E Edda skrev:
Hade ännu en visning i veckan, många som kom och fick ett hyfsat bud men denna spekulant fick heller inte ja från sin bank :/ får samtidigt veta att en mycket sunkigare lägenhet än min i samma område som är lika stor som min men med högre månadskostnad sålde för 200 000 över mitt utgångspris :( fattar inte alls vad som händer nu. Jag börjar få panik på riktigt. Funderar på om folk har något emot just min lägenhet. Och ja, har jag inte en köpare denna veckan så måste jag kontakta banken för ett överbryggningslån.
Du bör ta kontakt med den bank som nekade köparen för att få reda på vad de har för schablonvärdering på din lägenhet. Det kan vara så att den är felaktig och att de som försöker låna till den därför nekas. Ett lånelöfte gäller i regel inte någon specifik bostad och det är först när banken kontrollerar pantvärdet som lånesökaren får reda på om lånet kan beviljas eller inte.
 
JLyck JLyck skrev:
Tråkig sits, men bra du hörde av dig till banken så du vet hur läget ligger. Hur ser banken på om du inte får sålt din lägenhet innan tillträdet?
De sa att de inte kan låna ut hela lånebeloppet till mig (jag betalar 50% av den lägenheten jag köpt med pengar som kommer från försäljningen av min egen) och ville inte säga vad som kunde hända om jag inte fick sålt. De sa också, som ni, att jag kunde höra av mig till säljaren av lägenheten jag köpt och be om att få skjuta på inflyttningsdatum. Jag har samma mäklare att sälja min som jag köpte lägenhet av så han är väl medveten om att 2 av hans affärer riskerar att fallera om jag inte hittar någon köpare.
 
H hempularen skrev:
Jämför hur din lägenhet marknadsförs, jämfört med de andra som fått bättre betalt. Det kan finnas någon anledning att spekulanter med bättre ekonomi ratar din lägenhet.

För en massa år sedan när vi köpte vårt nuvarande hus och skulle sälja vårt parhus, råkade vi ut för något liknande. Påtagligt ekonomiskt svaga spekulanter. Vi hade 3 eller 4 som nekades låna pengar.

Vårt hus var byggt som ett förtätningsprojekt på 80 talet. En grupp med parhus som byggts på en äldre villagata med hus från -40 talet. Områdets norra del bestod av ett radhusområde fån tidigt 70-tal, och norr om det ett skogsområde med ett problemområde på andra sidan skogen.

Vi såg ju framför oss spekulanter som just insett att de inte riktigt klarade att köpa en fristående villa. Men de spekulanter som kom var snarare radhusköpare som hoppades kunna klara det lite dyrare objektet.

Efter ett antal misslyckaden från mäklaren, så analyserade jag läget, och insåg att de som läste annonsen troligen uppfattade att det gällde inom radhusområdet. Så jag såg till att få in en rad till nästa visning, "Beläget på en lugn villagata med äldre villor". Till den visningen kom en helt annan kategori spekulanter, var bara att "värdera" bilarna på gatan. Och huset såldes omgående.
Ja det är ett bra tips, men jag ser helt ärligt inte vad som skulle skilja :/ men det är fler lägenheter i samma område och i samma brf till salu och jag tänker att vissa köpare kanske inte förstår det? Att det är liksom samma standard och lägen bara olika lägenhetsnummer. Min annons hade inga bilder på omgivningarna, men andra annonser har det till exempel. Det hade ju kunnat vara något. Det är en förort till Göteborg men priset är ju anpassad till det och det är verkligen inga fantasisummor vi pratar om.

Om någon skulle vilja titta på annonsen skulle jag kunna skicka den i PM. Skulle vara evinnerligt tacksam om någon hade lust med det. Säg till isåfall här eller i pm så skickar jag länken.
 
C c_olsson skrev:
Du bör ta kontakt med den bank som nekade köparen för att få reda på vad de har för schablonvärdering på din lägenhet. Det kan vara så att den är felaktig och att de som försöker låna till den därför nekas. Ett lånelöfte gäller i regel inte någon specifik bostad och det är först när banken kontrollerar pantvärdet som lånesökaren får reda på om lånet kan beviljas eller inte.
Har ingen aning om vilka banker de haft att göra med mer än den första köparens. Men jag vet av erfarenhet att de tittar mycket på månadsavgift som är jämförelsevis hög men då ingår allt i vår avgift inkl bredband och tv. Men känns som att bankerna är stelbenta när det gäller det.
 
