F Fixaren06 skrev:
Jo men troligtvis. Då borde denna del värmas upp av elradiatorer? Finns det andra smarta sätt för uppvärmning av denna del?
Inte ovanligt att man får ha några elelement som komplement till luftvärmepump, speciellt i avlägsna delar/wc.

Det är lite oklart vilka temperaturer du får i den bortre delen. Räcker inte pumpen till för att få en godtagbar underhållsvärme när ni inte är i stugan?
 
Är det möjligt att flytta innedelen så att den hamnar över ytterdörren istället? Då skulle den blåsa mot sovrum och vardagsrum och allrummet skulle nog värmas det med.

Det ser ut som att placeringen inte är optimal i dagaläget.

Vill du kunna sova med stängd sovrumsdörr behövs element i sovrummet.
 
  • Gilla
Fixaren06 och 1 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
På planritningen är vardagsrummet lika kallt som ett kylskåp.
Kylskåpskallt är ju tillräckligt som underhållsvärme. Men du kanske inte menade bokstavligt?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Hur kör ni innerdelens fläkt?
Kör vår i stugan och underhållsvärme med fläkten på max-läge. Med automatik på den så blir det nog som i ert fall.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kylskåpskallt är ju tillräckligt som underhållsvärme. Men du kanske inte menade bokstavligt?
Förlåt,men underhållsvärme är väl ändå 12-15 grader? Har hört allt från 5-10 grader men är det verkligen någon mening att ha på någon värme alls då?
 
  • Gilla
Matz Aspegren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur kör ni innerdelens fläkt?
Kör vår i stugan och underhållsvärme med fläkten på max-läge. Med automatik på den så blir det nog som i ert fall.
Max-läge på fläkt i riktning fram och snett till höger ( mot vardagsrummet till). Får kolla inställningarna igen se om jag missat något.
 
E etompau skrev:
Inte ovanligt att man får ha några elelement som komplement till luftvärmepump, speciellt i avlägsna delar/wc.

Det är lite oklart vilka temperaturer du får i den bortre delen. Räcker inte pumpen till för att få en godtagbar underhållsvärme när ni inte är i stugan?
Därför det hade varit intressant att investera i ett smarta-hem paket och försöka testa något år och få ut fin statistik på det hela.
 
F Fixaren06 skrev:
Därför det hade varit intressant att investera i ett smarta-hem paket och försöka testa något år och få ut fin statistik på det hela.
För loggning och styrning finns ex. telldus. De har lite olika paket för att snabbt komma igång.
990 kr för styrenhet och två sensorer.

https://telldus.com/p/fuktmatningspaket/

Sedan finns även shelly med sina "H&T-sensor"
Kopplar upp sig via Wifi.
https://www.m.nu/sensorer-wifi/term...MIguL0u9TQ8gIVXBDmCh3wYgv2EAQYASABEgJ2kfD_BwE
 
F Fixaren06 skrev:
Jag har en sommarstuga på annan ort. Det ligger i ett område som har långt för att koppla in fiber och ser väl ingen annan möjlighet för bredband än via 4-5g.

Vi håller på att renovera och se över energikällor och har i dagsläget en luft-luftvärmepump. Alla äldre elradiatorer via direktverkande el är utkastade och jag funderar på att satsa på element under alla fönster med en underhållsvärme på minst 15 grader året om. Problemet är väl de hutlösa elkostnaderna men ser inte direkt något annat alternativ i dagsläget. Stugan är 90kvm med en plan på totalt 10 element under alla fönster. Jag skulle vilja investera i ett system man kan koppla upp till nätet och fjärrstyra för att hålla koll på elförbrukning och inomhustemperatur.
Finns det bra system för detta? Kan man göra detta genom mobilt bredband och hur mycket surf skulle man då behöva för att skicka denna information mellan enheterna? 5gb/månad 20gb/månad?

Tack på förhand!
F Fixaren06 skrev:
Jag har en sommarstuga på annan ort. Det ligger i ett område som har långt för att koppla in fiber och ser väl ingen annan möjlighet för bredband än via 4-5g.

Vi håller på att renovera och se över energikällor och har i dagsläget en luft-luftvärmepump. Alla äldre elradiatorer via direktverkande el är utkastade och jag funderar på att satsa på element under alla fönster med en underhållsvärme på minst 15 grader året om. Problemet är väl de hutlösa elkostnaderna men ser inte direkt något annat alternativ i dagsläget. Stugan är 90kvm med en plan på totalt 10 element under alla fönster. Jag skulle vilja investera i ett system man kan koppla upp till nätet och fjärrstyra för att hålla koll på elförbrukning och inomhustemperatur.
Finns det bra system för detta? Kan man göra detta genom mobilt bredband och hur mycket surf skulle man då behöva för att skicka denna information mellan enheterna? 5gb/månad 20gb/månad?

Tack på förhand!

Hej
har för mig att Orion 700 är det du söker kolla på den
 
Jag kör en Sensibo Sky för att styra luftvärmepumpen, fungerar kanon. Wifistyrd så en 4g router behövs ju också.
 
E etompau skrev:
Har använt Dovados prylar under flera år, nu har detta företag slagit igen, men där fanns bra funktioner i deras router som pingade utvalda adresser med inställbar intervall. Fick inte routern svar, så gjordes en spänningsomstart av USB-modemet.
Även omstart och statusuppdatering kan ske via SMS.

Så ett tips är att kolla att dessa funktioner på router/modem.
Detas sida är ju kvar, men dom verkar inte satsa på routrar längre, har inte sett något släppas på flera år från dem.
 
T timmerhuset_78 skrev:
Jag kör en Sensibo Sky för att styra luftvärmepumpen, fungerar kanon. Wifistyrd så en 4g router behövs ju också.
Ger den grafer för energiförbrukning över dygnet? Vart placerar man enheten? Där det kallast i hemmet eller ?
 
T Trrttsch skrev:
Det finns många bra system för ”smarta hem” som gör det du vill. Jag kör med Telldus och ett gäng 433MHz strömbrytare och termometrar. Finns även strömmätare men det har jag inte testat. Drar inte mycket data alls så minsta möjliga surf räcker säkert. Iaf så länge man inte har kameror också.
Se till att ha utrustning som återkopplar status. Många 433-prylar gör inte det. Du måste kunna avgöra ifall grejorna är till- eller frånslagna.
Zigbee är min favorit.
 
F Fixaren06 skrev:
Ger den grafer för energiförbrukning över dygnet? Vart placerar man enheten? Där det kallast i hemmet eller ?
Nej fungerar som en fjärrkontroll så den måste ha ostörd väg till luftvärmepumpen. Du ser temp och luftfuktighet där den sitter.

Jag använder den för att lättare kunna ställa in när den ska gå, plus att den funkar med Google Home. "Hej Google starta värmen"
 
Nu kanske jag går emot strömmen lite men det du vill göra tror jag funkar bra med det allra simplaste i kommunikationsväg, en SMS-dosa typ Climatech eller liknande. Till det skaffar men ett kontantkort från exempelvis Halebop där SMS:en kostar 50 öre styck (årskostnaden blir då några tior om året). När det blir för kallt får man ett SMS om det och kan slå på underhållsvärmen. Den skickar meddelanden via IR och funkar bra med vår Panasonicpump. Det som är det svåra är väl att skicka SMS till den om att det är dax för normaltemperatur vid rätt tidpunkt så att det är ok temp när man kommer dit. Räcker inte värmepumpen till så kan man ansluta och kontrollera ett externt relä med två utgångar men det är inget jag provat.

/Mike
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.