Fairlane
Du behöver nog inte betala din mäklare om du inte säljer. Det har jag aldrig sett. Vilket bolag som är bra eller vilken mäklare som är bra varierar mellan områden. Jag tror inte mäklaren påverkar så mycket i ett lättsålt område om det inte är ett riktigt stolpskott.

Det att du riskerar att betala ett mäklararvode är snarare i den lägenhet du köpt, om du måste bryta kontraktet. I och med att du skrivit på så får den mäklaren sitt arvode. Om de måste ut på ny försäljning så får mäklaren betalt en gång till. Du kan tvingas betala skadestånd om du bryter kontraktet. Du får helt enkelt betala de förluster säljaren gör om de måste ut en vända till. Det kan vara mäklarearvode, mellanskillnaden i försäljningspris, extra kostnader säljaren får för lån, magasinering etc. Om säljaren får klart mer betalt i en andra omgång än det du köpt för så blir skadeståndet lågt eller inget. Om säljaren får mindre betalt så blir ditt skadestånd stort.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Skicka ett pm så kan jag kika på annonsen
 
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du behöver nog inte betala din mäklare om du inte säljer. Det har jag aldrig sett. Vilket bolag som är bra eller vilken mäklare som är bra varierar mellan områden. Jag tror inte mäklaren påverkar så mycket i ett lättsålt område om det inte är ett riktigt stolpskott.

Det att du riskerar att betala ett mäklararvode är snarare i den lägenhet du köpt, om du måste bryta kontraktet. I och med att du skrivit på så får den mäklaren sitt arvode. Om de måste ut på ny försäljning så får mäklaren betalt en gång till. Du kan tvingas betala skadestånd om du bryter kontraktet. Du får helt enkelt betala de förluster säljaren gör om de måste ut en vända till. Det kan vara mäklarearvode, mellanskillnaden i försäljningspris, extra kostnader säljaren får för lån, magasinering etc. Om säljaren får klart mer betalt i en andra omgång än det du köpt för så blir skadeståndet lågt eller inget. Om säljaren får mindre betalt så blir ditt skadestånd stort.
Då förstår jag, tack! Får verkligen hoppas att det inte går så långt :/
 
Jag kan också kika på annonsen
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Vad för sorts människor är det som har flyttat in i föreningen under året?

Är det en yngre kundgrupp så tycker jag annonstexten är fel.

Folk är lata... gångavstånd till lokaltrafik? Hur långt då? 500m? 100?

Vet inte heller vad dom har för inriktning på sina bilder men det är ju inte de typiska mäklarbilderna med supervidvinkel-objektiv.

Skulle gärna se fler bilder på uteplatsen/platserna och även en bild uppifrån på dessa. Verkar stora med tanke på lägenhetens storlek?

Har du testat lägga ut den på köp/sälj-sidor på Facebook?
Gjort egen privat annons på Blocket?
 
  • Gilla
Edda och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Vad för sorts människor är det som har flyttat in i föreningen under året?

Är det en yngre kundgrupp så tycker jag annonstexten är fel.

Folk är lata... gångavstånd till lokaltrafik? Hur långt då? 500m? 100?

Vet inte heller vad dom har för inriktning på sina bilder men det är ju inte de typiska mäklarbilderna med supervidvinkel-objektiv.

Skulle gärna se fler bilder på uteplatsen/platserna och även en bild uppifrån på dessa. Verkar stora med tanke på lägenhetens storlek?

Har du testat lägga ut den på köp/sälj-sidor på Facebook?
Gjort egen privat annons på Blocket?
Tack för feedback! Säkert bra att lägga upp avstånd till kollektivtrafik tänker jag. Jag har lagt upp den i fb-grupper men inte själv på blocket, det görs ju automatiskt via hemnet så tänkte väl inte på att göra det själv. Har också fått frågor om parkering samt tvättstuga och förråd så det kan man ju också lägga till. Jag tycker själv bilderna blev rätt kassa för de visat knappt något av uteplatserna och badrummet ser väldigt sterilt ut. Kanske borde man låna en bra kamera och lägga upp lite bilder själv i en blocket-annons?

