt egen 16A PSA....
 
tommib skrev:
Jag har aldrig löst en JFB "skarpt" på det sättet. Däremot har jag löst den tre gånger när jag hempulat :surprised:
Tre gånger? Det var väl inget. ;) Jag är uppe i minst det dubbla. Eftersom jag jobbade som elektriker på den tiden det inte "fanns" JFB, så har jag oerhört svårt att få in i huvudet att man inte får kortsluta jord och nolla någon gång, under några omständigheter. Har nog knappt skruvat upp en enda lampa utan att undvika att släcka huset... ;)
 
Location skrev:
För att återvända till Sallads ursprungliga fråga så har jag två JFB och en PSA i min central. Har fördelat husets samtliga grupper på JFB, lagt elpatronerna till pannan på ena, och brännaren på andra.
På min PSA har jag källarbelysningen så jag i 95 procent av fallen alltid kan jobba i ljus om något löser ut i centralen som jag har i källaren.
En lysande och genomtänkt ordning. Jag avser att byta central hemma om två år och räknar med 2JFB en för huset, en för garage, utomhus och bastu.samt 3 st PSA en per fas. Kyl/frys , IT och Belysning. Samt naturligtvis övervakning /larm på samtliga.

Hemma har vi en JFB på hela husett. Jag har löst JFB skarpt en gång, vatten i ett grenuttag, samt att vi hade en diskmaskin som löste den om man inte väntade 5 minuter efter färdigt programm innan man öppnade.
 
tuktuk skrev:
En lysande och genomtänkt ordning. Jag avser att byta central hemma om två år och räknar med 2JFB en för huset, en för garage, utomhus och bastu.samt 3 st PSA en per fas. Kyl/frys , IT och Belysning. Samt naturligtvis övervakning /larm på samtliga.

Hemma har vi en JFB på hela husett. Jag har löst JFB skarpt en gång, vatten i ett grenuttag, samt att vi hade en diskmaskin som löste den om man inte väntade 5 minuter efter färdigt programm innan man öppnade.
Du kan som sagt med gott samvete skippa den för kyl/frys. Den tillför inget. Om det är risken att vakna till en stinkande frys som är skälet, så behöver du istället temperaturövervakning med larm. Om du bara har en PSA för frysen så skulle jag säga att risken för stinkande frys ökar istf minskar eftersom strömlös frys då blir ett tyst fel. (Åt andra hållet så är frysar/kylskåp inte längre farliga för JFBer).

Har du dessutom bara en belysningsgrupp? Eller var det en speciell belysningsgrupp du tänkte på?
 
PSA på kyl/frys rekommenderar jag, med min ringa kunskap, att kombinera med något man använder ofta. Hos oss sitter kyl/frys PSA i kombination med tv:n. Med barn så drar tv:n igång ofta, och funkar inte den lär man höra det ganska omgående :)

Hemma hos min mor och far är det samma lösning (kyl + frys på psa och resten under en jfb). När de var bortresta för ett tag sedan hade jfb löst ut men inte psa och därmed klarade de kylvarorna.
 
Tanken med kyl och frys är att de inte ska stanna omnågon jfbn löser ut. Men den ska vara kopplad till larmet så den är övervakad.
Med belysning är det framför allt hallen, jag avser. Där sitter dels centralen, dels funkar den då lite som ledljus i resten av huset. Sen kommer halva köket och hela TV-rummets belysning med som bonus. Fast troligen lägger jag om den gruppen så att det blir hallbelysning + fjärrvärmeanläggning.

Och några tysta utlösningar räknar jag inte med eftersom allt bli övervakat och kopplat till larm.

Jag har industribakgrund och sektionerar kanske onödigt mycket. För säkerheten räcker det med en jfb
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.