Jag var inte orolig, bara iriterad.
 
Gör som mäklaren sa, ta bort annonsen och kör en visning till med lägsta pris som du är villig att sälja för.
 
Känner igen det här. Det är ju oroligt på bostadsmarknaden sedan efter sommaren 2017. Märkligt att mäklaren i detta läge kan råda att faktiskt köpa först och sälja sedan. Det brukar ju vara precis tvärtom. Vi hade samma sits förra året men vår bank godtog ett säljkontrakt före tillträdesdatum. Inte en månad innan vilket jag tycker låter väldigt strikt. Kanske du kan få dem att luckra upp det villkoret så att du hinner med ett borttag och ny visning efter den som är planerad till onsdag ? I annat fall är det bara att köra på med nya visningar eftersom du inte hinner ta bort och lägga ut.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
En variant till lösning är att du hör om din bank kan ge lån till din köpare. En bra bankman gör det som en tjänst till dig. Givetvis förutsatt att köparen faktiskt har rimliga möjligheter att klara lånet. Men banken kan välja att titta på ärendet med lite mer positiva ögon, om det samtidigt minskar risken att du som redan är kund där får problem.

Du måste ändå diskutera med din bank om överbryggningslån och vilka villkor de ställer för ett sådant.

I många fall kräver banken att du har ett påskrivet avtal för din försäljning. Så att de bara finansierar över en i förväg känd tid. Men är det i ett område där banken vet att det är lättsålt, så brukar de kunna bevilja ett överbryggningslån med villkor i stil med att du måste sälja inom 6 månader. Men det är under förutsättning att de bedömer att du klarar kostnaden för den tiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hade ännu en visning i veckan, många som kom och fick ett hyfsat bud men denna spekulant fick heller inte ja från sin bank :/ får samtidigt veta att en mycket sunkigare lägenhet än min i samma område som är lika stor som min men med högre månadskostnad sålde för 200 000 över mitt utgångspris :( fattar inte alls vad som händer nu. Jag börjar få panik på riktigt. Funderar på om folk har något emot just min lägenhet. Och ja, har jag inte en köpare denna veckan så måste jag kontakta banken för ett överbryggningslån.
 
Tråkigt!

Själv levde jag i villfarelsen - under vår försäljning - att jag alltid kunde ta ett överbryggningslån och vänta in en långsam försäljning så länge en aktiv försäljning med en mäklare fanns. Men det visade sig när jag kontrollerade detta att jag då måste ha ett påskrivet köpekontrakt klart redan för det objekt jag säljer innan tillträdesdatumet till nya objektet. Fick panik men det löste sig i elfte timmen.
 
E Edda skrev:
Hade ännu en visning i veckan, många som kom och fick ett hyfsat bud men denna spekulant fick heller inte ja från sin bank :/ får samtidigt veta att en mycket sunkigare lägenhet än min i samma område som är lika stor som min men med högre månadskostnad sålde för 200 000 över mitt utgångspris :( fattar inte alls vad som händer nu. Jag börjar få panik på riktigt. Funderar på om folk har något emot just min lägenhet. Och ja, har jag inte en köpare denna veckan så måste jag kontakta banken för ett överbryggningslån.
Detta är mer vanligt i den nya marknaden. Större osäkerhet och längre tider för att sälja bostäder. Det är så mycket slump att du sällan kan jämföra olika försäljningar. Den andra lägenheten kanske har fördelar av läge eller något annat. I dessa osäkra tider är det nog bra om man antingen säljer först och köpér sedan eller annars läggger lång tid mellan köp och tillträde så att det finns gott om tid att sälja.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
E Edda skrev:
Hade ännu en visning i veckan, många som kom och fick ett hyfsat bud men denna spekulant fick heller inte ja från sin bank :/ får samtidigt veta att en mycket sunkigare lägenhet än min i samma område som är lika stor som min men med högre månadskostnad sålde för 200 000 över mitt utgångspris :( fattar inte alls vad som händer nu. Jag börjar få panik på riktigt. Funderar på om folk har något emot just min lägenhet. Och ja, har jag inte en köpare denna veckan så måste jag kontakta banken för ett överbryggningslån.
Ta kontakt med banken ganska omgående. Kan vara att banken har ett krav att din bostad ska vara såld för överbryggningslån är aktuellt.
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Enligt min bank måste jag ha ett kontrakt för försäljning av min gamla bostad om jag ska kunna få ett överbryggningslån. Så oavsett måste jag ha nån som köper den innan jag tillträder min nya i mitten på december :/

Imorgon har jag en ny privat visning, den fjärde visningen totalt. Totalt är det 6 stycken nu som budat och varit intresserade (till den nivå att de kollar med banken) men av olika anledningar dragit sig ur. Har nu fullfjädrad panik över den här situationen. Mäklaren vill att vi tar bort annonsen och sätter upp den igen om 3 veckor men det finns ingen tid känner jag. Om lägenheten inte säljs då heller sitter jag verkligen i skiten. Detta sa jag till mäklaren men han vill ändå ta bort den. Hur skulle ni gjort?
 
