tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Tre gånger? Det var väl inget. ;) Jag är uppe i minst det dubbla. Eftersom jag jobbade som elektriker på den tiden det inte "fanns" JFB, så har jag oerhört svårt att få in i huvudet att man inte får kortsluta jord och nolla någon gång, under några omständigheter. Har nog knappt skruvat upp en enda lampa utan att undvika att släcka huset... ;)
:)
Jag har börjat jobba så att jag kopplar loss i första dosan och isolerar matande trådar med wago 222. Sen kopplar jag allt jag ska, kontrollerar allt och sedan kopplar ihop det. Nu är det i och för sig så att jag håller på att jorda alla uttag i huset så det faller sig naturligt att göra så eftersom jag ändå byter allt kablage samtidigt (ja, jag är lite anal och vill ha rätt färger när jag ändå drar i jord). Men jag hinner nog lösa den några gånger till, har fortfarande några stumpar gammal kulo kopplad i porslinsdosor kvar och de är ju lite trånga att jobba i....
 
När vi ändå är inne på att prata om jfb. I vilka lägen är det bäst att ha nollan till höger på denna kontra till vänster?
Det normala jag har stött på är att nollan är till vänster, då jfb sitter till vänster om den serie dvärgbrytare den skall skydda. Men finns det lägen där man vill ha de skyddade brytarna till vänster om jfb? Dessutom ar jag sett att iaf Hager har fasskenor med ett glapp för de jfb med nolla till höger så man ändå får rätt inkoppling, dock kostar dessa betydligt mer än en vanlig fasskena.
 
Många bra tankar och funderingar här.
Min fantasi är att jag ska slippa springa två gånger in och ut för att ta reda på var felet sitter vilket är väldigt irriterande. Speciellt om man inte själv är hemma och ska förklara för frun vad som måste göras. En tablå som visar vad som hänt kanske. Hur gör man på en industri? Där kan väl ingen gå och vänta på bättre tider om något slocknar...
 
tommib
Att planera för att något ska lösa JFB på den nivån är lite ambitiöst för en vanlig villainstallation. Den ska helt enkelt inte lösa så ofta att det blir ett bekymmer. Om den gör det har du antingen en felkonstruerad anläggning eller väldigt märkliga apparater inkopplade.
Har du förkastat tanken på att installera något från Biltema än?

I större system kan man ha automatiskt återställande JFB eller så har man inte JFB på kritisk utrustning. I vissa system har man jordfelsövervakning (T.ex IT-nät som i Isolated Terra, inte Informationsteknologi), de förekommer på t.ex. sjukhus då de har några driftsäkerhetsfördelar gentemot de mer vanliga TN-näten.
Nu är jag inte elektriker så jag vet inte så mycket mer om hur industrin gör men du kan nog släppa tanken på att göra något liknande hemma...
 
Det borde inte vara svårt att göra en "light version" av övervakning genom att slänga på hjälpkontakter på dvärgbrytare eller jordfelsbrytare. Och så nån form av smart övervakning med backup ... uppkopplad mot nätet. Vad kan gå fel? :D
 
tommib
Det är klart att det går. En av elektrikerna här på forumet hade gjort just det, hjälpkontakter på två JFB. Men till vilken nytta? Visserligen är det ett lite kul projekt men det kommer stöka till det för dig nästa gång du behöver en elektriker eftersom de flesta vanliga elektriker bara kommer knorra över allt extra kablage som är i vägen för dem.
 
tommib skrev:
Det är klart att det går. En av elektrikerna här på forumet hade gjort just det, hjälpkontakter på två JFB. Men till vilken nytta?
Jo, nyttan är övervakning när man är bortrest. Två felfall verkar ingjuta skräck i befolkningen 1) frysen luktar och 2) panna lägger av och huset fryser sönder. Framförallt det senare har ju så otrevliga konsekvenser att det inte är fel att gardera sig emot det.

Så, om man redan har ett villalarm (med batteribackup och förmåga att kommunicera med omvärlden) så är det ju en ganska smal sak att lägga in tyst(a) sektion(er) som ger larm vi spänningsbortfall. Så blir dessa fel inte tysta om man reser bort. Kostnaden är ju minimal om man redan har grejjorna, vilket man som sagt har om man har ett larm. Detta blir ju mest viktigt om man har flera JFBer, eftersom de flesta larm ju larmar vid spänningsbortfall, men det kan vara den andra JFB-sektionen som löser och då får man inget (indirekt) larm via att larmet tappar spänningen.

MEN, vad gäller just panna så skall man alltid tillägga att det finns många, många andra sätt på vilken en panna kan gå sönder. Vi kom t ex hem till ett utkylt, men som tur var inte fruset, hus pga sönderrostat expansionskärl när jag växte upp. Så man bör lägga till övervakning av det man är intresserad av. Nämligen temperaturen i huset. (Och frysen dådå, om man nu är nojjig över den).

Själv så har jag fjärrvärme och såpass självcirculation att huset inte fryser även om det blir strömlöst (dvs cirkpumpen ger sig), så jag har inte orkat. Nästa steg tror jag i så fall skulle vara att be den granne som ändå tömmer brevlådan att kolla att någon lämplig lampa i fönstret som man lämnat på fortfarande lyser, eller dylikt. Det räcker ju inte att veta att en JFB har löst ut, man måste ju ha något sätt att återställa den också...
 
sallad skrev:
Många bra tankar och funderingar här.
Min fantasi är att jag ska slippa springa två gånger in och ut för att ta reda på var felet sitter vilket är väldigt irriterande. Speciellt om man inte själv är hemma och ska förklara för frun vad som måste göras. En tablå som visar vad som hänt kanske. Hur gör man på en industri? Där kan väl ingen gå och vänta på bättre tider om något slocknar...
Tja, på de större industrier jag arbetat så var jag ju just (en av de) industrielektriker som man ringde på om något "slocknade"... ;) Så jag förstår inte riktigt vad du undrar?