Jag tror de flesta som flyttat in är studenter och unga. Så kanske borde man utgå från det först och främst.
 
Ena uteplatsen är 30 kvadrat så det finns mkt utrymme. Och man får grilla där och så.
 
Skicka länken till annonsen så får jag kolla!
 
Har kollat på annonsen flera gånger nu och det finns väldigt mycket info om föreningen, förråd, parkering m.m under flikarna på Länsförsäkringars sida.

Men vad jag märker är att jag inte alls tilltalas av bilderna. Dåligt ljus, tråkiga, livlösa, fokus på fel saker.

Nya bilder med en fräsch och modern inriktning i kombination av en ny uppdaterad text riktat till en yngre målgrupp vore nog ett steg i rätt riktning.

Med tanke på att man enligt föreningen max får bo två stycken i en 2:a så är det heller inget för ett par med barn eller som planerar för barn.
 
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Har kollat på annonsen flera gånger nu och det finns väldigt mycket info om föreningen, förråd, parkering m.m under flikarna på Länsförsäkringars sida.

Men vad jag märker är att jag inte alls tilltalas av bilderna. Dåligt ljus, tråkiga, livlösa, fokus på fel saker.

Nya bilder med en fräsch och modern inriktning i kombination av en ny uppdaterad text riktat till en yngre målgrupp vore nog ett steg i rätt riktning.

Med tanke på att man enligt föreningen max får bo två stycken i en 2:a så är det heller inget för ett par med barn eller som planerar för barn.
Nej det är i de små tvåorna. I min får man bo max tre pers. Jag tycker också det är dumt men det är föreningen som bestämt att det ska vara så för att förebygga att man trycker in 10 pers i en tvåa.

Tack för feedbacken, om vi ska lägga ut den till försäljning igen med nya bilder ska jag definitivt kräva mer.

Samtidigt blir jag irriterad på mäklaren för då är det ju jag som gör mäklarens jobb och jag tycker att det är det jag betalar honom för att göra. Det är ju inte mitt jobb att behöva tänka på sånt, liksom.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Det är helt okej att fråga. Den första banken var en typisk nätbank som gick helt på normer. Min fru hade ingen fast anställning utanjobbade på vikariat. De banker som har kontor på orten tittade på verkligheten och konstaterade att risken att hon skulle bli arbetslös var extremt låg.

Jag blev mer än iriterad på den första banken eftersom jag varit tydlig med aktuella förhållanden när jag bad om lånelöfte. Alla mina kontakter med den banken är brutna sedan dess. Det var min huvudsakliga bank tidigare.
Er potentiella köpare kanske är mer på marginalen än vi var då. Men visst är det surt med banker som drar tillbaka löften.
Vad heter nätbanken som blåste er?
 
E Edda skrev:
Nej det är i de små tvåorna. I min får man bo max tre pers. Jag tycker också det är dumt men det är föreningen som bestämt att det ska vara så för att förebygga att man trycker in 10 pers i en tvåa.
Får verkligen föreningen ställa sådana krav? Om jag minns rätt kan inte ens en hyresvärd göra det
 
T Thomas' skrev:
Vad heter nätbanken som blåste er?
Det var skandiabanken. Men blåste är att ta i. De körde med sina furkantiga regler, men slarvade när de gav lånelöftet. Dåligt eftersom jag sagt hur det låg till när jag bad om löftet. Men det var snarare klantigt än en blåsning.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
L Lidd skrev:
Får verkligen föreningen ställa sådana krav? Om jag minns rätt kan inte ens en hyresvärd göra det
Lite Off Topic för tråden. Men nej, jag tror inte att en sådan regel är giltig.
 
Utan att sett annonsen så låter det som att brf kanske har kass ekonomi/ stort framtida underhåll? Sånt kollar en serös bank på också innan lånet beviljas även om den som budat har fått ett lånelöfte. Som någon skrev tidigare så gör i alla fall Sbab en egen värdering innan det går igenom. Men sen spelar så klart bra foto och annonstext in på vilka som faktiskt kommer på visningarna. Motljusbilder och dålig ljussättning kan säkert påverka intrycket en spekulant har. Och det är faktiskt så rätt ofta att första intrycket är avgörande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.