En hemsk situation du är i. Jag lider med dig. Kan du redan nu ta kontakt med säljaren av din nya bostad och försöka skjuta fram tillträdesdatumet några veckor och förklara läget ? Det ligger ju i deras intresse av att det går smidigt och i värsta fall kanske du kan betala de extrakostnader (dubblar hyror etc) som det orsakar din säljare. Det är det ju värt om du får loss några veckor extra för din försäljning. Börja i den ändan.
 
Tråkig sits, men bra du hörde av dig till banken så du vet hur läget ligger. Hur ser banken på om du inte får sålt din lägenhet innan tillträdet?
 
Jämför hur din lägenhet marknadsförs, jämfört med de andra som fått bättre betalt. Det kan finnas någon anledning att spekulanter med bättre ekonomi ratar din lägenhet.

För en massa år sedan när vi köpte vårt nuvarande hus och skulle sälja vårt parhus, råkade vi ut för något liknande. Påtagligt ekonomiskt svaga spekulanter. Vi hade 3 eller 4 som nekades låna pengar.

Vårt hus var byggt som ett förtätningsprojekt på 80 talet. En grupp med parhus som byggts på en äldre villagata med hus från -40 talet. Områdets norra del bestod av ett radhusområde fån tidigt 70-tal, och norr om det ett skogsområde med ett problemområde på andra sidan skogen.

Vi såg ju framför oss spekulanter som just insett att de inte riktigt klarade att köpa en fristående villa. Men de spekulanter som kom var snarare radhusköpare som hoppades kunna klara det lite dyrare objektet.

Efter ett antal misslyckaden från mäklaren, så analyserade jag läget, och insåg att de som läste annonsen troligen uppfattade att det gällde inom radhusområdet. Så jag såg till att få in en rad till nästa visning, "Beläget på en lugn villagata med äldre villor". Till den visningen kom en helt annan kategori spekulanter, var bara att "värdera" bilarna på gatan. Och huset såldes omgående.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Hade ännu en visning i veckan, många som kom och fick ett hyfsat bud men denna spekulant fick heller inte ja från sin bank :/ får samtidigt veta att en mycket sunkigare lägenhet än min i samma område som är lika stor som min men med högre månadskostnad sålde för 200 000 över mitt utgångspris :( fattar inte alls vad som händer nu. Jag börjar få panik på riktigt. Funderar på om folk har något emot just min lägenhet. Och ja, har jag inte en köpare denna veckan så måste jag kontakta banken för ett överbryggningslån.
Ingår den "sunkigare" lägenheten i samma förening?
Din förening kanske är genomrutten med stora skulder och då hjälper det inte hur fin lägenheten är.
 
H hempularen skrev:
Jämför hur din lägenhet marknadsförs, jämfört med de andra som fått bättre betalt. Det kan finnas någon anledning att spekulanter med bättre ekonomi ratar din lägenhet.

För en massa år sedan när vi köpte vårt nuvarande hus och skulle sälja vårt parhus, råkade vi ut för något liknande. Påtagligt ekonomiskt svaga spekulanter. Vi hade 3 eller 4 som nekades låna pengar.

Vårt hus var byggt som ett förtätningsprojekt på 80 talet. En grupp med parhus som byggts på en äldre villagata med hus från -40 talet. Områdets norra del bestod av ett radhusområde fån tidigt 70-tal, och norr om det ett skogsområde med ett problemområde på andra sidan skogen.

Vi såg ju framför oss spekulanter som just insett att de inte riktigt klarade att köpa en fristående villa. Men de spekulanter som kom var snarare radhusköpare som hoppades kunna klara det lite dyrare objektet.

Efter ett antal misslyckaden från mäklaren, så analyserade jag läget, och insåg att de som läste annonsen troligen uppfattade att det gällde inom radhusområdet. Så jag såg till att få in en rad till nästa visning, "Beläget på en lugn villagata med äldre villor". Till den visningen kom en helt annan kategori spekulanter, var bara att "värdera" bilarna på gatan. Och huset såldes omgående.
Här tror jag du har riktigt värdefull input! Om jag var du skulle jag försöka få någon utomstående att titta på annonsen och ge dig återkoppling på vad som kan vara bättre/sämre med formuleringarna. Kanske några arbetskamrater som inte besökt ditt hem tex? Om du inte känner dig bekväm med att lägga ut annonsen eller texten här på forumet (men det förstår jag såklart om du inte vill).
 
Gå till fler långivare för att kolla om de har samma villkor, byt bank (eller hota med det till din nuvarande bank).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.