P para skrev:
Ingår den "sunkigare" lägenheten i samma förening?
Din förening kanske är genomrutten med stora skulder och då hjälper det inte hur fin lägenheten är.
Ja det är samma förening.
 
E Edda skrev:
får samtidigt veta att en mycket sunkigare lägenhet än min i samma område som är lika stor som min men med högre månadskostnad sålde för 200 000 över mitt utgångspris :( fattar inte alls vad som händer nu.
kanske försöka byta mäklare till den som sålde till överpris?
 
Fairlane
Med den tidspress som är så är det knepigt.
Tar man bort annonsen från Hemnet så måste den vara bort 30 dagar om jag inte minns fel för att räknas som ny.

Byta mäklare hjälper inte heller eftersom du i te hinner (du har kontrakt som gäller och sen ska det fotas ec).
Jag skulle kolla andra banker och hugga första köpare som dyker upp.

Vi säljer hus nu och har köpt en ny bostad. Vi har fått överbryggningslån till sista december men köparna får tillträde i januari. Inget problem att förlänga överbryggningslånet tänkte vi, men banktjänstemannens svar var ett snorkigt "vi har ju redan varit hyggliga". De lånen flyttas nu till ett annat kontor i samma bank då de inte såg problemet.
 
E Edda skrev:
De sa att de inte kan låna ut hela lånebeloppet till mig (jag betalar 50% av den lägenheten jag köpt med pengar som kommer från försäljningen av min egen) och ville inte säga vad som kunde hända om jag inte fick sålt. De sa också, som ni, att jag kunde höra av mig till säljaren av lägenheten jag köpt och be om att få skjuta på inflyttningsdatum. Jag har samma mäklare att sälja min som jag köpte lägenhet av så han är väl medveten om att 2 av hans affärer riskerar att fallera om jag inte hittar någon köpare.
Njaa. Mäklaren får ut sitt arvode ändå (för ditt köp), även om du tvingas hoppa av ditt köp. Det blir en del av det skadestånd du då åker på att betala.
 
Om den sunkiga lägenheten som såldes till bättre pris såg i samma förening. Så kanske den på något sätt hade ett bättre läge? Att den är sunkig går ju att fixa, men läget kan man inte göra något åt. Eller att läget framgick bättre i annonsen? Hade de stylat något?

Att byta mäklare är nog lite sent påtänkt, men OM du kommer på vad som är fel, så kanske du kan tipsa om hur han skall förbättra.

Mäklaren du anlitar, varför valde du den mäklaren? Var det bara bekvämt eftersom du köpte av den mäklaren? Är det en mäklare som säljer mycket i det här området där din lägenhet ligger? Ofta är det bra att anlita en mäklare som kan området, någon som kan tala entusiastiskt för hur vackert det blir till våren, hur nära det är till olika affärer, hur bra förskolan är osv..

En riktigt bra mäklare klarar det även om han aldrig sålt något inom 5 mil från objektet, men det är ytterst få som är så duktiga.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
E Edda skrev:
De sa att de inte kan låna ut hela lånebeloppet till mig (jag betalar 50% av den lägenheten jag köpt med pengar som kommer från försäljningen av min egen) och ville inte säga vad som kunde hända om jag inte fick sålt. De sa också, som ni, att jag kunde höra av mig till säljaren av lägenheten jag köpt och be om att få skjuta på inflyttningsdatum. Jag har samma mäklare att sälja min som jag köpte lägenhet av så han är väl medveten om att 2 av hans affärer riskerar att fallera om jag inte hittar någon köpare.
Tufft läge. Förstår din stress, då man inte gärna vill göra avtalsbrott pga man inte fått sålt sin nuvarande bostad.

Som hempularen sa, lite väl sent att byta mäklare. Med din tidsbrist så kan det nog också vara läge att fundera på att acceptera ”skambud” om där nu kommer några såna.

