M MumboJumboMike skrev:
Nu kanske jag går emot strömmen lite men det du vill göra tror jag funkar bra med det allra simplaste i kommunikationsväg, en SMS-dosa typ Climatech eller liknande. Till det skaffar men ett kontantkort från exempelvis Halebop där SMS:en kostar 50 öre styck (årskostnaden blir då några tior om året). När det blir för kallt får man ett SMS om det och kan slå på underhållsvärmen. Den skickar meddelanden via IR och funkar bra med vår Panasonicpump. Det som är det svåra är väl att skicka SMS till den om att det är dax för normaltemperatur vid rätt tidpunkt så att det är ok temp när man kommer dit. Räcker inte värmepumpen till så kan man ansluta och kontrollera ett externt relä med två utgångar men det är inget jag provat.

/Mike
Kom in i framtiden Mike! ;) Nej då, alla sätt är bra utom dom dåliga som man säger.
 
Många bra förslag men konkret vill jag ha ett integrerat system. Finns det något som både håller koll på värmepumpen, mäter temp och sköter elementen.

Jag tänker såhär: Pumpen jag har i dagsläget kan kopplas via wifi och skötas med ett abonnemang från hallon för 19kr/månad (100mb). Pumpen har någon app för att hålla koll på förbrukning. Jag vill hålla koll på temperaturen i 3 rum för att se hur jämt värmen fördelas av pumpen under året. Därefter vill jag installera ( ifall det behövs) element i de rummen som inte klarar hålla underhållstemp.
Är jag bara petig som slaviskt vill hålla koll på temperaturen i flera olika rum? Eller finns det substans i att göra det över tid? Finns det något system som håller koll både på pump och ev. elementen framgent?
 
Lite överdrivet, räcker ju med att sätta på underhållsvärme och mäta vad du får i rummen. Har du gjort det en gång så är det klart.
 
Home assistant, aqara sensorer i varje rum, koppla in styrningen för luftvärmepumpen. Kör bara kör
 
Jag har byggt ett eget litet system för vår stuga baserat på en Raspberry Pi med ett par temperatursensorer, två övervakningskameror och en Broadlink RM4 mini för fjärrstyrning av luftvärmepumpen. Kamerorna postar foton till min server hemma en gång per minut (1080p-upplösning) och var tionde minut skickas temperaturdata och nätverksdata till min Home Assistant-server.

Jag kör allt på ett 4G-abbonemang och ligger runt 20 GB/månaden. Men då ska man komma ihåg att kamerabilderna står för nästan all data, ska man bara hantera olika sensorvärden och lite allmän fjärrstyrning så lär ju 5-6 GB/månaden räcka utmärkt.
 
Uppdatering: Har placerat ut Aqlara hub med 3 temperatur och humiditets sensorer i hemmet. Jag har 1 sensor i köket, 1 i ett av sovrummen samt en i vardagsrummet.

De goda nyheterna är att när luftvärmepumpen är på 23 grader utflöde lyckas kök och sovrum hålla cirka 21,5 grader. Då är det inga element igång. Luftfuktighet snittar <50%. Det som är dålig nyhet är att vardagsrummet lyckas bara hålla 12 grader. Luftfuktighet snittar högre än andra rum cirka 60-70%. Behöver kloka tankar till varför det skiljer så markant mellan rummen? Under golvet ligger mycket berg och jag funderar på om det är det som bidrar till kylan och den höga fuktigheten. Huset står på krypgrund men där är avfuktare igång som ska hålla RH<65 %.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.