Vi hade dessutom tjänstecykel så springandet kunde hållas till ett minimum... :)
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, nyttan är övervakning när man är bortrest. Två felfall verkar ingjuta skräck i befolkningen 1) frysen luktar och 2) panna lägger av och huset fryser sönder. Framförallt det senare har ju så otrevliga konsekvenser att det inte är fel att gardera sig emot det.

Så, om man redan har ett villalarm (med batteribackup och förmåga att kommunicera med omvärlden) så är det ju en ganska smal sak att lägga in tyst(a) sektion(er) som ger larm vi spänningsbortfall. Så blir dessa fel inte tysta om man reser bort. Kostnaden är ju minimal om man redan har grejjorna, vilket man som sagt har om man har ett larm. Detta blir ju mest viktigt om man har flera JFBer, eftersom de flesta larm ju larmar vid spänningsbortfall, men det kan vara den andra JFB-sektionen som löser och då får man inget (indirekt) larm via att larmet tappar spänningen.

MEN, vad gäller just panna så skall man alltid tillägga att det finns många, många andra sätt på vilken en panna kan gå sönder. Vi kom t ex hem till ett utkylt, men som tur var inte fruset, hus pga sönderrostat expansionskärl när jag växte upp. Så man bör lägga till övervakning av det man är intresserad av. Nämligen temperaturen i huset. (Och frysen dådå, om man nu är nojjig över den).

Själv så har jag fjärrvärme och såpass självcirculation att huset inte fryser även om det blir strömlöst (dvs cirkpumpen ger sig), så jag har inte orkat. Nästa steg tror jag i så fall skulle vara att be den granne som ändå tömmer brevlådan att kolla att någon lämplig lampa i fönstret som man lämnat på fortfarande lyser, eller dylikt. Det räcker ju inte att veta att en JFB har löst ut, man måste ju ha något sätt att återställa den också...
Jo, jag fattar den nyttan, men ligger allt inomhus, inkl larm, på en JFB får man veta det ändå. Som du säger är det ju mer intressant att övervaka det man bryr sig om, dvs temperaturen, än en surrogatvariabel som spänning. Jag uppfattade TS intention som att övervaka varje enskild grupp och jag vidhåller att det är grav overkill för en hemmainstallation.

Ang industrin jobbade jag som väktare rätt länge under min studietid, då hade vi journummer till driftelektriker som vi skulle ringa om något larmade eller någon rapporterade ett problem. Vi hade massa andra bra journummer också.
 
hsd
Det är klart att man delar upp huset i flera JFB, att lägga hela huset på bara en är att tigga om problem
 
tommib skrev:
Jag uppfattade TS intention som att övervaka varje enskild grupp och jag vidhåller att det är grav overkill för en hemmainstallation.
Ja, OK, så långt tolkade jag inte TS. Att övervaka varenda grupp i centralen får nog sättas helt på nöjeskontot snarare än nödvändiga utgifter. :)
 
hsd skrev:
Det är klart att man delar upp huset i flera JFB, att lägga hela huset på bara en är att tigga om problem
Vi är som sagt många som har bara en JFB och inte haft ett enda problem med det.

Så om man drar sig för att JFB skulle dra med sig centralbyte osv. för att man har en äldre central, så är det inget skäl. Det går i de allra, allra, flesta fall alldelest utmärkt med en JFB för hela huset.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
hsd
När något händer med ett lysrör eller vvberedare eller brödrosten eller torktumlaren är det inte så jätteenkelt att finna vad som felar säskilt som många jordfel kan vara intermitenta, eller jfb löser för en felaktig lockborste och datorn tvärdör....
har man elanläggningen uppdelad så förenklar det felsökning när något händer, och alla vet väl vad en Dator i drift kan göra vid plötsligt strömavbrott
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
tommib
hsd skrev:
När något händer med ett lysrör eller vvberedare eller brödrosten eller torktumlaren är det inte så jätteenkelt att finna vad som felar säskilt som många jordfel kan vara intermitenta, eller jfb löser för en felaktig lockborste och datorn tvärdör....
har man elanläggningen uppdelad så förenklar det felsökning när något händer, och alla vet väl vad en Dator i drift kan göra vid plötsligt strömavbrott
Ja, och därför har man ett riktigt operativsystem med driftsäkert filsystem och/eller UPS :)
 
Varför jag kom in på dessa tankar var delvis för att den "nya minicentralen" till nybyggda badrummet har två separata jordfelsbrytare just för att om ångduschkabinen får fnatt så ska det inte bli beckmörkt i hela badrummet - / (eller resten av huset om det bara funnits en) Kostnaden var helt ointressant i det stora sammanhanget och om något oförutsett skulle inträffa så har det absolut varit värt det. Men det är väl olika stil och smak vi pratar om. Eller rent filosofiska saker om man grottar ner sig lite. Jag tänker bara att det är praktiskt. Hatat att börja leta efter ficklampa. En UPS hade också varit bra när elverket "kopplade lite" och datorn dog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.