Sett till vårt område när vi sålde så valde vi mellan fastighetsbyrån och länsfast. Vi valde fastighetsbyrån då dom säljer 90-95% av allt i vårt område. Objekt som exempelvis länsfastigheter har ute på hemnet ligger bra mycket länge. Vissa objekt ligger där uppemot 6-8mån. Nu hjälper inte denna kuriosan dig, men kan ha det i bakhuvudet när du undrar varför andra lägenheter blir sålda och inte din.
 
C
C c_olsson skrev:
Du bör ta kontakt med den bank som nekade köparen för att få reda på vad de har för schablonvärdering på din lägenhet. Det kan vara så att den är felaktig och att de som försöker låna till den därför nekas.
Den förklaring jag fått av bankerna är att vid ett bostadsköp är värdet = köpeskillingen. Dvs. de tar inte ställning till om du gjort ett bra eller dåligt köp, de gör ingen egen värdering av objektet, och det är i sig inte en faktor i om lånet beviljas eller ej. Men det är ju förvisso möjligt att de börjat tänka annorlunda nu, eller att enskilda aktörer jobbar annorlunda.
 
C cpalm skrev:
Den förklaring jag fått av bankerna är att vid ett bostadsköp är värdet = köpeskillingen. Dvs. de tar inte ställning till om du gjort ett bra eller dåligt köp, de gör ingen egen värdering av objektet, och det är i sig inte en faktor i om lånet beviljas eller ej. Men det är ju förvisso möjligt att de börjat tänka annorlunda nu, eller att enskilda aktörer jobbar annorlunda.
När vi köpte vårt hus nu i höstas, så ville vår bank (sbab) göra en egen ”värdering” innan de kunde bevilja lånet.
 
C
JLyck JLyck skrev:
När vi köpte vårt hus nu i höstas, så ville vår bank (sbab) göra en egen ”värdering” innan de kunde bevilja lånet.
Aha, där ser man! Har för mig att just SBAB var en av de banker jag frågade. Men det var ett par år sedan nu.
 
JLyck JLyck skrev:
Tufft läge. Förstår din stress, då man inte gärna vill göra avtalsbrott pga man inte fått sålt sin nuvarande bostad.

Som hempularen sa, lite väl sent att byta mäklare. Med din tidsbrist så kan det nog också vara läge att fundera på att acceptera ”skambud” om där nu kommer några såna.

Sett till vårt område när vi sålde så valde vi mellan fastighetsbyrån och länsfast. Vi valde fastighetsbyrån då dom säljer 90-95% av allt i vårt område. Objekt som exempelvis länsfastigheter har ute på hemnet ligger bra mycket länge. Vissa objekt ligger där uppemot 6-8mån. Nu hjälper inte denna kuriosan dig, men kan ha det i bakhuvudet när du undrar varför andra lägenheter blir sålda och inte din.
Tro mig, jag tar alla bud just nu. Intressant det du säger om länsfast, för det är dem jag anlitat. Typiskt, alltså. Funderade också på fastighetsbyrån men fick inget bra intryck av den mäklaren.

Jag valde den här mäklaren för han verkade ha riktigt bra koll på området samt ha mycket kontakter. Två av hans försäljningar i samma område steg med över 20%.

Måste kolla det finstilta i hans kontrakt, för det skulle verkligen suga om jag ändå måsre betala honom trots att jag inte sålt lägenheten.
 
E Edda skrev:
Tro mig, jag tar alla bud just nu. Intressant det du säger om länsfast, för det är dem jag anlitat. Typiskt, alltså. Funderade också på fastighetsbyrån men fick inget bra intryck av den mäklaren.

Jag valde den här mäklaren för han verkade ha riktigt bra koll på området samt ha mycket kontakter. Två av hans försäljningar i samma område steg med över 20%.

Måste kolla det finstilta i hans kontrakt, för det skulle verkligen suga om jag ändå måsre betala honom trots att jag inte sålt lägenheten.
Inget ont om länsfast. Har han lokalkännedom och säljer många så bör han få denna såld också.

Tror knappast att han tar ut arvode om din inte blir såld. Jag menar mer på vad som händer vid tillträdesdagen och du (worst case) inte har fått lånet beviljat.
 
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.